ongeluk met paard, komt het nog goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 16:45

de DA adviseerde juist om hem naar buiten te doen, omdat hij iedere keer (bijna) omvalt. Als ie in de stal te vallen komt op een rare manier dan komt ie niet meer overeind. In de wei kan ie wel overeind komen omdat ie daar de ruimte heeft (ook daar vind ik het eng als ie dicht langs de omheining loopt, i.v.m. vallen).

Bedankt Betadine voor de link. Het is precies zoals het daar staat. Er zit niks anders op dan afwachten wat de hersenen gaan doen als de boel geslonken is. Dit kan niemand voorspellen. Het is wel vreselijk die lieverd zo te zien.
We willen nog een week afwachten. Er moet dan enige verbetering zijn...
Laatst bijgewerkt door max66 op 13-09-13 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:45

Wat vreselijk! Dat het paard buiten gaat liggen is waarnschijnlijk alleen maar omdat het licht hem juist pijn doet. Ik zou hem in een ruime stal zetten zodat hij als hij per ongeluk valt zich niet zo snel bezeerd. Het klinkt niet goed. paard zou ook nog een bloeding in de hersenen kunnen hebben. Ik zou hem heel goed in de gaten houden of hij veel pijn heeft zoja da bellen voor hoge pijndosering.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:45

Ik denk ik toch een goede kliniek bellen voor verder advies.. Is ataxie door de val uitgesloten?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:46

ik zou toch contact opnemen met de kliniek. buitenzetten met een hersenschudding is echt Not done!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:48

lieve mensen lees nu toch eens wat de TS schrijft. Kan NIET vervoert worden. Paard heeft een hersenschudding. Moest rust hebben. Heeft al contact met de kliniek

Het enige wat je kan doen de eerste 48 uur goed in de gate houden. Maar dat zal je ongetwijfeld doen.
Hem zoveel mogelijk met rust laten, dat wil je zelf ook als je koppijn heb. Heel veel beterschap voor je paard

Misschien raar, maar mensen maak je iedere 2 uur wakker ff kijken hoe dat gaat. Hoe moet je dat bij je paard doen?
Of hebben ze daarover niks gezegt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:50

volgensmij staat er dat ze contact heeft met een DA niet met een Kliniek. maargoed iedereen zegt hier dat t beest naar binnen moet in een donkere ruimte heel t internet staat er mee vol. niemand gaat vrijwillig met een hersenschudding in een lichte ruimte/buiten staan.
en t beest hoeft niet naar een kliniek. maar van hun een mening wat ze er het best mee kunnen doen. is best wel een goed idee..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 16:53

ataxie is niet uitgesloten, dat is nu nog niet te beoordelen omdat de hersenen nog gezwollen zijn. Het is gewoon afwachten hoe het gaat als de hersenen gaan slinken. Dan pas kun je bekijken wat de schade is.

Buiten staan lijkt hem juist wel goed te doen. Op stal stond ie in een hoek, continue te schrapen. Op de wei keutelt ie wel wat rond, snuffelt met andere paarden (draad ertussen), kan lekker gaan liggen en wat gras eten. Hier schraapt ie niet in ieder geval.

De DA is idd van een kliniek hier in de buurt. Het ongeluk is woensdag gebeurd en de DA is nog iedere dag geweest om te kijken en om hem pijnstilling en antibiotica (injecties) te geven

Ze hebben trouwens niks gezegd over wakker maken...

leoenpat

Re: ongeluk met paard, komt het nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:55

Dit is toch en hele vervelende situatie, maar kan me voorstellen dat je hem liever buiten hebt staan als hij daar iets rustiger onder blijft dan op stal. Wie weet dat het wel goed komt, maar dat zal zeker tijd nodig hebben en afhankelijk van de schade die het heeft toegebracht aan zijn hersenen. Laten we hopen dat het meevalt!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:56

max66 schreef:
ataxie is niet uitgesloten, dat is nu nog niet te beoordelen omdat de hersenen nog gezwollen zijn. Het is gewoon afwachten hoe het gaat als de hersenen gaan slinken. Dan pas kun je bekijken wat de schade is.

Buiten staan lijkt hem juist wel goed te doen. Op stal stond ie in een hoek, continue te schrapen. Op de wei keutelt ie wel wat rond, snuffelt met andere paarden (draad ertussen), kan lekker gaan liggen en wat gras eten. Hier schraapt ie niet in ieder geval.

