slechte bloeduitslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: slechte bloeduitslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 14:49

luzerne is ruwvoeder vervanging, zal wrs dus wel geen kwaad kunenn, maar vraag me dan af of het nog een toegevoegde waarde heeft als er onbeperkt gras/hooi is..

Super dat jullie allemaal zo meedenken!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:20

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 16:02

Volgens mij alleen een optie als ik de bietenpulp laat vallen, anders gaan verhoudingen fosfor en calcium helemaal scheef.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:50

De Seniores priores is 60/70% pulp en er zitten een beetje ponybrokjes in verwerkt .
Voordeel van dit t.o zelf mixen is dat de verhoudingen kloppen .
Ik heb het lang gevoerd en zeker in de winterdag krijgen ze het bij .
Geeft ze wat vlees op de ribben en de bovenlijn wordt mooier vol .
Ben namelijk ook niet zo, n krachtvoer voerder .

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 13:27

Mijn merrie krijgt al jaren bietenpulp en jaarlijkse bloedcontrole voor de verhoudingen te laten checken. Alles is altijd mooi in verhouding, dus voor het mengen ben ik niet zo bang.
Ik vind niet goed genoeg terug wat er in die publi mix zit.
30% krachtvoeder per dag, is teveel...

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:35

Seniores Priores is perfect voor paarden die vanwege redenen geen tot slecht ruwvoer eten. Het zet ook flink aan. Voor hoefbevangenheid hoef jij je met die slobber geen zorgen te maken. Nadeel is wel dat het slobber is en je zei dat het paard het niet graag eet en daarbij eten veel paarden Seniores Priores niet graag. Ik gebruikte het als aanvulling bij mijn paard die weigerde hooi of kuil te eten en daardoor dus vermagerde. Als ik jou was dan zou ik niet gaan aanrommelen met poedertjes en voertjes. Gewoon in de zomer op het land kijken moet je dan is kijken wat een verschil het is. Maar wel een waarschuwing die ik je liever had willen geven voordat je het paard kocht...

Ik heb een zeer maar dan ook magere 2jarige gekocht en het heeft 3 (!!!!) jaar geduurd om die redelijk op gewicht te krijgen maar blijft zeer schraal hoeveel voer/poeders en DA's ik ook raadpleegde.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:42

Aangezien ik zo'n beetje alles heb geprobeerd vul ik mijn post nog wat aan.

Mijn paard had juist een eiwittekort, ook teveel witte bloedlichaampjes en teveel eiwit in de urine maar niet in het bloed. Paard had geen wormen en was verder in uitstekende gezondheid alleen broodmager..Wel was dit paard zeer koliekgevoelig.

Dingen zoals compact gras, lucerne etc werkt voor geen meter echt niet. De mijne stond in de zomer op een zeer vet land en kreeg daarbij sochtends 1 kilo seniores priores vermengd met 1 kilo merrebrok. Smiddags 1 kilo merriebrok met bietenpulp, savonds 1 kilo seniores priores met 1 kilo merriebrok. Enorm veel voer dus! Daarbij nog verschillende suplementen en poeders maar echt niks werkte echt helemaal niks..Na 3 jaar heb ik het opgegeven en toen stond ik dus voor de keus..afmaken of verkopen. Heb haar uiteindelijk verkocht naar mensen die haar het hele jaar rond op een vet land konden zetten. Door deze ervaring zal ik nooit meer een mager paard kopen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:59

mijn eigen paard heeft snel last van stofwisselingsproblemen, nier, gal en lever. Ze kan hierdoor ook erg invallen op de ribben. Mijn ervaring leert dat heel veel krachtvoer geven juist averrechts werkt. Omdat lever, gal en blaas het krachtvoer niet aankunnen stapelen gifstoffen zich alleen nog meer op. TS, ik denk dat je heel goed bezig bent en met de DA een goede weg op bent geslagen door lever en nieren te ondersteunen. Daarnaast reinigt spelt ook het lichaam en kunnen paarden het makkelijk verteren. Vooral geen krachtvoer voeren.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 14:08

Slobber is toch gewoon krachtvoeder...

Ruwvoeder krijgt hij genoeg, dus die seniores heeft voor ons geen toegevoegde waarde in mijn ogen.
Ik hou het voorlopig op spelt en bietenpulp.

Als 2 jarige was hij wel mooi op gewicht, het is gewoon een tekort aan voeding.
Hij gaat vanaf vanavond op de weide, gaan we gras rustig opbouwen.

Ik rommel niet aan met poeders. Hij heeft iets nodig voor nieren en lever te ondersteunen.

We kijken wel hoe lang het duurt. Binnen anderhalve maand moet er al enorm verschil zijn.
Je kan niet elk mager geval gaan vergelijken, het is niet omdat het bij jou zolang duurde dat dit hetzelfde gaat zijn. De oorzaak van mager zijn er enorm verschillend.
Ik weet dat het een risico is, maar het verschil tussen vandaag en toen hij vorige week op stal kwam, is al enorm. Andere optie was het beest te laten 'oprotten'.

Het heeft geen haast, ik heb plek en paarden die wel gezond zijn, we kijken wel hoe hij vordert.

Kiki, kan er niet aan doen, maar vindt het een vreemd verhaal. Er is altijd een reden voor mager te zijn.

Ik heb er alle vertrouwen in dat ik volgend jaar een heel ander paard heb rondlopen en de problemen die we onderweg tegenkomen lossen we op die moment wel op. In mijn ogen is er voor elk probleem een oplossing.

