Aanval verlamming achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:23

FEELTJE schreef:
Hey, bedankt voor de reacties, ik woon in Oost-Vlaanderen, tussen gent en brussel. ik wil er echt wel ver mee gaan en heb er heus wat voor over. Maar voor een gewoon globaal onderzoek ga ik hem niet meer vervoeren aangezien ik schrik heb dat hij de aanval misschien ook op de trailer zou kunnen krijgen, als ik in contact kom met een arts die toch enig idee heeft of liever nog dergelijk geval ooit al behandeld heeft ben ik onmiddellijk weg. Hij is ondertussen al door zoveel artsen globaal onderzocht en kerngezond verklaard dat ik het niet zie zitten om heel Nederland en Belgie af te rijden om overal te horen hoe gezond mijn paard er wel uitziet en wat het probleem is... Vele kenmerken zijn inderdaad te herkennen, maar nergens komen ze aan de verklaring waarom dit in aanvallen optreed. Van de geschiedenis van het paard ken ik niets en lossen ze ook niet veel over in de stal waar hij gestaan heeft (Hemmelhorst)

Ik heb ook al aan rug/ nekproblemen gedacht, iemand hier een goede referentie voor?

Laatste arts dacht aan Rhino op de zenuwen, iemand hier ervaring mee?

Bedankt voor alle hulp!

Rhino op de zenuwen ofwel ataxie dus. Wat voor rug nekproblemen denk je dan aan?

geerke

Re: Aanval verlamming achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:27

plast hij wel normaal?

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:36

Bij gent heb je toch die universiteitskliniek?

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:58

Volgens mij komt de verlamming bij Rhino niet in vlagen? Het is meen ik een redelijk permanente verlamming die in een aantal gevallen weer kan genezen. Mijn paardje heeft ook Rhino gehad (is hieraan overleden). Zij begon met een staartverlamming en die breidde zich steeds verder uit naar voren. De verlamming was continu, dus niet in aanvallen.

Zou het niet vanuit de hersenen van je paard kunnen komen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:00

hersenbloeding is mogelijk,maar de schade is dan permanent, en niet in aanvallen..

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:04

In Gent hebben ze goede testen voor onder andere Ataxie en ik heb ook goede verhalen over de kliniek in Moerbeke gehoord waar ze deze test ook hebben

FEELTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 12:52

We zijn zowel in Gent als in Moerbeke al geweest :-( . Het misterieuze is inderdaad dat hij de aanvallen maar sporadisch krijgt, wat bij ataxie, rhino, hersenboeding enz. niet aan de orde is! De behandeling voor rhino slaat wel aan en hij krijgt de aanvallen nog maar niet meer zo hevig als voordien, misschien zitten we toch op het juiste pad, hoewel ze bij rhino inderdaad constant verlammen en niet in vlagen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:53

Je hebt het paard 10 maanden. Heb je hem bij aankoop laten keuren? Hoe was je paard voorheen "in conditie" of "uit het werk geweest"?
Ik dacht eigenlijk ook meteen aan Rhino. Soms kan een acute infectie ongemerkt voorbij gaan en treedt de ataxi in een later stadium op. De mate van ataxi kan ook verschillen. Ik weet van paarden die na een infectie licht atactisch zijn gebleven. Daar merk je dan niet zoveel van; ze zijn gewoon wat slapper maar de ataxi kan dan later toch weer verergeren. Paarden blijven hun leven lang drager van dit virus. Dit kan met een bloedtest gemakkelijk worden uitgewezen. Lijkt me dat een DA dat als eerste zou doen: bloedonderzoek.

Ataxie in het kader van rhinopneumonie
Een infectie met het zogenaamde herpesvirus, ook wel rhinopneumonie genoemd, gaat vaak ongemerkt voorbij. Soms leidt het tot verschijnselen van de luchtwegen of abortus. In uitzonderlijke gevallen zien we de zogenaamde neurale (het zenuwstelsel betreffend) vorm. Hierbij kunnen zowel de "kopzenuwen" als het ruggenmerg aangetast zijn.
Bij ernstige aantasting raken dergelijke paarden verlamd, met name in de achterhand. De symptomen kunnen zo ernstig zijn dat euthanasie noodzakelijk is. Een groot aantal paarden maakt, na zeer intensieve medische zorg, enige vorm van herstel door en kunnen weer redelijk functioneren. Een optimale carrière als sportpaard is vaak niet meer mogelijk, omdat er voortdurend problemen blijven bestaan met de coördinatie van de beweging. De neurale vorm treedt vaak op als de acute infectie al langer geleden is. Daarom is het niet altijd gemakkelijk om de oorzaak te achterhalen.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:21

Met mijn eigen paard wat maar heel moeilijk door drie dierenartsen was te diagnostiseren voor ataxie en onregelmatigheid heb ik hele goede ervaringen en resultaten met Steffi vd L.aarse maar zij zit in Soest. Voor mij was het de moeite zeker waard omdat ze ook iets aan de oorzaak van het euvel heeft kunnen doen ipv alleen symptoombestrijding.

Je kunt haar ook een filmpje sturen en dan kan ze een inschatting maken.

FEELTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 13:28

Bedankt, ik contacteer haar vandaag nog! met een filmpje doorsturen kunnen we nooit niets verkeerd doen! Als ze ons kan helpen moeten we maar een manier vinden om tot bij haar te geraken!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:38

FEELTJE schreef:
We zijn zowel in Gent als in Moerbeke al geweest :-( . Het misterieuze is inderdaad dat hij de aanvallen maar sporadisch krijgt, wat bij ataxie, rhino, hersenboeding enz. niet aan de orde is! De behandeling voor rhino slaat wel aan en hij krijgt de aanvallen nog maar niet meer zo hevig als voordien, misschien zitten we toch op het juiste pad, hoewel ze bij rhino inderdaad constant verlammen en niet in vlagen...

hij plast wel normaal?Hebben ze gekeken of hij geen nierstenen had?

FEELTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 13:43

Plassen lukt, juist maakt hij wel een kreunend geluid als hij plast. Heeft hij altijd gedaan en heb ik toch nog al bij paarden gehoord...

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:16

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VMX3ZGDI.jpg

staat je paard er dan zo bij?
mijn haflinger (met artrose in si gewrichten) was op dit moment spierbevangen in juist dat gedeelte geraakt na losgooien en gek doen in de bak.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:53

Wat naar dat hij dat doet!
Ik zat ook met de handen in het haar vanwege raar en explosief gedrag van mijn merrie, dagen dat ze ging vluchten, bokken, tegen een wand aan schuren om niets en andere dagen weer rustig was of normaal deed.
DAP die ik normaal heb kwam er niet verder mee 123, darmen en eierstokken niets op te vinden, bloed ook niet. Op aanraden van Steffi vd Laarse, die tijdens het telefoongesprek al 3 mogelijke oorzaken noemde, naar de Lingehoeve gegaan.
Uit foto's bleek er artrose in het SI gewricht te zitten die zenuwprikkels veroorzaakte. Foto's van het SI gewricht moeten rectaal gebeuren, het is meer een echo.
Het kan zo zijn dat hij misschien zo raar gaat staan om iets te ontlasten. Mijn merrie ging tegen een wand of hek staan om haar rug bol te duwen, dan werd ze rustiger tijdens een aanval.
Ik vond het ook moeilijk om haar op de trailer te zetten ivm aanval, maar hoe langer je wacht hoe groter de kans dat het helemaal niet meer kan.
Overleg met Steffi !

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:07

Hoe gaat het nu met je paard? Weet je al iets meer?