Voer voor extreem rillerig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:26

Ik voer zelf cornmuesli in combinatie met zonnebloemolie, luzerne en vitaminekorrel (en onbeperkt hooi).

's ochtends en 's avonds 1kg muesli (=1 schep, kwpn van 1.78, 24/7 buiten), 50mL zonnebloemolie, ½kg luzerne (=1 schep) en ½ dagportie vitaminekorrel (marstall Force). Nu is hij keurig op gewicht. Na de winter hoop ik het te kunnen afbouwen. Toen we hem kregen moest er een heleboel gewicht bij.

Cornmuesli is van Marstall (aanbevolen hoeveelheid voor jouw maat paard is 2.5-3kg). Zonnebloemolie mag opgevoerd worden tot 500mL per dag, luzerne is dit wel ongeveer de max van als je het niet gaat corrigeren (corrigeren kan met zemelen, 1kg zemelen op 1 kg luzerne).

De luzerne heeft naast de kcal ook nog een ander nut, namelijk de hoeveelheid kauwwerk. Des te rustiger het paard de brok wegwerkt (met meer kauwbewegingen per kg voer), des te beter het verteerd wordt.

Zonnebloemolie moet je wel rustig opvoeren. Anders kunnen ze er van aan de scheit gaan.

In voordroog (en kuilgras nog extremer) zit meer voedingsstoffen dan hooi. Sommige paarden eten het ook beter. Onbeperkt is belangrijk.

Van olie worden ze trouwens zelden drukker. Dat is juist de hele truc van olie, het komt langzaam vrij in tegenstelling tot koolhydraten (zetmeel+suiker).

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:27

Ach ja heel herkenbaar! En bij de mijne gaat de leeftijd ook nog eens meespelen, waardoor ze nog lastiger op gewicht te houden is.

Wat helpt voor mijn merrie is:
Merriebrok
Muesli (van Subli voor onrustige paarden, zonder gmo) om alle supplementen op te laten eten.
Omega 3,6,9 pulp of olie
Kalmmix van Subli

Magnesiumkorrels van Pavo at ze niet. Op dit moment probeer ik Puur Nerveus (zoiets) te voeren. Dat zijn druppels.

Ik herken dus inderdaad het gewichtsverlies door extreme drukte. Het is een lastig iets. Helemaal als je een kieskeurige eter hebt zoals ik.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 09:37

ElCid schreef:
Granen (o.a. ongeplette blanke en/of zwarte haver, gerst) , lucerne en goed hooi voeren. Mijn hele drukke, altijd magere Arabier kwam hiervan niet alleen aan maar ook tot rust. Wij voeren dit ook aan onze 2 hengsten en die zijn mooi op gewicht en absoluut niet heet. Evt. kan je er geweekte bietenpulp bijgeven, dat zet ook aan maar pas dan wel op met Ca/Fo verhouding.
Vaak zie je dat paarden druk worden omdat ze last hebben van overprikkelde maag en darmen, o.a. doordat ze te makkelijk verteerbaar voer krijgen. Daardoor zijn de darmen te snel "klaar" en de maag te snel leeg. Een paard hoort 16 uur per dag te kauwen en darmen en maag mogen nooit leegraken, dat geeft kans op o.a. maagzweren en prikkelbare paarden.
De fabel gaat nog steeds rond dat paarden druk worden van haver, dat is onzin; in gerst zit meer energie, maar haver/ gerst en bijv. spelt geeft wel belangrijke voedingsstoffen en mineralen. Als je het ongeplet voert zal een paard weer leren kauwen en zullen de darmen weer aan het werk moeten. Vergelijk het maar met als je zelf ( en vooral kinderen laten dat zien) echt honger hebt, dan wordt je ook prikkelbaar en niet te genieten.
Voor alle zekerheid kan je bij een paard met dergelijke problemen wel een bloedtest laten doen waarbij lever en nierwaarden worden gemeten, als die niet kloppen kan je voeren wat je wil/ kan maar zal er niks opgelost worden. Als die waarden niet goed zijn zie je vaak paarden die niet aan willen komen en prikkelbaar worden.
Zemelen hebben voor een dergelijk paard geen nut, die stimuleren juist de "afvoer' en werken sterk prikkelend op de darmen.

In Amerika en Portugal bijv. is het heel normaal dat ( o.a. wedstrijd) paarden alleen op lucerne/ hooi en granen staan, die zijn allemaal goed op gewicht en goed in het temperament.

