Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:05

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Re: Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:08

is de eigenaar op de hoogte?
wat zegt hij?

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 11:15

UPDATE:

Een bekende van ons is samen met haar dochter langs gekomen om ons te helpen. Mijn vriendin was ook gekomen. Met 4 man hebben we Donder overeind kunnen krijgen. Die arme pony stond helemaal te trillen op zijn beentjes. Voorzichtig hebben we hem toen naar een grasveldje naast het weiland geleid. Daar begon hij vrijwel direct gras te eten. Ook moest hij plassen. Hij heeft 1.5 minuut staan te plassen, hij heeft alles natuurlijk al die tijd opgehouden. Vervolgens hebben we hem in het weiland geleid en daar staat hij tot op dit moment nog steeds zelfstandig te grazen. Misschien dat hij vannacht heeft gelegen en zelf weer op is gaan staan, maar dit lijkt me sterk. Morgen komt de hoefsmid langs en bekapt beide. Ook geven we ze morgen een wormenkuur.

Er zitten plakken poep in de vacht vast wat je er met geen mogelijkheid uit krijgt. Ook zitten ze onder de huidschilfers en roos.

De eigenaar hebben we niet meer gesproken. We gaan hem aangeven wegens het verwaardelozen van de pony's. We hebben foto's van de veel te lange hoeven, de vacht etc.
We gaan alles gewoon zelf betalen hebben we besloten, aangezien we de man ook hebben aangeboden om ze te laten overwinteren (we zijn niet van plan om ze weer terug te brengen. als het nodig is betalen we hem geld.)
Als hij nogsteeds moeite heeft met opstaan na de hoefsmid halen we de dierenarts erbij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:38

Scala belangrijk is nu dat je hem over een uur van het gras haalt en dan eind van de middag weer een uurtje erop. Anders krijgt hij teveel proteïne en dat is slecht. Omdat de pony gelegen heeft een hele tijd loop je teveel risico op hoefbevangenheid. Als het mogelijk is probeer dan ook voorzichtig hem te laten bewegen als je hem van het gras haalt. Geef hem wel hooi voor vannacht. Goed dat hij royaal geplast heeft. Goed op letten dat hij dat blijft doen dus schoon water onder zijn bereik houden.
Jullie zijn goed bezig. Blijf het volgen en je mag altijd vragen stellen. Een smid is ook erg deskundig vandaar dat ik het eens ben met je keuze om te wachten met de dierenarts totdat smid morgen zijn licht heeft laten schijnen over de pony. Smid kan onmiddellijk zien als pony risico heeft op hoefbevangenheid. Voordeel van hem nu gras laten eten is dat de darmen goed blijven werken waardoor minder risico op koliek.

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:49

lief dat jullie zo goed zijn voor de ponys

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:52

Trots op jullie! Sterkte met alles :j

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 12:03

@pien_2010 Het probleem is alleen dat ik ze niet meer terug in de stal (waar de geiten in staan) wil hebben. Mocht hij weer instorten is het een groot probleem om hem daar weer uit te krijgen, hebben we gemerkt. Daarom staan ze nu op het weiland met een schutstal waar ze overnachten.
Wat is een verstandig idee? Ik begrijp dat hij niet teveel gras/eten in een keer moet binnenkrijgen, maar momenteel heb ik dus geen andere opties. Is het een idee om een stuk van het weiland af te zetten? Dat ze een beperkt aantal gras kunnen eten?

Dank jullie wel! Ik ben blij met deze positieve reacties aangezien ik ook veel negatieve reacties heb binnengekregen -niet op bokt-. Velen zeiden: Wat moeten jullie met zulke beesten? etc.

----------------

Ze zijn bij ons gekomen met de namen Winnethou (de grote bonte shet) en Donnerwetter (de bruine shet die amper omhoog komt). We hebben ze uit Duitsland, en Donnerwetter betekend onweer in het duits. Wij dachten eerst aan donder, zodat de naam nog wel iets op hun oude naam lijkt, maar Donder past simpelweg niet bij hem. En ze reageren beide niet op hun oude namen, dus ik denk dat het geen kwaad kan om de namen te veranderen.

