paard wordt volledig kaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:11

Daphne__ schreef:
Weet niet of het kan hoor, maar hormonen?

Denk ik ook aan en dan gelijk aan cushing. Tenzij ze de luizen over het hoofd hebben gezien. Maar als een paard luizen heeft staat hij echt wel te schuren.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:12

Is ze misschien uitgebroken geweest?
Mijn vorige pony is eens uitgebroken, en heeft toen bij mensen een paar huizen verder een aantal wiet/hennepplanten opgegeten.. (en boos dat die mensen waren :Y) )
Hierna kreeg hij flink last van haaruitval.
Misschien heeft ze iets gegeten waar ze niet tegen kan.

Edit: Mijn pony heeft een drainage kuur gehad, en daarna is het haar langzaam terug gekomen.
Laatst bijgewerkt door Olikea op 27-04-13 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:13

2 van mijn paarden hebben dit ook. Die zijn enkel erg aan het ruiven en hebben alleen jeuk als er op die plaats veel haren zitten. Denk aan onder de manen en het hoofd. Verder hebben ze het niet.

Ze staan allebei in een andere groep en de rest heeft het niet.
De merrie is 17 jaar en heeft idd een mindere weerstand en de hengst is 3

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:14

Doet me denken aan een paard wat ik ken, dat paard heeft ook allemaal kale plekken, en een staart die weinig haar over heeft.
Bij dat paard is het blijvend en dat is een erg zeldzame ziekte.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:21

Heb het wel vaker bij oudere paarden in de ruiperiode gezien dat ineens al het haar uitvalt ipv alleen de winterharen werd idd door slechtere vacht en weerstand het groeide daarna gewoon weer aan :) Bij 1 weet ik dat jaar later voor ruiperiode extra vit & min hebben bijgevoerd en toen geen last van gehad ;)

Je zou evt opkikker proberen heb daar erg goede ervaringen bij pony die oa slecht in/ door rui kwam :j
Afbeelding

rienne

Re: paard wordt volledig kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:24

Bij mijn merrie is dat ook. Op de plekken die ze heeft is het maar een paar dagen kaal. Overigens zijn de plekken kleiner dan 1 eurocent en enkel onder haar manen waar dus het haar ophoopt en daardoor schuurt ze. Ik borstel haar elke dag en schuurt ze niet meer.

Bij de hengst is het ook enkel op zijn hoofd (lange voorpluk)

Xiu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 21:25

Aan iedereen die het nu nog een keer vermeldt: bedankt, maar het zijn géén luizen. Ik weet hoe luizen eruit zien, ik weet waar ik ze moet zoeken, en ik weet ook hoe een paard met luizen zich na een tijdje gaat gedragen. Ben geen leek wat dat soort zaken betreft ;)

@Femke_harley: bedankt voor je bericht, ik heb dit gewoon nog nooit gezien bij een paard maar blijkbaar ben ik dus al niet de enige. Schaam me dood met een paard dat er zo uitziet.

@Barbar: kan hoor. Zeker na zo'n winter heeft ze altijd een serieuze dip. Alleen vraag ik me dan af, waarom nu, nu ze eigenlijk in vergelijking met andere jaren juist heel goed de winter uitgekomen is. Ze is voor de verandering eens niet graatmager en niet helemaal stijf/mank overal.

@Enomis: leverwaarden, nierwaarden, algemene bloedwaarden zijn getest. Daarnaast is er ook specifiek getest op andere tekorten zoals vitamines, mineralen,... Er is niet getest op allergieën en dergelijke aangezien ik haar inmiddels al zo lang heb dat ik er vanuit ga dat ik die inmiddels wel ken en omdat er tegenover vorig jaar absoluut niets veranderd is qua omgeving, voer, verzorging,...

@Fry: het voordroog dat ze krijgen (droog hooi kan ik niet geven, daarop is Xiu absoluut niet op gewicht te houden) is bijna hooi van structuur en van zeer goede kwaliteit. De Zupa is ook heel erg gekend voer, en ideaal om aan paarden zoals zij bij te voeren. Daarnaast mix ik daar ook nog maisvlokken onder zodat ik die niet gewoon droog hoef te geven, maar lijkt me niet dat daar iets mis mee zal zijn. Zupa en maisvlokken krijgt ze trouwens al een jaar of 3, sinds twee jaar krijgt ze geen andere korrel meer bij, ze werkt al zo'n 6 jaar niet meer op een wandelingetje om de zoveel maand na dus dat is ook niet nodig aangezien alles ook in de Zupa zit. In principe zou het daar toch niet te zoeken mogen zijn eigenlijk.

