Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SisLeone

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:35

Mijn paard heeft KS. In de eerste vijf wervels (schoft).
Hij was 13 toen het werd geconstateerd en is nu 20 jaar. We rijden nog steeds. En doen alles eigenlijk. Dressuur, springen, buitenrijden.
Hij heeft toendertijd aquatraining gehad en soms krijgt hij wat herhalingssessies.
Tevens wordt hij elk jaar gecheckt door de fysiotherapeute/chiropractor/acupuncturist.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:07

#Ymke# schreef:
Mijn paard is afgekeurd op kissing spines :j
Het was te pijnlijk en gevaarlijk om hem te rijden. Hij staat nu met pensioen (hij is 15) in een kudde.
Ik heb hem heel lang goed kunnen houden door lang en laag te trainen, recht te richten en heel erg bezig te zijn met loswerken en voelen. Helaas gooide een peesblessure roet in het eten en toen was het afgelopen.

KS en peesblessures gaan vaak samen :j
Maar ook die combinatie hoeft niet einde verhaal te betekenen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:19

Aimee schreef:
#Ymke# schreef:
Mijn paard is afgekeurd op kissing spines :j
Het was te pijnlijk en gevaarlijk om hem te rijden. Hij staat nu met pensioen (hij is 15) in een kudde.
Ik heb hem heel lang goed kunnen houden door lang en laag te trainen, recht te richten en heel erg bezig te zijn met loswerken en voelen. Helaas gooide een peesblessure roet in het eten en toen was het afgelopen.

KS en peesblessures gaan vaak samen :j
Maar ook die combinatie hoeft niet einde verhaal te betekenen.

In zijn geval helaas wel. Hij werd gevaarlijk onder het zadel. Nu staat hij tevreden op de wei.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:15

Dat ligt natuurlijk aan het revalidatieprogramma.
Het gaat mij erom dat er wijdverspreid gedacht wordt dat KS gelijk einde verhaal betekent en dat is gelukkig een verkeerde gedachte.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:36

Aimee schreef:
Dat ligt natuurlijk aan het revalidatieprogramma.
Het gaat mij erom dat er wijdverspreid gedacht wordt dat KS gelijk einde verhaal betekent en dat is gelukkig een verkeerde gedachte.

Dat is jouw mening :j
Jij kent het verhaal en het paard niet.

Ik zeg ook niet dat KS einde verhaal betekend, maar in geval van dit paard wel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:52

Nee, maar ik ken wel heel veel andere paarden met KS en peesblessures. Ik houd me actief bezig met revalidatieprogramma's en weet inmiddels dus wel aardig waar wel en waar niets aan te doen is.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel, maar KS (in combinatie met peesproblemen) zijn met het juiste revalidatieprogramma goed onder controle te krijgen. Ook bij paarden die door de fysieke problemen gevaarlijk zijn geworden.
Essentieel is daarbij wel het team wat je om je heen verzamelt. Er zijn heel veel verschillende trainingsprogramma's die positief werken, maar ze werken stuk voor stuk alleen op lange termijn als er een eeeeeecht goede hoefsmid aan te pas komt (en helaas zijn die zeldzaam), als een echt goede tandarts ingeschakeld wordt en als er met een écht passend zadel getraind wordt.

De makkelijke weg is natuurlijk om een ander paard te kopen en/of om het betreffende paard op de wei te zetten. Ik snap het wel, ik heb één van mijn paarden ook op de wei staan omdat dit de makkelijke weg is. Maar KS en peesproblemen hebben we in de regel zelf veroorzaakt (of de vorige eigenaar, maar dat doet er imo niet zoveel toe) en ik voel het als mijn plicht om de verantwoording over dat paard te nemen en de fysieke problemen ook weer zoveel mogelijk weg te werken.
Ik hoop van harte dat er meer paardeneigenaren die instelling hebben of ontwikkelen en daarvoor is het natuurlijk mooi om te weten dat al die moeite niet voor niets is. Want dat het mogelijk is om zelfs de meest extreme gevallen weer 'aan de praat' te krijgen, staat buiten kijf.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:57

