Vleeswond langs staartwortel/bil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Vleeswond langs staartwortel/bil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:01

Ja, dat heb ik gelezen in haar berichten ja, maar in enkele andere berichten wordt het ook aangeraden om op de wond te smeren. En dat is dus heel erg af te raden. Kleine oppervlakkige wondjes, geen punt, maar een wond als deze, echt niet doen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:07

Dat is echt een leijke wond!
Een klein beetje pus niet niet heel erg, dat is gewoon de vieze troep die naar buiten gewerkt wordt.
Als het echt gaat ontsteken moet je maatregelen treffen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:08

ah, zie het nu ook! Sorrie Rianne, had ik gemist

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:12

Onze inmiddels twee jarige heeft een dergelijk wond precies op dezelfde plaats opgelopen. Was achteruit gelopen in een haak ;(

Wij hebben haar de eerste dagen gekoeld met water en de wond incl hechtingen schoongemaakt met soda/biotex (was advies). Na 4/5 dagen zijn we daarmee gestopt en gaan smeren met calendula. Op de 15e dag heb ik de hechtingen eruit geknipt en het is echt keurig genezen :)

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 18:08

Nou wat een reacties allemaal, super bedankt alvast! _/-\o_

Om te beginnen gaat het goed met Vianne. *\o/* Temperatuur is weer normaal en ze staat ook al wat levendiger in haar box (metacam lijkt goed z'n werk te doen, je ziet ook gelijk als het uitgewerkt is). De wond is netjes gehecht vind ik zelf. De zwelling heeft nog een beetje een 'ei'-vorm, maar al vele malen minder dan gisteren.

Foto van vandaag:
De wond zit er mooi uit vind ik zelf, onderaan staat nog een stukje open, daar komt ook al het wondvocht / troep uit
http://i1082.photobucket.com/albums/j37 ... -00112.jpg

Voor de stalbenen heb ik net groene leem gehaald, ik ben erg benieuwd naar het effect ervan. De benen waren vandaag al een beetje dunner dus ook dat is positief!

Verder hebben we inderdaad enorm veel 'geluk' dat ze een witte staart heeft. Op een zwartkleurige staart had je dit niet gezien en ik wil niet weten hoe zo'n wond er na een nacht zonder verzorging uit ziet. :r Ze stond gisteren erg stil en wilde liever niet bewegen met dat been. Dat been liet ze ook staan met draaien in de stal. Ik denk dus dat het echt de wond is waar ze last van heeft, en niet zo zeer de andere spieren. Maar goed, die kont/bilspieren hebben een behoorlijke tik gekregen dus het is logisch dat ze daar last van heeft. Belasten gaat perfect, maar het bewegen is nog erg pijnlijk.

Ik denk ik de man van http://www.veterinairewondzorg.nl ga mailen voor advies. Op zich ziet de wond er nu netjes uit, maar advies vragen kan nooit kwaad. :) Ik heb idd ook een aantal topics gezien waar Mesitran gebruikt is en het lijkt geweldig spul.

IndianLady: En bedankt... :Y) . Ik wilde eerst geen topic openen, maar toen ze gisteren met zo'n olifantenbenen stond wilde ik toch graag vragen. :)

Mist: Lijkt inderdaad goed te werken, maar ik neem aan dat je dit niet op de binnenkant van de stal o.i.d. kan smeren? Lijkt me niet goed voor het paard als hij daaraan gaat likken?
Yvonne: Plaksticks is ook een super goed idee! Dat ik daar nog niet zelf aan gedacht heb. 8)7 Het zijn voornamelijk vliegen. Muggen en dazen zitten er gelukkig niet veel.

linda_arnold: Oei, wat vervelend! Fijn om te horen dat de wond zo goed genezen is, waren er bij jou paard ook spieren doorgesneden en beschadigd? Of alleen de huid kapot?

@ allemaal: ik ga echt NIKS op de wond smeren zonder overleg met de DA, dus daar hoeven jullie niet bang voor te zijn! Maar het is altijd fijn om zelf wat suggesties te kunnen aandragen :D Echt heel fijn, al deze reacties!! :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:19

Weet je al hoe ze aan die flinke wond is gekomen?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:50

je kunt dit wel op de binnenkant vd stal smeren, en na een uurtje of 2 weer afwassen! (als je bang bent voor likken) maar je roeit er wel hele kolonies vliegen mee uit. Wat ik daarna doe is dat spul op schoteltjes neerzetten op plekken (op een balk of zo) waar de paarden niet kunnen komen.

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 00:53

Waarschijnlijk heeft ze zich te snel willen omdraaien in de loopstal bij de deur naar buiten. Daar zit zo'n soort lepel waar je een buis in kan doen om de doorgang dicht te maken. Dat ding zit er echt al jaren en is ook totaal niet scherp o.i.d, allemaal afgerond materiaal. Maar ze staan bij ons in de kudde en als de leiders naar buiten willen moet Vianne maken dat ze weg is! 't arme beestje stond gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plek. Het stomme ding is gelijk weg geslepen dus 't kan niet nog een keer gebeuren.

