zucht.. rotstraal ... weer...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:23

Rotstraal... heel lastig en idd ontzettend smerig. Ons paard is een enorme smeerkees in zijn box en had als gevolg hiervan aan 4 benen rotstraal. Alle soorten strooisel al geprobeerd. Het beste helpt zaagsel met een dikke laag stro er over heen. De rotstraal heb ik weggekregen met behulp van de hoefsmid (die sneed zo diep als het kon de troep eruit) en de DA, die gaf het middel Trush Remedy. Verder dagelijks schoonmaken met biotex, dat deed ik in een grote injectiespuit en spoot het diep de straal in daarna met schoon water naspoelen en zo goed als het kon afdrogen. Daarna spoot ik er dan die Trust Remedy in. Binnen enkele weken (1 smidbeurt) was de rotstraal aan 3 benen volledig verdwenen en na nog een week of 2 was ook het laatste been helemaal genezen. Afrader is teer. Zoals al gezegd dit sluit de bacterie op. Ook heel fijn om de hoef echt schoon te krijgen is stappen in nat zand, zo diep kan je zelf niet komen

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 08:55

propje in de straal groeve me teer kan helpen.
mijn paard heeft 1 bokvoetje, daar blijft de mest en aarde heel makkelijk in zitten.
ik heb hem nu anders laten bekappen. hij loopt nu op de straal en de hoef hebben we vlakker gehouden.
keiharde stralen heeft hij nu, en nooit geen last meer van rotstraal, zelf niet in deze tijd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:00

Hoi,

Mijn paard heeft ook altijd last van rotstraal, zelfs tijdens een droge zomer. Komt waarschijnlijk omdat hij erg nauwe hoeven heeft, zijn hielen worden samengeknepen.
Dry Feet van Cavalor hielp bij mijn paard dus niet.
Zooltjes veroorzaken rotstraal omdat die ervoor zorgen dat er weliswaar geen vocht meer bij kan , maar ook geen zuurstof ! En dat vinden de bacterien die rotstraal veroorzaken erg fijn. Alleen zooltjes die zuur bevatten kunnen misschien wel helpen tegen rotstraal. Dit omdat dan de Ph waarde in de straalgroeven veranderd. De bacterien kunnen niet leven in een zuur ( of zout ) milieu. Maar misschien is het dan net zo handig om de hoeven te behandelen met b.v. azijn ( niet puur gebruiken hoor ).

Ik ben inmiddels een beetje voorzichtig geworden met al die chemische troep ( formaldehyde b.v. is niet echt gezond en zit wel in b.v. Dry Feet ).
En nu ben ik aan het wassen met Badedas. Badedas ? Ja, want daarin zit Kastanjeextract, dit is licht desinfecterend en huidgroeibevorderend. Ze schijnen het ook in Beverwijk te gebruiken bij brandwonden ( of dit waar is ??)
ik doe het nu 1 maand, en jawel ik zie lichte verbetering ! En dat terwijl mijn paard elke dag lekker op de wei staat ( blubber !) *LOL* Echter helemaal over zal het wel niet gaan met de Badedas, maar ik ben met verbetering al blij.

Hoe bevalt de RWL ? En watvoor ingredienten zitten daarin ??

Groetjes,

Maris