'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:53

Ik ben heel benieuwd wat de oorzaak is. Hopelijk is het niks ernstigs en kun je nog lang van haar genieten. Ik vind 100 dagen wel erg kort bij de moeder, het zijn echt nog baby's dan.. Mijn veulens hebben 10 maanden met mama in de groep gelopen.. :o

kleinvosje

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:56

Vroeger was er op de manege waar ik reed ook een paard dat geluid maakte bij het ademhalen. Ik noemde het snorkelen. Nader onderzoek wees uit dat ze een scheef tussenschotje in haar neus had, wat niet erg was, ze kon er gewoon mee ademhalen en prima de sport in. Het klinkt alleen een beetje raar...

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 17:28

Weer even tijd om te reageren, allemaal heel erg bedankt voor de reacties en het meedenken.

Als eerste, ook ik vind ze te jong om van de moeder te halen, maar als wij ze niet mee hadden genomen was ze sowieso naar een ander gegaan, en ja kans dat ze ook dan goed terecht kwam, maar ook kans op veel erger.
Hun waren er goed voor geweest, enkel nu praktisch, de merrie moet over 3 weken weer op jumping en liefste zsm veulen weg.
Ze zijn verder erg meewerkend dus wil ze niet zwart praten, ieder houdt paarden op zijn eigen manier.
Mijn eigen veulen loopt nog bij de mama en is 5 maanden+ bv.

Ze is geboren op 29 april dus nog geen 100 dagen oud, wel bijna...
De dierenarts is langs geweest, hij voelde een verdikking in de neus, die ook voor ons zichtbaar was, ze heeft nuiets gehad om zwelling af te laten nemen, we gaan kijken of dit effect heeft, vooral om te zien of het dikker is door de irritatie of of er iets anatomisch mis is.
Daarna gaan we een endoscopie laten doen, hij raadde ons De kliniek in Gent aan, maar Moerbeke hoort zeker ook tot de opties voor ons.

Eerst willen we dat ze wat tot rust komt, het afspenen is al stressvol genoeg, en daarbij is het weer nu ook echt niet paardvriendelijk.
Ze heeft echt prachtige gangen als ze loopt, het is ook een zeer lief en mooi meisje.
Het doet me alleen pijn te zien hoeveel stress dat afspenen geeft, ze is nog zo jong...

Ik heb een filmpje kunnen maken, het is wat chaotisch maar het geluid is duidelijk hoorbaar.
Vanavond of morgen proberen we een duidelijker filmpje en foto's te maken om haar knappe koppie er beter op te zetten <3 , wilde haar ook niet teveel stress geven.
Hier de link:
http://m.youtube.com/watch?v=CHKLXI85C_4

TommyB10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:33

Wat een leukerd <3

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:34

klinkt misschien ernstiger dan dat het is?! hopelijk zit er iets wat gemakkelijk weg te halen is waardoor ze weer vrij kan ademen. wat miij wel een goed teken lijkt is dat ze op t filmpje dan niet van die vermoeide neus gaten heeft.

Ik hoop dat ze snel op eigen benen kan staan. tis zonde zo jong al zonder mama.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:41

Wat een leuk diertje, Ik dacht meteen aan cornage, maar als ik t filmpje zo zie / hoor krijg ik het idee dat het hoger zit, alsof de luchtweg door de neus geblokkeerd is (weet er verder niets vanaf hoor).
Wat fijn dat je haar een kans geeft en ik ben zeer benieuwd wat het knorren nou veroorzaakt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:42

Goh wat een verhaal zeg.. Ik vind het heel knap dat jullie deze sprong wagen, ongeacht de uitkomst.
Als ik het zo hoor klinkt het mij alsof er iets zit, inderdaad een verdikking, of misschien een flatje van iets. Er zit iets waar die lucht niet goed langskomt, maar bij het uitademen (denk ik?) wel beter, waardoor het minder hoorbaar is. Daarom lijkt het mij iets wat ze bij inademen omhoog trekt zeg maar, en bij uitademen weer neerblaast.
Ik ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen. Het is in ieder geval een poppetje van een veulen :)

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:46

Wat een mooi meisje....succes ik hoop dat je de oorzaak snel vind...

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:55

Respect voor jullie om de zorg over te nemen en het veulen een levenskans te geven _/-\o_
Ik hoop dat alles goed komt en jullie mogen genieten van deze mooie dame :j

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:08

Super dat jullie deze actie ondernomen hebben!

Ik moest gelijk aan mijn eigen paard denken. Heb gister toevallig staan filmen met haar aan mijn hand en daar hoor je haar knorretje ook. Je ziet haar dus niet, maar je hoort haar op de achtergrond. --> http://youtu.be/F0x8F5zUkZM

Mijn merrie is 17 jaar en snurkt al haar hele leven. Geen idee hoe het gekomen is (waarschijnlijk een trauma oid), maar ze leeft er prima mee. Heb het nooit laten onderzoeken, want ik kan alles met haar. Heb er zelfs nooit over nagedacht om haar weg te brengen (naar de slacht).

