wat te doen met mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loveakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:43

smaartens schreef:
mijn paard heeft al maanden mok
niet heel erg
maar ik krijg het maar niet weg
help Verward Lovers

Groeneleem help ook heel goed
mijn pony had ook een plekje ik haar koot holte
wat maar niet wegging
na een paar keer smeren elke dag spoelen goed droog maken en weer insmeren was het binnen een week weg
groetjes akira lover

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:31

klinkt heeeeel naar... maar het is een uit recept vuile olie. Het werkt heel goed heel snel alleen het klinkt een btje raar!

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:44

Mikey schreef:
Bij sommige paarden helpt mokzalf niet (meer?) En dan kan otiderm gel (oorzalf voor honden) goed werken. Sommige mensen gebruiken ook droogzetters voor koeien.
Maar begin eens met goed wassen, drogen en mokzalf er op.

Otiderm werkt idd ook erg goed.

Ruwe afgewerkte olie kan je als laaste redmiddel gebruiken werkt ook echt als een trein het is alleen heel erg ranzig en het stinkt dus niet meteen mijn keuze.

Wassen met Betadine shampoo of scrub is ook een goede optie maar vooral droog en schoon houden.

Om het droog te houden kan je mokzalf gebruiken of uierzalf En met 1 keer per dag smeren kom je er meestal niet.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:42

Mijn paard heeft zo`n 4 maanden last gehad van zware mok, hij heeft antibiotica spuiten gehad en een spuit ter voorkomingen dat hij schurft zou krijgen...nu smeerde ik na de betadine behandeling mok zalf op de mok, maar kreeg de tip om dit te vervangen door Dermapet (wondzalf) dit is niet vet en trekt meteen in...heeft bij mijn paard zeer goed geholpen!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:52

Gam staat nu een dikke week op de Cure mok pilletjes en het helpt al een beetje.

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:55

Sudocreme schijnt ook geweldig te zijn, iemand van stal is er helemaal gek van. Gewoon bij de drogist te koop Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 20:01

kirstin schreef:
klinkt heeeeel naar... maar het is een uit recept vuile olie. Het werkt heel goed heel snel alleen het klinkt een btje raar!

Nooit doen, is zwaar kanker verwekkend.
Dat het werkt komt omdat het gewoon alle bacteriën doodt maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is

Zelf spuit ik elke dag de kootholtes in met equistar, door de siliconen komt er een water/vuil afstotend laagje op, dit helpt om mok te voorkomen.
Hebben ze toch een keer een plekje smeer ik er hydrocortiderm op.

simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:10

Ilindra"]
[quote="kirstin schreef:

Nooit doen, is zwaar kanker verwekkend.
Dat het werkt komt omdat het gewoon alle bacteriën doodt maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is

Zelf spuit ik elke dag de kootholtes in met equistar, door de siliconen komt er een water/vuil afstotend laagje op, dit helpt om mok te voorkomen.
Hebben ze toch een keer een plekje smeer ik er hydrocortiderm op.
[/quote]

Je zegt dat het raar klinkt om er olie op te gooien Klinkt het ook wel ja... maar het is wel waar ja maar dan is het geen vuile olie maar verlopen olie. Het help echt heel goed en is binnen No time weer weg.. Dat is het oude recept van de SMIT Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 09:26

simone schreef:
[dan is het geen vuile olie maar verlopen olie. Het help echt heel goed en is binnen No time weer weg.. Dat is het oude recept van de SMIT Lachen
[/quote]

Verlopen olie= vuile olie Scheve mond
Verlopen olie wil zeggen, oude olie uit het motorblok dus vuil en vol giftige stoffen.
Zoals ik al zei helpt het idd maar is het ook zwaar kankerverwekkend.
Waarom denk je dat het voor de wet onder gevaarlijk afval valt en op een speciale manier moet worden ingezameld?

Oude recepten zijn niet altijd goed, vroeger lieten ze mensen ook tabak roken als medicijn terwijl we nu weten dat je er dood aan kan gaan.

simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 11:14

ja oke daar heb je ook wel weer gelijk in. Lachen

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 11:22

smaartens schreef:
mijn paard heeft al maanden mok
niet heel erg
maar ik krijg het maar niet weg
help Verward Lovers

Een aandoening die zolang blijft aanslepen moet je de DA bij halen ... het kan al lang naar binnen zijn geslagen!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:48

Mijn tinker heeft ook last van mok, gelukkig niet meer in de kootholtes maar in haar voorste knieholtes. Het is ra(s)p, ook een vorm van eczeem wat mok ook is. De DA heb ik er maar weer bijgehaald en die zei dat ik het met biotex groen moest wassen, goed drogen en de (dikke) beharing goed uitborstelen, iedere dag wat zodat de schilfers gelijdelijk weggaan. Het is volgens hem een overmatige talgproductie. Toen ze mok in haar kootholtes had vorig jaar heb ik hydrocortiderm gebruikt, hielp goed. Een droge schone stal is ook heel belangrijk net als een droge wei of paddock.

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:49

Gewoon goedkope babyolie om de dag erop smeren en het is zo weg.
(tenminsten bij onze fries wel.