Ik heb inderdaad ook een tijd geprobeerd met haver bijvoeren voor de darmen, en ik moet zeggen dat mijn paard er "bewerkbare energie" van kreeg. Ze werd net iets scherper aan de hulp bij het rijden dus dat was wel heel fijn, maar dat werkte in mijn nadeel buiten, waar ze dan weer te drammerig werd.

SumSum schreef:
Is ze in omgang ook zo gestresst of alleen tijdens het rijden?

Aan de hand is ze heel makkelijk, niet drammerig, maar wel snel geïrriteerd/bang. Op de poetsplaats ook een enorme stresskip (klauwen en heen en weer staan te zenuwen), en als je langs iets "engs" loopt springt ze aan de hand evengoed weg als OHZ.

FriesWytske schreef:
Pavo Careforlive hoor ik vreemde verhalen over. Hoor dat paarden daar koliek of slokdarmverstopping van krijgen.

Ik zou gewoon meusli gaan geven.

Oei, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Bedankt voor de waarschuwing!

Mizora schreef:
Ik voer zelf cornmuesli in combinatie met zonnebloemolie, luzerne en vitaminekorrel (en onbeperkt hooi).

's ochtends en 's avonds 1kg muesli (=1 schep, kwpn van 1.78, 24/7 buiten), 50mL zonnebloemolie, ½kg luzerne (=1 schep) en ½ dagportie vitaminekorrel (marstall Force). Nu is hij keurig op gewicht. Na de winter hoop ik het te kunnen afbouwen. Toen we hem kregen moest er een heleboel gewicht bij.

Cornmuesli is van Marstall (aanbevolen hoeveelheid voor jouw maat paard is 2.5-3kg). Zonnebloemolie mag opgevoerd worden tot 500mL per dag, luzerne is dit wel ongeveer de max van als je het niet gaat corrigeren (corrigeren kan met zemelen, 1kg zemelen op 1 kg luzerne).

De luzerne heeft naast de kcal ook nog een ander nut, namelijk de hoeveelheid kauwwerk. Des te rustiger het paard de brok wegwerkt (met meer kauwbewegingen per kg voer), des te beter het verteerd wordt.

Zonnebloemolie moet je wel rustig opvoeren. Anders kunnen ze er van aan de scheit gaan.

In voordroog (en kuilgras nog extremer) zit meer voedingsstoffen dan hooi. Sommige paarden eten het ook beter. Onbeperkt is belangrijk.

Van olie worden ze trouwens zelden drukker. Dat is juist de hele truc van olie, het komt langzaam vrij in tegenstelling tot koolhydraten (zetmeel+suiker).

Dat van het kauwen is inderdaad wel een hele goede, aangezien het paard ook wat snel last heeft van maagklachten als ze niet eet. Ik ga een combinatie proberen van olie met luzerne, en dan nog een krachtvoer/muesli met niet al te veel zooi erin erbij voor een supplement van vitaminen, misschien wil dat helpen :).

Olympia96 schreef:
Ach ja heel herkenbaar! En bij de mijne gaat de leeftijd ook nog eens meespelen, waardoor ze nog lastiger op gewicht te houden is.

Wat helpt voor mijn merrie is:
Merriebrok
Muesli (van Subli voor onrustige paarden, zonder gmo) om alle supplementen op te laten eten.
Omega 3,6,9 pulp of olie
Kalmmix van Subli

Magnesiumkorrels van Pavo at ze niet. Op dit moment probeer ik Puur Nerveus (zoiets) te voeren. Dat zijn druppels.

Ik herken dus inderdaad het gewichtsverlies door extreme drukte. Het is een lastig iets. Helemaal als je een kieskeurige eter hebt zoals ik.

Wat doet de merriebrok voor jouw paard? Want dat overweeg ik ook, alleen daar zit nog wel veel energie in denk ik. Die van mij is ook echt heel kieskeurig, want granen lust ze niet, evenals het voer van Mijten, dat gaat er ook niet in, hoe graag ik het ook wil proberen.

Ik zie toch overal de muesli in combinatie met olie en soms met luzerne voorkomen, dan ga ik daar eerst eens naar kijken :).

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:39

Mijn Fjord was niet per sé schrikkerig, maar onder het zadel wel loperig en op wedstrijd was er weinig focus.

Uit bloedtesten bleek dat ze een licht magnesiumtekort had, ik geef nu twee maanden magnesiumoxide (magnesiumgries 90%, voor koeien) 1x daags door het voer. Zo'n zak kost weinig en het daadwerkelijke aandeel magnesium is heel hoog. Ik geef één koffieschepje door een handje slobber met wat zeewier en lijnzaadolie voor de 'sjeu' en de vacht. Ze eet het graag.