Ik geloof niet dat ik met jou deze discussie aan wil gaan Aimee. Ik weet wat de diagnose is en ik weet wat er aan gedaan is ;)

Maar wellicht dat er andere mensen zijn die wel iets met je verhaal kunnen :j

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:20

Balen Ymke! Wel fijn dat het toch nog zo lang goed is gegaan. Hoe oud was ie toen het werd geconstateerd?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:23

Het geeft me wel weer een beetje moed om soms te lezen dat er mogelijkheden zijn. De meeste mensen zijn heeeeeel negatief. En het blijft natuurlijk altijd lastig om te bepalen wie die HEEEEEL goede hoefsmid, tandarts en zadelmaker nu precies is, zeker als je net als ik, net aan komt zetten met je eerste paard. Maar meer dan je uiterste best, kun je imo niet doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:50

Je hoeft echt niet per definitie heel negatief te denken over KS, er zijn zoveel verschillende vormen en het ene paard ervaart veel eerder pijn dan het andere...

Er zijn zat paarden die nog gewoon gereden worden en ook succesvol op wedstrijden worden uitgebracht, als je maar op de juiste manier traint.

Maar er zijn ook paarden die lichamelijk nog meer klachten hebben en/of er heel veel pijn aan ervaren, die straf je er alleen maar mee door ze te belasten, dan is verder gaan met onbelast werkt of helemaal stoppen de beste oplossing lijkt me...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:52

Het is geen discussie Ymke. Jij vat het gelijk weer persoonlijk op, terwijl dat helemaal niet zo is.
Zoals danoesje al aangeeft, zijn de meeste mensen heel erg negatief bij de diagnose KS. Jouw verhaal, Ymke, hoort daar toevallig ook bij.
Waar het mij ook gaat, is om in het algemeen aan te geven dat er weldegelijk mogelijkheden zijn. Ook in hele ernstige gevallen. Ik vind het fijn om te lezen dat iemand als danoesje daar moed uit put.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:02

Ik denk dat je gewoon elk geval apart moet bekijken, ik ken toevallig meerdere KS paarden die nog gewoon in het werk staan en er niet of nauwelijks last van hebben...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:13

Natuurlijk moet het per paard bekeken worden, dat geldt voor alles :j

De kunst is in de meeste gevallen inderdaad om de paarden vooral in het werk te houden. De spieren moeten het opvangen en dat betekent trainen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:15

maar dan wel op de juiste manier trainen...

maar het is inderdaad zo als je ze aan de gang wilt houden moet gewoon zorgen dat de spieren sterker worden en blijven... :j

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:30

Ik vind het in ieder geval heel fijn om te horen dat er goede hoop is. het kost bakken met geld, zoveel dat ik maar 2 keer in de week naar mijn paard toe kan omdat hij nu verderop staat en ik simpelweg geen geld meer heb voor benzine. En sinds december gaat elke cent in mijn paard, dus dat is al best een tijdje. Dan is het superfijn om te horen dat er een goede kans is dat dat niet voor niets is! Gelukkig zijn er maar 2 wervels echt aangetast, 2 waarop wat broeit. Kan dus alle kanten nog op maar ik heb er het vertrouwen in dat er een goede kans is dat hij oke wordt. Of hij dat voor mij is/blijft is eigenlijk voor mij van ondergeschikt belang...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:41

Nouvel schreef:
Je hoeft echt niet per definitie heel negatief te denken over KS, er zijn zoveel verschillende vormen en het ene paard ervaart veel eerder pijn dan het andere...

Er zijn zat paarden die nog gewoon gereden worden en ook succesvol op wedstrijden worden uitgebracht, als je maar op de juiste manier traint.

Maar er zijn ook paarden die lichamelijk nog meer klachten hebben en/of er heel veel pijn aan ervaren, die straf je er alleen maar mee door ze te belasten, dan is verder gaan met onbelast werkt of helemaal stoppen de beste oplossing lijkt me...