Het gekke is dat ik juist heel erg aan haar geluidjes gewend ben en het nog elke keer vreemd vind dat mijn 2-jarige zo stil is :+ .

We staan op een pensionstal en iedereen weet waar de mijne staat haha. Heb er al zoveel vragen over gehad, maar het hoort gewoon bij haar.
Wat ik bedoelde te zeggen: het hoeft niet iets te zijn wat je veulentje in de weg staat in haar weg naar volwassenheid!

Sterkte ermee!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 18:14

We zullen haar zeker ook alle kansen geven, en mocht het niet operabel zijn en ze heeft er geen last van dan mag ze zeker zo oud worden.
Maar ze is nog zo jong dus willen het wel laten uitzoeken, als het te verhelpen is is dat alleen maar beter natuurlijk.

Ik heb nog een foto'tje van haar toen ze pas geboren was, zo cute :
Afbeelding

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:16

Wat een leuk ding! En wat goed dat jij haar een kans geeft. Ben benieuwd wat het is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:58

Als je haar vertrouwen hebt, kun je misschien om en om een neusgat bedekken en luisteren of ze het dan nog doet? Zo kun je wellicht al uitsluiten of ze een scheefstaand schotje heeft. Als ze bij beide gaten hetzelfde geluid maakt, is dat het eigenlijk zeker niet, bij scheefstand maakt 1 gat geluid.

theo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:06

Het klinkt als een obstructie (blokkade) die zich alleen voordoet bij het inademen. Nu is inademen een actieve bezigheid en uitademing een passieve, d.w.z. die gaat vanzelf. Dan zou je dus kunnen vermoeden dat er ergens in de mond (misschien door de tong) iets onbewust wordt aangespannen waardoor de opening naar de luchtpijp gedeeltelijk wordt afgekneld. Hoe is ze in beweging? Is het dan erger?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:22

Mijn merrie klinkt als ze geen conditie heeft ook een beetje zo. Lan heeft als gevolg van een luchtzuigband een strottenhoofdvergroeiing. Vroeger hoorde je het heel erg, nu hoor ik haar eigenlijk nooit meer. En ze is er al 18 jaar mee geworden en is kerngezond.

Lan doet/deed het ook bij inademen. We hebben er wedstrijd mee gereden. Je moest alleen vooraf de jury inlichten..

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:42

Oef dat totaal anders dan die draver waar ik het over had!
Wat een prachtig veulen! Je zal maar net zien dat het echt maar een klein en makkelijk op te lossen dingetje is.
Wat zal die fokker op z'n neus kijken dan!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:21

Hoi!
Ok ik heb een knorrend paard. Hij loopt hier al 18 jaar mee rond en heeft het gekregen toen hij als veulen de eerst keer buiten kwam. Hij heeft toen hard gerend en is tussen het hek doorgegaan en met zijn neus op een ijzeren buis gekomen. Eerst was er nog niks te zien, wel te horen maar een endoscopie heeft uitgewezen dat zijn neus gebroken is geweest waardoor hij een vernauwing heeft wat het geluid veroorzaakt. Last heeft hij er niet van. Opereren was mogelijk maar ik kreeg geen garantie dat het goed zou komen. Nu zit er Arabisch bloed in hem en dat zie je ook aan zijn neusje maar hij heeft er ook echt een deuk in.

Inmiddels is hij 18 jaar oud en nog steeds topfit en absoluut geen last van zijn gesnurk. Op wedstrijden hebben sommige paarden een beetje last van hem :+

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:37

Leuk dat jullie haar een kans geven, want wie weet waar ze anders terecht zou komen.
Ze is nog jong, dus als het niet te ernstig is, is het waarschijnlijk snel verholpen en heeft ze nog een heel leventje voor zich.
Omdat je haar gratis hebt meegekregen, kan je de kosten van aankoop op termijn in haar behandeling steken.
Benieuwd wat er uit gaat komen als ze straks helemaal onderzocht is, maar ik ben er zeker van dat je hier nog een heel leuk paardje aan gaat hebben.
Knorretje weg of niet, maakt toch niet uit, zolang ze zich maar goed voelt. :D
Dikke pluim voor jezelf omdat je haar hebt geadopteerd *\o/*

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 16:14

Hier gaat alles wel goed, Fay is erg lief en je merkt dat ze zich snel hecht aan ons.
Ze staat nog niet bij de kudde buiten, maar we wisselen steeds van maatje, onze oude welsh merrie erbij en afwisselend Sofie ons andere veulen.
Fay is alleen nog erg baby vergeleken bij Sofie :+ , je ziet Sofie dan ook elke keer zo kijken van doe normaal als Fay met haar mondje een vis nadoet ;)
Nadeel is alleen het 'rot'weer, ze worden opgegeten door de dazen en muggen, dus zijn ze allemaal al wat verveeld ervan.