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:58

Gewoon doorgaan met de cure-mok pilletjes! ik ben na drie weken echt helemaal 'om' superspul. Ik wou dat ik er vorig jaar al mee begonnen was.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:06

Waar heeft jouw paard de mok zitten Loky? En Froukje, als ik olie ga smeren in de knieholtes wordt het echt een gore dikke troep met die lange beharing, dan zou ik moeten gaan scheren, is ook geen gezicht bij een tinker. Maar als het echt zou moeten zou ik het wel doen hoor Knipoog

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:11

syl had in het verleden ook vaak van mok,ging elke dag met hem naar strand en door het zeewater stappen,op stal goed droogmaken en was met no time weg!! nooit meer gehad.je kunt ook de 100% natuurzuivere kruidenmix genaamt CHEVADONYLL proberen,dit meng je door het drinkwater van je paard en helpt tevens om de weerstand van je paard op te bouwen,door de bloedzuiverende werking zullen chronische aandoeningen ook genezen.geen last van mok,sneller herstel na verzuring,je paard wordt weer er levendig en actief en het voorkomt en geneest schimmels en andere huidaandoeningen.het is verpakt in een pakje van 100 gram maar wel een beetje prijzig 49 euro! Scheve mond dit kun je bestellen bij cheval care e-mail is sales@chevalcare.nl
succes verder!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:21

Ik heb die kruiden ook. Je moet een eetlepel een uur laten trekken in een liter kokend water. Dit over het voer gieten (na afkoelen) of door het drinkwater. Maar ik heb echt geen 49 euro betaald! Mijn hoefsmid verkoopt het ook, ik denk dat ik niet meer dan 20 of 25 euro voor zo'n zakje betaald heb.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:38

Soxje schreef:
wassen, goed drogen en de (dikke) beharing goed uitborstelen

Off topic, maar wat zullen 'r sokken mooi zijn geweest dan!!! Toevallig geen foto's genomen?

On toppic, onder welke omstandigheden hou je je paardje eigenlijk? Want misschien is het juist daar dat de oorzaak zit dat het niet kan genezen omdat de omgeving het niet toelaat.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:57

Sox stond voorheen in een pensionstal waar ze maar 1x per week uitmestten. Dus alleen opstrooien en dan mocht je zelf op zaterdag 10 kruiwagens vieze mest eruit halen. De weide waar ze een paar uur op stond was wel goed.
Nu staat ze op hennepvezel (koop ik zelf en heb andere pensionstal) en overdag in een prima weide. Maar rasp zit er bij sommige tinkers nu eenmaal in. Ze stampt niet wat andere tinkers weer wel doen, ze heeft ook geen jeuk, niks. Het zijn gewoon korstjes met schilfers. Het is weggeweest maar weer terug gekomen. Ze heeft prachtige sokken, niet overdreven hoor maar wel echt tinkertypisch. Als de vorst weg is, morgen?, ga ik haar benen wassen met biotex groen en misschien toch wat haartjes wegknippen zodat de lucht er beter bij kan. Gelukkig zijn de kootholtes prima, die vind ik ook moeilijker te behandelen want daar zit nog véél meer haar.

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:08

ja dan is 49 euro echt naaierij!!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:20

Als het droge mok is werkt gewoon zout toch ook erg goed hoor.
Alleen niet doen als er nog wondjes zijn want dan doet het echt verschrikkelijk zeer.
Mijn tinker heeft al veel minder last van de mok en we hebben er de laatste 2 maanden alleen maar zout op gedaan.
Voor het laatste beetje ga ik toch die pilletjes proberen.
Mijn bezwaar tegen al die zalfjes is dat de huid erg dun word als je er lang mee blijft smeren,en dat geeft dan weer andere problemen.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:37

Het licht helemaal aan de soort mok en aan je paardje.
Mijn tinker heeft al vanaf juli (!) last van ra(s)p en ik heb vanalles geprobeerd; mokzalf, tea tree, wassen met betadine, wassen met sebacil, hydrocortiderm, niets hielp.
Nu heb ik cure mok pilletjes van vsm en was ik Luna's benen 2 keer per week met anitroos shampoo (ik heb derlon, de goedkoopste uit onze supermarkt) en rechts is het nu helemaal weg en links zit er nog ongeveer 2 cm2, terwijl eerst allebei haar knieholtes vol zaten met korsten, kloven en schilfers.
Maar nogmaals er zijn vele soorten mok en elke soort vereist zijn eigen aanpak en ieder paard reageert weer anders op bepaalde middelen.
Als ik jou was zou ik toch eens de da laten kijken.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:49

Ik heb echt hele goede ervaringen met Vetaderm (bij de dierenarts verkrijgbaar)
Mijn paard heeft elk najaar last van ernstige mok en ik had alles al geprobeerd. Totdat ik dit van een stalgenootje kreeg.
Werkt echt super!

MarkKH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:17

misschien klinkt het gek hoor, en krijg ik wel iedereen over me heen. Maar op het moment dat de mok (als dat het al is..) op een klein plekje zit, er al maanden zit, zich niet uitbereid en je paard er geen last van heeft. Kan je dan niet gewoon volstaan met benen en stal goed droog houden? Zalfjes en ander spul kan ook nog eens zorgen voor bepaalde ongewenste neveneffecten... Die van mij heeft in het halve jaar dat ik der nu heb ook al de hele tijd kleine bultjes op het achterbeen... geen last van en worden niet groter... ik laat het lekker zitten, hou het natuurlijk wel goed in de gaten...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:55

Bedoel je die bultjes op de achterknieholtes mark? Dus aan de binnenkant? Sox heeft ze ook vaak, ik heb er sinds de zomer niks meer aan gedaan en ze zijn ineens zo goed als weg. Dus we moeten ons idd niet al te druk maken. Wel als het natte mok is en de paarden stampen en bijten denk ik. En de weerstand toch van binnenuit proberen te vergroten door die kruidenthee of cure mok pilletjes.