wat zien jullie aan deze foto..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:10

vancky2005 schreef:
Citaat:
Oja, want een gewone burger heeft een röntgen apparaat thuis staan xD Waar denk jij dat deze foto's gemaakt zijn dan? _/-\o_

Niet om flauw te doen hoor, maar vond het wel een briljante opmerking :)

Normaal gezien geeft de dierenarts ook wel diagnose en prognose.... en moet je dat niet op een forum gaan vragen. :(:)

Dat heeft de da toch gegeven en de ts heeft het advies al opgevolgt.
Ze vraagt gewoon als bokkers ook iets van de foto kunnen afleiden, ik vind het leerzaam.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:12

vancky2005 schreef:
Citaat:
Oja, want een gewone burger heeft een röntgen apparaat thuis staan xD Waar denk jij dat deze foto's gemaakt zijn dan? _/-\o_

Niet om flauw te doen hoor, maar vond het wel een briljante opmerking :)

Normaal gezien geeft de dierenarts ook wel diagnose en prognose.... en moet je dat niet op een forum gaan vragen. :(:)

Joh, doet een DA dat echt?

Ze vraagt hier ook niet om een diagnose, enkel wat wij denken te zien op de foto :) we zijn nog altijd vrij om te antwoorden. Buiten dat vind ik het super interessant om eens te zien, zeker omdat ik hier later in mijn opleiding wel een diagnose uit moet kunnen stellen :)

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:19

Ik weet niet of het per definitie kissing spines genoemd mag worden, maar de foto laat volgens mij wel een 'beschadiging'/wrijving (wit) zien. Daar kan het paard inderdaad reactie op geven. Maar bij goed rug gebruik ohz lijkt me niet dat het paard er last van krijgt. Lang laag rijden lijkt me een must, zo blijven de wervels mooi uit elkaar.
Waarschijnlijk dat hij daarom bij de professionele ruiter het wel goed deed dmv goed ruggebruik :)
Succes iig!

melcior

Re: wat zien jullie aan deze foto..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 21:14

vancky2005 ik heb de diagnose van de da ook opgevolgd maar zoals ChocoBesnier en Leffroi ook al zeiden was ik even benieuwd wat de mede bokkers ervan vinden / denken...
Iedereen kijkt weer anders sommige hebben er ervaring mee en daar kan ik alleen maar weer dingen van oppikken...

Maar bedankt voor de tips en tools ;) even vrijdag weer afwachten hoe het gaat en dan indd een plan opstellen hoe we dit het beste aan gaan lopen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:16

ik zie geen kissing spines....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:36

Er is wel irritatie te zien aan de wervels dus ze hebben elkaar waarschijnlijk wel geregeld al aangeraakt. De foto wordt gemaakt zonder ruiter, zadel etc erop en met het hoofd waarschijnlijk in een lage houding ivm verdoving dus dan raken ze elkaar niet. Die slijtage zit er echter niet zomaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:41

Ik heb van mijn merrie ook foto's van de rug laten maken met een zelfde soort verhaal, die had onbelast ook geen last, maar onder het onder het zadel echt goed te kunnen beoordelen zou je dan volgens hun een zadeldrukmeting moeten laten doen, omdat het er weer anders uit ziet als de rug belast wordt inderdaad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:45

Citaat:
Ik zie ellende, en ruiterkunst.... Oftewel vernauwing wervels dat is kissing spines en ik zie rillinge randen botwoekering.
Je zult je zadel moeten aanpassen anders trainen en bodegraven wil waars inspuiten.

Onderschat ks nooit, het kan veel pijn geven, en heel hard verder achteruit gaan.
Succes

Citaat:
Er is wel irritatie te zien aan de wervels dus ze hebben elkaar waarschijnlijk wel geregeld al aangeraakt. De foto wordt gemaakt zonder ruiter, zadel etc erop en met het hoofd waarschijnlijk in een lage houding ivm verdoving dus dan raken ze elkaar niet. Die slijtage zit er echter niet zomaar.

Wat heeft Bokt veel dierenartsen. :=

Ik denk zo maar dat er onder de zogenaamde dierenartsen in dit topic instructeurs zitten die je graaf advies geven en nog liever als lesklant hebben.
TS, de DA heeft er voor geleerd dus ik zou zijn advies opvolgen.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:52

turquoises schreef:
Citaat:
Ik zie ellende, en ruiterkunst.... Oftewel vernauwing wervels dat is kissing spines en ik zie rillinge randen botwoekering.
Je zult je zadel moeten aanpassen anders trainen en bodegraven wil waars inspuiten.

Onderschat ks nooit, het kan veel pijn geven, en heel hard verder achteruit gaan.
Succes

Citaat:

Ik denk zo maar dat er onder de zogenaamde dierenartsen in dit topic instructeurs zitten die je graaf advies geven en nog liever als lesklant hebben.