Een nieuwe bloedtest toont voldoende magnesium en ik merk een best verschil in mijn paard. Ze is koeler in het hoofd en kan zich (vooral op wedstrijd) veel beter concentreren.

Voor mij heeft het gewerkt, ze is beter te rijden met het scherpe randje eraf. Wie weet heb je er wat aan!

Andewi

Re: Voer voor extreem rillerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:43

Ik zou jullie allemaal willen raden om een kijken te nemen op de website van Liquihorse.nl
en voor de TS dan specifiek naar het product liqui horse Relax.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 09:45

Dankjewel! Ik ga zeker nog een bloedtest laten doen een dezer dagen, dan weet ik zeker of er iets is of niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:46

Cornmuesli ben ik trouwens gaan voeren omdat het paard echt dikker maar ook echt niet drukker mocht (op dat moment stond hij in een stenen paddock en kon hij niet elke dag bewegen vanwege dat op de werkplek 25 cm water stond). Ook afgelopen winter met het verder opvoeren van de hoeveelheid, mocht hij echt niet drukker omdat de bak keihard bevroren was. Hij heeft een paar dagen op cerevit (basismuesli van pavo, havervrij ook) gestaan en toen had ik opeens een bommetje onder mijn kont. Dat was nog op mijn vorige stalling, toch wel vriendelijk gevraagd dat de volgende keer in het schrift te schrijven mocht het gebeuren dat het voer op is, dan kon ik er rekening mee houden (privéstal, communicatie gebeurde via een notebook veel).

Maar hier is het een heel laid-back paard van. Hoewel dat op zich gelukkig ook zijn karakter is, maar het verkeerde voer kan blijkbaar toch zoveel verschil bij hem maken. En dan stond hij nog niet eens op sportbrok. Van pavo heb je ook energy-control, dat ging bij hem ook heel goed. Maar een stalgenoot had een fries die er opeens van tegen het plafond zat. Dus dat heeft ook weer een wisselende ervaring.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:51

De merriebrok zorgde voor meer spek op de botten. Had zelf het idee dat ze er niet drúkker van wordt. Ik ben een beetje afhankelijk van de stalhouder. Want nu voert hij sportbrok. Mijn voorkeur gaat uit naar merriebrok.

Ook hoorde ik laatst meerdere keren zeggen dat pavo podo goed zou bijdragen aan gewichtstoename. Alleen dat heb ik (nog) niet getest.

Mijn gevoel zegt dat je met het voer het gewicht moet zien te regelen en met eventuele supplementen de scherpe randjes eraf moet zien te krijgen. Lastig lastig!
Die van mij is alleen in blessuretijd goed op gewicht te houden, en dat toont aan dat ze inderdaad veel energie verspilt tijdens de arbeid.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:53

Podo grow heb ik ook een tijdje gevoerd, dat ging ook goed. Ik voerde het 50:50 met cornmuesli. Hij werd er niet druk van en wel wat dikker. Merriebrok was ik minder van te spreken. Ik had die van Subli, die was zo besuikerd dat het leek alsof je zo'n doos gezoete cornflakes opentrok. Een hele walm kwam daar vanaf. Niet bijzonder dikmakend, werd wel goed gegeten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:53

heel veelgoede kwaliteit ruwvoer! liefst onbeperkt :j
dat is eigenlijk de allerbeste tip die ik kan geven

verder reageerde mijn paard het beste op gerstemix van mijten

andere tip: zorg voor regelmaat in het dagritme van je paard
dus op stal en van stal en voertijden zoveel mogelijk op vaste tijden op een dag

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:56

Voor mijn eigen paard had ik aan Subli voeradvies gevraagd en er vanmorgen antwoord op gekregen.
Hier een citaat m.b.t. tot mijn 'stresskip':
Subli Zonder is speciaal gemaakt voor te drukke zenuwachtige paarden (het bevat geen haver en melasse, extra magnesium en tryptophaan)

Misschien dat je hier ook iets mee kan.

Succes!

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 10:07

Ja Pavo is heel wisselend hoe paarden er op reageren heb ik begrepen, die andere van mij die was niet meer te handelen met pavo energy control, en die staat nu op ponybrok wat heel goed gaat. Maar ik twijfel een beetje aan de grootte van die brokjes, ze zijn namelijk wel heel klein en ben bang dat als ik ze aan die merrie geef ze in een keer hap slik weg zijn, met alle gevolgen van dien..

