slager/inslapen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:12

Ik heb altijd geroepen dat als mijn paard pijn- en stressvrij op de trailer kan, ze geslacht wordt ipv ingeslapen. Tenzij ze zo ver 'heen' is dat ik met inslapen geen problemen verwacht.

In jouw situatie zou IK (dus ik zeg niet dat jij dat moet doen) voor de slager kiezen, maar dan zou ik wel even kijken in hoe ver je emotioneel in staat bent om de rit erheen en vooral de rit terug in je eentje te rijden. Het heeft een enorme impact, je paard moeten afgeven. Daarom lijkt het me wel fijn als er toch iemand voor je kan rijden, zodat je alvast niet met die stress zit.

Veel strekte.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:15

Ik zou er persoonlijk ook nooit voor kiezen om mijn paard naar de slacht te brengen, kan ook niet echt een reden geven... een gevoel denk ik!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:14

Ik zou zeker kiezen voor thuis inslapen. Ik heb afgelopen week mijn gepensioneerde wedstrijdpony in moeten laten slapen omdat hij plots zwaar hoefbevangen stond. Hij is gegaan temidden van zijn kudde merries en heeft geen seconde gevochten. Ik kan je verzekeren dat deze Epony echt een baasje was, heer en meester over zijn kudde.... Juist doordat hij op zijn vertrouwde plek bleef kwam het niet in hem op om te vechten.

Een paar jaar daarvoor vond ik mijn wedstrijdpaard met een gebroken voorbeen op de weide. Ook zij is ingeslapen temidden van de kudde. Mijn DA vond dat gelukkig geen probleem. De kudde bleef bij haar in de buurt en ik denk dat dit juist veel steun geeft voor het paard. Ook deze merrie heeft niet gevochten terwijl het een echte neuroot kon zijn..
Heel veel sterkte alvast, want wat je ook besluit het blijft een rot klus.. :(:)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:29

Ten eerste heel veel sterkte dit is niet makkelijk. :(:)
Ik zelf zou voor inslapen gaan heb dit met mijn paard ook gedaan.
En inderdaad wil je meer info over de slager dan kun je bokker jolliegirl vragen zij heeft op Nijkerk gewerkt en kan je goed advies/info geven.

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 13:30

Ik weet het niet meer. Ik had de knoop doorgehakt om haar vanmiddag in te laten slapen, omdat ik het niet wil uitstellen.
Nu heb ik hier ruzie, want mijn ouders gaan op vakantie en zijn nu boos dat dat altijd op dit soort momenten komt. Ik kan hier ook niks aan doen.
Ik weet het echt niet meer

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Re: slager/inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:33

Heb je afspraak al staan?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:33

Hey, trek het je niet aan. Het is allemaal al moeilijk genoeg. Dit soort dingen komt altijd ongelegen. Voor je ouders waarschijnlijk ook een beetje als een schok.

Zet je plan door. Je ouders terekken wel bij... *even tijd nodig om te wennen aan het idee*

Heel veel sterkte!! *knuffel*
Dit is ontzettend moeilijk voor je.

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 13:34

Nee nog niet. Moest bellen

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:35

Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing :(:)

Een wijs mens vertelde mij pas nog dat je moet doen wat je hart je ingeeft. Y;(

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:35

Maar je ouders gaan toch pas volgende week met vakantie?
Tuurlijk het komt nooit uit als je besloten hebt haar te laten inslapen moeten je ouders er dan bij zijn?
Poeh wat een gedoe wil je heel veel sterkte wensen :(:)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:38

Jan van Veen uit Nijkerk komt ook je paard/pony voor je halen als je dit vraagt.
Dit is door de weeks, hij vertroeteld letterlijk de paarden nog een paar dagen , met lekker eten, voor ze vrijdag naar de eeuwige weides gaan.
Dit kost wel iets,maar gaat dan van het geld af wat er overblijft na het slachten.
Soms houd je dan nog wat over, maar als je paard mager is, betaal je wat voor het vervoer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:39

Sterkte!
Mijn d.a heeft nog nooit een paard zien vechten. Mijn paard ging ook heel rustig.
Gewoon meer dan voldoende roesje en narcose. Paard moet wel ontspannen zijn en je moet dus de tijd er voor nemen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:41

Je paard in laten slapen komt nooit uit...
Allereerst sterkte met deze moeilijke beslissing TS!
Inslapen door de DA is helemaal geen drama. Als het dat wel is heb je een slechte DA. Mijn oude ruin is in Bodegraven ingeslapen, eerst een spuit om rustig te worden, daarna is er een catheter in een bloedvat gezet om te voorkomen dat je geen bloedvat meer kunt vinden als het nodig is. daarna een spuit om nog verder gesedeerd te raken, daarna 1 om om te gaan en vervolgens de laatste fatale spuit. Niks engs, hij heeft er niks van meegekregen.
Mocht je voor inslapen kiezen overleg dan goed met je DA hoe deze te werk gaat zodat je niet voor nare verrassingen komt te staan.
Misschien is er een kliniek in de buurt waar je heen kunt gaan?

