Sluipmoordenaar zandkoliek komt er weer aan!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Sluipmoordenaar zandkoliek komt er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:11

Bij een zandkuur is het zo, baat het niet dan schaadt het niet. Je kan eens de test doen met wat mestballen in een zakje met water te doen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:14

Lou stond in de winter ook maar een paar uur per dag buiten, soms op een kaalgegeten stuk land, soms op zand, soms in de bagger. Het heeft vanaf haar 5e tot haar 14e geduurd voordat ze geopereerd werd. Nu wil ik zeker niet zeggen dat ieder paard daar gelijk aan is, maar bij Lou heeft het dus een aantal jaren geduurd voordat het pas echt zichtbaar werd. Overigens was die zomer ( ze is in juni geopereerd) het gras al wel zo kort dat ook toen alles met wortel en al eruit getrokken werd en opgegeten ( 2008).
Ik geef mijn nieuwe paardje nu preventief 4-5 keer per week lijnzaadolie bij, ik hoop het echt nooit meer mee te maken.

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:55

Gini schreef:
Bij een zandkuur is het zo, baat het niet dan schaadt het niet. Je kan eens de test doen met wat mestballen in een zakje met water te doen.

Ik heb dit net gedaan:)
Ze hadden mij maar raar in het oog in de manege:)

Ik heb het 2 keer opnieuw gedaan en 2 keer helemaal geen zand:)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:01

Miekatoen schreef:
Gini schreef:

ik heb dat wel 20x gedaan, bij een paard wat bijna dood was van zandkoliek...en nooit meer dan een theelepeltje gevonden....deze test is niet betrouwbaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:40

Ik vind de weg niet in heel dat Sandclear, zandweg, vlozaad, vezels-gedeelte ..
Ik wil dat best wel geven aan die van mij, al is het maar preventief (omdat ik niet meteen de mogelijkheid heb tot grote werken, maar ik ga het wel bekijken ;) ) maar als ik het goed begrijp moet je dat elke maand 1 week doen? En als je dan uittelt met de hoeveelheden die je moet geven enzo ... kost echt wel een pak geld :=

Lees iets van lijnzaadolie .. werkt dat ook dan? Of andere dingen die je een paar keer per week kan geven ofzo?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:27

Niet te veel en vaak achter elkaar. Darmen kunnen er ook aan wennen en dan is het effect een beetje weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:47

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:03

Bedoel de vezels ja ;)

Die gebruik ik ook maar ik geef daar meer van. Ik hou die van zandweg aan en volgens mij is dat 2xdaags 100gr gedurende 7dagen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:08

Mist schreef:
Miekatoen schreef:

ik heb dat wel 20x gedaan, bij een paard wat bijna dood was van zandkoliek...en nooit meer dan een theelepeltje gevonden....deze test is niet betrouwbaar!

Uiteraard is het geen exacte wetenschappelijke test. ;) Als er een vermoeden is dat het paard veel zand binnen krijgt (paddock, kale wei, hooi op zand etc) dan vind ik een zandkuur onontbeerlijk, zelfs al is er weinig zichtbaar in de mest.

[***], ik gebruik Excellent zandweg. Kan je bestellen via medpets.be. Iedere maand een kuur gebeurt hier ook niet. Meestal geef ik zo een twee á drie keer per jaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:07

Ik vind het van al die zandweg-producten vooral twijfelachtig in hoeverre het nu echt werkt en niet gewoon over het zand heen naar buiten glijdt -O-

De gezondheid van mijn beesten mag echt wel wat kosten, maar dan wil ik wel graag mijn euro's nuttig besteden en ik heb behoorlijk twijfels over het nut van al die producten....en ook welke je dan het beste kan nemen zodat het wel werkt en je niet alleen maar uitgelachen wordt door de verkoper zeg maar :P

Het komt een beetje over als napraterij van iedereen die zegt dat je zus-of-zo moet gebruiken :o

Vraag me af of er ook echte tests zijn gedaan ofzo om het nut van die producten te bewijzen...dus in hoeverre ze ècht zand uit het lichaam halen dat er anders had blijven zitten :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:21

Voor zover ik destijds van Wolvega begreep, werken die kuren alleen als er weinig zand in de darmen zit. Dan voert het wel mee af. Maar als er veel zand in zit, glijdt het er inderdaad voerheen en neemt het een beetje zand mee. Hun advies als je dacht dat een paard teveel zand binnen had was: een week op stal met droog hooi en verder niets. Ook droog hooi neemt veel zand mee. Dan daarna weer naar buiten, op het zand/klei met een dichte kap, op redelijk goed gras zonder. Dagelijks 2 keer per dag 100 ml. lijnzaadolie door wat krachtvoer.
Ik gaf heel af en toe wel eens een kuur met zandclear o.i.d., maar ik hield het voornamelijk bij met de lijnzaadolie en in de paddock met die kap.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:37

Bedankt Jet +:)+

Wat doet de lijnzaadolie dan, moet je dat zo zien dat dat niet over het zand heen beweegt maar er doordat het dunner is, meer tussen zakt ofzo en het zo meeneemt?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:01