Olympia, dat idee heb ik ook, scherpe randjes eraf met supplementen, gewicht met voer. Ik herken je verhaal van de blessures, alleen dan is ze goed op gewicht, maar dan doen ze ook écht niks..

Oke over merriebrok toch wisselende verhalen.. teveel suikers en toegevoegde onzin is natuurlijk niet nodig..

Spetter, ze krijgen hier superkwaliteit ruwvoer, gelukkig! Daar niks over te klagen, voordroog is hier echt heel goed. Ze krijgt ongeveer 10 kilo, verdeeld over een paar keer per dag dus daar doet ze opzich wel vrij lang mee. Regelmaat in het dagritme heeft ze ongeveer wel, altijd op dezelfde tijd voer, stapmolen en wei. Alleen de tijd dat ik kom dat ze mag werken verschilt wel.

Mijten krijg ik er helaas niet in, lust ze niet :(

Julu72 schreef:
Voor mijn eigen paard had ik aan Subli voeradvies gevraagd en er vanmorgen antwoord op gekregen.
Hier een citaat m.b.t. tot mijn 'stresskip':
Subli Zonder is speciaal gemaakt voor te drukke zenuwachtige paarden (het bevat geen haver en melasse, extra magnesium en tryptophaan)

Misschien dat je hier ook iets mee kan.

Succes!

Oke dat ga ik ook eens opzoeken, daar zit dus echt helemaal niks in? Misschien wil dat wel helpen ja.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:16

MissMiekjee schreef:
Bedankt voor alle reacties, hier kan ik zeker wat mee :).
Pianissimo is dus een goede overweging om eens te proberen. Wat denken jullie van merriebrok/ponybrok/Pavo Nature's best? Evt. aangevuld met Pavo Care4life als kruidenextra

Veulen84 schreef:
De laatste maanden gaat het goed (klopt af). D'r voer is nu: Supplement met vitamine gemengd in 2kg slobber met kop soja-olie + 2x per dag 0,5kg voer met 2 scheppen lucerne. Ze krijgt rond de 10kg kuilgras + nog wilgentakken/riet om te knabbelen.
Als je me vraagt wat de truuk doet? Ik denk de vitamines, ze zijn totaal en daarna begon ik echt veel verschil te maken ( ik betaal 16 euro voor een pot en doe daar dan 60 dagen mee. )

Goh ja daar had ik nog niet aan gedacht, dat lijkt me ook wel echt heel handig! Welk supplement voerde je en welk voer? En ze heeft nu geen last van die stress?

Mijn paard werd van c4l echt nog nerveuzer dan ze normaal was. Van de 2 maanden dat ik dat gevoerd heb kwam ik er 4 weken bijna niet toe om te rijden. Gewoon helemaal doorgestresst.
Pianissimo hoor ik veel goede verhalen over. Maar mylady hoefte het niet. Ik heb nu nature's best.

De vitamines die ik geef zijn deze: http://www.horsedepot.nl/noesenberger-m ... r-3kg.html
Er zit ook magnesium in, maar ik denk dat het toch het totaal beeld is. Ze eet ook met meer smaak sinds ze dit krijgt.

De magnesium van puur is alleen magnesium. Veel paarden zijn gebaad bij magnesium met tryptofaan. Dus dat zou je dan ook nog kunnen proberen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:53

Ja die Subli zonder van Julu72 voer ik nu ook. Die bedoelde ik :-)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:05

Die noesenberger ziet er wel mooi uit qua gehaltes maar is wel erg hoog in calcium waardoor de calcium/fosfor/magnesium balans niet helemaal goed is en je tekorten kan krijgen aan fosfor of magnesium..Of heeft jou ruwvoer een laag calcium gehalte veulen84?Lexa micro krauter mineralfutter is ook een heel mooi compleet supplement waarbij die gehaltes wel goed zijn en goed opneembaar is,kan je zo bestellen vanuit Duitsland..

Pavo podo grow heb ik ook een poos gevoerd,zet inderdaad ook goed aan en heeft een groter formaat brokken..Zetmeel gehalte is ook niet zo idioot hoog..

Ps. jepaardgezondenfit.nl heeft ook een brok voor paarden die bij moeten komen zonder graan en optimale gehaltes aan viatminen,mineralen en aminozuren die vaak te weinig in gras/hooi zitten..