Precies, en dat is wat ik wil aangeven. Niet alle vormen van KS zijn behandelbaar/bewerkbaar. Ik vind het in zulke gevallen zelfs dieronvriendelijk om door te willen gaan terwijl het niet kan.
Volgens mij heb ik ook al gezegd dat het IN MIJN GEVAL niet werkte. Ik geloof dat ik nergens heb gezegd dat het in alle gevallen beroerd is.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:00

Wat mij opvalt in KS topics dat men het raar vindt als iemand heeft moeten besluiten niet verder te rijden met zijn/haar KS paard en het paard met pensioen doet. Dan wordt er heel vaak geroepen dat KS bij paarden niet het einde hoeft te betekenen en dat met correct trainen een hoop kan worden opgevangen. Zal allemaal best, maar zou het niet zo zijn dat degenen die hebben besloten hun paard met (vervroegd) pensioen te doen, er uitgebreid met de DA over gesproken hebben voor ze die beslissing hebben genomen? Ik denk van wel...

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:13

Ik ben het wel eens met Aimee, ik weet dat er in de subtop en topsport ook diverse paarden rondlopen met serieuze KS en die zijn klinisch gewoon goed omdat het management om het paard heen top is en het paard top gereden wordt.

Echter is het vreselijk moeilijk om als gewone particulier een team om je heen te krijgen die je door het stuk heen kan helpen. De mensen vinden met de juiste kennis is moeilijk, maar de gehele financiering eromheen is nog veel moeilijker.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:18

Sim, denk dat het altijd een pittige beslissing is wat iemand ermee gaat doen. Het kost bergen tijd, frustratie, geld en voor je paard toch vaak pijn. daarnaast is dat laatste soms ook moeilijk in te schatten. Ik denk niet dat er een goed of een fout is, maar dat iedereen zoveel mogelijk naar zijn paard kijkt en een gedegen onderzoek zou moeten doen naar wat je wel of niet kunt. daarnaast denk ik dat ook financiën gewoon en hele grote rol spelen. Ik heb best een prima baan maar eigenlijk is hier niet tegenaan te werken, dus ik kan me goed voorstellen dat dat iemand zou doen beslissen er niet verder mee te gaan, zeker omdat de uitkomst onzeker blijft, hoeveel goede bedoelingen iemand ook heeft. Daarnaast kan je je ook nog eens af moeten vragen (zoals ik ook) of je dit zelf wel aankunt. Mijn paard was echt heel heftig. Als ik niet iemand bij de hand had die voor mij de hete kolen uit het vuur wilde halen, had ik niet verder gekund. Ik zou mijn nek breken of daar in ieder geval een flink risico op lopen. Dat is mijn hobby me niet waard..

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:00

lekker... heel stuk getypt nu is het weg :P

Ik lees hier veel over rugspieren trainen en rust, en dat is zeker goed en als het nog niet zo erg is kan dat zeker helpen.

Een jaar terug heb ik mijn eindwerk over rugaandoeningen bij het paard gemaakt, dus ook een stuk kissing spines. Ik heb toen onderzoeken gevonden waar paarden geopereerd werden aan de kissing spines, met zeer goed resultaat. Het is niet bij elk paard nog doenbaar dus ze hebben degene uitgekozen met de beste kans. Revalidatie ging eigenlijk vrij snel ook. Bij zo een operatie haalden ze om de wervel de top van de spinaaluitsteeksels weg zodat deze niet meer tegen elkaar konden drukken, waardoor het ook geen pijn meer deed.
Ik heb wel geen idee hoe haalbaar zo een operatie is in BE/NL en hoeveel zoiets moet kosten.
Als het je interesseert kan ik ze proberen terug te vinden?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:04

Klinkt al beter dan het doorsnijden van de ligamenten, wat ik ook tegen ben gekomen. Kan me er iets bij voorstellen dat het inderdaad verbetering op zou kunnen leveren!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 22:04

