Verwaarloosd paard en diagnose DA...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Re: Verwaarloosd paard en diagnose DA...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:51

Okee daar ben ik dan bij deze wel mee gerust gesteld. Over het afbreken van de dracht moet ik zeker gaan praten met mijn moeder en in overweging nemen.

De huidige dierenarts was ervan overtuigd dat Aap goed kan herstellen van dit leverprobleem, maar is het niet zo dat een lever afsterft bij lange ziekte? Aangezien ze uit het bloed konden zien dat dit al vele maanden speelt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:52

14x100mg = 1400mg/dag tijdens de eerste periode en daarna bouw je dus af, dat is wat de DA voorschreef.
Kijk even in de bijsluiter of er iets instaat over max. aantal mg/dag per kilo levend gewicht. Doe die hoeveelheid x gewicht van je paard en kijk dan of het boven die 1400mg zit, of er onder en hoeveel verschil er is. Die hoeveelheid staat zeker in de bijsluiter vermeld.

Bij mensen kan de lever zichzelf in bepaalde mate herstellen, bij paarden weet ik het niet.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:55

Oke dat is goed te weten. Dit kan ik morgen wel even uitrekenen.

Moet ik dus er vanuit gaan dat dit bij grote hoeveelheden pas abortus veroorzaakt of bij elke hoeveelheid? Ivm die contra-indicaties?

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:56

Ben je wel gewaarschuwd voor hoefbevangenheid? Prednisolon en andere cortico's kunnen dit opwekken en helemaal koudbloeden zijn daar super gevoelig voor. Als je het geeft moet je het sowieso zo vroeg mogelijk geven, liefst voor 8 uur 's morgens omdat dan de waardes in het bloed het laagst zijn en je de kans op bevangenheid kleiner maakt.

Ik heb een middel gekregen met prednison voor paarden en daar stond wel degelijk op dat het schade toebrengt aan ongeboren veulens. En ja, mijn pony staat nu dus bevangen bovenop de blessure die ze al had. Ik wist wél dat inspuiten met of via de mond ingeven van cortico's risico gaf. Maar dat het bij smeren ook kon gebeuren, dat heb ik gemist. Ik kan mezelf wel voor de kop slaan. Omdat ook op de bijsluiter stond van de veulens. Had dus kunnen weten dat dit een risico was maar ik wilde het zo graag goed doen en alles opvolgen wat de da me vertelde. Baal ontzettend dat de kliniek me er niet op gewezen heeft. Zij hadden het moeten melden, veel mensen weten het niet. Dan had ik het nooit gegeven.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:58

Ik ben niet gewaarschuwd voor bevangenheid!! Wel stond op het briefje "in de ochtend geven ivm bijwerkingen"... Allemaal erg kort door de bocht dus.

Dat is dan dus ook nog eens iets om rekening mee te houden. Pillen zijn toch ook slecht voor de lever? Dus eigenlijk is het dubbel ruk om het even zo te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:58

Even snel de 100mg proberen opzoeken. Ik zie staan "max. 4mg/levend gewicht per dag".
Ik gok nu even dat je paard om en bij de 650kg weegt. Dat is 650kg x 4mg = 2600mg/dag als maximum. Met 1400mg zit je paard ietsje over de helft van die maximale dagdosis. Op dat vlak zou ik me niet teveel zorgen maken, maar ga zeker advies inwinnen ivm de dracht en de mogelijke gevolgen. Ben ook geen arts, ik bekijk alleen maar even kritisch wat er exact in de bijsluiter staat.

Helaas kan ik je niet helpen met de indicatie "niet toedienen bij drachtige dieren". kan er ook niet uit afleiden of het helemaal vermeden moet worden of alleen vanaf een bepaalde dosis.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:00

Kliniek die je kan benaderen voor een second opinion: Bodegraven, Utrecht of Visdonck(telefonisch- zit in Brabant,heb er wel goede ervaringen mee)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:02

maar ik snap de keuze voor prednison niet, dan belast je de lever toch nog extra?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 22:05

Top bedankt allemaal! Ik zal zeker even gaan bellen over deze medicatie..