@Barbalala: haar staart en manen zijn volledig in orde.

@Olikea: nee, ze is niet uitgebroken.

@Cowgirl: Ik heb 4 paarden met Cushing gekend, dan zou haar vacht er totaal anders moeten uitzien (om nog maar te zwijgen van het feit dat ze dan juist amper haar vacht zou verliezen...).

@merries: ik ga dat gelijk een keer opzoeken. Zal morgen even overleggen met mijn veearts maar kwaad zal het vermoedelijk toch niet kunnen. Wil alleen niet gelijk zomaar vanalles en nog wat door elkaar gaan geven, kwestie van straks haar lever niet juist te gaan overbelasten en het enkel maar erger te maken.

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:27

Mijn paard kreeg een tijdje terug ook ineens kale plekken, vnl in de flanken. Nou heeft ze altijd al wel last van schilfers in de manen en staart (staartwortel is al eens kaal geweest en nu weer half kaal :() maar deze kale plekken was iets nieuws... :(:)
Op advies van een kennis ben ik (bijna) dagelijks Canesten (voetschimmelcreme voor mensen) op de kale plekken gaan smeren en haar gaan wassen met Teershampoo (Teer Shampoo is speciaal geschikt tegen roos, eczeem en haaruitval) en kwam er al heel snel weer haar op. We denken dat haar wintervacht ook wel meespeelde hierin. Hoop echt dat de kale plekken nu wegblijven!

Mss dus wel een (niet schadelijke) tip voor jouw paard? Teershampoo en Canesten?
Baad t niet dan schaad t niet ;)

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:28

Twee jaar geleden had ons paard dit ook. Wij hadden haar toen net gekocht (merrie van 16 jaar). Ze was hoogdrachtig en had die winter 24/7 buiten gelopen. Weliswaar voldoende te eten gehad, maar waarschijnlijk toch wat te weinig vitaminen/mineralen/.... zeg het maar. Toen ze bij ons kwam zijn we haar langzaamaan meer gaan voeren, ook i.v.m. de dracht. Toen ze eenmaal ging ruien vielen de haren er ook met plukken uit en bleek er geen nieuw haar onder te zitten....... We hebben haar nog wat extra vitaminen gegeven (in de vorm van een vitaminenspuit) en verder gewoon goed op haar gelet wat voer betreft. Er is een gezond veulen geboren en haar haar is weer helemaal teruggekomen. Vorig jaar en dit jaar heeft ze geen problemen gehad en nu is ze al helemaal uit haar winterjas..........
Misschien voor jou ook een idee om wat extra vitaminen te geven (paard is ook de jongste niet meer en neemt misschien toch minder op........) en verder zou ik gewoon nog een tijd je afwachten (als er tenminste geen gekke dingen bij komen). Het is een rot gezicht, maar als je paard er verder geen last van heeft........ het zal nu geen 20 graden meer gaan vriezen (hoewel........ met dit voorjaar... ;-) ), dus ik denk dat je geen extra maatregelen hoeft te nemen voorlopig. Succes ermee, zulke dingen zijn gewoon vervelend en je hebt het idee dat mensen zo maar de dierenbescherming op je af sturen.........

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:28

afgezien van de kale plekken ziet het paard er gewoon slecht uit.Doffe vacht en mager.
Mijn paard van 27 heeft wel cushing maar die ziet er niet zo uit hoor,dit hoeft dus niet met cushing te maken te hebben.
Krijgt ze een vitamine en mineralen supplement?Dat zou geen slecht idee zijn,met een flinke bak geweekte pulp met zemelen.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:30

Dit probleem had mijn appie ook, heeft hiervoor in utrecht gestaan, bleek een auto immuun ziekte te zijn, welke zijn ze helaas niet achter gekomen, overleed voordat we wisten om welke immuun ziekte dit ging. Hij had hierbij ook gewichtsverlies

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:31

Ik heb geen idee wat het is. Je zou argan olie op de kale plekken kunnen inmasseren, dan komt het haar wellicht sneller weer terug.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:35

Mmm, dan heb ik ook geen idee.
Maar vermoed iets van een tekort aan 'iets' maar ik ben geen DA :P

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:46

18 jaar...vreemde beenstand op 1e foto,duidelijk teveel druk op de bilspieren i.p.v de zitspieren !
Ze ontlast duidelijk ,wat weer een dis-balans brengt in haar lichaam.

