Graag input over paard met insult-achtige aanval

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 12:16

Polly schreef:
In welke regio zit je?

Regio Coevorden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:25

Als een paard nog niet zo lang cushing heeft of zou hebben, dan heeft hij ook al die andere kwalen nog niet of toont ze nog niet duidelijk, vacht, hoeven en symptomen, die heb je pas als je paard er stiekem al zo'n 3 jaar mee rond loopt.

Maar er zijn altijd uitzonderingen... en het bloed niet onderzoeken omdat hij er nog niet zo uit ziet, is jammer want je kunt er meer duidelijkheid mee krijgen. En het zou misschien wel een verklaring voor de insultachtige aanvallen geven.

Bij de onze riepen ze ook andere dingen, hersenbloeding, infarct, neurologische storingen en als ik had geluisterd was hij bij wijze van spreken direct ingeslapen. Soms moet je eigenwijs zijn en dingen wagen of in ieder geval uitgezocht hebben zodat je zeker weet dat dat het niet is. Uitsluiten van zaken om meer duidelijkheid te krijgen. Zo heb je later ook minder spijt of twijfel of je er wel alles aan gedaan hebt of dat je het wel goed hebt gedaan.
De meeste DA's weten niet zo super veel van cushings en als ze toch bloed af willen gaan nemen...

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:30

En diabetes. Is dat al uitgesloten?
Een hypo kan bij een mens ook dergelijke verschijnselen veroorzaken.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 12:46

Ik wil nog even wat toevoegen , zodat het misschien iets duidelijker wordt waarom ik zo reageer.
Mijn ''oude'' ruin is net 17 jaar geworden. Gekocht als 2 jarige hengst , mijn eerste eigen paard.
Het bleek een lichamelijk wrak te wezen , tot hij 6 jaar was heb ik alles geprobeerd om hem beter te krijgen.
Het heeft me handen vol met geld gekost , en uiteindelijk niets opgeleverd. De ene helft van de therapeuten/artsen zeiden , afmaken. De andere helft zei dat het nog best een prima rijpaard kon worden...
Vanaf zijn 6 de staat hij het gras te maaien.
Elk jaar werd hij minder en minder , maarja , waneer hak je de knoop door?
Toen hij 15 jaar was heb ik gezegd , wat er ook gebeurd , hij gaat het erf niet meer af. Breekt hij een been? of krijgt hij koliek?dan is het gewoon gebeurd. Werd toen dus zijn kaak kapot geschopt door mijn ''lieve'' merrie. Daar kwamen we veel te laat pas achter. Hij heeft zijn hele leven pijn gehad , en de pijn die hij erbij kreeg van zijn kaak viel ons pas op omdat hij zo begon af te vallen. Ook dit is met slobber /pijnstillers/tandarts redelijk goed bijgetrokken , maar zijn tanden vallen uit zijn mond.
Sinds afgelopen vrijdag staat hij op metacam , maximale dosering. Hij is enorm scheef en sinds de nieuwe ruin hier is wordt hij wat meer aan het lopen gezet. Dus kreupel rechtsvoor.Hij trekt het niet meer , stond geestelijk gewoon als dood in de wei. Op proef dus op de metacam , en ik weet niet wat ik zie!
Ik weet genoeg , en besef nu dat ik veel te lang ben doorgegaan. Zowel voor het paard als ook voor mezelf.
We hebben een datum geprikt , paard loopt tot die tijd in de wei met metacam. Langer laten lopen wordt een probleem omdat hij ernstig seme heeft , dus vandaar voor de zomer.

Ik heb jaren lang thuis naar buiten gekeken en gedacht , is het nu zover? Is dit nog paardwaardig? Altijd die twijfel...
Dat sloopt , vreet energie , zo erg dat ik het plezier in paarden een poos echt kwijt ben geweest.

De nieuwe ruin heb ik via een stichting ,waarvan de eigenaar alles probeerde om mij weer het plezier in paarden terug te laten krijgen. Ik heb 2 maanden lopen twijfelen of ik de nieuwe ruin zou houden , maar ben sinds een maand als een blok voor dit paard gevallen!
En nu dit....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 12:50

fargo schreef:
Als een paard nog niet zo lang cushing heeft of zou hebben, dan heeft hij ook al die andere kwalen nog niet of toont ze nog niet duidelijk, vacht, hoeven en symptomen, die heb je pas als je paard er stiekem al zo'n 3 jaar mee rond loopt.