De DA is idd van een kliniek hier in de buurt. Het ongeluk is woensdag gebeurd en de DA is nog iedere dag geweest om te kijken en om hem pijnstilling en antibiotica (injecties) te geven

Ze hebben trouwens niks gezegd over wakker maken...

Wat verschrikkelijk... dat zijn spannende tijden. Met een hersenschudding bij een paard heb ik geen ervaring, met ataxie helaas wel. Wij prefereren met een hersenschudding een donkere rustige kamer, voor een paard is dit wellicht anders. Heel veel beterschap.

Patatje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:58

Heftig zeg...

Wij hebben op stal iets soortgelijks gehad. Paard was gewoon om op de trailer te gaan, ging er altijd moeiteloos op. Echter toen hij op de trailer ging schrok hij van iets en sloeg zijn hoofd omhoog tegen de trailer. De begeleider maakte een fout door aan het halstertouw te trekken en het paard slag achterover, met zijn hoofd recht op de zijkant van de trailer.

Op eerste zicht leek het niet meer te zijn dan een hersenschudding, maar paard bleef er maar lusteloos bij staan, schraapte en kon nog net zijn evenwicht bewaren. Hij was precies dronken. Na enkele dagen aankijken laten onderzoeken en bleek dat er zenuwen beschadigd waren wat niet meer kon goed komen. De eigenaars hebben hem laten inslapen.

Ik hoop voor jou dat het niet zo erg is, maar wilde het je toch laten weten dat de kans op zenuwschade er wel dik in zit.

Edit: nog even vermelden dat wij hem ook in de piste lieten staan (was in de winter gebeurd). In een stal staan deed hem geen goed. Hij had meer moeite met z'n evenwicht en schraapte voortdurend. In de piste deed hij dit niet.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:04

Wat verschrikkelijk, vervoeren is inderdaad in die situatie geen optie, wat ik je kan adviseren is een uv-werend vliegenmasker, hoe minder lichtinval in zijn ogen hoe fijner voor zn koppie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:13

Jeetje wat een vreselijk ongeluk. Misschien ben ik een doemdenker maar ik denk dat het einde verhaal paard is. Dit klinkt alles behalve goed en ik denk dat er zodanig schade is dat dit niet meer goed komt.
Maar ik duim met je mee. Hoe reageerde de trainingsstal hierop?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:20

Wat een naar ongeluk. Is het een idee om hem bv een rambo Plus vliegenmasker (80% UV werend) op te doen? Dan krijgt hij niet zoveel licht in zijn ogen. Kan me nl voorstellen dat ie licht even niet prettig vindt. Maar buiten lijkt me iig wel lekker voor hem.
sterkte en ik hoop dat als de zwelling wat afgezakt is, dat hij zich beter gaat voelen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 18:22

eerlijk gezegd hebben wij er ook een hard hoofd in dat dit nog goed gaat komen. We hebben hem eigenlijk al "afgeschreven" maar kijken het in ieder geval nog een week aan. Volgens de DA moet er dan in ieder geval iets verbetering in zitten, als dit niet zo is dan komt het ook niet meer.

Een kennis van mij heeft dit ook gehad met een pony. Deze kon na het ongeluk helemaal niet meer lopen. Na een half jaar was ie hersteld een na een jaar liep ie al weer (op M niveau) in de sport. Het KAN dus wel goed afgelopen, maar de kans is klein denk ik.

De trainingsstal is een particulier, een kennis, die paarden zadelmak maakt en beleerd. Hij is een goede springruiter. Die knul was er helemaal stuk van natuurlijk! Onder zijn verantwoordelijkheid was dit gebeurt, al kon hij er natuurlijk ook niks aan doen. Ongelukken gebeuren nu eenmaal, maar hij voelt zich wel erg schuldig natuurlijk...

Ik zal eens gaan kijken voor een UV vliegenmasker, wist niet dat het bestond.

Bedankt voor al jullie reacties!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:28

max66 schreef:
Wij hebben m juist naar buiten gedaan om hem wat afleiding te geven. Hij ging in stal niet liggen maar op de wei gelijk. Hij zal ook gewoon moe zijn (van de pijn) en ziet er ook moe uit (of klinkt dat gek?)
Oh, goed bedoeld, maar " afleiding" zit je echt niet op te wachten met een hersenschudding hoor! Enige wat je wilt is rust, geluidloos en zo min mogelijk 'afleiding', dus een ruimte met niks wat hij in de gaten wilt houden, gewoon een donkerder, rustige stille plek.
Edit; Lees nu over het DA advies, is het niet mogelijk hem in een overdekte longeerbak/binnenbak los te laten waar er rust is, of een tussenschot uit een stal halen dat hij meer ruimte heeft? Echt niet veel doen aan m verder hoor, geef hem alle rust. Ik zit nu 3 weken thuis na even tv kijken/computeren heb ik onwijs hoofdpijn, als ik even met vrienden een uurtje bij mij een drankje doe, lig ik de volgende dag tot 2 uur in mijn bed omdat mijn hoofd alles moet beter maken etc. Dus onderschat het echt niet....

