Zijn witte hoeven slechter als zwarte?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:16

Kan een kneuzing zijn geweest picasovv. Niks om je zorgen over te maken.
Hoeven zijn als nagels, als jouw nagel blauw is groeit dit er ook vanzelf uit

Femek2902

Re: Zijn witte hoeven slechter als zwarte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:21

Witte benen zijn wel gevoeliger voor mok heb ik gemerkt.. Vorig jaar hebben de manegeponys allemaal mok gehad, maar de witte benen waren toch zeker twee keer zo erg als de zwarte benen. Maar het verschilde wel per paard hoelang het duurde voordat het weg was, met dezelfde behandeling.

Ik denk dus dat zwarte benen toch wat sterker zijn, maar dat het voornamelijk uitmaakt per paard en de weerstand van het dier.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:35

heb geen idee maar de haf met gestreepte hoeven die had brokkelhoeven, maar dat hebben meer hafjes dus .....
Heb nu een bont veulen 9mnd en die heeft echt nog niets gehad aan zijn witte voetjes, maar zou pigment nu hoeven sterker maken?
ik denk het niet, maar dat is mijn persoonlijke mening.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:45

Grappig, mijn Fries heeft 4 zwarte voeten (duh :+ ) Maar je ziet het inderdaad wel ook met de zon dat wit sneller ergens last van heeft. Wij hadden een kat thuis met 2 witte oortjes en die had helaas huidkanker gekregen door de zon. Inmiddels is hij overleden (door ouderdom weliswaar), maar met zwarte oortjes heb je dat toch weer minder snel; ervaring met onze huidige poes. :P

*Zijn witte hoeven slechter DAN zwarte? is het overigens. Hihi, tik van mij. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:47

kwita schreef:
zou pigment nu hoeven sterker maken?

Is zwart haar sterker dan blond haar... wat denk je zelf?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:19

Mijn pony heeft 2 witte voetjes en hoeven en 2 donkere. Maar ik merk geen verschil, ze heeft 4 goeie hoeven en nooit mok gehad.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:55

Koper schreef:
kwita schreef:

Witte benen zijn wel gevoeliger voor mok heb ik gemerkt.. Vorig jaar hebben de manegeponys allemaal mok gehad, maar de witte benen waren toch zeker twee keer zo erg als de zwarte benen. Maar het verschilde wel per paard hoelang het duurde voordat het weg was, met dezelfde behandeling.

Ik denk dus dat zwarte benen toch wat sterker zijn, maar dat het voornamelijk uitmaakt per paard en de weerstand van het dier.
Meld dit bericht

Dit klinkt heel aannemelijk, zwart haar hoeft niet sterker te zijn dan blond haar.
mijn moeders donkere haar was altijd dunner en brozer dan mijn blonde lokken dus wat dat betreft is er niets voor te zeggen
Laatst bijgewerkt door kwita op 17-05-15 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:59

Koper schreef:
kwita schreef:

kwita schreef:
geen idee

Zwart en blond haar is in principe even sterk. Pigment maakt dus niet uit. Andere eigenschappen wel: kroeshaar is zwakker dan gemiddeld Europees haar. Het sterkst is Aziatisch haar. Dus: hoe steiler hoe sterker.

Ook voor hoeven maakt de kleur niet uit. Hoe sterk het hoorn is is onder andere genetisch bepaald. Maar ook voeding speelt een belangrijke rol.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:07

Ik heb 4 ponys waarvan 2 met witte hoeven, super sterke mooie gezonde hoeven, nooit problemen gehad, nooit ijzers eronder nodig terwijl ik altijd buiten rij.
1 heeft gestreepte hoeven, in dezelfde conditie.
1 heeft zwarte hoeven, die hoeven zijn echt drama.

ik denk dat het genetisch bepaald is en dat het een fabeltje is dat witte hoeven minder sterk zijn.

ik heb bij geen van mijn ponys ooit mok gehad, alleen bij de gene met de zwarte hoeven rotstraal

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:09

Koper schreef:
Op witte hoeven zie je het beter als er wat is. Een kneuzing zie je op een witte hoef als een rode vlek, terwijl je 'm op een zwarte hoef niet ziet. Ook al zit hij er wel. Daardoor lijkt het alsof er met een witte hoef eerder wat is.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:10

Ik heb 1 pony met zwarte hoeven, eentje met achter wit.

Die met achter wit heeft hele moeilijke hoefjes, die met zwart heeft nooit ergens last van(even afkloppen).

Ook heb ik een paard met bruinachtig zwart en die heeft wel is mok.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:15

mijn paard heeft 1 zwarte, twee witte en 1 gemengde hoef... de twee witte zijn eigenlijk het minst vaak beschadigd

Dootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:16

Mijn pony heeft vier witte hoeven en zijn echt sterk, nooit scheurtjes of afgebrokkelde stukken. Mijn pony heeft ook nooit last van mok gelukkig

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:59

Hier een schim met 2 witte en 2 zwarte hoeven.
Op de witte wel sneller een klein beetje mok
de zwarte scheuren sneller en toevallig heeft hij de diagnose 'gevoelige voeten' op zijn twee zwarte hoeven.. :')

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:07

Mijn (tijdelijke) hoefsmid kwam ook met het verhaal aankakken dat ik toch maar eens aan ijzers moest gaan denken omdat ze witte hoeven heeft. De grootste onzin in mijn geval. Hoeven worden niet van vandaag op morgen sterker dus loop ik veel op verschillende bodem en bouw dit op. Daarnaast staat ze 24/7 buiten met betonplaten rondom de voer en drinkbakken waardoor haar hoeven toch slijten.
Ze loopt nooit gevoelig.
Overigens heeft ze ook 4 witte benen en heeft ze geen last van mok, dat terwijl andere zwartbenige paarden in dezelfde wei er wel last van hebben.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:08

Mijn paard heeft 3 witte en 1 zwarte hoef.
zijn 4 gezonde hoeven. gaan even snel kapot of kwetsbaar voor rotstraal oid.

mok of rotstraal ontwikkelen heeft niks met kleur hoeven te maken. rotstraal kom meestal door verkeerde voeding.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:23

EliseXJoelle schreef:
Mijn paard heeft 3 witte en 1 zwarte hoef.
zijn 4 gezonde hoeven. gaan even snel kapot of kwetsbaar voor rotstraal oid.

mok of rotstraal ontwikkelen heeft niks met kleur hoeven te maken. rotstraal kom meestal door verkeerde voeding.

(en achterstallige verzorging en in een vieze 'pot' stal)