Dus.. Heeft iemand nog leuke namen voor deze twee shetlander hengstjes? De bonte zal 5/6 jaar zijn schat ik zo in, en de bruine is nog een jaarling. Iemand enig idee? :)
Laatst bijgewerkt door Scala op 20-10-13 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:05

Hou ons op de hoogte he ;)
Hebben de pony's namen?
Het is wel goed dat die al terug staat

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 12:08

banketstaaf schreef:
Hou ons op de hoogte he ;)
Hebben de pony's namen?
Het is wel goed dat die al terug staat

Ik heb net mijn vorige post aangepast haha. Daarin staat uitgelegd hoe het met de namen zit. :d

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:11

Heb mijn shet ook 'gered' was ook beetje verwaarloosd maar niet zoals hier
Ik heb die van mij Beatle genoemt maar ik vindt Billy en Bandit ook nog mooi
Euh...
Papillon is ook mooi voor de kleine bruine

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:17

Scala schreef:
@pien_2010 Het probleem is alleen dat ik ze niet meer terug in de stal (waar de geiten in staan) wil hebben. Mocht hij weer instorten is het een groot probleem om hem daar weer uit te krijgen, hebben we gemerkt. Daarom staan ze nu op het weiland met een schutstal waar ze overnachten.
Wat is een verstandig idee? Ik begrijp dat hij niet teveel gras/eten in een keer moet binnenkrijgen, maar momenteel heb ik dus geen andere opties. Is het een idee om een stuk van het weiland af te zetten? Dat ze een beperkt aantal gras kunnen eten?

Dank jullie wel! Ik ben blij met deze positieve reacties aangezien ik ook veel negatieve reacties heb binnengekregen -niet op bokt-. Velen zeiden: Wat moeten jullie met zulke beesten? etc.

----------------

Ze zijn bij ons gekomen met de namen Winnethou (de grote bonte shet) en Donnerwetter (de bruine shet die amper omhoog komt). We hebben ze uit Duitsland, en Donnerwetter betekend onweer in het duits. Wij dachten eerst aan donder, zodat de naam nog wel iets op hun oude naam lijkt, maar Donder past simpelweg niet bij hem. En ze reageren beide niet op hun oude namen, dus ik denk dat het geen kwaad kan om de namen te veranderen.

Dus.. Heeft iemand nog leuke namen voor deze twee shetlander hengstjes? De bonte zal 5/6 jaar zijn schat ik zo in, en de bruine is nog een jaarling. Iemand enig idee? :)

OK hij moet zeker niet in de stal.
Je zou het gras gedeelte kleiner kunnen maken en als het bij jullie droog is zelfs kunnen maaien waarbij je het gras opvangt. Je zit zonder dat je er iets aan kunt doen in alarmfase 2 als het gaat om spier c.q hoefbevangenheid. Maar je moet hem ook wat laten eten vanwege gevaar op koliek en het slecht gaan functioneren van het paardje want een paardje kan niet zonder eten. Dus geen brokken, geen muesli how ever dat doe je goed. Paardje is verwaarloosd, hoefjes te lang, trillen op de benen dus heel lastig laveren om hier goed uit te komen.
Wellicht kun je dus weilandje veranderen in klein stukje gras, mocht hij vallen kun je hem gemakkelijk weer overeind zetten. Tevens heb je gelijk dat beperkt eten erg belangrijk is voor hem. Zeker als paardjes honger hebben gehad zullen ze nu op de vreet stand gaan. Kun je ze niet kwalijk nemen.
Als het lukt zou je kunnen proberen of je hem stapje voor stapje een beetje kunt laten bewegen ondersteund door jullie. Is erg belangrijk. Als dat gaat doe dit dan paar keer kort vanmiddag, beweging dan kunnen afvalstoffen afgevoerd worden. Vandaar dat ik blij ben met het plassen dat hij gedaan heeft. Dus drinken is erg belangrijk. Als het gras nat is, leg er dan ook wat hooi bij in de hoop dat hij dat ook eet. Doe ik ook bij mijn paarden en dat neutraliseert weer het natte.
TS mensen zijn altijd negatief. De paardjes zijn bij jullie beter als waar ze vandaan komen maar houd in de gaten dat dit mis kan gaan zonder dat jullie hier iets aan kunnen doen.. De start is ronduit beroerd te noemen.
Sterkte hé.
Vanaf 16.00 uur kan ik niet meer lezen vanwege een feestje, maar er zijn genoeg bokkers die je kunnen helpen.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 12:24