Ik denk inderdaad dat het zo werkt. Droog hooi zal een soort van schurende werking hebben waardoor het zand meeneemt, lijnzaadolie zal tussen de zandkorrels zakken en het zo meenemen. De olie is ook minder plakkerig/niet breiig dan gekookte lijnzaad of die sandclear en aanverwanten en zal ook daarom beter werken volgens hun vermoed ik.
Als er echt teveel zand in zit werkt het natuurlijk niet meer afdoende, Lou heeft na de operatie liters parafine via de sonde gekregen. Ik weet niet meer uit mijn hoofd hoeveel, maar ergens heb ik de rekening nog wel liggen, ik schrok ervan. Terwijl ze er al heel veel uit hadden gekregen met de operatie.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:11

Ik bestel mijn psyllium vezels altijd in Duitsland. Dat scheelt veel geld.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:14

Waarom persee lijnzaadolie en niet bijv zonnebloemolie?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:43

Die test, iemand al gedaan?
Ik zie alleen maar mest in de vingers.. Doe ik iets fout?
Kan daar echt geen zand in onderscheiden.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 09:50

Wat mij verteld is door de dierenarts is dat de vezels en zaadjes nu niet direct het zand zelf mee baar buiten nemen maar doordat het zo dik en slijmerig wordt stimuleert het de darmwerking waardoor het zand beter afgevoerd wordt. Bij al die kuren staat dat het elke maand kán maar het hoeft niet, ik doe het vaak aan het eind van het weideseizoen wanneer ze op wat korter gras staan en halverwege en aan het eind van t paddockseizoen. Ik voer dan gedurende 7 dagen 2x per dag 100 gr.

Echte zandeters kunnen inderdaad het beste een kap op en elke dag voldoende droog ruwvoer met lijnzaadolie door het krachtvoer.

En betreft de test, ik doe m enkel nadat ik de kuur heb gegeven. Zand wat in t lichaam zit zou er met de test uit moeten komen en dan kan ik zien of het ook daadwerkelijk nodig was (voor de volgende keer). Even de situatie van mijn paard uit t voorbeeld weggelaten want hij had inmiddels al zoveel zand in zich dat het keihard was geworden, dit was er waarschijnlijk niet meer uit gekomen met een kuur.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:02

Charlie heeft vorig jaar ook in de kliniek gestaan met o.a. Zandkoliek. Mij is aangeraden 1X per 3 maanden zandclear óf psyllium te geven in droge periodes en maandelijks in de periode van september tot en met november/december. Zeg maar totdat het vriest en de grond weer hard is. Als het gaat dooien ook weer oppassen, totdat de grond weer harder wordt door de temperatuurstijging.

Hij mag nu óf op een wei staan met lang gras of hij moet eraf. Aangeraden om hem deze periode (september-december) altijd met graasmasker op het gras te zetten en preventief dagelijks olie bij te geven. Dit mocht zowel lijnzaad zijn (35ml per dag) als zonnebloemolie (100ml per dag).

De zandtest heb ik vorig jaar meerdere malen toegepast. De eerste keer heb ik samen met mijn veearts gedaan. Precies zoals hier beschreven wordt. Het zand zakt onderin de vingers. Ook al kun je het bijna niet zien, meestal kun je het dan wel voelen. Ook als er maar een klein beetje zand zichtbaar of te voelen is zit er een hoop zand in de darmen. Tenminste, volgens mijn veearts kun je daarvan uitgaan. Je ziet het meeste zand eruit komen als je test tijdens een kuur zandweg.
Bij twijfel raadde zij mij aan om de geweekte poep uit te smeren op een wit blaadje. Dan kun je echt goed zien of er zand in zit.

Maar pfff wat maak ik me nu zorgen om mijn knappe paard! Hij is vorig jaar écht dood en doodziek geweest! Waar doe ik goed aan? Hem op het lange gras laten staan (er staat nog voldoende) of hem op de paddock gaan zetten met masker en af en toe het masker af voor hooi? Voor nood heb ik een stal ter beschikking maar daar wordt hij alleen maar vervelend van. Het is echt een paard dat vriendjes nodig heeft om mee te spelen.. Op het gras staat hij vanaf vandaag sowieso met greenguard graasmasker. Op de paddock zou hij staan met een dicht masker.

Voor alle paardeneigenaren, let inderdaad op in deze periode! Het zand gaat zo langzaam naar binnen en ineens is je paard zo ziek dat je nog maar 2 keuzes hebt. In laten slapen of naar de kliniek. En dat is echt geen pretje, om je paard zo te zien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:16

Is op een paddock zetten met onbeperkt toegang tot ruwvoer niet goed genoeg dan?

