Gezonde planten/kruiden/bomen Paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Gezonde planten/kruiden/bomen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:50

Als aanvulling op Koper: als ze iets eten wat toch niet helemaal je-van-het blijkt te zijn, leren ze daar ook van. Een jaar of twee geleden ging de voetbalvereniging tegenover onze stal de bosjes snoeien. Dus wij erheen en gevraagd of we takken mochten. Tuurlijk, geen probleem. We hebben uiteraard uitgezocht wat ze wel en niet mochten (de hulst hebben we laten liggen :+) Na het opstapelen van de takken naast de schuur hadden we nog wat losse takjes over, dus die gooiden we gelijk in de paddock. Later in de middag kreeg mijn ruin koliek. Ik dacht er verder niet te veel over, want ja, koliek kan best een keertje, toch? Totdat de staleigenaresse de week erna in paniek opbelde: ze hadden nu allemaal koliek. Op mijn ruin na. Na denk- en speurwerk hebben we het heel sterke (eigenlijk wel bevestigde) vermoeden dat het de takken zijn geweest. Mijn ruin had daar al een slechtere ervaring mee en heeft dus in de tweede week niet van de takken gegeten. De rest van de paarden (8) wel. Het was een flinke dierenartsrekening, maar ik denk niet dat onze paarden ooit nog hazelaar zullen eten (van ons krijgen ze het in ieder geval niet meer). We weten niet of het de hazelaar per se is geweest of restanten gif van het naastgelegen maisveld (het was overigens winter, de mais was allang van het land en er was al minstens een half jaar niet bemest of bespoten).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:55

Klinkt inderdaad plausibel. Het is arrogant om te denken dat wij mensen wel even weten wat zo'n paard moet eten. Ik heb eens heel goedbedoeld wat stukjes banaan in mijn paard zijn voerbak gelegd. Hij was lang met zijn eten bezig en toen hij klaar was had hij alles op behalve de banaan. Die lag netjes op een rijtje aan de zijkant.

Ook heb ik een tijdje twee soorten hooi gehad. Mijn merrie weigerde de ene soort te eten. Ben er nooit achter gekomen waarom.

Je moet niet alles willen snappen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 25-05-16 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:58

Terwijl ik een ruin ken die ongeveer z'n stal afbreekt voor een banaan, maar geen mandarijntje lust. Zijn buurpony wil juist dat mandarijntje.

Ik kocht nog wel eens een zakje natuurmix van de paardendrogist (met name voor in de winter, als er niet zoveel lekkers te snoepen valt tussen de onkruidjes). Mijn merrie was met twee hapjes wel klaar, mijn ruin vrat de halve zak op als ik hem de kans gaf. Daarna bedacht dat ik de losse kruiden zou kopen i.p.v. alles door elkaar, maar eigenlijk helemaal vergeten te doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:00

Hier ook nog een anekdote dan. Ik had begrepen dat rozebottels zo goed zijn voor je paard. Dus braaf rozebottelsnippers gehaald en in een bakje achtergelaten. Af en toe aten ze er wel een beetje van maar het was niet echt dat je zegt een doorslaand succes.
En toen werd het oktober. Ze verslonden het. De juiste planten zijn er op het juiste moment.

Voorbeeldje van wat ze allebei niet blieven: goudsbloem. Hooguit de snippertjes waren ze voor te porren. Maar het meeste heb ik, na maanden proberen, weg kunnen gooien.

Het is mooi als mensen delen wat wel en niet goed zou zijn voor een paard. Maar dan heb je nog maar de helft. De andere helft is nog steeds van the proof of the pudding is in the eating. En hoe meer je paard daarin ontwikkeld is hoe blijer ik er van word.

Wat zat er zoal in die natuurmix Hilary?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:06

Koper schreef:
Hier ook nog een anekdote dan. Ik had begrepen dat rozebottels zo goed zijn voor je paard. Dus braaf rozebottelsnippers gehaald en in een bakje achtergelaten. Af en toe aten ze er wel een beetje van maar het was niet echt dat je zegt een doorslaand succes.
En toen werd het oktober. Ze verslonden het. De juiste planten zijn er op het juiste moment.

Dit inderdaad. Mijn merrie (hb-gevoelig, gevoelig voor pollen / schimmels / stof) is een brandnetelsloerie. Liefst eet ze ze als ze even hebben gelegen na het plukken (even de brand eruit), maar als de nood hoog is, plukt ze ze zelf. Kleefkruid is voor haar ook een feestje.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:16

Dit inspireert mij best wel :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:29

Dat is mooi.

Het is natuurlijk wel verstandig om even in de gaten te houden hoe je paard met dingen omgaat. Met mijn ruin hoef ik dat inmiddels niet meer, die snapte het al en uiteindelijk drong dat ook tot mij door. Twee jaar geleden kreeg ik er een ponietje bij. Tijdje aangekeken, en ponietje bleek het ook te snappen.