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:48

callychanel schreef:
Ik weet het niet meer. Ik had de knoop doorgehakt om haar vanmiddag in te laten slapen, omdat ik het niet wil uitstellen.
Nu heb ik hier ruzie, want mijn ouders gaan op vakantie en zijn nu boos dat dat altijd op dit soort momenten komt. Ik kan hier ook niks aan doen.
Ik weet het echt niet meer

Hey meid,

zo te lezen heb je een beslissing genomen voor je zelf.
Zet deze ook door voor jou en je paardje.

En dat met je ouders komt wel goed het kan ook gewoon een reactie van je ouders zijn om dat het voor hun ook een klap is terwijl ze misschien met hun hoofd al op vakantie waren.
Leg het ze gewoon uit dat jij het beste voor je paard wil en dat dit nu gewoon moet.

Sterkte. :(:)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:49

Bij mijn paard was inslapen een nachtmerrie maar ik hoor ook veel positieve verhalen. Als het zover is voor mijn oudje van 30 laat ik haar thuis inslapen. Ik zou haar het vervoer niet meer willen aandoen en haar vriendjes, en zeker haar pleegkind, kunnen dan afscheid nemen. "Moeder" en kind kunnen nu absoluut niet uit elkaar. Het kleintje breekt door de draad als ik oudje uit de wei haal.
Mijn oudje is erg mager geworden deze winter dus ik denk dat voor ons de beslissing ook niet meer zo ver weg is.

Dogma13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:50

Wat een vreselijk lastige beslissing! Heel veel sterkte.... Ik heb zes jaar geleden mijn merrie in moeten laten slapen. Ze had Einschuss en vreselijke pijn. Door medicatie kon ze niet geslacht worden en ik wilde dat ook op dat moment absoluut niet. Wat ik begrijp van de andere bokkers, is dat bij juiste dosering, het paard rustig inslaapt. Waarschijnlijk heeft mijn merrie door de pijn, onjuiste dosering en haar oersterke karakter een strijd geleverd. Dat beeld heb ik jaren bij me gedragen en wens ik niemand toe. Als je je paard laat inslapen, laat het dan door een dierenarts doen die ervaring heeft....

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:53

Heel veel sterke! Welke keuze je ook maakt,

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:54

De keuze is inderdaad heel persoonlijk. Ik zou kiezen voor inslapen en inderdaad écht vragen om een dierenarts die hier ervaring mee heeft. Niets erger dan zo'n laatste strijd voor eeuwig op je netvlies.
Mijn ervaring in de kliniek in Roosendaal was bijzonder positief. Het inslapen ging in stapjes, heel rustig en super begeleid door de artsen daar. Ik hoop het voorlopig niet mee te hoeven maken natuurlijk, maar anders is de keuze snel gemaakt.

Ik hoop voor je dat je ouders snel bijdraaien. Jij kiest hier immers niet voor. Het komt op je pad en je kunt alleen kiezen voor datgene wat het beste is voor je paard.

Sterkte ! :(:)

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:58

ben 3x bij het inslapen van een paard geweest, is heel humaan. Ze krijgen het narcosemiddel toegediend. en zakken dan al heel snel door de knieen. Mij is verteld dat ze dat al eigenlijk niet meer meemaken. Eenmaal onder narcose krijge ze de echte spuit waar ze natuurlijk niets van merken.

Ik heb het 2x gezien in een kliniek. daar "klemmen" ze het paard tussen en de wand en een deur (beide bekleed, ruimte wordt ook gebruikt voor gewoon onder narcose bregen voor een operatie), zodat ze rustig door de knieen zakken, en dan laten ze de deur los en liggen ze op hun zij.

mijn eigen paard moest in de wei gebeuren, die had een gebroken heup. Maar die zakte ook netjes door zijn knieen (heb me toen wel omgedraaid, omdat ik dat beeld niet wilde onthouden) daarna heb ik hem op laten halen door de redac, met een trailer waar hij in wordt gelierd. dat kost 500 euro. dat is keus. je kan hem ook gewoon een paar x per week op laten halen dat is gratis, alleen heb je dan niet voor het zeggen wanneer hij komt+ paard moet aan de straat liggen geloof ik.

voordeel bij de kliniek is dat je hem achter kan laten en wordt hij daar opgehaald.