Citaat:
OK hij moet zeker niet in de stal.
Je zou het gras gedeelte kleiner kunnen maken en als het bij jullie droog is zelfs kunnen maaien waarbij je het gras opvangt. Je zit zonder dat je er iets aan kunt doen in alarmfase 2 als het gaat om spier c.q hoefbevangenheid. Maar je moet hem ook wat laten eten vanwege gevaar op koliek en het slecht gaan functioneren van het paardje want een paardje kan niet zonder eten. Dus geen brokken, geen muesli how ever dat doe je goed. Paardje is verwaarloosd, hoefjes te lang, trillen op de benen dus heel lastig laveren om hier goed uit te komen.
Wellicht kun je dus weilandje veranderen in klein stukje gras, mocht hij vallen kun je hem gemakkelijk weer overeind zetten. Tevens heb je gelijk dat beperkt eten erg belangrijk is voor hem. Zeker als paardjes honger hebben gehad zullen ze nu op de vreet stand gaan. Kun je ze niet kwalijk nemen.
Als het lukt zou je kunnen proberen of je hem stapje voor stapje een beetje kunt laten bewegen ondersteund door jullie. Is erg belangrijk. Als dat gaat doe dit dan paar keer kort vanmiddag, beweging dan kunnen afvalstoffen afgevoerd worden. Vandaar dat ik blij ben met het plassen dat hij gedaan heeft. Dus drinken is erg belangrijk. Als het gras nat is, leg er dan ook wat hooi bij in de hoop dat hij dat ook eet. Doe ik ook bij mijn paarden en dat neutraliseert weer het natte.
TS mensen zijn altijd negatief. De paardjes zijn bij jullie beter als waar ze vandaan komen maar houd in de gaten dat dit mis kan gaan zonder dat jullie hier iets aan kunnen doen.. De start is ronduit beroerd te noemen.
Sterkte hé.
Vanaf 16.00 uur kan ik niet meer lezen vanwege een feestje, maar er zijn genoeg bokkers die je kunnen helpen.

Geen muesli? We hebben ze gisteravond ieder een half handje muesli gevoerd. En vanochtend ook weer. Ze zijn er gek op merkte ik.
Hun ontlasting is niet extreem dun, maar wel zacht. Ik neem aan dat dit door de wormen komt. We halen morgen een wormenkuur op.

Ik zal een stukje weiland afzetten. En daar een beetje hooi over?
Hoeveel hooi kunnen ze eten? Want ik neem aan dat teveel hooi ook niet goed is.

We gaan zo ook naar een verjaardag toe. Dus ik hoop dat de pony's het dan even alleen redden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:34

Half handje muesli kan geen kwaad, maar dan echt een klein half handje. Goed dat ontlasting niet extreem dun is. Ik zou in een hoekje wat hooi leggen. Plukje niet te veel. Klein stukje weiland is zat of nog beter weiland waar weinig gras op staat (als dat kan) en dan een reepje van 10 cm per pony halve tot 1 meter lang waar wel gras op staat. Wellicht vanavond vlak voor het donker nog een klein stukje geven.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 12:37

Oké fijn haha.
In het hele weiland staat niet veel gras, heel kort. Het weiland zal 200 m2 ongeveer zijn. 0,02 hectare.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:52

Scala schreef:
Oké fijn haha.
In het hele weiland staat niet veel gras, heel kort. Het weiland zal 200 m2 ongeveer zijn. 0,02 hectare.

Geef ze samen maar 1/4 wei 50 vierkante meter. Dat is zat om mee te beginnen en twee kleine plukjes hooi. Vanavond kijken wat ze gegeten hebben met in je achterhoofd de vraag of je nog wat hooi erbij moet leggen.
Fijn feestje hé.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:05

Aanvulling. Scala je staat bijna voor een onmogelijke opgave. 1. Ze zijn verwaarloosd, hoefbevangen?, dus je moet ze schraal houden. 2. Ze moeten zich op hun gemak gaan voelen want zsm weinig stres hebben van de pony's helpt ze om gezond te worden. Je denkbeeldige muesli helpt daarbij want liefde gaat door de maag. 3. Daarnaast is het goed als ze constant een beetje kunnen knabbelen zonder dat ze daarbij te veel proteïne binnen krijgen. Dit vanwege voorkomen van (zand) koliek, want darmen moeten blijven werken. 4. Drinken en plassen is belangrijk vanwege het afvoeren van de afval stoffen. 5. MOrgen ga je wormenkuur doen geef dan equest met pramox overleg maar met de smid de hoeveelheid want die ziet hoe groot ze zijn. 6. De pony's zullen wel uitgehongerd zijn en dan is het moeilijk om streng te zijn en ze kort te houden en toch help je ze daar het meeste mee. 7. En dan ook nog zou het goed zijn als je ze voorzichtig kunt laten bewegen dat terwijl de pony's pijn hebben en dat dus liever niet zullen doen. Met name nummer 1 en nummer 3 staan bijna haaks op elkaar.
Pffff Scala, sterkte hé met deze bijna onmogelijke opgave. Ik heb het even voor je op een rijtje gezet zodat je snapt waarom jouw project een moeilijk en lastig project is. Temeer daar ze zo klein zijn en dus al gauw genoeg hebben gehad als het om hooi en gras gaat.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:13

pien_2010 schreef:
5. MOrgen ga je wormenkuur doen geef dan equest met pramox overleg maar met de smid de hoeveelheid want die ziet hoe groot ze zijn.