Stel nou dat de klinieken die ik bel zeggen "absoluut niet doen" kan ik dan nog terug met die pillen? Lijkt me wel toch?

@Caira dat dacht ik ook.... Aan de telefoon zei hij alleen ontstekingsremmer. Pas in de auto zag ik dat dit dus prednison was.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:10

Ja moeilijk, als je niets doet gaat het fout, als je wel wat doet is het ook niet goed. :(:)

Bij mij komt het er niet meer in tenzij er een acuut probleem is en het alternatief een dood paard. Anders zoek ik wel naar andere middelen. Mijn pony staat nu op een natuurlijk anti-ontstekingsmiddel en pijnstiller. Ze kreeg bovenop het hele gedoe ook nog een uier ontsteking en na drie dagen druppelen zag je die gewoon verdwijnen. Dus ik weet dat hij werkt en heb er vertrouwen in. Maar goed, dat komt dus uit de natuurgeneeskundige hoek. Dat moet je wel willen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:57

Mijn kat krijgt prednison (prednoral is de merknaam). Voor honden. Het is veel goedkoper voor honden namelijk. En dat je het in de ochtend moet geven klopt wel. Honden geef je prednoral in de ochend. Katten juist op 10 uur 's avonds. Katten zijn 's nachts actiever. Dus de hormoonhuishouding ook. Vandaar dat je een paard dus ook 's morgens moet geven.

Ik zou even een kliniek bellen en zeggen dat je je zorgen maakt. Aangeven wat de DA heeft gediagnostiseert en wat de behandeling is. Of dit hen ook redelijk in de oren klinkt.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:02

Naar mijn weten is het ook niet goed voor drachtige merries. En een dracht zal vast erg zwaar voor een paard zijn die niet helemaal gezond is, ivm haar lever. Een gezond paard kan het hebben, maar paard met een probleem aan de lever, zou ik geen veulen op de wereld laten komen die mogelijk dingen gaat mankeren tijdens het opgroeien. daar zit je ook niet op te wachten denk ik. Zou pas aan een veulen denken als je merrie opgeknapt is, ipv de dracht door te zetten. al die mediccaties zijn nooit goed voor een ongeboren veulen. Ik zou idd een grotere kliniek gaan met je paard, en even na vragen over de hoefbevangenheid gevolg van die pillen. Heel moeilijk dit. Je zou toch denken dat een da toch wel weet waar die t over heeft...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:41

Sybelle schreef:
Ben je wel gewaarschuwd voor hoefbevangenheid? Prednisolon en andere cortico's kunnen dit opwekken en helemaal koudbloeden zijn daar super gevoelig voor. Als je het geeft moet je het sowieso zo vroeg mogelijk geven, liefst voor 8 uur 's morgens omdat dan de waardes in het bloed het laagst zijn en je de kans op bevangenheid kleiner maakt.

Ja dat is helemaal waar. Prednisolon en andere cortico's smorgens voor uiterlijk 9 uur geven. Mijn merrie heeft ook wel eens een kuur gehad (voor de luchtwegen) en ik mocht het om 9.10 uur niet meer geven van mijn DA. Is idd omdat dat de kans op bevangenheid kleiner maakt. En zover ik weet is het idd ook niet goed voor drachtige merries. Ik zou het dus ook zo niet zo durven geven. En eerst eens contact opnemen met Utrecht, en horen wat die zeggen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 05:57

Voor second opinion zou je Utrecht, Emmeloord of VCNH in Slootdorp kunnen proberen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:15

Caira schreef:
maar ik snap de keuze voor prednison niet, dan belast je de lever toch nog extra?

prednison is het medicijn tegen leverontstekingen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:47