Ik kende KS alleen maar bij wat oudere slecht gereden paarden maar heeft iemand ook ervaring met een jong paard met KS? Dus met amper training in de benen? Waarbij het dus een aangeboren afwijking is? KS geeft idd vaak beenproblemen omdat paarden gaan compenseren en de bewegingsafwikkeling niet goed meer maken waardoor blessures ontstaan.
Hoe kom je uit die cirkel? Want het ene heeft invloed op het andere.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 07:53

De ontwikkeling van KS ontstaat juist meestal op jonge leeftijd, maar het gedrag waar je dat aan af kunt lezen wordt meestal afgedaan als dat het paard lastig is, een moeilijk karakter heeft, of ergens doorheen gereden moet worden.
Dat laatste is niet eens niet-waar. Als je een paard met KS namelijk doortraint en goed in de bespiering krijgt, hoeft ie er nauwelijks tot geen last van te hebben. De problemen komen er dan op latere leeftijd uit, als het paard niet meer kan compenseren of als er minder getraind wordt.

Ik geloof zelf niet in aangeboren KS. Een paard is van nature uitgerust met een mechanisme om de doornuitsteeksels juist uit elkaar te trekken. Er zijn wel een hele hoop omstandigheden waardoor maar een heel klein beetje belasting nodig is om KS te ontwikkelen.
Wat veel voorkomt zijn bijvoorbeeld hoefsmeden die de bij de voorvoeten de toon te lang laten en de achtervoeten juist te breed laten en te kort maken, waardoor ze te rond worden. De stand van de voorbenen is daardoor voor de massa en de stand van de achterbenen is daardoor achter de massa. Het paard wordt als het ware uit elkaar gerekt, de onderlijn lang.... de bovenlijn zakt vanzelf door. Dat kan een jong paard in de wei best aardig compenseren. Nu is het paard 3, wordt zadelmak gemaakt.... nog even extra belasting op die doorhangende 'brug' en binnen no time zijn er KS.
Zo zijn er nog legio voorbeelden van invloeden die er voor kunnen zorgen dat een jong paard al KS ontwikkelt.

In mijn ogen moet je achterhalen wat de oorzaak is, daar een oplossing voor vinden en dan kun je pas echt effectief revalidatiewerk gaan doen. Maar goed, ik hoorde laatst ook weer een revalidatietrainer zeggen dat die de oorzaak helemaal niet van belang vindt, dus de aanpak verschilt nogal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:53

Aimee: Heb je een PB gestuurd.
Er zullen vele factoren zijn die meespelen maar de bouw dus een stuk aanleg is zeker wel aanwezig. Sommige paarden zijn al gebouwd met een wat hollere rug dus een weke bovenlijn. Die ontwikkelen dit denk ik een stuk sneller.
Welke revalidaties zijn er eigenlijk voor KS? Ligt dat aan de mate waarin het voorkomt?

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:11

ik heb zelf een pony met ks.

toen mijn pony 7 (nu 9) was begon die allemaal verzet te geven, waardoor wij een afspraak bij de da gemaakt hadden. toen ik bij de da kwam moest ik erop en een verzet moment zoeken. waarna da da foto's en echo's is gaan maken. toen ik te horen kreeg dat die ks, atrose in zijn hals heeft stond de tijd even stil (had alleen maar verhalen gehoord met dodelijke einde). ik heb er toen voor gekozen om hem op rust te zetten in totaal een half jaar. waarna ik weer rustig ben gaan op bouwen waar ik meer als een half jaar over heb gedaan. op het moment dat ik er achter kwam dat die ks en atrose had was ik m2 met winst nu zijn we z1+6 en ben ik hem aan het klaar maken voor het z2 bij de paarden. ik moet zeggen dat ik alleen in de winter voel dat mijn pony ergens last van heeft waardoor die in de winter met een hals deken op staat en hij krijgt ook een suppelement voor atrose.

het kan zijn dat het een warrig verhaal is sorry daarvoor :+

voor vragen staat me pb open

groetjes anouk