Maar er zijn altijd uitzonderingen... en het bloed niet onderzoeken omdat hij er nog niet zo uit ziet, is jammer want je kunt er meer duidelijkheid mee krijgen. En het zou misschien wel een verklaring voor de insultachtige aanvallen geven.

Bij de onze riepen ze ook andere dingen, hersenbloeding, infarct, neurologische storingen en als ik had geluisterd was hij bij wijze van spreken direct ingeslapen. Soms moet je eigenwijs zijn en dingen wagen of in ieder geval uitgezocht hebben zodat je zeker weet dat dat het niet is. Uitsluiten van zaken om meer duidelijkheid te krijgen. Zo heb je later ook minder spijt of twijfel of je er wel alles aan gedaan hebt of dat je het wel goed hebt gedaan.
De meeste DA's weten niet zo super veel van cushings en als ze toch bloed af willen gaan nemen...

Ik wou dat de dierenarts zijn magnesiumgehalte zou gaan bepalen , dan laat ik ook zeker de cushing erbij prikken.
Maar zelfs over het magnesium zei de arts dat dat al weer achterhaalt was.
Ik wacht af , en zal nogmaals het cushing balletje opgooien.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 12:54

estja schreef:
En diabetes. Is dat al uitgesloten?
Een hypo kan bij een mens ook dergelijke verschijnselen veroorzaken.

Jamaar dan duurt het wel wat langer. Als een mens neurologische verschijnselen krijgt vanwege een hypo , is de bloedsuiker flink laag! En de neurologische verschijnselen verdwijnen pas als ze glucagon toegediend krijgen , of als ze in een coma geraken.
En de laatste keer dat hij een aanval had , had ik de paarden daarvoor hooi gegeven. Hij moet altijd halverwege zijn bak hooi even wat water drinken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:57

en laat ook inderdaad maar op suikerziekte kijken - dat kan trouwens vaak gerelateerd aan cushing optreden en later als de cushings onder controle is ook weer op orde komen.

Wat een naar verhaal heb jij met jouw oude ruin moeten doormaken zeg, kan me voorstellen dat je er tegen opziet om weer zo'n soort van start te maken. Ik snap je nu beter! Sterkte meis!!

Nammie

Re: Graag input over paard met insult-achtige aanval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 13:30

Dierenarts was hier net. Heeft zelf al verschillende Cushing gevallen meegemaakt in zijn praktijk.
Ook epilepsie , en ook gevallen waarbij de oorzaak nooit gevonden is. Zijn vrouw kan inmiddels niet meer paardrijden omdat die onder ''zoon'' paard terecht is gekomen.
Wat triest!!
Hij heeft het zelfs een keer gefilmd , en zoals hij het vertelde zag het exact hetzelfde eruit als bij mijn ruin.Hij zou me het filmpje toesturen.

Paard is nogmaals onderzocht , goede pupilreflexen , pupillen beide even groot , hart is oké , geen zichtbare Cushing vetophopingen , geen oedemen , goede longen , hoeven oké. Je ziet er niks aan...zei hij nog.
Hij heeft bloed afgenomen , algeheel bloedbeeld [ hb , ht , ery's , trombo's , leuco's , mcv , na , k , kreat , gluc , crp , lever functies ] en die waarden voor Cushing laat hij ook bepalen , en magnesium , alhoewel dat beter met een spierbiopt kan. Komt hier niks uit , dan zijn het insulten zonder aanwijsbare oorzaak , en was zijn advies afhankelijk van hoe vaak het voor komt , toch in laten slapen.[ het is dezelfde dierenarts die 15 mei mijn oude ruin komt laten inslapen] Dat wij het nu 2 keer gezien hebben in 3 weken tijd , vond hij al reden genoeg.
Maar eerst nu het bloed afwachten...Vrijdag is de uitslag bekent.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:01

Kijk eens op de Bokt Wiki, heeft je paard nog andere Cushing symptomen?