Als ze ruwvoer zo kunnen eten gaan ze toch niet snel zand eten? :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:28

Kuur sandclear komt hier binnen vandaag en ook die psyllium.
Ga 1 paard op de kuur sandclear zetten en de 2 andere op de psyllium..
En dan de test uitvoeren.
Geef nu alleen nog maar in hooinet hooi en ook binnen met betonkuip eronder.
Moest er dan toch nog naast vallen, dan eten ze het niet uit het zand.
Hebben bijna onbeperkt ruwvoeder en hebben nooit zandmonden.. Dus zomaar zand eten doen ze niet. Maar hebben wel al wat binnen gekregen op kort gras en voorheen toen ze hooi uit kom op de grond aten. Ze duwen het hooi er altijd naast.
Wil het niet meemaken. Zandkoliek. Heb 1 koliek gevoelig paard staan, de rest niet gelukkig.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:35

Voor de meeste paarden is dat waarschijnlijk een goede oplossing. Voor Charlie helaas niet, hij gaat toch scharrelen en op zoek naar ander eten, waardoor hij ook daar veel zand binnen krijgt en waarschijnlijk zelfs nog meer. We hebben namelijk een zandpaddock.. Hij krijgt hier trouwens wel gevoerd uit hooinetten boven een verhard stuk.
Risico van Charlie op de paddock zetten is maar enkele uren per dag eten = meer kans op maagzweren. Ook dit was een van de problemen waar hij vorig jaar voor behandeld is in de kliniek.

Het blijft een lastig probleem, dat zand. We zijn al van stal verhuisd zodat we een stal ter beschikking hebben, waar meer gras staan en we een paddock hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:36

Heb nog bijgelezen..
Lees hier van een kap op, maar wat moet ik mij daar dan bij voorstellen? Omdat het over een dichte kap gaat? Waarmee ze dus ook niet kunnen eten? Lijkt me toch ook niet gezond ...

Misschien is het gewoon makkelijker om ze 1 week per maand op stal te houden :P

En verder zit ik hier ook mee:
pmarena schreef:
Ik vind het van al die zandweg-producten vooral twijfelachtig in hoeverre het nu echt werkt en niet gewoon over het zand heen naar buiten glijdt -O-

De gezondheid van mijn beesten mag echt wel wat kosten, maar dan wil ik wel graag mijn euro's nuttig besteden en ik heb behoorlijk twijfels over het nut van al die producten....en ook welke je dan het beste kan nemen zodat het wel werkt en je niet alleen maar uitgelachen wordt door de verkoper zeg maar :P

Het komt een beetje over als napraterij van iedereen die zegt dat je zus-of-zo moet gebruiken :o

Vraag me af of er ook echte tests zijn gedaan ofzo om het nut van die producten te bewijzen...dus in hoeverre ze ècht zand uit het lichaam halen dat er anders had blijven zitten :)

Wil best wel wat uitgeven, maar je hoort & leest zoveel, vooral heel erg verschillende verhalen .. dat je gewoon geen idee hebt of er iets is wat écht werkt ... Nu gaat het hier weer over lijnzaadolie, toevallig gisteren een ouder topic tegengekomen waarin door de meeste beweerd wordt dat het totaal niet werkt omdat het olie is en dus niet zwaar genoeg en gewoon naar buiten glijdt...

Wat is wijsheid natuurlijk ...
Toch maar eens op stal overleggen of het hooi niet in netten in die bak mag, dan zullen ze er niet zoveel langsgooien want dan moeten ze moeite doen om het eruit te krijgen (met wel het risico dat mijn bakken door heel de paddock gaan, maar dan hebben ze nog wat extra te doen :Y) :)) ) en wat er dan toch langs ligt maar weg doen.. Verharden enzo ga ik ook eens bekijken, maar ik denk dat dit met regen en dergelijke toch een probleem gaat geven (paddock ligt nogal moeilijk op dat gebied). Moet ik nog even bekijken.

Verder staan ze enkel overdag op die paddock en staan ze 's nachts op stal met een groot net voordroog en ligt er stro in de stal, overdag staan ze ook met onbeperkt voordroog dus ik zou niet weten waarom ze zand zouden eten .. Het zou dan eerder om toevallig zand gaan maar vraag me af of dat ook weer niet gewoon eruit komt door de hoeveelheid ruwvoer die ze verteren...

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:39

Ik ga hier even volgen. Ik merk dat mijn ruin soms echt zand staat te eten.
Hier hebben ze altijd gras in de wei, maar hij maakt gewoon een groot gat en begint dan zand te happen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:43

Ik had de Psyllium die je moet mengen en dat eet m'n merrie gewoon níet op, elke keer dat gedoe met slobber, niet te veel want er mag wat gewicht af, niet te weinig want dan eet ze het niet door die snotzooi. Een stalgenoot geeft deze:
http://www.agradi.nl/pfiff-psyllium-zan ... ls-1kg.htm

Dat kan droog over het voer, dus dat wil ik dit paddockseizoen ook gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:49

Die zat ik inderdaad ook naar te kijken :j Vroeg me ook af of 2 eetlepels wel voldoende was, lijkt zo weinig voor een paard :+ (ok, het zal nog wel uitzetten, maar toch ... ). Kan het zeker gewoon droog? Want dat zie ik nergens duidelijk staan?

(en nergens anders dan via Agradi of Pfiff zelf te verkrijgen?).