Wat is dit? Irritatie singelplek of schimmel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:25

Def schreef:
Het ligt ook aan de weerstand van je paard en of je paard gevoelig is voor schimmels.
Ze hoeven het niet allemaal te krijgen dan.

Dit is puur uit interesse hoor de vragen die ik nu stel.

Een die het niet heeft is 28, van de winter behoorlijk ziek geweest en heeft ook koliek van de zomer gehad. Flinke tik gekregen van de winter mager ect. Die heeft het niet, maar zijn weerstand ligt dus daardoor nog hoog genoeg om het niet te krijgen?

hesterve

Re: Wat is dit? Irritatie singelplek of schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:38

Mijn paard die zeer gevoelig is voor schimmels heeft dit ook gehad. Niet zo erg als de jouwe, zijn huid bleef heel maar wel schilferige plekken op de singelplek. Rij nu een halfjaar met de fairfax singel en die is wat verder uitgesneden bij de oksels en heb er nu geen last meer van. Denk toch dat het ook kwam doordat de huid weinig ruimte had bij het naar achter plaatsen van het voorbeen en daardoor op rimpelde. Maar dat is een vermoeden hoor.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:55

Ik ken dit probleem ook,dat zag er precies net zo uit, mijn tip ga eens op zoek naar een singelbontje.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 08:08

Wauw, top dat er zoveel mensen reageren en dit herkennen!

De kuur net imaverol is afgelopen, na de laatste keer behandelen werd het weer zo erg. Maar ik had toen ook weer met een zadel gereden.

Def schreef:
Was je je singel regelmatig?
Heb je je singel ook in de imaverol gezet (voor de zekerheid)?
Zweet en het materiaal van je singel kunnen deze plekken ook wel veroorzaken.

Eerlijk gezegd was ik m'n singel niet regelmatig.
Wel afspoelen onder de kraan, maar daar wordt ie niet volledig schoon van natuurlijk.
De singel heb ik niet gewassen met imaverol, dat ga ik deze week even doen. :)

En ik ben van plan om een singelbontje te gaan kopen :j

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 08:22

Cchanny schreef:
Def schreef:
Het ligt ook aan de weerstand van je paard en of je paard gevoelig is voor schimmels.
Ze hoeven het niet allemaal te krijgen dan.

Een die het niet heeft is 28, van de winter behoorlijk ziek geweest en heeft ook koliek van de zomer gehad. Flinke tik gekregen van de winter mager ect. Die heeft het niet, maar zijn weerstand ligt dus daardoor nog hoog genoeg om het niet te krijgen?

Ja ik weet ook niet precies hoe dat ligt.
Mijn paard is heel gevoelig voor schimmel en krijgt het altijd als een ander het ook heeft.
Wij hadden eerder ook bejaarde wat ongezondere pony's in de wei en die kregen het ook niet.
Het is meer vanuit mijn ervaring dat ik dit zeg, wat ik bij ons in de wei mee maak, dan dat ik er echt een verklaring voor heb.
Misschien zou een DA dit wel kunnen uitleggen?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:19

Def schreef:
Cchanny schreef:

Ja ik weet ook niet precies hoe dat ligt.
Mijn paard is heel gevoelig voor schimmel en krijgt het altijd als een ander het ook heeft.
Wij hadden eerder ook bejaarde wat ongezondere pony's in de wei en die kregen het ook niet.
Het is meer vanuit mijn ervaring dat ik dit zeg, wat ik bij ons in de wei mee maak, dan dat ik er echt een verklaring voor heb.
Misschien zou een DA dit wel kunnen uitleggen?

Ja, nu ik dit heb gezien.
Ga ik zeker even overleggen met de eigenaar. Wij dachten persoonlijk dat het eerst een beetje opgehoopt huidvet was met zweet. Dus elke keer flink afkrabben ect.

Maar nu het toch steeds meer naar schimmel wijst, moeten we nu wel echt maatregelen gaan nemen ben ik bang.

Bedankt!
Sorry Evy voor het 'overnemen' van je topic.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 10:24

Haha geeft niet joh! Zo helpen we elkaar weer op deze manier :)