Die zalf bestaat uit zwaarmetaalzouten en celgroeiremmers o.a. Geen lekker spul. Er zat een brief bij de zalf dat alleen dierenartsen het op mochten brengen. Onze da heeft het wel door mij laten doen indertijd, maar met hele dikke rubber handschoenen die hij erbij leverde. En je mocht niet zwanger zijn.
En NEE GEEN BIOPT!!! tenzij je zeker weet dat je daarna snel gaat behandelen. Het nemen van een biopt zorgt ervoor dat nodulaire of verrucose sarcoids kunnen veranderen in een veel harder groeiende fybroplastische sarcord.
De is de site van de Universiteit van Liverpool en hier vindt je ook het emailasres van prof Knottenbelt. En heel veel goede informatie over sarcoids bij paarden.
Fascinating! Wonderlijk, geheim recept zeker die zalf?
Volgens mij is het 5-fluorouracil zalf. Dit is een cytostaticum dat onder chemotherapie valt en o.a. Bij borstkanker gebruikt wordt. Ook zeer gevaarlijk voor gezonde cellen, dus echt nooit zomaar zonder speciale maatregelen gebruiken. Ik dacht dat ze normaal ook aanraadde om het af te dekken?
Fijn dat het zo mooi genezen is TS
Het is al een tijd bekend dat de gevoeligheid ervoor erfelijk is. Het kan dan tot uiting komen door bijv het pappilomavirus (dat ook pappilomas kan veroorzaken, maar dat is wel kwaadaardig). Koeienvliegen en horzels brengen dit soms mee. Daarom wordt vaak gezegt: sarcoiden krijg je in de zomer en groeien in de winter. Ik zag dit goed bij mijn eerste paard. Na een flinke steek van horzels op de rug kwam een aantal maanden een sarcoid opzetten. Ik heb daarna steeds een vliegendek gebruikt in de zomer.
__Elizabeth
Ik rij een paard voor iemand die het in de mondhoek heeft. Wat voor mij het probleem is is dat hier in Canada de dierenartsen niet veel van paarden af weten an al helemaal niet van dit. Bij dit paard is het geloof ik al een aantal keer weggesneden. Ik ga even je hele topic doorlezen
Graag gedaan . Ik was ook erg blij met de informatie die ik via Bokt ontving, want zo is het balletje gaan rollen.
Heb inderdaad ook gehoord dat vliegen het kunnen overbrengen en dat we daarom ook alert moesten zijn op de andere paarden als die wondjes zouden hebben (zodat de vliegen niet van de ontsteking van mijn paard naar het wondje op het andere paard zouden vliegen --> voor zover het mogelijk was).
Jammer dat het onderzoek in het Zweeds is geschreven, blijft interessante kost
Reiniera
Geplaatst: 09-05-13 17:04
Heel interessant topic! Weer wat geleerd! Gelukkig is het mooi genezen
Wat goed dat je dit online gezet hebt. Als ik het eerder had gelezen, had ik nog in discussie kunnen gaan met mijn dierenarts. Inmiddels is de vermeende sarcoid bij mijn merrie in december chirurgisch verwijderd. Met als gevolg dat er nu op dezelfde plek een nieuw gezwel groeiende is. Het weefsel is onderzocht, maar de kliniek zegt dat het mogelijk een sarcoid is, of dat het kwaadaardig, dus kanker is. Ik ben wel benieuwd of er meer ervaringen zijn van paarden waarbij het na verwijdering toch nog behandeld is met zalf. Ik krijg namelijk nu van een kliniek het advies het te verwijderen met lasertechniek. Aangezien het aan de bovenaan de binnenkant van haar achterbeen zit, zal ze dan weer helemaal plat moeten. Daar kijk ik het meeste tegenop.... In ieder geval bedankt voor jou verhaal, dat geeft weer hoop
Bij mijn Lan is de zalf gebruik na verwijdering met Cryochirurgie. Is al een paar jaar geleden (dat verhaal staat ook op bokt). Het is heel goed genezen en ze heeft nergens last meer van.