Beginnende Cushing is namelijk niet te zien in het bloed, waardoor onterecht veel paarden vals negatief worden gediagnosticeerd.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:20

Hoi, snap je helemaal.
Aan het hart lijkt het idd niet te liggen, zou dan een bacterieele ontsteking aan een hart spier zijn en die paarden zijn na een aanval ook onderkoelt en voelen dus ijskoud aan.(oorzaak is meestal ratten uitwerpselen)
Als er niks uit het bloedonderzoek komt vwb de cushing zou hij ook last kunnen hebben van tia 's
dit heeft mijn arabier ook gekregen op oudere leeftijd, zij was ook een enorme stress kip en komt wel overeen met wat jou da in eerste instantie al zei, gebrek aan zuurstof in de hersenen. Ik heb haar idd ook in moeten laten slapen omdat er echt geen remedie tegen is. Dit hadden we besloten toen de aanvallen toenamen.

Wens je verder veel sterkte 14 mei.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 22:36

Focussed schreef:

Beginnende Cushing is namelijk niet te zien in het bloed, waardoor onterecht veel paarden vals negatief worden gediagnosticeerd.

mmm , jammer , dit had ik even moeten lezen voordat de dierenarts kwam , want hij heeft alleen maar bloed afgenomen , en geen echte tests gedaan.
Ik zie geen van de symptomen uit de lijst bij mijn paard , maar...ik heb hem pas 3 maand, dus infecties , wondgenezing etc kan ik niks over zeggen.
Tanden , tja , tandsteen , valt dat eronder?
Hij verhaart flink nu , lijkt me wel normaal. vermagerd niet , wordt eerder wat uhhhhmmmm gezet.
Drinkt niet overmatig , urine ruikt normaal [ had nog humaan stripje in huis , was helemaal oké ook de ph en gluc was negatief]
Zo kan ik het hele lijstje wel afgaan , maar niks wat er uit springt , behalve dan de bloedomloopsstoornis.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 22:43

sneppie schreef:
Hoi, snap je helemaal.
Aan het hart lijkt het idd niet te liggen, zou dan een bacterieele ontsteking aan een hart spier zijn en die paarden zijn na een aanval ook onderkoelt en voelen dus ijskoud aan.(oorzaak is meestal ratten uitwerpselen)
Als er niks uit het bloedonderzoek komt vwb de cushing zou hij ook last kunnen hebben van tia 's
dit heeft mijn arabier ook gekregen op oudere leeftijd, zij was ook een enorme stress kip en komt wel overeen met wat jou da in eerste instantie al zei, gebrek aan zuurstof in de hersenen. Ik heb haar idd ook in moeten laten slapen omdat er echt geen remedie tegen is. Dit hadden we besloten toen de aanvallen toenamen.

Wens je verder veel sterkte 14 mei.

Tia's ontstaan door onregelmatige hartslag. Die is super regelmatig , maar ik luister niet 24 uur per dag...
Maar je moet echt wel een poosje een onregelmatige hartslag hebben voordat je propjes gaat schieten , en tia's ontwikkeld. Een echo van het hart vond dierenarts niet nodig.
[En ik hoor ook niks vreemds ,geen soufflé , geen klepproblematiek etc [ ben vpk op cardiologieafd., vandaar]

Ik vind mijn paard zeker geen stresskip...alhoewel...hij reageert soms wel wat overdreven....Maar hij is verder zo geaard als maar kan.

Bedankt voor het meeleven ,ook van de anderen.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:54

Zou goed kunnen hoor een hartruis, da heeft daar nooit speciaal naar geluisterd dat ik me herinner.

Ik dacht gelezen te hebben dat jou paard een stresskip was vandaar.

Ik hoop dat je er toch achterkomt wat het nu is en waar het door ontstaat.
Blijf je volgen.

Sterkte!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:57

Nammie schreef:
Focussed schreef:

mmm , jammer , dit had ik even moeten lezen voordat de dierenarts kwam , want hij heeft alleen maar bloed afgenomen , en geen echte tests gedaan.
Ik zie geen van de symptomen uit de lijst bij mijn paard , maar...ik heb hem pas 3 maand, dus infecties , wondgenezing etc kan ik niks over zeggen.
Tanden , tja , tandsteen , valt dat eronder?
Hij verhaart flink nu , lijkt me wel normaal. vermagerd niet , wordt eerder wat uhhhhmmmm gezet.
Drinkt niet overmatig , urine ruikt normaal [ had nog humaan stripje in huis , was helemaal oké ook de ph en gluc was negatief]
Zo kan ik het hele lijstje wel afgaan , maar niks wat er uit springt , behalve dan de bloedomloopsstoornis.