NandaFanM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:38

Helaas hier wel een keer meegemaakt!!!
Met een fries van een stalgenoot...midden in de winter...paarden heerlijk op het land, en opeens zie ik hem languit liggen. Ruzie gehad met de buur paarden heeft een schop tegen zijn hoofd gehad en of dat nog niet erg genoeg was heeft hij bij het omvallen ook nog een houten paal (omheining)om zijn hoofd gehad.
Geloof me wat ik aantrof was niet leuk...een paard nat van het zweet bloed uit zijn neus en trillend als een rietje en zijn pupillen werden groter en kleiner. Ik dacht echt dat hij er geweest was....hij deed erg druk met zijn hoofd en wilde opstaan wat hem niet lukte. Ik heb mijn jas over zijn hoofd gedaan en meteen een spoedarts gebeld.

Eenmaal de arts bij hem en die gaf hem weinig kans... toch geprobeerd natuurlijk en we hebben hem omhoog moeten schoppen...en net zoals in TS haar verhaal hij kon niet lopen en stond als bambi te wankelen, viel steeds bijna om vreselijk om te zien. Ook hij kon niet in een stal staan of vervoerd worden maar moest appart op een wei zonder sloten enz om hem heen.

Erg spannend waren de volgende dagen...je zag hem langzaam opknappen en ondertussen is hij beleerd onder het zadel. Het paard struikelt nog erg veel en houdt zijn hoofd vaak schreef. Of dat nog helemaal weg trekt weet niemand...volgens de arts was het een wonder dat hij er zo goed doorheen is gekomen!!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:15

Esmeralda schreef:
Misschien raar, maar mensen maak je iedere 2 uur wakker ff kijken hoe dat gaat. Hoe moet je dat bij je paard doen?
Of hebben ze daarover niks gezegt

Bij mensen worden er dan ook telkens simpele vragen gesteld om na te gaan of er geen hersenschade is, dat kan je ook niet met een paard.
Het jammere is dat het enige wat dit paard nu nodig heeft, niet mogelijk is. En dat is een kliniek.

hippocampe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:23

Wat een naar ongeluk!

Ooit heb ik een jong paard van mij met een gat in zijn hoofd aangetroffen in de opfok.
Hij had ook een fikse hersenschudding volgens de DA en hij zwalkte echt van links naar rechts.
Dit is helemaal goedgekomen na twee weken dus er is nog hoop voor je!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 20:03

wauw Nandafan! Wat een geluk! Merkte jij na een paar dagen al verschil/verbetering?

Ik zag vanmiddag ook dat ie een beetje trilde, met name zijn lip. Ook houdt ie soms zijn hoofd een beetje scheef, schud ook met zijn hoofd (pijn of last van vliegen?!).

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:12

Vind hij het wel fijn in de wei? Hij kon nog wel zien toch?
Hopelijk komt het goed.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:18

ook geen ontsteking in de rugwerfel ? verder ook niet veel verstand van.

Heel veel sterkte !

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:26

Zo'n UV masker lijkt me nog niet zo'n gek idee. Daarnaast zou ik hem een regendeken opgooien gezien de weersvoorspelling. Op stal zetten zou ik niet doen met het oog op het risico van vast komen te liggen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:30

Ik heb een paard gereden met een soortgelijk trauma, is goed gekomen :j, ik PB je even!

NandaFanM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:32

max66 schreef:
wauw Nandafan! Wat een geluk! Merkte jij na een paar dagen al verschil/verbetering?

Ik zag vanmiddag ook dat ie een beetje trilde, met name zijn lip. Ook houdt ie soms zijn hoofd een beetje scheef, schud ook met zijn hoofd (pijn of last van vliegen?!).

Ja na een paar dagen was er zeker verbetering!!
Ennu is het gewoon Jannes die veel naar 1 kant trekt en zo af en toe struikelt :(:)

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 09:02

Ben benieuwd of er al een kleine verbetering te zien is?? Hoe gaat het met em nu?