Wordt ze minder intensief gebruikt afgelopen tijd ?
Minder zweten (poriën openzetten...)
Of blessure wat opspeelt ?

Ik heb dit vaker gezien...combinatie voer(tekortkoming in....) ,beweging (scheef lopen/trekken ) en regenkou (regenschimmel !) of niet ademende huid door combinatie natheid/kou.
Dus uitzoeken waarom ze zich ontlast/verkeerd belast !
Lichaam opwarmen (regendeken !)
Recht-richtend werken.
Rustplek geven om te liggen (strobed )
Terug in balans brengen dus , want dit paard ziet er echt niet fit uit !

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:47

Het paard ziet er zowiezo erg slecht uit. Is het geen rainrot , krijgen ze als ze veel in de regen lopen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:01

Het ziet er uit als een paard dat ik lang geleden heb verzorgd. Bij haar is het begonnen met een klein schurftplekje wat na wassen gewoon genas, na 6 weken was het hele paard kaal inclusief alle manen en staart. De dierenarts zei toen dat het waarschijnlijk een overreactie van het immuunsysteem was. Bij die merrie is het haar nooit meer terug gekomen, maar toen waren er ook nog niet de poedertjes e.d. om het systeem te ondersteunen dus in die richting is er bij dat paard niks geprobeerd.

Je zou extra kunnen ondersteunen met een reinigingskuur (ik heb er zelf een gebruikt met Reneel, Hepeel en Lymphomyosot, die werkt extra zacht maar je kan contact opnemen met een homeopaat om te overleggen) en daarna gaan supplementeren met bv biotine. Is er door de DA ook bloed getrokken om tekorten te bekijken?

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:06

hier ook een paard gehad wat er zo uitzag..
deze had toen een weerstand probleem en een vitamine tekort.
hierdoor gooide ze eerst al haar haren eruit en maakte daarna pas haar zomervacht aan..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:11

Xiu; Ik heb ooit een paard op de Faculiteit van Utrecht gezien die helemaal kaal werdt in het voorjaar tijdens de verhaar periode. Zelfs zijn staart en manen vielen uit. Misschien kan je contact met hun opnemen want zij hebben er dus ervaring mee. Ik weet het antwoord niet meer wat ik toen kreeg van de dierenarts daar ter plaatsen en had dat paard toen eigenlijk ook niet moeten zien:) Ze waren daar toen bezig het dier volop te onderzoeken naar de oorzaak. En weet dat het dier later gewoon weer haar kreeg na de rui tijd en dat elk jaar opnieuw. Dat is al wat jaartjes geleden dat ik dat gezien heb. Maar zij kennen dus misschien wel wat jou paard heeft? Een belletje naar de afdeling daar kan geen kwaad denk ik dan?

Xiu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 22:16

Doffe vacht wijt ik eerlijk gezegd aan het haarverlies nu. Mijn shet blinkt anders als een spiegel, die ziet er nu ook wat doffer uit maar die verliest ook geen haar aan het tempo van Xiu. Denk dat je daar toch ook een beetje rekening mee moet houden momenteel, het extreme haarverlies zal vermoedelijk eerder de oorzaak daarvan zijn.

@Pillow: rainrot had om te beginnen gezien geweest door de dierenarts en geeft hoe dan ook korstjes, dat heb je hier niet. Bovendien manifesteert dit zich gewoonlijk eerst en vooral bovenaan de rug en achterhand, en dat zijn voorlopig zowat de enige plekken die juist gevrijwaard blijven. In mijn eerste bericht staat ook vermeld dat er een schraapsel van de huid gedaan is, meestal behoort er dan een bacterie in terug te vinden te zijn die dit veroorzaakt maar dat was ook niet zo.

@Broadway: haar beenstand is gewoon "normaal" hoor. Linksvoor iets weker, daar heeft ze lang een platvoet gehad die met veel moeite nu gewoon een plattere hoef geworden is, en achteraan wat bodemnauw. Zo te zien wandelde ze gewoon net weg op die foto ;) Ze wordt al een jaar of 6 niet meer gereden, enkele peesblessures en artrose hebben ervoor gezorgd dat ik haar al heel vroeg gewoon op de weide gezet heb. Zweten is inmiddels ook alweer wat jaren geleden, die uitzonderlijke keren dat ik met haar nog een keer op wandeling ga zijn nooit zwaar. Tekortkomingen in voer hadden in haar bloed aan het licht moeten komen, en dat is niet het geval. Qua beweging, ik werk dus al jaren niet meer met haar en ga haar ook absoluut niet terug in het werk zetten. Regenschimmel/rainrot ken ik qua beeld, en daar wordt een paard niet gewoon kaal door zonder dat er op die plekken ook korsten te zien zijn. Ook komt niet enkel het haar dan los, maar komen die korsten gelijk mee en dat is niet zo.