Verder heb ik de man van de Mesitran wondzalf een mail gestuurd, ik ben erg benieuwd naar zijn antwoord! :)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:58

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 00:59

Cchanny : Hem heb ik net die email gestuurd. :P

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 01:03

Er was eens een bokker met een paard met ee. Heel gat in de hals, weet zo even niet meer wie, het topic heete volgensmij: gat in de nek na natuurlijke dekking, ik zal morgen even voor je zoeken, misschien dat je haar een pb'tje kan sturen met wat zijn toen gebruikt heeft?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:40

rommulus schreef:
Dat ziet er idd niet fijn uit ...
Mijn advies lees oa dit topic door : [MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Er zijn veel goede ervaringen met de producten die de ts gebruikt.
Ik heb er zelf ook erg goede ervaringen mee met een opengesprongen operatie wond.

Hier lees je ook meer
[MD] Hoe wond het beste behandelen?

Zoek op Mesitran en zilverwater.

Om vliegen weg te houden zou ik de staart deels vlechten zodat er geen haren in de wond komen en ruim vliegenspray rond de wond spuiten, uiteraard voorkomen dat het in de wond komt door er bv een doek voor te houden.

preugelpiet dat topic heeft rommulus al aan gehaald

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:05

prugelpiet schreef:
Er was eens een bokker met een paard met ee. Heel gat in de hals, weet zo even niet meer wie, het topic heete volgensmij: gat in de nek na natuurlijke dekking, ik zal morgen even voor je zoeken, misschien dat je haar een pb'tje kan sturen met wat zijn toen gebruikt heeft?

Zij gebruikte toen ook metrisan :j

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:44

Spier was volgens mij wel aangetast maar gelukkig niet door gesneden!!

Ze is net als jou paard, wel met meerdere (huid)lagen gehecht.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:46

Dierenarts bellen!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:47

NoreenJulia schreef:
Dierenarts bellen!

Gevalletje topic lezen voor je reageert ?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:19

NoreenJulia schreef:
Dierenarts bellen!

Wauw... heb nog nooit iemand gezien die echt niéts leest....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:33

Just_Sannee schreef:
NoreenJulia schreef:
Dierenarts bellen!

Wauw... heb nog nooit iemand gezien die echt niéts leest....

Gebeurt in bijna elk topic wel, snap ik niets van maar ja, misschien moeten sommigen aan 25 berichtjes komen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:39

Ja, maar hier staat het zelfs in de openingspost :+ Geval van alleen maar plaatjes kijken

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:41

ik dacht het zal wel een vleeswondje zijn maar WOUW wat diep en heftig veel sterkte ermee!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:47

jemig, wat een wond zeg. Is dit een ongelukje (met bijv. het prikkeldraad) of is dit dóór iemand gedaan?!?!?

toen mijn haf onlangs door het prikkeldraad gerend was (overigens, bij de buren tijdens het wandelen, ik heb schapengaas) had de DA mijn acederm wondspray gegeven, is o.a. speciaal voor paarden (en ander vee) en dit is vrij vet spul en houdt de vliegen ook weg (hij zei ook, spuit dit er goed op want dat houdt de vliegen ook goed weg)

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 00:28

Ik heb ondertussen contact gehad met Alex Brander van veterinairewondzorg. Hij stuurt me een tube Mesitran! Ik ben dus erg benieuwd naar het effect hiervan, hopelijk net zo goed als ik zie van andere topics! :D

De wond ziet er verder rustig uit, eigenlijk hetzelfde als gisteren. Hij heeft gisterennacht wat gebloed maar de hoeveelheid vocht die vandaag uit de wond is gekomen is al vele malen minder dan gisteren. Ook beweegt ze wat meer in haar stal en zijn haar benen minder dik. Het gaat goed dus! *\o/*

Maartje1990: Dit is gebeurt door een ongeluk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 00:52

Aagje_Nimbly schreef:
Waarschijnlijk heeft ze zich te snel willen omdraaien in de loopstal bij de deur naar buiten. Daar zit zo'n soort lepel waar je een buis in kan doen om de doorgang dicht te maken. Dat ding zit er echt al jaren en is ook totaal niet scherp o.i.d, allemaal afgerond materiaal. Maar ze staan bij ons in de kudde en als de leiders naar buiten willen moet Vianne maken dat ze weg is! 't arme beestje stond gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plek. Het stomme ding is gelijk weg geslepen dus 't kan niet nog een keer gebeuren.

Verder heb ik de man van de Mesitran wondzalf een mail gestuurd, ik ben erg benieuwd naar zijn antwoord! :)

ik had deze post niet gelezen, maar zat er bloed aan dat ding dan?

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 00:54

Nee, geen bloed maar wel een stukje vel met witte haren. En aangezien we maar één schimmel op stal hebben staan... :Y)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 01:00

Overleg even met jeveearts of je zilverspray mag gebruiken. Dit geeft een zilveren kleur en houd de vliegen weg. Speciaal voor wonden.