Er zijn verschillende onderzoeken om Cushing te diagnosticeren. Ik vermoed dat jouw dierenarts het ACTH gehalte in het bloed heeft bepaald. Hiervoor hoeft alleen bloed te worden afgenomen en gekoeld, binnen korte termijn, naar het lab gestuurd te worden, alwaar het ACTH gehalte bepaald kan worden.

Ik ben benieuwd naar de uitslag. Ik was stiekem blij toen mijn paard goed reageerde op de medicatie (mijn paard is niet getest via het bloed omdat ze vrij duidelijke symptomen had) en mijn paard dus echt Cushing bleek te hebben. Ondanks dat het een progressieve aandoening is en je het liever niet hebt, kunnen we we met deze diagnose, en dus mogelijke behandeling de aanvallen onder controle houden. Zonder deze diagnose zou ze er waarschijnlijk niet meer zijn (iedere maand een aanval had ik haar niet aan willen doen).

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 11:44

Labuitslagen zijn binnen.
Alles was goed , behalve....acth. Magnesium zat tegen de top aan.
Hij was'' ongekoeld geprikt'' , maar de dierenarts heeft de afgelopen weken meer paarden erop geprikt , en die zaten allemaal rond de 10 a 11 , mijn ruin zat nu op 30.[ik weet geen normaalwaarden , en weet ook niet of het mm/l is of andere maatstaf. Ik kan vanmiddag de labuitslagen ophalen]
Dinsdag komt hij weer om nogmaals bloed te prikken.

Ik blijf het wel vreemd vinden , zou dit dan de enige oorzaak zijn?
Hij heeft echt geen andere kenmerken van Cushing , is ruin , en net 12 jaar![oeps zie in zijn boekje dat hij van 2002 is!!! hij is dus 10 jaar en wordt 23 mei 11 jaar.]
Tuurlijk kan het zijn dat hij 1 van de zeer uitzonderlijke gevallen is.

Ik weet het , een gegeven paard mag je niet in de bek kijken...maar zou het met medicatie dan toch mogelijk zijn om veilig op hem te gaan rijden? Ik kan niet aan hem zien dat de medicatie werkt , behalve dat ik zijn aanvallen niet meer zal zien , maar heb ik die nu allemaal gezien dan?

Zit de tumor dan op een vervelende plek of zo , dat hij wel de wegrakingen ervan krijgt , maar nog geen andere kenmerken toont?Of is de tumor al zo groot? waarom zie ik dan geen andere kenmerken??

Sorry , ik weet het ,jullie zijn geen dierenartsen , maar heb alleen maar 140.000 vragen nu...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:20

30 klinkt als pg/mL. Volgens mij is de grenswaarde voor deze tijd van het jaar 29 pg/mL. Dit zou betekenen dat jouw paard net aan Cushing heeft volgens deze manier van diagnostiek; houdt echter in je achterhoofd dat paarden in het voorstadium vaak geen verhoogd ACTH gehalte hebben. Dus het feit dat jouw paard al boven de grenswaarde zit zegt wel iets.

Wanneer de bloedstalen niet zijn gekoeld gaat het gehalte ACTH teruglopen overigens.

Leeftijd is oud genoeg om Cushing te krijgen, de pony van liljebo op bokt was 7 en had Cushing. Er is inderdaad wel een positieve relatie tussen incidentie en leeftijd. Maar het is niet uitsluitend een "senioren aandoening".

Er zit niet perse sprake van een tumor, er is sprake van degeneratie van de dopaminergic neurons. Dit is hetzelfde als bij mensen met Parkinson, alleen hebben deze patienten het in de substantia nigra. En de paarden hebben het in de hypofyse. Er kan wel sprake zijn van een zwelling van de hypofyse. Doordat er dus minder dopamine overdracht is, wordt de ACTH uitscheiding niet geremd. Dus komt er teveel ACTH, wat op zijn beurt weer cortisol aanmaak in de bijnieren stimuleert. Dit geeft uiteindelijk de symptomen. Maar veel symptomen bouwen zich langzaam op, bijvoorbeeld het krullend haarkleed komt pas na gemiddeld 3 jaar. Het kan dus zomaar zijn dat je er heel snel bij bent met jouw paard, waardoor andere symptomen nog niet ontwikkeld zijn.