Hoeveel veulenbrok zouden jullie haar geven?
Sofie krijgt wisselend wat bij maar de drinkt nog bij mama natuurlijk.
Maar Fay moet haar voeding er toch uithalen (op gras en hooi na) en ze is niet enorm gevuld vind ik.

Foto's maken van haar is moeilijk, ze achtervolgd me echt elke stap.

Heb overigens ook haar afkomst deels al, de vader was een niet ggk hengst waarvan dit de moeder was denk ik..aangezien het een merrie is;)
:
De vader van Fay,
Diorada of Diamonds Z
Zie stamboek link.
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1536523

Moeder van Fay
Jalta ter linden
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1537286

Ze kan ingeschreven worden in het AES stamboek zeggen ze.

We zijn nu wel heel benieuwd geworden wat ze heeft, dus maandag eens contact opnemen met Bosdreef en Merelbeke wat hun aanraden wanneer we het beste haar laten onderzoeken.

nog een klein filmpje van haar online gezet, ze oogt nu wel al veel rustiger vind ik :
http://m.youtube.com/watch?v=Ffh6VtPEG5I&feature=plcp

En hier een slechte kwaliteit foto maar ze is zo cute :)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:24

Mooi meisje! , en schandalig om haar als wegwerp veulen te aanbieden voor niks vanwege een raar geluidje die wat kan gaan kosten :n

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 10:56

Hoe gaat het nu met haar?

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 11:21

geestelijk gezien erg goed, ze is erg gek op ons en begint ook steeds meer geaccepteerd te worden door de rest.
Mijn ruin heeft haar nu opgenomen en dat was belangrijk, hij is de leider van de kudde en nu loopt ze ook echt bij de rest.
Pasja (de moeder van mijn andere veulen) is er van begin af aan erg lief voor <3

Verder lichamelijk is ze erg mager, probleem volgens de dierenarts is dat ze wrs niet genoeg al op krachtvoer zat daar, dus heeft ze een flinke terugval gehad.
Ze krijgt nu 6 keer per dag brokjes, wil ze niet teveel ineens geven want ze doet er nu al zo lang over en dan hooi als ze op stal staat en grasjes overdag buiten.
Ze komt wel regelmatig terug aan het lint staan om even binnen te mogen, sowieso heeft ze voor een veulen erg weinig energie, zie ze nooit draven, enkel rustig stappen.
Ontworming heeft ze ook gehad en ze had van de week een erg vieze en stinkende neus.
Dus abonnement op de dierenarts weer voort gezet :') en ze heeft een kuurtje antibiotica , 5 dagen prikjes geven.
Ook hebben we contact gehad met Merelbeke en volgens hun is op jonge leeftijd een endoscopie geen probleem, dus gaan we 21 augustus richting merelbeke met haar,ze doen dan een endoscopie en als het nodig mocht zijn nog röntgen foto's ook, we mogen overal bijblijven dus dat is wel fijn.

Hoop wel dat ze wat aangekomen is tegen die tijd, het is toch zeker een uur rijden en dat kost ook weer veel stress.

Gisteren had onze oude welshmerrie ook nog eens koliek dus was het complete ziekenboeg, de dierenarts wel even genoeg gezien nu ;)
We hadden wel even serieus de schrik erin, ze liet zich ineens gewoon vallen en lag gestrekt neer.
Dacht dat ze dood was :o , dus had ze prikje gehad en 4 uur later kijken hoe ze was, maar zij is zo taai, ze stond zielig in de wei, hoort ons aankomen en doet net alsof ze gras aan het eten is..
Maar toch naar stal meegenomen en onderweg ging ze twee keer liggen, en dan weegt zo'n 300 kg door als je die omhoog wil krijgen ;)
Uiteindelijk toch de dierenarts nog olie erin gedaan en vanmorgen was ze een stuk fitter en olie in de staart, dus die is er ook weer door.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:15

Komt vast helemaal goed bij jullie. Zo te lezen weet je wat je doet en heb je goede ondersteuning van je da. Over een paar dagen naar de kliniek en dan weet je meer.

Gelukkig dat je oude merrie al weer aan het opknappen is. Kan me voorstellen dat je je de tandjes schrikt als je oudje zich ineens laat vallen.

Snelverter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:18

Dat is iig goed nieuws, jullie zijn goed bezig!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:20

Het veulen van mijn merrie had dit ook. Endoscopie is toen gemaakt toen ze jonger dan 3 maanden was. De dierenarts (in Heerde) gaf toen aan dat het strottenhoofdklepje niet goed ontwikkeld was en dat er een kans was dat dit wel bijtrok. Of dat zo is hebben we nooit geweten gezien ze een paar weken na het onderzoek een fatale trap heeft gehad.