Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Scala schreef:@pien_2010 Het probleem is alleen dat ik ze niet meer terug in de stal (waar de geiten in staan) wil hebben. Mocht hij weer instorten is het een groot probleem om hem daar weer uit te krijgen, hebben we gemerkt. Daarom staan ze nu op het weiland met een schutstal waar ze overnachten.
Wat is een verstandig idee? Ik begrijp dat hij niet teveel gras/eten in een keer moet binnenkrijgen, maar momenteel heb ik dus geen andere opties. Is het een idee om een stuk van het weiland af te zetten? Dat ze een beperkt aantal gras kunnen eten?
Dank jullie wel! Ik ben blij met deze positieve reacties aangezien ik ook veel negatieve reacties heb binnengekregen -niet op bokt-. Velen zeiden: Wat moeten jullie met zulke beesten? etc.
----------------
Ze zijn bij ons gekomen met de namen Winnethou (de grote bonte shet) en Donnerwetter (de bruine shet die amper omhoog komt). We hebben ze uit Duitsland, en Donnerwetter betekend onweer in het duits. Wij dachten eerst aan donder, zodat de naam nog wel iets op hun oude naam lijkt, maar Donder past simpelweg niet bij hem. En ze reageren beide niet op hun oude namen, dus ik denk dat het geen kwaad kan om de namen te veranderen.
Dus.. Heeft iemand nog leuke namen voor deze twee shetlander hengstjes? De bonte zal 5/6 jaar zijn schat ik zo in, en de bruine is nog een jaarling. Iemand enig idee?
Citaat:OK hij moet zeker niet in de stal.
Je zou het gras gedeelte kleiner kunnen maken en als het bij jullie droog is zelfs kunnen maaien waarbij je het gras opvangt. Je zit zonder dat je er iets aan kunt doen in alarmfase 2 als het gaat om spier c.q hoefbevangenheid. Maar je moet hem ook wat laten eten vanwege gevaar op koliek en het slecht gaan functioneren van het paardje want een paardje kan niet zonder eten. Dus geen brokken, geen muesli how ever dat doe je goed. Paardje is verwaarloosd, hoefjes te lang, trillen op de benen dus heel lastig laveren om hier goed uit te komen.
Wellicht kun je dus weilandje veranderen in klein stukje gras, mocht hij vallen kun je hem gemakkelijk weer overeind zetten. Tevens heb je gelijk dat beperkt eten erg belangrijk is voor hem. Zeker als paardjes honger hebben gehad zullen ze nu op de vreet stand gaan. Kun je ze niet kwalijk nemen.
Als het lukt zou je kunnen proberen of je hem stapje voor stapje een beetje kunt laten bewegen ondersteund door jullie. Is erg belangrijk. Als dat gaat doe dit dan paar keer kort vanmiddag, beweging dan kunnen afvalstoffen afgevoerd worden. Vandaar dat ik blij ben met het plassen dat hij gedaan heeft. Dus drinken is erg belangrijk. Als het gras nat is, leg er dan ook wat hooi bij in de hoop dat hij dat ook eet. Doe ik ook bij mijn paarden en dat neutraliseert weer het natte.
TS mensen zijn altijd negatief. De paardjes zijn bij jullie beter als waar ze vandaan komen maar houd in de gaten dat dit mis kan gaan zonder dat jullie hier iets aan kunnen doen.. De start is ronduit beroerd te noemen.
Sterkte hé.
Vanaf 16.00 uur kan ik niet meer lezen vanwege een feestje, maar er zijn genoeg bokkers die je kunnen helpen.
Scala schreef:Oké fijn haha.
In het hele weiland staat niet veel gras, heel kort. Het weiland zal 200 m2 ongeveer zijn. 0,02 hectare.
pien_2010 schreef:5. MOrgen ga je wormenkuur doen geef dan equest met pramox overleg maar met de smid de hoeveelheid want die ziet hoe groot ze zijn.
pien_2010 schreef:Sientje schrijft dit omdat als je wormenkuur geeft en de wormen dood gaan ze stof afgeven waar de pony's die verzwakt zijn last van kan hebben. Zouden ze dus heel erg veel wormen hebben dan kan jouw pony die al verzwakt is daar nogal last van krijgen. Vandaar dat ik je heb geadviseerd om in overleg met de smid en als hij zegt haal dierenarts erbij, in overleg met de dierenarts een kuur te geven en dus de hoeveelheid te bepalen. Soms kan het namelijk handiger zijn om ipv de juiste hoeveelheid, vanwege het risico van te veel afscheiding van giftige stoffen hetgeen de wormen afgeven als ze doodgaan, een paar keer in kleinere hoeveelheid te beginnen. Hebben wij hier ook met mini pony's gedaan die uit de verwaarlozing kwamen. Het heeft één jaar geduurd voordat ze aardig wormvrij waren. Wormen onderzoek levert vaak niet die resultaten op waarmee je vooruit kan, ook dat is bekend en zal de smid en de dierenarts beamen. Wel kun je op je vingers natellen dat deze twee pony's ze zullen hebben.
Fijn Skala dat de bruine pony steeds beter loopt. Is een goed teken.
pien_2010 schreef:Morgen bellen met de dierenarts voor overleg lijkt me een heel goed idee. Dan kan hij ook even naar de huid kijken. Is die slecht vanwege verwaarlozing of is deze slecht omdat er mijt, luis of anderszins iets mee aan de hand is en behandeld moet worden. Je kunt de dierenarts dan ook vertellen dat de smid er bij komt en de kans is groot dat hij je vraagt om daarna even terug te bellen omdat hij dat bezoekje wil afwachten. Je kunt dan ook met de dierenarts overleggen hoe je het beste met ontwormen om kunt gaan. Kijk ondertussen goed naar de kak van de paardjes wellicht dat je zelfs met het blote oog wormen kunt zien en hou de wei kak vrij elke dag. Is beter voor je wei in de toekomst. Geen wormen zien betekent niet dat ze er niet zijn.
Kijk een smid is geen dierenarts, maar een goede smid weet veel en heeft ook veel ervaring. Hij zal je zeker goed kunnen adviseren.