Geef dat nu juist alsjeblieft niet!!! Is geen aanrader voor verzwakte dieren. Doe eerst mest- of bloedonderzoek, en ga daarna ontwormen. Mocht de besmetting heel erg zijn, moet je soms in meerdere fases ontwormen. Dus wat ik in je andere topic ook aanraadde: eerst een dierenarts naar deze pony's laten kijken, en dan een plan van aanpak opstellen.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 13:17

Om geldredenen hebben we besloten om de dierenarts erbij te halen als de hoefsmid ons dat aanraad.
En het is inderdaad een zware opgave, maar we willen maar al te graag dat ze weer gezond en fit worden.
Ik heb gezien dat de bruine shet die gisteren niet kon opstaan steeds beter loopt. De andere shet wil wel lopen, die heeft niet extreem lange hoeven en is het fitst.

We vragen de hoefsmid eerst om advies, ik denk dat dit het beste is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:38

Sientje schrijft dit omdat als je wormenkuur geeft en de wormen dood gaan ze stof afgeven waar de pony's die verzwakt zijn last van kan hebben. Zouden ze dus heel erg veel wormen hebben dan kan jouw pony die al verzwakt is daar nogal last van krijgen. Vandaar dat ik je heb geadviseerd om in overleg met de smid en als hij zegt haal dierenarts erbij, in overleg met de dierenarts een kuur te geven en dus de hoeveelheid te bepalen. Soms kan het namelijk handiger zijn om ipv de juiste hoeveelheid, vanwege het risico van te veel afscheiding van giftige stoffen hetgeen de wormen afgeven als ze doodgaan, een paar keer in kleinere hoeveelheid te beginnen. Hebben wij hier ook met mini pony's gedaan die uit de verwaarlozing kwamen. Het heeft één jaar geduurd voordat ze aardig wormvrij waren. Wormen onderzoek levert vaak niet die resultaten op waarmee je vooruit kan, ook dat is bekend en zal de smid en de dierenarts beamen. Wel kun je op je vingers natellen dat deze twee pony's ze zullen hebben. De dierenarts hier wilde niet eens beginnen aan wormenonderzoek bij de mini shetlanders die uit de verwaarlozing kwamen zo zeker was hij dat zij ze hadden, net als wij dat dachten. Zou niets hebben toegevoegd vond hij.
Fijn Skala dat de bruine pony steeds beter loopt. Is een goed teken.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 13:41

pien_2010 schreef:
Sientje schrijft dit omdat als je wormenkuur geeft en de wormen dood gaan ze stof afgeven waar de pony's die verzwakt zijn last van kan hebben. Zouden ze dus heel erg veel wormen hebben dan kan jouw pony die al verzwakt is daar nogal last van krijgen. Vandaar dat ik je heb geadviseerd om in overleg met de smid en als hij zegt haal dierenarts erbij, in overleg met de dierenarts een kuur te geven en dus de hoeveelheid te bepalen. Soms kan het namelijk handiger zijn om ipv de juiste hoeveelheid, vanwege het risico van te veel afscheiding van giftige stoffen hetgeen de wormen afgeven als ze doodgaan, een paar keer in kleinere hoeveelheid te beginnen. Hebben wij hier ook met mini pony's gedaan die uit de verwaarlozing kwamen. Het heeft één jaar geduurd voordat ze aardig wormvrij waren. Wormen onderzoek levert vaak niet die resultaten op waarmee je vooruit kan, ook dat is bekend en zal de smid en de dierenarts beamen. Wel kun je op je vingers natellen dat deze twee pony's ze zullen hebben.
Fijn Skala dat de bruine pony steeds beter loopt. Is een goed teken.

Dankjewel voor je reactie. Ik zal wachten op het advies van de smid. En bellen naar de dierenarts en uitleggen wat de situatie is kan natuurlijk ook niet kwaad. Ik kan altijd vragen of hij denkt dat het nodig is om te kijken, en zoja: waarom.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:46

