bekappen of beslaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:10

Hier wordt al jaren enkel bekapt, eerst simpel bijgehouden door een leek, erna door een (vind ik) goede (maar dure) hoefsmid gecorrigeerd en wordt nu door mijn huidige hoefsmid nog verder gecorrigeerd, doordat ik hem via via ken en wat langer als hoefsmid heb zit ik nog op zijn vorige tarief (€25). Paard werd om de 6/8 weken bekapt, nu om de 4 weken, baadt het niet, schaadt het niet, toch?

Geen idee hoe zijn bekap'methode' heet, ik vind de hoeven goed uitzien, paard loopt er goed op en meer interesseert me ook niet.

Ik rijdt trouwens vele kilometers op asfalt, ik draaf en galoppeer ook stukken, dit omdat het (voor mijn gevoel) minder belastend is dan draf/galop met ijzers (geen goed hoefmechanisme, na mijn weet geen goede doorbloeding in het gehele onderbeen).
Verder heb ik 2 jaar lang intensief gereden, gesprongen en gecrost op gras, bij regen of droogte, op een keer na (galopwending in nat gras) nooit uitgegleden.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:22

Mijn twenter elke 8 weken bekappen, soms ook eerder. €20,-
Mijn andere haflinger krijgt vanaf vrijdag ijzers rondom, €85,- Dit omdat sinds we langs de snelweg staan haar hoeven onwijs snel slijten ivm vele asfalt met buitenrijden. Haar hoeven zijn nu gewoon echt te kort, hierbij heeft ze ook een scheve stand die nu niet gecorrigeerd kan worden daar ze zo kort zijn. En loopt ze echt op eieren op harde ondergrond.
Dit zal hopelijk ook niet eerder dan 8 weken opnieuw moeten.

xSlvna

Re: bekappen of beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:23

Marlis, hoelang staan jullie dan langs de snelweg, maw hoelang rij je al veel op asfalt? Daarbij, om de 8 weken bekappen vind ik gewoonweg slecht, mij kun je niet zeggen dat de hoeven na 8 weken niet slijten en niet snijden nog altijd goed uitzien.

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:30

Mijn paard staat in de zomermaanden enkel op ijzers, omdat we dan heel veel rijden. Bij ons hebben we hebben we veel ruwe grond in de bossen en anders slijten ze te snel. Wij betalen denk ik ong 40 en dat om anderhalve maand. Voor de rest gewoon bekappen, want ze heeft goede hoeven :)