Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ElCid schreef:Granen (o.a. ongeplette blanke en/of zwarte haver, gerst) , lucerne en goed hooi voeren. Mijn hele drukke, altijd magere Arabier kwam hiervan niet alleen aan maar ook tot rust. Wij voeren dit ook aan onze 2 hengsten en die zijn mooi op gewicht en absoluut niet heet. Evt. kan je er geweekte bietenpulp bijgeven, dat zet ook aan maar pas dan wel op met Ca/Fo verhouding.
Vaak zie je dat paarden druk worden omdat ze last hebben van overprikkelde maag en darmen, o.a. doordat ze te makkelijk verteerbaar voer krijgen. Daardoor zijn de darmen te snel "klaar" en de maag te snel leeg. Een paard hoort 16 uur per dag te kauwen en darmen en maag mogen nooit leegraken, dat geeft kans op o.a. maagzweren en prikkelbare paarden.
De fabel gaat nog steeds rond dat paarden druk worden van haver, dat is onzin; in gerst zit meer energie, maar haver/ gerst en bijv. spelt geeft wel belangrijke voedingsstoffen en mineralen. Als je het ongeplet voert zal een paard weer leren kauwen en zullen de darmen weer aan het werk moeten. Vergelijk het maar met als je zelf ( en vooral kinderen laten dat zien) echt honger hebt, dan wordt je ook prikkelbaar en niet te genieten.
Voor alle zekerheid kan je bij een paard met dergelijke problemen wel een bloedtest laten doen waarbij lever en nierwaarden worden gemeten, als die niet kloppen kan je voeren wat je wil/ kan maar zal er niks opgelost worden. Als die waarden niet goed zijn zie je vaak paarden die niet aan willen komen en prikkelbaar worden.
Zemelen hebben voor een dergelijk paard geen nut, die stimuleren juist de "afvoer' en werken sterk prikkelend op de darmen.
In Amerika en Portugal bijv. is het heel normaal dat ( o.a. wedstrijd) paarden alleen op lucerne/ hooi en granen staan, die zijn allemaal goed op gewicht en goed in het temperament.
SumSum schreef:Is ze in omgang ook zo gestresst of alleen tijdens het rijden?
FriesWytske schreef:Pavo Careforlive hoor ik vreemde verhalen over. Hoor dat paarden daar koliek of slokdarmverstopping van krijgen.
Ik zou gewoon meusli gaan geven.
Mizora schreef:Ik voer zelf cornmuesli in combinatie met zonnebloemolie, luzerne en vitaminekorrel (en onbeperkt hooi).
's ochtends en 's avonds 1kg muesli (=1 schep, kwpn van 1.78, 24/7 buiten), 50mL zonnebloemolie, ½kg luzerne (=1 schep) en ½ dagportie vitaminekorrel (marstall Force). Nu is hij keurig op gewicht. Na de winter hoop ik het te kunnen afbouwen. Toen we hem kregen moest er een heleboel gewicht bij.
Cornmuesli is van Marstall (aanbevolen hoeveelheid voor jouw maat paard is 2.5-3kg). Zonnebloemolie mag opgevoerd worden tot 500mL per dag, luzerne is dit wel ongeveer de max van als je het niet gaat corrigeren (corrigeren kan met zemelen, 1kg zemelen op 1 kg luzerne).
De luzerne heeft naast de kcal ook nog een ander nut, namelijk de hoeveelheid kauwwerk. Des te rustiger het paard de brok wegwerkt (met meer kauwbewegingen per kg voer), des te beter het verteerd wordt.
Zonnebloemolie moet je wel rustig opvoeren. Anders kunnen ze er van aan de scheit gaan.
In voordroog (en kuilgras nog extremer) zit meer voedingsstoffen dan hooi. Sommige paarden eten het ook beter. Onbeperkt is belangrijk.
Van olie worden ze trouwens zelden drukker. Dat is juist de hele truc van olie, het komt langzaam vrij in tegenstelling tot koolhydraten (zetmeel+suiker).
. Olympia96 schreef:Ach ja heel herkenbaar! En bij de mijne gaat de leeftijd ook nog eens meespelen, waardoor ze nog lastiger op gewicht te houden is.
Wat helpt voor mijn merrie is:
Merriebrok
Muesli (van Subli voor onrustige paarden, zonder gmo) om alle supplementen op te laten eten.
Omega 3,6,9 pulp of olie
Kalmmix van Subli
Magnesiumkorrels van Pavo at ze niet. Op dit moment probeer ik Puur Nerveus (zoiets) te voeren. Dat zijn druppels.
Ik herken dus inderdaad het gewichtsverlies door extreme drukte. Het is een lastig iets. Helemaal als je een kieskeurige eter hebt zoals ik.
.

Julu72 schreef:Voor mijn eigen paard had ik aan Subli voeradvies gevraagd en er vanmorgen antwoord op gekregen.
Hier een citaat m.b.t. tot mijn 'stresskip':
Subli Zonder is speciaal gemaakt voor te drukke zenuwachtige paarden (het bevat geen haver en melasse, extra magnesium en tryptophaan)
Misschien dat je hier ook iets mee kan.
Succes!
MissMiekjee schreef:Bedankt voor alle reacties, hier kan ik zeker wat mee.
Pianissimo is dus een goede overweging om eens te proberen. Wat denken jullie van merriebrok/ponybrok/Pavo Nature's best? Evt. aangevuld met Pavo Care4life als kruidenextraVeulen84 schreef:De laatste maanden gaat het goed (klopt af). D'r voer is nu: Supplement met vitamine gemengd in 2kg slobber met kop soja-olie + 2x per dag 0,5kg voer met 2 scheppen lucerne. Ze krijgt rond de 10kg kuilgras + nog wilgentakken/riet om te knabbelen.
Als je me vraagt wat de truuk doet? Ik denk de vitamines, ze zijn totaal en daarna begon ik echt veel verschil te maken ( ik betaal 16 euro voor een pot en doe daar dan 60 dagen mee. )
Goh ja daar had ik nog niet aan gedacht, dat lijkt me ook wel echt heel handig! Welk supplement voerde je en welk voer? En ze heeft nu geen last van die stress?