Over slachten weet ik nix en kan ik je dus ook niet bij adviseren.
Heel veel sterkte met je beslissing!!!

Hou je er rekening mee, dat als jouw paard medicatie heeft gehad, hij misschien helemaal niet geslacht mag worden??
Laatst bijgewerkt door lisselotje op 25-04-13 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:01

Dit is echt iets heel persoonlijks denk ik.
Ik zou kiezen voor inslapen, gewoon omdat ik weet dat hij dan niet 'geslacht' wordt. Dat vind ik gewoon geen fijn gevoel.
Maargoed, dan ga ik uit van mijn eigen gevoel hierover in het algemeen.
Mocht het een prettiger voor mijn paard zijn dan het ander, dan kies ik natuurlijk voor de prettigste.
In jouw geval zou ik het eigenlijk niet zo goed weten.
Ik heb er wel respect voor dat je in het belang van je paard deze beslissing hebt genomen.
Heel veel sterkte!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:03

hier zelf niet gekozen voor inslapen maar slacht dat ging echt zo netjes en vriendelijk dat ik er zo weer voor kies..

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 14:25

Ik heb net met de dierenarts overlegd. De slacht kan sowieso niet, want de blijkt bute te hebben geha van mij vorige DA.
We gaan haar nu pijnstillers geven tot woensdag, want dan kan mijn vader er ook bij zijn eventueel.
We wachten dus even af wat ze hiermee gaat doen.
Beetje anders dan ik eigenlijk in mijn hoofd had, maar kan hier voor nu vrede mee hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:39

Dat maakt de keuze wel makkelijker natuurlijk :)
Als ze geen last meer heeft met die pijnstillers is dat een prima oplossing inderdaad. Kun je haar nog lekker een aantal dagen verwennen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:48

Dierenartsen zullen hun uiterste best doen en doorbehandelen tot het helemaal niet meer gaat ,zij willen gewoon beter maken en dat is ook logisch , jij bent diegene die bepaalt tot hoever dat zinvol voor jou en je paard is . Dit klinkt nu heel hard maar ik spreek uit ervaring dat de grens van je paard belangrijk is , en die kun jijzelf het beste inschatten .
Onze dierenarts kon ook haast niet geloven hoe slecht het ging met ons paard want hij zag er nog goed uit.
Daar deed ik ook alles aan wat mogelijk is , 8 grote emmers slobber at hij per dag nog op maar hij was nooit meer blij .
Maar om suf te geraken had hij minder dan de helft van de gebruikelijke dosis nodig en toen zei de dierenarts ook meteen dat dat toch wel een teken was dat hij veel slechter was dan gedacht .
Als je zelf uit wil stellen moet je dat doen , doe je dat voor een ander zou ik het niet doen .
Zorg dat je zelf helemaal achter je beslissing staat wat je ook doet .
Nogmaals sterkte de komende dagen .

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:01

Rizette schreef:
Dierenartsen zullen hun uiterste best doen en doorbehandelen tot het helemaal niet meer gaat ,zij willen gewoon beter maken en dat is ook logisch , jij bent diegene die bepaalt tot hoever dat zinvol voor jou en je paard is . Dit klinkt nu heel hard maar ik spreek uit ervaring dat de grens van je paard belangrijk is , en die kun jijzelf het beste inschatten .
Onze dierenarts kon ook haast niet geloven hoe slecht het ging met ons paard want hij zag er nog goed uit.
Daar deed ik ook alles aan wat mogelijk is , 8 grote emmers slobber at hij per dag nog op maar hij was nooit meer blij .
Maar om suf te geraken had hij minder dan de helft van de gebruikelijke dosis nodig en toen zei de dierenarts ook meteen dat dat toch wel een teken was dat hij veel slechter was dan gedacht .
Als je zelf uit wil stellen moet je dat doen , doe je dat voor een ander zou ik het niet doen .
Zorg dat je zelf helemaal achter je beslissing staat wat je ook doet .
Nogmaals sterkte de komende dagen .

En dit klopt niet. Een goede dierenarts weet hoe ver hij kan gaan.