ChevalNoir: in de bijsluiter van mijn XX-Terra zalf staat te lezen dat de sarcoide bij ca. 20% van de paarden terugkomt. Je moet dan direct weer gaan behandelen, dus ik zou er zeker voor gaan. Binnenkant achterbeen is geen pretje, dat had mijn merrie ook. Er komt op een gegeven moment toch wat pijn en dan is het 'lastig' om de zalf er op te krijgen
Voor de duidelijkheid er is echt een verschil tussen xxterra en de liverpoolcreme. Beiden is zalf maar heel andere zalf. Dus het is goed je te verdiepen in het verschil.
Een paar dingen i.i.g. nooit doen - afbinden - gaan klooien met tandpasta, afgewerkte olie o.i.d. - geen biopt laten nemen tenzij je gelijk gaat behandelen: door een biopt heb je kans dat ze veranderen naar een meer agressieve vorm
mijn paard heeft een bal ter grote van een knikker op zijn koker idd naar aanleiding van een horzelsteek. heeft iemand een da in zuid holland die bekend is met sarcocide? paard staat in bleiswijk. mijn da wilde idd biopt nemen en snijden. mede door dit topic niet gedaan maar ik wil het wel weg laten halen middels dr knottenbelt. ik hoor graag van jullie!
nee je kan de knikker bewegen, zit aan de zijkant van zijn koker. DA heeft er naar gekeken van de zomer, ik flipte de pan uit, had mnijn paard net krap twee maanden en toen al zo een raar ding. Bultje is gegroeid van de winter tot knikker. Het ziet er niet wratachtig uit, glad, met wel soort van aders. DA noemde het een sarcocide.
Ik zou er even een andere DA bij halen.. Want dat klinkt toch echt echt echt als een boon, zeker gezien de snelheid van groeien. Een paard bij ons had dat ook, zag eruit zoals jij beschrijft.
Die van het paard bij ons op stal niet.. Dat was helemaal in het midden terecht gekomen en ging daar ontsteken en groter worden. Het kan wel een sarcoid zijn: ik heb geen foto. Maar meestal kun je die niet makkelijk bewegen. Dat zit vast in de onderhuid.
Inmiddels heb ik contact gehad met Dr. Knottenbelt uit Liverpool en professor Sloet van de kliniek in Utrecht. Zij adviseren BCG injecties te doen, aangezien het vrij hoog tussen de benen zit. Met de creme kan er door wrijving beschadiging ontstaan op het goede weefsel...ik vind het erg lastig te beslissen, omdat er veel heftige verhalen te vinden zijn over BCG. Maar echt een andere optie hebben we niet. Met chirurgie zal het waarschijnlijk ook weer snel aangroeien. Ze is nog maar 7
Ik had een soort 'likdoorn pleister over Lan's plek gemaakt. Een stuk schuimrubber met een gat erin in haar deken genaaid dat de vliegen ervan afbleven en haar deken niet in de zalf plakte (zat op de flank). Maar dat is wat moelijk als het tussen de benen zit.
Sterkte met je keuze!!
Lan was ca 11 toen ze het kreeg. Ze is nu 18 en het is gewoon weggebleven na de zalf.
Ik heb volgende week woensdag een afspraak met de DA op de kliniek. Dan word er een beleid op gevoerd. Ben benieuwd, van het weekend was het aan een kant dikker op zijn koker en gelukkig na twee dagen afspuiten en gewoon beweging geven is zijn koker weer gewoon geslonken. Dus ik was er klaar mee.
x__laura
Geplaatst: 21-05-13 10:58
Mijn merrie (intussen overleden) had enkele jaren geleden een sarcoid op het ooglid. Wegens de locatie absoluut niet te behandelen met crème wegens zeer groot gevaar dat de crème in het oog terecht zou komen.
Mijn merrie heeft als ik me niet vergis drie BCG injecties gekregen. Na de injectie gedroeg ze zich net zoals na een verdoving, suf en slaperig. Na enkele uren was ze weer de oude en was er niks meer aan te merken. Bij haar dus absoluut geen heftige reactie of problemen oid. De sarcoid was na de injectie wel wat gezwollen maar ook dat nam al af na enkele uren tot een dag.
De sarcoid is daarna vrij snel helemaal verdwenen, er kwam een korstje op en toen die korst eraf viel had mijn merrie weer een normaal ooglid. Er groeiden ook nog haren op die plek, eigenlijk was nadien helemaal niet meer te zien dat er ooit een sarcoid geweest was.