@Packer: gewichtsverlies reken ik hier niet mee als symptoom, ze begint nu net weer iets bij te komen, ik heb haar destijds als zeer mager paard gekocht en ze is ook nooit dik geworden. Het schommelt altijd tussen "op gewicht" en "te mager", in periodes, ook geen reden voor gekend.

@Geerke: zoals gezegd krijgt ze Zupa bijgevoerd, waar dus al heel wat meer in zit dan enkel pulp. Blijkbaar is dat voer hier niet zo gekend, jammer, het is ook een soort slobber. Bij deze dan maar even de samenstelling: Bietenpulp 55.0%, Luzerne 30.0% (Beemlangbloem, Rietzwenkgras, Ruwbeemd, Timothee, Veldbeemd, Witbol, Wilde Cichorei, Duizendblad, Goudsbloem, Lucerne, Klaver, Kaasjeskruid, Wilde korenbloem, Wilde Margriet, Mariadistel, Wilde Peen, Bietenpulp, Wikken, …), geëxtrudeerd Lijnzaad 15% Lijnzaad.
Equifyt Zupa is rijk aan hoogwaardige natuurlijke voedingstoffen, mineralen, sporenelementen, zoals Calcium, Fosfor, Koper, IJzer, Mangaan, Zink,…
Er hangt ook gewoon zo'n mineralenliksteen in de stal.

@Ioontje: zo'n vitaminespuit, da's gewoon zo'n soort vitaminebooster die je in redelijk wat ruitersportzaken of bij de dierenarts terugvind vermoedelijk hé? Kan maandag wel een keer kijken of ze dat hier hebben, moet toch nog het zadel van mijn jong paard terug gaan ophalen.

@Tizzy: een schimmel is het niet dus ik ga haar ook niet behandelen met producten daartegen, teershampoo is wel een goed idee. Heb net nog een bus cadeau gekregen tijdens een opleiding in de apotheek en voor mezelf heb ik die toch niet nodig dus kan gelijk wel voor mijn paard dienen (no worries, het is sowieso een Ph-neutrale shampoo). Teershampoo raden wij aan onze patiënten aan als aanvulling op een anti-roosshampoo- aangezien je die maar een keer of twee à drie per week mag gebruiken, sommige mensen wassen echter hun haren vaker en dan gebruik je bijvoorbeeld die- en werkt ook jeukstillend. Voorlopig nog niet nodig dus, maar kwaad kan dit inderdaad niet en is natuurlijk wel beter dan betadine-shampoo!

@Bromfiets: zie eerste post, er is inderdaad bloed genomen en ze krijgt reeds biotine bij ;) Voorlopig ga ik even de supplementen die merries hier doorgegeven had aan de DA voorleggen, ik geloof helaas niet in homeopathie dus die richting zal ik niet meteen inslaan (beroepsmisvorming, vrees ik :o ).

@Kostolany: ik ben van België, dus vermoedelijk kan ik hier Merelbeke dan ook gewoon bellen eigenlijk. Zij zullen inderdaad wel al meer gezien hebben dan mijn dierenartsen, da's waar, niet gelijk bij stilgestaan. Ik vind dit alleen niet "ernstig" genoeg om haar ook gelijk in de kliniek binnen te doen zolang ze er zelf geen last van ondervindt, maar een telefoontje kan inderdaad geen kwaad. Haren en staart blijven *hout vasthouden* voorlopig nog gewoon zitten. Jeetje, dat zou er nog bij moeten komen zeg...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:20

Het oudje (27) van een vriendin van me had dit ook vorig jaar. Aantal keer met betadine gewassen en het trok vrij snel bij. Dit jaar had ze een regendeken om en is het vele malen minder.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:24

Xiu schreef:
Voorlopig ga ik even de supplementen die merries hier doorgegeven had aan de DA voorleggen

Check ook mijn post ;) echt goede ervaringen met opkikker :j
omschrijving:
NAF Opkikker

Met dit product ondersteunt u het evenwicht in de darmflora en geeft u de beste grondstoffen voor een optimale afbraak en opname van het voer. Opkikker is een vitaminen- en mineralensupplement waaraan bacteriën, gist (Saccharomyces cerevisae), en enzymen zijn toegevoegd voor een gezonde spijsvertering en betere opname van het voer. Opkikker bevat probiotica voor het evenwicht in de darmflora. Probiotica gaan de strijd aan met de slechte bacteriën en helpen zo de darmflora in balans te houden. Door het voer aan te vullen met Opkikker ondersteunt u het evenwicht in de darmflora.