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:15

Ik zweer bij Pianissimo bij mijn zeer sensibele merrie. Ze is zoveel rustiger sinds ze dit krijgt. Ze krijgt trouwens uitsluitend Pianissimo (als krachtvoer dan), daarnaast veel ruwvoer van goede kwaliteit (voordroog).

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:27

Pleiada: Ja de calcium is hoog, maar ruwvoer in nederland nu eenmaal steeds armer aan calcium. Ik acht het gevaar niet zo hoog.
(Je kunt altijd wat granen gebruiken als compensatie voor de fosfor)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:32

Ik vind het lastig,de een zegt dat er steeds minder calcium komt in ruwvoer en de ander zegt weer van niet maar je kan inderdaad altijd compenseren met wat graan :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:42

Ik heb ook zo'n typetje. Van alles geprobeerd............
En nu de Pianissimo..............ik heb een compleet ander paard. Eigenlijk al binnen 48 uur.
Die van mij is wel buikig maar doordat ik haar rustiger in het werk heb, gebruikt ze meer spieren dan wanneer ze als een kip zonder kop als een dolle door de baan gaat.

Ik kan haar nu echt veel beter aan het werk zetten. Het blijft een kijkdoos, dat is ook karakter, maar het is veel beter te hanteren.

Verder voer ik bij:
Zeohorse Feed
Vit E/Selenlium (Equimins)
Epsoms Salts (Equimins)

Voor mij nu de perfecte combi van dingen die ze nodig heeft. (wellicht dat het in de winter anders wordt omdat ze dan niet meer hele dagen op stal staat)

Brok kan mijn merrie ABSOLUUT niet tegen!!! Ze draait compleet door. Ze zit zichzelf in de weg omdat ze zo stresserig is.

Echt, probeer 2 weken de Pianissimo en ik ben benieuwd naar het resultaat!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:02

Ik heb goede ervaring met Cavalor Fiber en nu in combi met wat maismeel om wat aan te komen.
Van de sportsfit werd ze juist heel erg rillerig. Merriebrok wordt ook vaak aangeraden, maar heeft hetzelfde effect.
Je moet een voer kiezen waar de energie langzaam van vrij komt. Vaak is daar ook olie aan toegevoegd. Maismeel en bietenpulp zijn ook langzame energiebronnen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 18:14

Wat ik me afvraag, wat zit er in Pianissimo dat het paarden rustiger maakt ?? Weet iemand dat ?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 07:18

Nee, echt geen idee................die vraag blijft ook nog steeds staan over waarom sommige paarden zo druk worden van C4L :D

Ik zal het eens vragen bij die kerels waar ik altijd voer haal. Moet ik toch zo even heen.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 07:35

ik weet niet of het al genoemd is, maar koolmix van havens is ook een optie. Dit is meusli zonder haver. Gezien je paard best veel loopt, zou daar wel iets van een brok bij moeten. Je kunt een paard idd rustig een kopje slaolie over zijn voer geven. Bananen schijnt kalmerend te werken bij paarden. Gebroken mais gaf ik aan mijn draver, maar hoorde van een renpaardentrainer dat paarden daar nerveus van worden. Verder zijn er wel supplimenten voor het nerveuse paard. Bij Pavo kun je vrijblijvend voeradvies vragen, gewoon per mail.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 07:45

Ik zou niet teveel krachtvoer geven..en wat je geeft idd zorgen dat het uitgebalanceerd is en ik zou het gaan voeren met geweekte {min. 6 uur} bietenpulp.Dat is ruwvoer waar ze van aankomen en als je het samen met het krachtvoer geeft wordt dat ook beter verteerd.

Bloedonderzoek is ook een goed idee,en magnesium moet je een langere tijd voeren voor resultaat..ik heb er goede ervaringen mee en zou dat er ook extra naast blijven geven.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 07:48

ik vind de hoeveelheid kuil best veel. Ik begrijp dat je dit doet om het paard wat dikker te krijgen. Voor kuil wordt 1 kg per 100 gram lichaamsgewicht geadviseerd. Dus dat is nog geen 5 kg. Ook in kuil zitten suikers en eiwitten, waar het paard dan weer drukker van wordt. Ik zou eerder kiezen om er hooi bij te geven. Weet niet hoeveel fructaan(suikers) jullie kuil bevat? Hooi van onbemest land bevat meer fructaan. Google het maar even. Wordt tegenwoordig veel geschreven over het fructaan gehalte in het hooi/kuil.
Bietenpulp is idd ook een goeie optie om bij te voeren.