Dat kan natuurlijk zomaar anders zijn met een sportpaard wat zijn hele leven op stal heeft gestaan en gewend is aan krachtvoer en hooi van eenzijdige productiegrassen en poedertjes en wat nooit zelf op onderzoek uit is kunnen gaan of wat van een ander paard geleerd heeft. En ineens een scharrelbestaan met gevarieerdere kost gaat leiden. Een paard moet wel leren wat wel en niet goed is. Een paard blindelings een berm of een eikenbos in sturen met de gedachte: zoek het maar (uit) is niet mijn idee van een goed plan. Je kijkt natuurlijk wel even een tijdje aan wat ze doen. Al is het maar voor je eigen gemoedsrust ;)

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:27

Wat voor ons goed is kan voor een dier giftig zijn en visa versa.
Daarom vind ik het van belang om kruiden te voeren samen met iemand die er verstand van heeft, oftewel de homeopaat het laten uitzoeken.
Toch heb ik de afgelopen twee weken, ieder dag wat kleefkruid en brandnetel gegeven en waarom:''
Als ze de mogelijkheid hadden om het zelf te eten zou dat nu misschien het geval zijn
Omdat het niet op hun land staat maar momenteel wel overal groeit.
Ook heeft mijn shet 4 weken aan de pil gezeten, maar ben daarmee gestopt omdat ze hollebolle gijs werd.
Brandnetel en kleefkruid zijn vochtafdrijvend en bloedzuiverend.

Paardenbloem staat wel in hun weien dat eten ze dan ook graag.
Nu zijn over paardenbloemen de meningen verdeelt, aangezien er wordt beweerd dat ze het vies vinden, maar die van mij eten ze met blad en al op.
Ook heb ik tot nu toe nergens gelezen dat paardenbloemen giftig zouden zijn, maar wel dat het goed voor de lever is, wordt dan ook vaak in druppels etc toegepast.
Maar ja daar gaan we weer, de homeopaat weet exact hoeveel, daarom is het nooit verstandig om zomaar van alles te gaan geven.

Wat eikels betreft zijn ook de meningen verdeelt, want er zijn hoe dan ook al heel wat paarden overleden door het eten van.
En ik geloof zeker dat hier en daar een eikel geen kwaad zou kunnen, maar in grote hoeveelheden???

Ook is het ene paard gevoeliger als het andere en zal dus de een eerder ziek worden als de ander.
Maar om een paard nu zijn eigen plan te laten trekken, nee dat zou ik nooit doen.
Er zijn heel veel planten en bomen die paarden mijden, maar ook heel veel die ze graag eten en wel degelijk giftig zijn.
Wat van belang is is natuurlijk ook het land wat aangeboden wordt en hoelang het paard erop staat.
Een paard dat maar een paar uur kan grazen zal dat ook doen.
Een paard dat 24 uur staat zal ook regelmatig spelen, rusten etc.

Ik heb in het verleden veel boterbloem en ook heermoes op mijn land gehad.
Nu zal een paard om het boterbloem heen eten, maar als er erg veel staat krijgen ze er toch wat van mee.
Heermoes eten ze sowieso graag en daar kan je paard zomaar ineens van dood neervallen.
Dus heb ik ervoor gezorgd dat dit weg is.
Ik zie het ook bij een weiland een stukje verderop, staat vergeven met boterbloem.
Die mensen doen aan strookbegrazing en dat is prima als er niet zoveel boterbloem zou staan.
Ik zie gewoon dat land helemaal kaal worden en er staan ook een paar veulens.
Dat is ook een verkeerde manier van met je land omgaan, doordat het zo kaal gevreten wordt is de kans 99% dat je er alleen maar onkruid voor terug krijgt.
En ik weet zeker dat die veulens hier later problemen door kunnen krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:28

Een homeopaat weet het niet beter. Sowieso: een homeopaat die planten of kruiden gebruikt als methode vind ik al een niet al te beste homeopaat (en ja ik ben op de hoogte dat er verschillende stromingen bestaan binnen de homeopathie). Mag ik eens vragen welke opleiding die homeopaat heeft gedaan?

Als je de moeite neemt om te observeren wat je paard kiest om te eten dan zul je merken dat die voorkeur afhankelijk is van het tijdstip op de dag, van het weer, van het seizoen enz enz enz. Een homeopaat weet dat niet in zoveel detail. Een homeopaat heeft een theorie maar die past niet bij elk paard. Kan zomaar wezen dat iemand die vindt dat hij kennis heeft vindt dat een paard tijm moet hebben wanneer het hoest. Als dat paard dat vervolgens vertikt te eten ben je verkeerd bezig als je het toch blijft voeren. Pak dan spliterwten ofzo, of beter nog, zoek uit waarom het paard hoest.

En zoals ik al zei: alles is giftig. Paardenbloemen zijn giftig. Gras is giftig. Boterbloemen zijn giftig (en niet lekker). Zuring is giftig. Taxus is giftig. Brandnetels zijn giftig. Het ligt er maar aan hoeveel je ervan gebruikt en in welk tijdsbestek. Één takje taxus is een kwestie van 10 seconden werk, en is oneindig veel giftiger dan 5 keer zo veel brandnetel in precies evenveel tijd.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:48

@Koper: jammer dat je vaak dingen als kritiek leest en dan een aanvallende houding aanneemt.
Ik heb begrepen dat dit een discussieforum is en dat je je mening mag geven, maar dat wil niet zeggen dat je dan ook gelijk hebt en daar bedoel ik ook mijzelf mee.

Wat voor het ene paard goed is, wil niet zeggen dat dat ook voor het andere goed is.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 15:04

Nou ja, homeopatie heeft eigenlijk niet zo heel veel te maken met kruidengeneeskunde, dus ik snap Koper wel... Misschien bedoel je een ander soort deskundige of had die homeopaat er iets bij gedaan, maar een homeopaat heeft echt niet per definitie verstand van kruiden (en dan al helemaal niet bij paarden).