Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:11

zit er veel vocht in het been ? of was het dun tijdens de scan ?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:18

Vocht heeft er nooit in het been gezeten. Wel tussen de vezels van de pees wat dus ook te zien in als zwart op de scan. Dus vocht in het been? Nee. :n

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:26

Arlie kwam over zn deur heen, dus na overleg met de DA besloten dat hij op een kleine uitloop mocht.
Dat hij geestelijk ook zo achteruit ging vond ik nog het ergste..

Beeld is erg duidelijk idd!
Ik heb de beelden alleen bij de DA, en die worden ook steeds vergeleken, zal eens vragen of ze die kunnen sturen of dat ik het op usb o.i.d. kan krijgen.

Arlie's been is ook nooit dik geweest, dat was ook het rare.
Shockwave was hier ook geen optie, heb hydrotherapie overwogen maar de rit van en naar zou alles weer verpesten. En dergelijke revalidatieklinieken vragen +- 900 p maand all in.
Dat heb ik helaas niet..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:30

Arlando, dat probleem ken ik. Mara zit ook niet in de verzekering, dus alles moet uit eigen pocket komen.

Ik kan er nog voor kiezen de deur helemaal dicht te doen. En op de paddock is geen optie, omdat het verband niet nat mag worden en omdat ze dan helemaal gegarandeerd uit breekt :+ De paddocks bestaan hier uit dik schrikdraad, maar Mara gaat voelen of en wanneer er stroom op staat. Dat maakt zoiets als boxrust heel erg moeilijk.

SanneChinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:45

Dat paard liep ook niet kreupel, had alleen een dikke pees en af en toe warm, maar ik hoop voor jou dat dit een goede manier is en dat het snel over gaat zodat je kan starten met je wedstrijden!

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:46

Peelie schreef:
Arlando, dat probleem ken ik. Mara zit ook niet in de verzekering, dus alles moet uit eigen pocket komen.
:+ De paddocks bestaan hier uit dik schrikdraad, maar Mara gaat voelen of en wanneer er stroom op staat. Dat maakt zoiets als boxrust heel erg moeilijk.

Mijn verzekering keerde niks uit omdat het geen 'ongeluk' was.
Waardoor het gebeurd is weten we niet, dus hun baseren het dan op wat anders.
Als ik jarenlang mn premiebedrag opzij had gelegd had ik nu nog over ;)

Enne, niet toevallig familie van Arlie.. hihi.. stroom of niet..die gaat er gewoon doorheen..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:50

Haflingers he :P Maar Mara laat de draden heel. Die kruipt (favo manier) of springt (iets minder favo manier). de draden zijn eigenlijk altijd heel.

Tjah, is met haar eigen achterhoef tegen haar been aan lopen geen ongeluk? Tijdens de training is ze er gewoon tegenaan getikt. Ze was gewoon niet snel genoeg weg met haar voorbeen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:22

Hier ook een pees blessuren gehad bij mijn pony. In november 2011 kreeg ik bericht van de moeder van mijn verzorg meisje dat ze kreupel liep en dik been had. Eerst zelf laten bandageren (door ervaren iemand) en zodra de zwelling weg was laten scannen. Ook eerst met verband in binnenbak en stal, aantal weken. Toen verband afgebouwd en elke dag 2/3 keer 10 min stappen en dit langzaam opgebouwd. Op een gegeven moment besloten omdat ze depri werd om haar met 2 merries met veulen op de wei te zetten, omdat ze toch eigenlijk heel rustig is van zich zelf en dit klopte.

Na 9 maanden is ze genezen verklaart en mochten we heel rustig weer opbouwen. Nu gaat het super. Alleen blijf ik het eng vinden dat het weer mis gaat. Maar ze word weer redelijk gewoon gereden en ook mennen we weer met haar.

Mijn advies is neem er alle tijd voor en luister heel erg naar je eigen gevoel. zij is ook mijn eerste eigen pony die ik nu bijna 8 jaar heb. Het heeft me alles bij elkaar ruim 700 euro gekost (verspreid over de 9 maanden) maar is het allemaal waard geweest voor mij.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 18:26

Ik had gewild dat ik in het begin naar mijn onderbuikgevoel had geluisterd. Dan had de behandeling er misschien anders uut gezien.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:49

Peelie schreef:
Ik had gewild dat ik in het begin naar mijn onderbuikgevoel had geluisterd. Dan had de behandeling er misschien anders uut gezien.

:(:) .. Snap je gevoel helemaal, maar gedane zaken nemen geen keer.
Probeer het toch een beetje van je af te zetten, je doet er nu alles aan wat je maar kunt doen..
Al ken ik het wel hoor.. het "wat als" .