:j

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:10

turquoises schreef:

Wat een rare reactie. TS vraagt wat wij zien, we zeggen wat we zien en hoe dit veroorzaakt kan zijn. Maar dat mag blijkbaar niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-13 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 23:13

turquoises zoals ik hier al eerder heb opgemerkt volg ik de DA ook voor 100% op...
maar ik wilde deze foto delen om te kijken wat anderen ervan zeggen.. en ja meerdere mensen meerdere gedachten en ideeën dat weet je van tevoren en ik filter er wel uit waar ik wel en waar ik niks mee ga doen.. en de DA blijft gewoon leading in dit verhaal.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:17

Wel een leerzaam topic zeg! :)
Ik wist niet dat het er zo uit zag!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:39

Mindfields schreef:
turquoises schreef:

Wat een rare reactie. TS vraagt wat wij zien, we zeggen wat we zien en hoe dit veroorzaakt kan zijn. Maar dat mag blijkbaar niet.

Je hebt gelijk hoor,TS vraagt er zelf om.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-13 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:43

liedjuh2 schreef:
De twee middelste wervels(op de foto) staan iets naar elkaar. Beginnende kissings spines????

Dat was ook het eerste wat ik dacht, het felle witte tussen de wervels is beschadeging. Aangezien dat de enige twee zijn, lijkt het mij logisch dat deze twee elkaar raken.
Laatst bijgewerkt door jst_lyske op 11-07-13 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:46

Vaak mag je dit (foto's) niet delen he! Heb je toestemming van de arts??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:48

Diaz schreef:
Vaak mag je dit (foto's) niet delen he! Heb je toestemming van de arts??

het is toch haar paard?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:49

Artsen stellen bepaalde diagnoses e.d. aan de hand van de foto's, ik weet dat met bijv. mijn echo het absoluut niet zo gedeeld mocht worden. Ook met de rontchenfoto's van mijn hondjes mocht ik ze niet delen/laten zien buiten gezin.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:52

Diaz schreef:
Artsen stellen bepaalde diagnoses e.d. aan de hand van de foto's, ik weet dat met bijv. mijn echo het absoluut niet zo gedeeld mocht worden. Ook met de rontchenfoto's van mijn hondjes mocht ik ze niet delen/laten zien buiten gezin.

Rare dierenarts, als jij de foto in jou bezit hebt. Is het in Nederland jou eigendom. Mag je dus ook delen, tenzij anders vermeld. Zou een mooie boel zijn anders. Vllgens mij is jou DA gewoon bang dat je met de foto's naar een andere DA rent

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:54

Diaz schreef:

Hier heb ik werkelijk waar nog nooit van gehoord. Zal ff lekker zijn zeg. Zo'n arts zou ik persoonlijk niet vertrouwen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:56

jst_lyske schreef:
Diaz schreef:

Rare dierenarts, als jij de foto in jou bezit hebt. Is het in Nederland jou eigendom. Mag je dus ook delen, tenzij anders vermeld. Zou een mooie boel zijn anders. Vllgens mij is jou DA gewoon bang dat je met de foto's naar een andere DA rent

En de foto is jouw eigendom want je hebt ervoor betaald.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:10

Diaz schreef:

Hoe moet je dan een 2nd opinion vragen?

@TS, KS is vreselijk. Ik heb mijn paard er aan verloren, maar die was er veel erger aan toe.
Hopelijk komt het met de juiste training in orde.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:43

Ik zie eigenlijk niet veel bijzonders aan de foto, rugfoto's van mijn paard zat de ene wervel ook iets dichter op elkaar dan de andere maar was ook zeker geen KS..... Ik denk ook niet dat die stukjes die wat witter zijn beschadigingen zijn hoor, als ze zo tegenelkaar aan gedrukt werden dat dat onstaat zou je wel meer reactie er omheen moeten zien lijkt mij.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:06

Ik zag eigenlijk ook niks bijzonders.. buiten het witte randje. Maar lijkt me dat het veel erger kan. Goed trainen dus en komt goed :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:11

Ik denk dat de dierenarts het beste antwoord kan geven op jouw vraag.
Maar daarnaast is het jammer dat je niet de rest van de foto online heb gezet, dan heb je meer vergelijkings materiaal.
Ik zie woekering aan de voorkant, irritatie in het midden (waar ze dicht bij elkaar zitten) en aan de achterkant iets meer ruimte (maar dat kan normaal zijn)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:25

Och och och, wat staan er weer een paar mensen met hun doorgedachte vooroordelen klaar. Het enige wat gevraagd wordt is wat WIJ zien, voor de geïnteresseerden. Natuurlijk kunnen wij hier geen oordeel uit vellen. Maar daarom mogen we toch wel een gok doen met wat we zien? Het is toch niet zo dat de TS dure foto's laat maken en vervolgens aan bokt gaat vragen wat ze moet doen? Die is echt zo dom niet hoor.

Ik ben blij dat dit soort foto's een keer gedeeld wordt, omdat ik het gewoon interessant vind om te zien. In mijn opleiding tot paraveterinaire zal ik uiteindelijk ook foto's moeten kunnen beoordelen (natuurlijk niet zoals een DA). Maakt het alleen maar leuker om zoiets te zien.

Maargoed, laten we wel even onthouden dat dit bokt is :)