Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Titsia schreef:andere vraag dan maar, hoe leer je het een paard? Heros houdt het altijd op, tijdje geleden lange wandeling gedaan 4uur en hij wou niet!! Hier wat tips voor?
, Ze houdt het dan echt op Flettie tot ze op haar thuisbasis is, ruim je de troep ook op dan ?
, en wie kan het weer uitruimen, moi. Ik heb het laten liggen want ze heeft deze stal pas 2 dagen en moet haar territorium blijkbaar afbakenen. Ze heeft sinds vanmiddag ook nog een buurpaard dus dat is helemaal spannend. Het is een tuigermerrie en zowaar, niks voor Sox, ze hebben al neus aan neus gesnuffeld en alles ging prima. Op de wei hielden ze nog afstand en waren alleen druk met grazen

Citaat:andere vraag dan maar, hoe leer je het een paard? Heros houdt het altijd op, tijdje geleden lange wandeling gedaan 4uur en hij wou niet!! Hier wat tips voor?
Lekker ontspannen op buitenrit, geef ze de kans te plassen. Met een lange rit (dus meer dan 2 1/2 uur) stap ik ook af en maak haar singel wat losser en laat haar grazen. Ook een kwartiertje ontspanning en tijd om te plassen (of koekjes te krijgen
).
En geloof me, het zit echt niet lekker wanneer hij zo nodig moet. Weet ook niet waarom hij eigenlijk niet wil plassen onderweg.
Kan niet eens lekker zitten wanneer hij het zo ophoudt
Vind het ook echt vervelend, maar ja, je doet er zelf zo weinig aan!
(mijn kleine frummel heet Ivanhoe
)
en koekje geven, en zèlf geduldig te zijn, maar als dat niet lukt weet ik het ook niet meer.
. Wat ontspanning betreft is het dus een echte tinker, als ik haar laat keuren zal ik dit zeker vermelden om toch maar een 1e premie te krijgen!
Marije_jiplover schreef:Jip plast ook altijd tijdens buitenritten. Maar wat ik zo gek vind, is dat hij het oms al doet als we net goed en wel op pad zijn. En dan gerust een half uur of een uur later nog eens. Terwijl hij als ik in de bak rijd nooit hoeft te plassen.
Maar op een rit van een uur of 3 moet hij minstens 2 keer, soms zelfs wel drie keer.
Hij doet het wel altijd in de berm, in het gras. Op het strand merk ik vaak ook dat hij moet en dan wacht hij toch echt tot we door een stuk rijden waar allemaal helmgras staat (hij heeft een aantal vaste stekkies waar hij eigenlijk altijd plast). Ook heeft hij mij een tijdje in de maling genomen, want hij mocht tijdens het plassen altijd gras eten van mij, maar toen ging hij dus in de plashouding staan, plaste drie druppels en stond dus wel te eten. Nu mag hij dus van mij tijdens het plassen niet meer eten, pas als hij klaar is, mag hij een hap nemen en dan gaan we weer verder.
. Het maakt hem niks uit of er nu auto's of trimmers langskomen, plassen is plassen. Hij kan het tegenwoordig zelfs op commando. Hij weet nl dat hij altijd wat mag eten tijdens het plassen en die beloning is het hem wel waard om zich langzaamaan uit te gaan staan rekken en vervolgens een plasje eruit te wringen
"