Herhaaldelijke rugproblemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:28

Je paard vertoont alle tekenen van rugpijn volgens mij. Daarin is juist spieren opbouwen en dus veel longeren t beste. Hij hoeft dan je gewicht niet te dragen waardoor hij beter kan ontspannen. Gespannen spieren bouwen niet op. Wel altijd longeren met een touwtje en niet met de neus omhoog, want anders gebruikt hij de juiste spieren niet. Als hij in conditie is kan je beginnen met over balkjes draven zodat hij nog meer de rugspieren moet oprekken, en dan beginnen met uitstappen onder het zadel. In het begin 5 minuten erop, dan langzaamaan uitbouwen. Wel met beleid longeren, dus rustig beginnen, en liefst dagelijks, want anders krijgt hij steeds spierpijn doordat hij vast komt te zitten en ze dan niet gebruikt. Ik wil anders ook wel eens met je meekijken, stuur me anders een pm.

Zandro

Re: Herhaaldelijke rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:00

Hoi,

Wat een ellende zeg. Ik heb zelf ook zo lang met mijn paard lopen sukkelen.
Mocht dit nu ook niet de oplossing bieden dan kun je wellicht scintigrafie overwegen. Is wel duur, maar het brengt gelijk je hele paard in kaart
Veel succes!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 08:21

Mrijn schreef:
Jee, dat blijft onduidelijk dus... Te hoge spierspanning was bij mijn paard ook het enige zinnige dat Moerbeke kon zeggen. Ik heb er toen voor gezorgd dat mijn paard alleen nog arm hooi kreeg, geen granen meer (luzerne als krachtvoer met een goed vitaminepreparaat) en geen wortels en appels meer. Het hielp wel iets, maar ik wilde dat we toen verder hadden gezocht... Ik hoop van harte dat het bij jouw paard wel de oorzaak van alles. Moerbeke legde me destijds uit dat een te hoge spierspanning ongeveer voelt als op het ount staan van griep krijgen. Niet echt een feestje dus!
Als je een goede chiropractor zoekt die ook aan dry needling doet, kan ik je Eleonora Westebrink uit Essen van harte aanbevelen! Zij kan ervoor zorgen dat alle spieren ontspannen zodat je vandaaruit kunt kijken wat de sups doen. Als je heel gericht voedgsadvies zou willen hebben, vind ik Suzanne Buijsse heel erg kundig!

Ja het blijft allemaal een beetje vaag. Ook omdat er in feite niets is wat 100% met zekerheid kan gezegd worden van 'kijk hier zie je zwart op wit dat je paard teveel spierspanning heeft'. Het is zo'n algemeen gegeven waar mijn paard al jaren last van heeft om onduidelijke reden. Ik heb ook gevraagd aan mijn dierenarts of het kan gaan om arthrose in de hals, maar dat vond hij ver gezocht. Zeker omdat mijn paard mankt op één been vond hij dit niets te maken hebben met de hals.
Ik heb hem ook gevraagd of mijn paard dan altijd pijn heeft omwille van die spierspanning waarop hij bevestigde. Maar niet in die mate dat mijn paard geen paardwaardig bestaan zou kunnen hebben, hij heeft er eigenlijk "gewoon altijd last van". Vandaar zou die C-H-E mix helpen
C-H-E mix is een poeder op plantaardige basis (natuurlijke ontstekingsremmer, natuurlijke pijnstiller en dacht spierregenerator?).

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 08:25

rsstables schreef:
Je paard vertoont alle tekenen van rugpijn volgens mij. Daarin is juist spieren opbouwen en dus veel longeren t beste. Hij hoeft dan je gewicht niet te dragen waardoor hij beter kan ontspannen. Gespannen spieren bouwen niet op. Wel altijd longeren met een touwtje en niet met de neus omhoog, want anders gebruikt hij de juiste spieren niet. Als hij in conditie is kan je beginnen met over balkjes draven zodat hij nog meer de rugspieren moet oprekken, en dan beginnen met uitstappen onder het zadel. In het begin 5 minuten erop, dan langzaamaan uitbouwen. Wel met beleid longeren, dus rustig beginnen, en liefst dagelijks, want anders krijgt hij steeds spierpijn doordat hij vast komt te zitten en ze dan niet gebruikt. Ik wil anders ook wel eens met je meekijken, stuur me anders een pm.

Ik denk ook dat rugspieren trainen belangrijk is. Maar ifv zijn gewicht ben ik een tijdje geleden begonnen met meer longeren (en ook balkjes draven) en rijden om hem wat sterker te maken. Als ik nu nadenk is het misschien van 'al dat werken' dat hij nog meer spierspanning heeft gekregen en nu dan ook mank loopt? Ik vind het allemaal zo vaag dat ik op den duur niet goed meer weet wat 'goed en niet goed' is...
Volgens de dierenarst moet ik hem nu even met rust laten en nadien terug beginnen met longeren en opbouwen zoals jij beschrijft. Omdat bewegen nog steeds het beste is voor stijve spieren.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:56

Heb je er al eens aan gedacht om Thermografisch onderzoek te laten doen.? Dan kan gewoon aan huis en geeft precies aan waar de evt ongemakken zitten.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 21:53

Dient zo'n onderzoek niet om te kijken waar er eventuele pijnlijke plekken van het zadel zitten?

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:11

aerdenhout1 schreef:
Zet hem eens een paar maanden weg en laat hem al die onderzoeken en ellende vergeten!
Zoek dan een goede instructeur/trice die vanaf de basis gaat werken en dan zal je zien dat veel problemen weg zijn.

Helemaal mee eens, een paar maanden lekker op de wei dag en nacht zal hem heel goed doen. En dan weer onder echt goede begeleiding aan het werk!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 08:02

En als ik lang genoeg wacht krijgt hij vleugels en kunnen we samen bij de kabouters een ijsje gaan eten?
Sorry hoor, maar mocht ik dit al niet geprobeerd hebben in het verleden zou ik nooit zo'n reactie geven.

Mijn paard staat 18u per dag buiten, heeft de hele winter niks moeten doen. In 2012 heeft hij een half jaar stil gestaan, telkens als ik het 'werken' opneem krijgt hij last. En zoals ik al eerder geschreven heb is werken bij ons misschien 3x per week een uurtje bezig zijn (onder de vorm van een wandeling of wat grondwerken).

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:37

amouroke schreef:
Dient zo'n onderzoek niet om te kijken waar er eventuele pijnlijke plekken van het zadel zitten?

Niet alleen van het zadel maar van het hele lichaam moet je maar eens googelen..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:59

Juist door de a-typische symptomen zou een terugkeer van Lyme heel goed kunnen. Spierproblemen zijn o.a. ook een symptoom van Lyme.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 08:43

De medicatie of de dagen rust (?) slaan aan. Gisteren gelongeerd, zonder problemen. Paard mankte niet, liep soepeler over de rug en keek niet meer zuur. Voorlopig nog niet te snel hoera zingen, maar dit gaat toch de goede kant op volgens mij...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:15

Fijn, Ik duim mee :)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:07

Het onderhand alweer 5 jaar geleden dat dit topic liep.
Maar hoe is het nu met je paard?
Ben je ooit achter het euvel gekomen wat je paard mankeerde?
Was de oplossing de spierpijn die het paard zou hebben?

Ik ben nu momenteel heel internet aan het afspeuren op evt. 'oplossingen'.
Ik ben ook al vanaf 2012 aan het tobben.