De hypofyse zit op een uitstekende plek, namelijk net buiten de schedel. Een zwelling kan dus niet heel veel schade veroorzaken. Hij kan wel tegen het optisch chiasme drukken, wat tot blindheid kan leiden.

Ik heb mij niet verdiept in de oorzaak van de insulten, maar vermoed dat het te maken heeft met de bloedsomloop.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 12:39

Sjemig , jij weet er veel van!!! bedankt voor de info.
Ben me helemaal in het ronde aan het lezen.
Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat de tumor op een vervelende plek kan zitten , en door andere lichamelijke reacties zoals een schrikreactie waarbij de bloedvaten wijder worden gezet , dat dan de bloedtoevoer gaat schorten , waardoor zuurstofgebrek. Maar het lijkt mij dat een paard met zoon aanval er niet rustiger op wordt , meer atropine aan gaat maken en op die manier in een cirkel terecht komt , dus dan snap ik weer niet dat die insulten maar zo kort duren...en zo blijven we nog wel even bezig...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:45

Haha valt mee hoor. :D Zag dat je je ook al had gemeld in het Cushing topic, daar zitten mensen die er veel meer vanaf weten en ook veel meer ervaring hebben!

Wat zegt je dierenarts over de uitslag?

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:49

Cushings is wel iets wat bij mij gauw opspringt.

Toch wou ik nog even wat anders inbrengen. Afgelopen november heeft mijn shetlander Cupido een flinke smakkerd gemaakt. Hij was aan het gek doen met paarden en is toen door draadwerk heen gegaan (meneer is niet zo best met de rem) hierdoor kwam hij vast te zitten hij wou toen weer keihard achter de anderen aan rennen maar omdat hij vast zat klapte hij vol op achterover.
Even dacht ik dat het voorbij was. Want hij bewoog dus helemaal niet meer. Toen ik eindelijk bij hem was rolde hij op zijn zij helemaal in trans. In 1ste instantie ging ik uit van een klap.
Echter toen hij 2 dagen later helemaal in de war, wankelig door zijn benen zwakte heb ik toch de DA erbij gehaald.
Cupido heeft 2 maand lang last gehad van iets wat de DA vergelijkte met headtremmers. Dit heeft te maken met druk op de hersenen. Dus hij vermoede dat Cupido zo'n harde klap op zijn hoofd gehad heeft dat zijn hersens een beetje opgezwollen waren.
Sinds begin januari hebben wij niks meer vernomen.
Maar goed het klinkt wel heel vergelijkbaar. Maar goed dat kan ook betekenen dat er iets in de hersenen niet klopt dus zo iets als een tumor.
En tja Cushings is ook bij reuzen niet ongehoord.
Tja lastig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:53

Jep, mijn pony van 7 had cushing en een leveraandoening. Hij is onlangs ingeslapen, toen hij complicaties kreeg waar niets meer aan te doen was.
Hij had overigens geen toevallen.

Ik dacht in eerste instantie bij jouw paard aan epileptie, maar die toch wel hoge waarde, wijst idd richting Cushing.
Mijn pony had wel een slordige vacht, maar geen krullen. Vermageren gebeurde eigenlijk pas toen het al erg slecht met hem ging.
Ik denk idd dat het verstandig is om nog een keer bloed te prikken en misschien overleggen om evt pergolide te geven (medicijn bij cushing)? Maar daarover kunnen ze in het cushingtopic meer vertellen

Heel rot, dit allemaal.
Ik heb zelf in zes jaar tijd van 4 paarden afscheid moeten nemen en heb hier nog twee paarden met problemen lopen, alsmede een bejaard shetje. Ik weet dus hoe ellendig dit is.
Als je je ei kwijt wilt, mag je altijd pb-er
Voor cushing info kun je het best bij bv focussed zijn, want die is daarin verder dan ik.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 13:01

Focussed schreef:
Haha valt mee hoor. :D Zag dat je je ook al had gemeld in het Cushing topic, daar zitten mensen die er veel meer vanaf weten en ook veel meer ervaring hebben!

