Polly schreef:In welke regio zit je?
Regio Coevorden.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fargo schreef:Als een paard nog niet zo lang cushing heeft of zou hebben, dan heeft hij ook al die andere kwalen nog niet of toont ze nog niet duidelijk, vacht, hoeven en symptomen, die heb je pas als je paard er stiekem al zo'n 3 jaar mee rond loopt.
Maar er zijn altijd uitzonderingen... en het bloed niet onderzoeken omdat hij er nog niet zo uit ziet, is jammer want je kunt er meer duidelijkheid mee krijgen. En het zou misschien wel een verklaring voor de insultachtige aanvallen geven.
Bij de onze riepen ze ook andere dingen, hersenbloeding, infarct, neurologische storingen en als ik had geluisterd was hij bij wijze van spreken direct ingeslapen. Soms moet je eigenwijs zijn en dingen wagen of in ieder geval uitgezocht hebben zodat je zeker weet dat dat het niet is. Uitsluiten van zaken om meer duidelijkheid te krijgen. Zo heb je later ook minder spijt of twijfel of je er wel alles aan gedaan hebt of dat je het wel goed hebt gedaan.
De meeste DA's weten niet zo super veel van cushings en als ze toch bloed af willen gaan nemen...
estja schreef:En diabetes. Is dat al uitgesloten?
Een hypo kan bij een mens ook dergelijke verschijnselen veroorzaken.
Focussed schreef:Kijk eens op de Bokt Wiki, heeft je paard nog andere Cushing symptomen?
Beginnende Cushing is namelijk niet te zien in het bloed, waardoor onterecht veel paarden vals negatief worden gediagnosticeerd.
sneppie schreef:Hoi, snap je helemaal.
Aan het hart lijkt het idd niet te liggen, zou dan een bacterieele ontsteking aan een hart spier zijn en die paarden zijn na een aanval ook onderkoelt en voelen dus ijskoud aan.(oorzaak is meestal ratten uitwerpselen)
Als er niks uit het bloedonderzoek komt vwb de cushing zou hij ook last kunnen hebben van tia 's
dit heeft mijn arabier ook gekregen op oudere leeftijd, zij was ook een enorme stress kip en komt wel overeen met wat jou da in eerste instantie al zei, gebrek aan zuurstof in de hersenen. Ik heb haar idd ook in moeten laten slapen omdat er echt geen remedie tegen is. Dit hadden we besloten toen de aanvallen toenamen.
Wens je verder veel sterkte 14 mei.
Nammie schreef:Focussed schreef:Kijk eens op de Bokt Wiki, heeft je paard nog andere Cushing symptomen?
Beginnende Cushing is namelijk niet te zien in het bloed, waardoor onterecht veel paarden vals negatief worden gediagnosticeerd.
mmm , jammer , dit had ik even moeten lezen voordat de dierenarts kwam , want hij heeft alleen maar bloed afgenomen , en geen echte tests gedaan.
Ik zie geen van de symptomen uit de lijst bij mijn paard , maar...ik heb hem pas 3 maand, dus infecties , wondgenezing etc kan ik niks over zeggen.
Tanden , tja , tandsteen , valt dat eronder?
Hij verhaart flink nu , lijkt me wel normaal. vermagerd niet , wordt eerder wat uhhhhmmmm gezet.
Drinkt niet overmatig , urine ruikt normaal [ had nog humaan stripje in huis , was helemaal oké ook de ph en gluc was negatief]
Zo kan ik het hele lijstje wel afgaan , maar niks wat er uit springt , behalve dan de bloedomloopsstoornis.
Focussed schreef:Haha valt mee hoor.Zag dat je je ook al had gemeld in het Cushing topic, daar zitten mensen die er veel meer vanaf weten en ook veel meer ervaring hebben!
Wat zegt je dierenarts over de uitslag?
Gytrash24 schreef:Cushings is wel iets wat bij mij gauw opspringt.
Toch wou ik nog even wat anders inbrengen. Afgelopen november heeft mijn shetlander Cupido een flinke smakkerd gemaakt. Hij was aan het gek doen met paarden en is toen door draadwerk heen gegaan (meneer is niet zo best met de rem) hierdoor kwam hij vast te zitten hij wou toen weer keihard achter de anderen aan rennen maar omdat hij vast zat klapte hij vol op achterover.
Even dacht ik dat het voorbij was. Want hij bewoog dus helemaal niet meer. Toen ik eindelijk bij hem was rolde hij op zijn zij helemaal in trans. In 1ste instantie ging ik uit van een klap.
Echter toen hij 2 dagen later helemaal in de war, wankelig door zijn benen zwakte heb ik toch de DA erbij gehaald.
Cupido heeft 2 maand lang last gehad van iets wat de DA vergelijkte met headtremmers. Dit heeft te maken met druk op de hersenen. Dus hij vermoede dat Cupido zo'n harde klap op zijn hoofd gehad heeft dat zijn hersens een beetje opgezwollen waren.
Sinds begin januari hebben wij niks meer vernomen.
Maar goed het klinkt wel heel vergelijkbaar. Maar goed dat kan ook betekenen dat er iets in de hersenen niet klopt dus zo iets als een tumor.
En tja Cushings is ook bij reuzen niet ongehoord.
Tja lastig.
liljebo schreef:Jep, mijn pony van 7 had cushing en een leveraandoening. Hij is onlangs ingeslapen, toen hij complicaties kreeg waar niets meer aan te doen was.
Hij had overigens geen toevallen.
Ik dacht in eerste instantie bij jouw paard aan epileptie, maar die toch wel hoge waarde, wijst idd richting Cushing.
Mijn pony had wel een slordige vacht, maar geen krullen. Vermageren gebeurde eigenlijk pas toen het al erg slecht met hem ging.
Ik denk idd dat het verstandig is om nog een keer bloed te prikken en misschien overleggen om evt pergolide te geven (medicijn bij cushing)? Maar daarover kunnen ze in het cushingtopic meer vertellen
Heel rot, dit allemaal.
Ik heb zelf in zes jaar tijd van 4 paarden afscheid moeten nemen en heb hier nog twee paarden met problemen lopen, alsmede een bejaard shetje. Ik weet dus hoe ellendig dit is.
Als je je ei kwijt wilt, mag je altijd pb-er
Voor cushing info kun je het best bij bv focussed zijn, want die is daarin verder dan ik.