Opkikker kan worden gebruikt als tijdelijke aanvulling van 30 dagen, maar is ook zeer geschikt als dagelijkse aanvulling van het rantsoen. U kunt Opkikker aan ieder rantsoen toevoegen. Opkikker is overigens een hele goede aanvulling voor paarden die een antibiotica kuur krijgen of gehad hebben.

Periodes van grote temperatuurswisselingen, vocht en kou in combinatie met de rui, een eventuele dracht of het achter de rug hebben van een druk wedstrijdseizoen kunnen de conditie en weerstand van uw paard behoorlijk op de proef stellen. Als uw paard gevoelig is voor een dergelijke "dip" is Opkikker voor uw paard de juiste aanvulling. Ook paarden waarvan bekend is dat zij moeite hebben om van de doffe wintervacht af te komen, kunt u helpen door nu Opkikker aan het voer toe te voegen. Problemen met de vachtwisseling vinden hun oorsprong nogal eens in een minder goed functionerende spijsvertering. Opkikker is ook geschikt voor paarden die moeite hebben met de overgang van de stal naar meer weidegang. Door 14 dagen voor het begin van de weidegang met Opkikker te beginnen ondersteunt u het evenwicht in de darmflora waardoor deze beter bestand is tegen de overgang van hooi naar vers weidegras.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:27

Is het geen Alopecia Areata? Onze zoon had het ineens van de ene op de andere dag en is uiteindelijk helemaal kaal geweest, maar het komt ook bij paarden en andere dieren voor. Zeker als je verder geen afwijkingen aan de huid ziet, dan zou dat het goed kunnen zijn. Bij onze zoon was zijn haar binnen een jaar weer helemaal terug ;) .

Xiu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 22:39

@SulJinty: dat is voorlopig het idee inderdaad, alleen is er een lijstje met mogelijke oorzaken en die zijn allemaal niet van toepassing op mijn paard. Maar daar gaan we op dit moment toch wel vanuit, ik vroeg me echter af of iemand misschien ooit iets gelijkaardigs tegengekomen was en zo ja, wat hiervan de oorzaken waren.

@Tabaluga: ik had nog getwijfeld om haar dit jaar een deken op te leggen, heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ze zo'n sloper is en de laatste jaren ook zonder deken op de weide liep, maar vanaf volgend jaar (als we het jaar doorkomen, want ik moet altijd rekening houden met haar artrose, vanaf het moment dat ze doorheen pijnstillers gaat manken is mijn beslissing uiteraard al gemaakt) krijgt ze wel degelijk een deken op. Je merkt dat ze het te lastig krijgt zonder, alleen vond ik het geen goed idee om nu middenin de winter alsnog een deken op te gaan leggen (te dikke vacht dus dikke deken kan niet, dunne deken ook geen optie aangezien alle isolatie van de vacht weg is en er geen warmte in de plaats gegeven wordt door het deken).

@Grid: sorry, was jouw naam even overgeslagen inderdaad. Lijkt mij wel iets voor mijn paard alleszins. Kunnen ze allemaal gelijk wel hebben denk ik.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:54

Mijn merrie heeft exact hetzelfde gehad vorig jaar, alleen was dat aan het einde van de zomer. De dierenarts snapte er ook helemaal niets van. Hij gaf ook als advies: afwachten. De haren zijn gelukkig weer gewoon teruggekomen. Dus ik kan je niets anders adviseren dan het advies op te volgen van de dierenartsen ;) Je hebt alle andere oorzaken al kunnen uitsluiten, dus dan blijft er niets over dan wachten. Ik heb in die periode met mijn merrie ook peentjes zitten zweten, maar het is goedgekomen.

Mijn merrie was toen 17, ook een slechte weerstand helaas. De plekken zagen er precies zo uit als bij jouw paard. :) ik hoop dat de haren snel weer terugkomen!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 23:02

Mijn bijrijdpaard kreeg vorig jaar ook opeens last van kale plekjes. Niet zo erg als bij jouw paard, maar wel echt kaal, tot op de huid. Na veel onderzoek bleek dat hij een onderhuidse parasiet heeft die gevoed wordt door suikers in biks en teveel gras en kuil. Misschien heeft jouw paard ook zo iets?