Wat zegt je dierenarts over de uitslag?

Yep heb heel wat te lezen , alhoewel ik de berichten van voor 2010 oversla , omdat ik weet dat er daarna best veel veranderd is in de medische wereld tav van cushing.

Dat het wel verdacht is , omdat hij ook andere paarden had geprikt de afgelopen weken en die hadden waarden rond de 11. En de mijne dus 30 , en dat hij daarmee net boven de ondergrens van 29 zat.
En dat laatste heb ik dus niet van de dierenarts maar van focussed....sorry , haal nu mensen door mekaar....
Laatst bijgewerkt door Nammie op 03-05-13 13:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 13:04

Gytrash24 schreef:
Cushings is wel iets wat bij mij gauw opspringt.

Toch wou ik nog even wat anders inbrengen. Afgelopen november heeft mijn shetlander Cupido een flinke smakkerd gemaakt. Hij was aan het gek doen met paarden en is toen door draadwerk heen gegaan (meneer is niet zo best met de rem) hierdoor kwam hij vast te zitten hij wou toen weer keihard achter de anderen aan rennen maar omdat hij vast zat klapte hij vol op achterover.
Even dacht ik dat het voorbij was. Want hij bewoog dus helemaal niet meer. Toen ik eindelijk bij hem was rolde hij op zijn zij helemaal in trans. In 1ste instantie ging ik uit van een klap.
Echter toen hij 2 dagen later helemaal in de war, wankelig door zijn benen zwakte heb ik toch de DA erbij gehaald.
Cupido heeft 2 maand lang last gehad van iets wat de DA vergelijkte met headtremmers. Dit heeft te maken met druk op de hersenen. Dus hij vermoede dat Cupido zo'n harde klap op zijn hoofd gehad heeft dat zijn hersens een beetje opgezwollen waren.
Sinds begin januari hebben wij niks meer vernomen.
Maar goed het klinkt wel heel vergelijkbaar. Maar goed dat kan ook betekenen dat er iets in de hersenen niet klopt dus zo iets als een tumor.
En tja Cushings is ook bij reuzen niet ongehoord.
Tja lastig.

Bloeduitslag liegt niet , helaas , maar ook ik kan het niet laten om verder te kijken.
De ostheopaat laat ik gewoon doorgaan , wie weet wat die rug en si gewricht allemaal veroorzaakt!
De zadelpasser zou 7 mei met allemaal zadels komen...die heb ik maar afgebeld.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:07

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 13:08

liljebo schreef:
Jep, mijn pony van 7 had cushing en een leveraandoening. Hij is onlangs ingeslapen, toen hij complicaties kreeg waar niets meer aan te doen was.
Hij had overigens geen toevallen.

Ik dacht in eerste instantie bij jouw paard aan epileptie, maar die toch wel hoge waarde, wijst idd richting Cushing.
Mijn pony had wel een slordige vacht, maar geen krullen. Vermageren gebeurde eigenlijk pas toen het al erg slecht met hem ging.
Ik denk idd dat het verstandig is om nog een keer bloed te prikken en misschien overleggen om evt pergolide te geven (medicijn bij cushing)? Maar daarover kunnen ze in het cushingtopic meer vertellen

Heel rot, dit allemaal.
Ik heb zelf in zes jaar tijd van 4 paarden afscheid moeten nemen en heb hier nog twee paarden met problemen lopen, alsmede een bejaard shetje. Ik weet dus hoe ellendig dit is.
Als je je ei kwijt wilt, mag je altijd pb-er
Voor cushing info kun je het best bij bv focussed zijn, want die is daarin verder dan ik.

Owww , das lief van je , bedankt voor het aanbod.
Zit er echt even doorheen.
We hadden de inloopstal flink vergroot , want er moesten vant zomer immers 3 paarden staan om te schuilen tegen de dazen. Hoop niet dat er straks maar 1 staat...ik weet het , is wel erg negatief...

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:09

Heb je ook bloedonderzoek laten doen naar de schildklier? Dit zit niet in het normale bloedonderzoek.