Weidebloem: leuk een positieve reactie!
Mijn merrie doet het ook op spelt en bietenpulp en veel ruwvoer, ze krijgt s morgens een half schepje krachtvoeder om praktische redenen. Zij ziet er beter uit dan de paarden die 4 scheppen krachtvoeder krijgen. Ze zit goed in haar vel en is niet meer zo explosief dan toen ze alleen krachtvoeder kreeg.
Ik blijf dus ver weg van krachtvoeder. Bedankt voor je feedback!

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 14:13

Kirr ik vond het ook een vreemd verhaal. Maar heb 3 jaar lang alles geprobeerd en niks heeft geholpen, alle mogelijke onderzoeken zijn gedaan. Zelf dacht ik toen ook aan een maagzweer maar na onderzoeken wees ook dat niets uit. Op eigen houtje gasiscon gaan geven en dat was een kleine verbetering.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 14:15

ik hoop in elk geval op een andere afloop ;-)

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:28

kiki1983 schreef:
Aangezien ik zo'n beetje alles heb geprobeerd vul ik mijn post nog wat aan.

Mijn paard had juist een eiwittekort, ook teveel witte bloedlichaampjes en teveel eiwit in de urine maar niet in het bloed. Paard had geen wormen en was verder in uitstekende gezondheid alleen broodmager..Wel was dit paard zeer koliekgevoelig.

Dingen zoals compact gras, lucerne etc werkt voor geen meter echt niet. De mijne stond in de zomer op een zeer vet land en kreeg daarbij sochtends 1 kilo seniores priores vermengd met 1 kilo merrebrok. Smiddags 1 kilo merriebrok met bietenpulp, savonds 1 kilo seniores priores met 1 kilo merriebrok. Enorm veel voer dus! Daarbij nog verschillende suplementen en poeders maar echt niks werkte echt helemaal niks..Na 3 jaar heb ik het opgegeven en toen stond ik dus voor de keus..afmaken of verkopen. Heb haar uiteindelijk verkocht naar mensen die haar het hele jaar rond op een vet land konden zetten. Door deze ervaring zal ik nooit meer een mager paard kopen.

misschien je eens verdiepen in de voedinsleer van een paard,(3kg merriebrok??) hoe meer krachtvoer/suikers/zetmeel je voert hoe groter de belasting en verandering in zuurtegraad van darmen (dvd 5 en 6 pete ramey under the horse voor uitleg)en hoe slechter dus de voedingsstoffen uit normaal ruwvoer kunnen worden opgenomen... een neerwaartse spiraal dus.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:30

p.s. hoe gaat het nu met het paard? (zonder 3 kg merriebrok, en 2 kg SP plus bietenpulp, maar met 24/7 op land)

gaat vast beter......

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 15:31

ps: graag advies voor mijn geval ;-)

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:31

Hoofvision, ik heb gedaan wat mijn eigen DA mij in samenspraak met Utrecht heeft verteld. En eigen gaat het helemaal niet beter met het paard. Beestje blijft schraal. Krijgt in de winter hooi bijgevoerd en verder niks ( ja appeltjes en peen :) ) Ze is nu ook niet meer van mij.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:37

Als je paard moeite heeft met de omzetting van eiwitten, dan bevat luzerne te veel eiwitten.
Slobber heeft de meest slechte verhouding van calcium en fosfor.
Ik denk dat als het gras nu eindelijk eens gaat groeien, dat 24/7 weidegang en 2x per dag een beetje pulp en muesli al veel vooruitgang gaat geven.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 15:38

Slobber heeft toch geen slechte verhouding? Bietenpulp heeft een slechte verhouding, fosfor calcium, daarom dat je dat moet compenseren met granen.. of zeg ik nu iets dom?

en met pulp bedoel je bietenpulp neem ik aan?

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:57

Slobber is gemaakt van tarwe en dat heeft een hele slechte verhouding calcium fosfor. Bietenpulp weet ik zo snel niet, maar is een stuk beter als slobber. En ik bedoel inderdaad bietenpulp.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:02

Pavo Care 4 life misschien wat voor je?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 16:24

Volgens mij vallen al die mengelingen onder krachtvoeder.. heb het product op de site gaan bekijken. Maar 9% eiwitten, suikers.. vind ik nog altijd veel..

Volgens mij heb ik andere slobber voor ogen, zoals die van cavalor mash en mix. Kan me niet voorstellen en kan het ook nergens vinden, dat daar de verhoudingen scheef zitten.
Bietenpulp is gekend voor die scheefheid...
Weet niet wat jij als slobber ziet...

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:27

Pavo care 4 life is ook niet bedoeld om veel van te voeren. Er zitten wel heel veel kruiden en sporenelementen in, dus een goede aanvulling op ruwvoer. Het is dus een beetje iets tussen krachtvoer en voedingssupplement in.
Over pavo care 4 life is een topic op bokt te vinden. De ervaringen over het algemeen zijn goed.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:40

Ik voerde juist seniores om de schraalheid weg te werken wat me met onbeperkt hooi niet lukte .
En het handige is , het is compleet .

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:57

Mag ik jou vragen hoeveel spelt je voert? (moet voeren van je DA?)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:30

Van de care4life werd mijn paint x haf mager. Na twee maanden spelt en muesli is hij weer goed aangekomen. Ik zou ts geen c4l adviseren.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:06

Care4life is ook niet om vet te mesten, ze zou het eventueel bovenop het dieet kunnen geven wat ze nu voert, vanwege kruiden die het bevat. Dit paard lijdt duidelijk aan tekorten en kan ze misschien goed gebruiken.