Ringworm, of toch niet? *foto's*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:23

Geen van beiden.

Het was een bacterieel iets wat het had opgelopen na een val in een sloot.

Het ziet ziet er net zo uit als jouw foto's maar dan op veel meer plekken op het lijf en iets kleiner.

Ook van die bloederige kale rondjes.

tita

Re: Ringworm, of toch niet? *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:28

Ringworm is niet bloederig is een grote kring met een duidelijke rand.
Bij mensenras het een vieze gele ronde plek met een fel rode rand omheen, zeer pijnlijk.

Zou iid Rainrot kunnen zijn, ringworm kun je alleen constateren door middel van een laboratorium onderzoek

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:30

Klopt, mijn paard had jaren geleden ook ringwormen en dat was echt zonder kale plekken en of wonden.

Gewoon een verdikte duidelijke rand van die kringen.

Eenvoudig te verhelpen met Imaverol.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:46

Eenvoudig :')

Imaverol , seabactyl, grisoral..... En hopen dat mijn katten bleven leven door de grisoral
Ruim intensief half jaar bezig geweest .. 3000 euro armer.

Alleen mijn paard had het niet... Maar ik was besmet via de handels paarden en alle katten moesten behandeld worden, ik zeg als nog een keer mee maak, dan leren ze er maar mee leven ik behandel het niet meer

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:22

Bij mijn paard wel, gewoon om de 3 dagen wassen met imaverol en dan zo laten opdrogen en klaar is kees.

soms moet je het hele was gedoe weer herhalen met een nieuwe fles imaverol en dan weer opnieuw 4 x wassen steeds om de 3 dagen.

Vooral jezelf goed schoonhouden en laat je kleren elke keer goed wassen.

Niet mee gaan poetsen en of dekens op doen. In dit geval is het dan een makkie en eenvoudig te verhelpen, het is vooral een zaak om zelf hardnekkig te zijn en ze hardnekkig te bestrijden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 06:36

dit is geen ringworm hoor.
pony op de foto heeft al dikker haar en het heeft veel geregent dus is het eerder regenschurft(rainrot)
plekjes in smeren met betadine, de vacht goed open houden, dus keertje extra poetsen kan dan helpen.
en verder zorgen voor een goede weerstand van je dier, kan zijn dat ze even wat extra vitamines moeten hebben :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 23-09-13 07:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 07:08

tita schreef:
Eenvoudig :')

Imaverol , seabactyl, grisoral..... En hopen dat mijn katten bleven leven door de grisoral
Ruim intensief half jaar bezig geweest .. 3000 euro armer.

Alleen mijn paard had het niet... Maar ik was besmet via de handels paarden en alle katten moesten behandeld worden, ik zeg als nog een keer mee maak, dan leren ze er maar mee leven ik behandel het niet meer

Terwijl intrafungol had kunnen zorgen dat je binnen een maand schoon was ;)

Dit is geen ringworm inderdaad.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:09

Nee dat kon niet, ze waren extreem zwaar besmet moest bestreden worden van binnenuit, en intrafungol was schadelijk voor mijn jonge kitten en extreem duur

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 09:15

tita schreef:
Nee dat kon niet, ze waren extreem zwaar besmet moest bestreden worden van binnenuit, en intrafungol was schadelijk voor mijn jonge kitten en extreem duur

dat topic van jou kan ik mijn nog herinneren...wat een gedoe! :(:)

Dit is volgens mij geen ringworm.Ringworm is niet zo bloederig,en meestal in het midden zie je genezing.
De kring word dan steeds groter.
Wat het wel is geen idee....ik zou het met betadine behandelen en dan eens het aankijken.Het kan rainrot zijn maar ook een insect.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:08

ik vind het ook meer op rainrot lijken dan op ringworm.Bij ringworm zie je vaak rode opstaande randen aan de buitenkant van de ring.

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:51

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ondertussen heb ik bevestiging van de dierenarts dat het inderdaad rainrot is. De behandeling bestaat uit het dagelijks wassen van de wonden met betadine shampoo. Volgens de dierenarts moest dit voldoende zijn voor rainrot. Imaverol hoefde niet toegepast te worden doordat het geen besmettings gevaar heeft.

Ook dacht ik dat het aan de weerstand van mijn pony lag. Dit is niet zo. Het heeft te maken doordat er te lang vocht op de vacht heeft gelegen en door de bacterie ontstaan deze wonden. De huidbalans in op dat moment niet optimaal.

Nu gaan we dus verder door het iedere dag wassen van de wonden.

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 15:16

Toch kom ik hier even op terug, er wil maar geen haar groeien op de wonden.
Doe ik iets verkeerd? Ben nu weer begonnen met het wassen met betadine shampoo, moet ik dan vervolgens nog iets doen?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:38

dat duurt een tijdje, voor er weer haar op komt. Ik zou stoppen met de betadine, dat is best agressief spul.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:48

Je kunt eventueel levertraanzalf proberen, werkte bij mij goed als een pony kale plekken had.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:57

Helaas, het duurt even voordat er weer haren op groeien.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:04

Is het nog steeds zo bloederig? Zo niet, dan gewoon met rust laten en misschien hooguit iets uierzalf opdoen.
Is het nog bloederig dan zou ik even de da raadplegen , misschien dan een beetje betadinezalf erop

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:08

misschien zit je er teveel aan?

ik moest er echt vanaf blijven
1x wassen met betadine en verder droog houden

de haren hebben even op zich laten wachten maar alles is terug gekomen.
heeft wel zo`n 3 mnd geduurd dacht ik te herinneren :j

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:28

Idd, als de gaten weg zijn, stoppen met de betadineshampoo, want dat doodt ook de goede bacteriën. Ter ondersteuning van de huid kun je iets met goudsbloem (calendula) of honing (mesitran, vetramil) proberen. Hoe eerder de huid helemaal is hersteld, hoe eerder de haren weer terug zijn. ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:31

Sientje schreef:
Idd, als de gaten weg zijn, stoppen met de betadineshampoo, want dat doodt ook de goede bacteriën. Ter ondersteuning van de huid kun je iets met goudsbloem (calendula) of honing (mesitran, vetramil) proberen. Hoe eerder de huid helemaal is hersteld, hoe eerder de haren weer terug zijn. ;)

Dat is een goeie tip, ik zou de Mesitran of Vetramil doen en geen levertraanzalf, want dat is zeer vettig en sluit alles af en dat moet juist niet bij een wond als gevolg van rainrot.

Levertraanzalf mag niet op een wond of open wond (beschadigde huid) gesmeerd worden, staat ook op de gebruiksaanwijzing.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:49

Oh, ik dacht dat het nu enkel nog van die grijze, kale plekjes waren.

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:39

k zal morgen even foto's maken van hoe het er nu uitziet.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:47

Ik heb een aantal jaar terug rainrot gehad maar echt heel extreem. Uiteindelijk stonden ze aan de penicilline en prednison, we kregen het niet onder controle en het waren korsten die enorm vastzaten en zeer pijnlijk waren. Onder de korsten is het vochtig en pusserig. Zodra de korsten eraf waren kwam er zuurstof op en werd het schoon en droog. Ik heb gewassen, gespoten, echt alles geprobeerd maar het beste was de korsten eraf en droog en schoon houden. Wassen werd het hier niet beter van. Ze hadden het bij mij ook op de buik bij de singelplekken wat de DA toen al erg vreemd vond. Die had het nooit zo erg gezien.