Morgen bellen met de dierenarts voor overleg lijkt me een heel goed idee. Dan kan hij ook even naar de huid kijken. Is die slecht vanwege verwaarlozing of is deze slecht omdat er mijt, luis of anderszins iets mee aan de hand is en behandeld moet worden. Je kunt de dierenarts dan ook vertellen dat de smid er bij komt en de kans is groot dat hij je vraagt om daarna even terug te bellen omdat hij dat bezoekje wil afwachten. Je kunt dan ook met de dierenarts overleggen hoe je het beste met ontwormen om kunt gaan. Kijk ondertussen goed naar de kak van de paardjes wellicht dat je zelfs met het blote oog wormen kunt zien en hou de wei kak vrij elke dag. Is beter voor je wei in de toekomst. Geen wormen zien betekent niet dat ze er niet zijn.
Kijk een smid is geen dierenarts, maar een goede smid weet veel en heeft ook veel ervaring. Hij zal je zeker goed kunnen adviseren.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 13:52

pien_2010 schreef:
Morgen bellen met de dierenarts voor overleg lijkt me een heel goed idee. Dan kan hij ook even naar de huid kijken. Is die slecht vanwege verwaarlozing of is deze slecht omdat er mijt, luis of anderszins iets mee aan de hand is en behandeld moet worden. Je kunt de dierenarts dan ook vertellen dat de smid er bij komt en de kans is groot dat hij je vraagt om daarna even terug te bellen omdat hij dat bezoekje wil afwachten. Je kunt dan ook met de dierenarts overleggen hoe je het beste met ontwormen om kunt gaan. Kijk ondertussen goed naar de kak van de paardjes wellicht dat je zelfs met het blote oog wormen kunt zien en hou de wei kak vrij elke dag. Is beter voor je wei in de toekomst. Geen wormen zien betekent niet dat ze er niet zijn.
Kijk een smid is geen dierenarts, maar een goede smid weet veel en heeft ook veel ervaring. Hij zal je zeker goed kunnen adviseren.

Oke. Ik zal morgen gaan bellen met de dierenarts voor overleg. Ik heb geen idee waarom de huid slecht is. Er hangen stukken huidschilfers in, allemaal witte puntjes. Verder is de vacht hard door het opgedroogde poep.
Ik zal ook gaan vragen of het een verstandig idee is om ze dinsdag te gaan wassen, en met wat voor shampoo.

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:56

Jeetje wat heb ik veel respect voor jullie!
Super dat jullie dit doen. Jammer dat ik niet verder in mn opleiding zit ( 1e jaar diergeneeskunde ). anders had ik je graag advies gegeven. Sterkte en Succes, ga vooral zo door!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:23

Goed Scala dat ook al jeuken je handen dat je ze niet gelijk gaat wassen. Deze pony's hebben al weinig afweer en als je ze gaat wassen dan was je ook het gezonde vet uit de vacht waarmee je hun weerstand nog meer kunt verlagen en die is al niet zo hoog.
TEvens als er iets in die huid zit dat behandeld moet worden kun je ze beter in een keer goed wassen met het juiste spul.
Wel kun je natuurlijk voorzichtig met een roskam een beetje de paardjes gaan roskammen en met een borstel stukje bij beetje de vacht schoon poetsen. Als de paardjes zich beter gaan voelen zullen ze zelf ook wel gaan rollen en dat helpt ook om dode huiddeeltjes los te doen komen. Zodra de paardjes beter aan het worden zijn zal ook de vacht gaan verbeteren en in de toekomst weer gaan glanzen. Huidschilfers wil niet per definitie zeggen dat er wat aan de hand is maar het kan wel, daarvoor moeten ze gezien worden. Als een paard slechte weerstand heeft dan kan hij ook moeilijk verharen in de lente en in de herfst want dat werkt allemaal niet zo geweldig. Kan ziekte onder liggen maar dat hoeft dus niet. Dat is bij jullie paardjes gewoon even afwachten en ik denk dat een check van de dierenarts helemaal niet verkeerd is.
Daarbij moet je in ogenschouw nemen dat je wellicht door goede behandeling gelijk latere hoge kosten kunt voorkomen. Ook al kan ik me heel goed voorstellen dat jullie die gewoon een plaatsje hebben aangeboden aan twee paardjes niet op deze kosten en dit project wat het opeens buiten jullie schuld is geworden, zitten te wachten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:38

Als je niet weet waarom de pony niet meer kan opstaan als het eenmaal ligt, lijkt mij 'lekker' op het weiland zetten een slechte zet hoe goed ook bedoeld.... als dat dier harstikke hoefbevangen is, wat mij zo wel een beetje in de oren klinkt, jaag je hem naar mijn idee juist nog meer de problemen in door hem op gras te zetten...
Verder zou bij mij ook de DA al langs zijn geweest, een paard dat niet kan opstaan is voor mij spoed. Snap dat de situatie een betje moeilijker is, omdat je de eigenaar niet bent, maar dan nog...
Hopelijk knapt hij met de juiste zorg snel op.