Heel eerlijk zou ik op dit moment de behandeling van de lever belangrijker vinden dan het veulen....
Je kan een andere kliniek bellen met de vraag of er ook nog een andere behandeling is, maar anders jammer en het risico op abortus lopen.
In principe hoeft prednisolone geen probleem te zijn voor drachtige merrie's, ik smeer hier geregeld Predniderm (zalf) bij mijn paarden en dus ook bij mijn merrie tijdens de dracht (ik doe nu alleen wel handschoenen aan vanwege mijn eigen zwangerschap).
Dat het medicijn voor honden is zou ik mij inderdaad ook geen zorgen om maken.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:12

Mijn moeder gaat vanmiddag even rondbellen om te kijken wat te doen. Merrie is ook prioriteit, geen zorgen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:24

Paarden zijn herbivoren en zijn door hun langere maag darmstelsel in staat meer van een stof op te nemen. Een hond qua gewicht vergelijken met een paard en daar de dosering op aan passen slaat dus totaal de plank mis. Honden lees carnivoren hebben een kort maag darmstelsel en hebben dus in verhouding tot een herbivoor van gelijk gewicht meer nodig.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:29

Oke klinkt logisch... We hebben besloten deze pillen zoiezo niet te geven. Deze gaan terug naar de kliniek en we gaan even telefonisch contact opnemen met een andere kliniek voor advies. Ook omtrend het veulen wat er nu in zit.
Daarbij willen we kijken voor wat natuurlijkere producten om haar lever uit de ontsteking te halen.

Het rare is in mijn ogen dat mevrouw tegen de klippen op glanst, actief en wakker is, goede eetlust, enzovoorts... en dat terwijl ze een fikse leverontsteking zou moeten hebben.. Klopt dit wel?
Kunnen die verhoogde waarden niet voortkomen uit haar mok bijvoorbeeld? Of kunnen ze zien waar de ontsteking zich bevindt?

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:32

Misschien is het ook interessant voor je om eens met mijn dierenarts te bellen. Hij is in principe gewoon regulier dierenarts, maar ziet ook wel het nut van homeopatische middelen. Misschien hoef je niet te kiezen tussen veulen en lever, om het zo maar te zeggen: misschien kan het gewoon beide.

Dierenarts: Rob Heijmans, van Dierenkliniek Landhorst. Hij rijdt regelmatig heel NL en Duitsland rond, dus zou evt nog kunnen komen kijken (http://www.dierenklinieklandhorst.nl).

Overigens: chapeau dat je dit paard opgevangen hebt ondanks dat je wist dat het je veel geld ging kosten! Ik hoop dat ze er bovenop komt.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:37

Diaz schreef:
Ik zou een andere dierenarts zoeken... een dierenarts die een dracht aan een net herstellend paard adviseerd? daarna dit soort gekke dingen doet? (hondenmedicatie die ook nog eens niet tijdens de dracht gegeven mag worden)

Ik zeg het zelfde!~

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:39

Bedankt voor de tip! We gaan gewoon even rondbellen. Hoe meer informatie, hoe beter, nietwaar :j

Bedankt voor het compliment :)

Dit was Aapje toen we haar net hadden gekocht:
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels is dit Aapje:
Afbeelding
Afbeelding

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:41

Jullie hebben haar mooi op laten knappen :j
Hopelijk komen jullie erachter wat ze heeft en wordt ze weer helemaal beter.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:43

Met een dier met zo een rug zou ik nooit fokken, ongeacht ze verder gezond is of niet, sorry...

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:48

Oei, ik schrok toch ook echt even van dit paard zowel de voor als na foto's vind ik niet ogen als een paard waarmee je gaat fokken. Ik ben zelf niet kundig genoeg om je van goed advies te dienen maar wens je wel veel wijsheid en sterkte toe. Het enige advies wat ik voor je heb is: zoek een goede dierenarts!