Als ik eerder door Arlie's bubbel heen had geprikt, hadden we niet doorgereden..
Want naast vitamine tekort, bleek het dus idd deze erge blessure te zijn..
Had het dan minder erg geweest? Beter en sneller herstel misschien?

Geen kwade opzet in het spel, dus hoe moeilijk ook...probeer dat gevoel los te laten :(:)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 20:05

Tjah, het idee dat het een blessure was spookte in december al door mijn hoofd. Maar omdat ze goed liep en heel wat overtuiging van stalgenoten heb ik toch door gereden. Ik heb zelfs nog gesprongen met haar eind februari, waardoor ze dus echt kreupel is geworden.

Goed, nu weet ik het voor een (hopelijk niet) volgende keer. Luister naar je eigen gevoel!

Ik weet ook dat ik er niks meer aan kan veranderen. oliebol happens. Het is nu eenmaal zo. Gedane zaken kunnen niet terug omgedraaid worden, al zou ik dat super graag willen. De trainingen ging zo goed. We zouden M1 selecties gaan rijden, zo veel mooie doelen en dromen.

Maar ik ben blij dat ik niet de enige ben. :(:)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:11

Hier een beetje hetzelfde gevoel hoor. En dan nog even doorhakken in het longeren omdat ie aan het klooien was. Had ik maar, kon ik maar... Inderdaad, blij dat je niet alleen bent hè.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 18:15

Ik voelde we dat er iets niet lekker was. Ze had tijd nodig om op te starten tijdens het rijden, wat ik niet echt gewend was met haar.

Vandaag heb ik Mara even 3 rondjes door de 30x70 bak aan de hand gestapt. Ze liep te briezen van genot dat ze even van stal af kon. Daarna heeft ze een minuut of 10 aan de hand even staan grazen. Ook daar heeft ze een aantal keer heerlijk staan briezen. Lekker gevoel is dat, om haar met dat soort kleine dingetjes een groot plezier te doen.

Ook probeert ze het verband af te krijgen. Ik hoop dat het houd tot vrijdag...

Filmpjes en foto komen er aan.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:23

Peelie kan je er misschien een bandage overheen doen? Niet te strak dan, gewoon bandageren, eventueel overleggen met de arts?

Hier ook het gevoel van "net niet", het was mijn paard niet meer.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 18:39

Even lekker grazen :)

Afbeelding
Fototje :D

Op zich houd het wel, het zakt alleen heel langzaam af. Tot nu toe heeft ze nog niet het begin van het verband gevonden. Wel probeert ze me iedere keer duidelijk te maken dat ze dat verband toch echt helemaal niks vind. Wel zie ik verbetering in haar andere been. Die was in de maanden ook wat dik geworden, maar melet met vocht in de kogel door het andere been toch iedere keer licht te ontlasten. Dus dat is positief, en misschien een teken dat het verband helptc

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:44

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het helpt.
Vind het wel pracht paardje. Ik hoop dat het volledig geneest en je nog jaren plezier met haar kan hebben

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 18:52

Ik hoop dat ook echt. En anders verzin ik wel iets.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:03

leef met je mee :(:)

hier 3 maand niet z'n ernstige blessure als de jouwdes maar helaas met springen gevallen.
gelukkig wel direct na mijn gevoel geluisterd en direct na het week na de kliniek gegaan.

succes met de stalrust mijndes hield het maar weekje vol :x

trouwens al msm geprobeerd? ik ben er zeer tevreden over en voer het nog steeds

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:06

Ik geef arti matrix van Cavalor. Bevat alles wat de pees nodig heeft (veel meer dan msm), wat meegenomen is want krachtvoer is natuurlijk beperkt nu. Wel heel erg duur maar ja, je moet wat.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 19:22

Ze krijgt nu Puur PEES van Puur Natuur, hier zitten allerlei kruides en oliën in die duidelijk positief werken op de pees.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:23

Hoe veel moet je daarvan geven? Want de pees heeft toch ook bouwstoffen nodig om te kunnen groeien.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 19:29

michelle___Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:33

50 druppels?
Pfff ik zou geen geduld hebben om dat te tellen :')

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 19:39

Ow, ach. Ik heb het geduld er wel redelijk voor. Soms ook niet en dan is het samsam. :P

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:42

Zo das dikke pech zeg!
Een zwelling in een peesgebied is eigenlijk altijd niet goed, ookal loopt het paard totaal niet kreupel.

Ik heb zelf shockwave gehad op mijn zwaar beschadigde kniepees en die is er enorm door opgeknapt.
Shockwave stimuleert de pees om gezonde cellen aan te maken. Dit werkt eigenlijk enkel bij een pees in zeer slechte toestand.

Dus mocht je dat voor haar overwegen, dan is dit mijn ervaring in ieder geval.

Maar dat het een lange weg gaat worden is duidelijk |(