Welke worm? (foto)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Welke worm? (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:52

Bloedwormen zijn erg lastig, veel ontwormingsmiddelen doden wel de wormpjes, maar niet de eitjes.

(ik dacht dat ze altijd rood waren, weer wat geleerd)

Het woud is echt fijn!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:54

bello2005 schreef:
vind het zowiezo erg als je pony wormen heeft... zegt ok iets van de verzorging

Dit soort opmerkingen zijn zowiezo best erg.... zegt ook iets over jouw kennis & kunde.
:')

TS: bloedwormen? Echt? Goh, en ik ook denken dat die rood(achtig) zijn. Nuttige info dit!

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:57

Fijn dat je weet welke wormen het nu zijn en dat je weet wat je te doen staat, en wij hebben weer wat bijgeleerd.

Moest wel even gniffelen toen je zei dat ze je foto willen gebruiken, hoor het ze zo al zeggen "jouw wormen waren zo duidelijk, mogen we de foto hebben?" Zou niet weten hoe ik me erbij moest voelen, trots (jeeuj m'n wormen komen online) of eerder zo van "euhm.. oke dan?"

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 11:58

Weer iets geleerd,super!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 12:13

Er zit een enkele rode tussen... maar de volwassen zijn wit en dus zo klein. Wist ik ook niet. Baal er wel enorm van zeg. :\

Ik moet dus die weken wachten, dan heb ik de cyclus van larve/ei.. en dan bijhouden. Mja, wordt taai natuurlijk, maar gaan het volhouden, de t.r.ngparasieten! Kill!!

Ja, Catzkillz, van die foto :D .. grrr.. is ook zo.. Ik heb die killers goed vastgelegd! pfff. Maarja, we zien het, goed leermateriaal -:)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 12:26

equest pramox hebt wel tegen de eitjes maar de eitjes zitten vaak alleen in het winterseizoen (als ik het goed heb) in de paarden. Daarom zijn er ook ontwormingsschema waarin staat welke werkzame stof je een paard wanneer moet gegeven. iig van eitjes is dat moxidectine, helpt ook tegen de wormen hoor en in geval van wormen ivermectine. Sommige equest-spuiten zijn bovendien maar geschikt voor paarden tot 500 kilo dus voor een beetje paard is dat te weinig. Succes

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:38

Herkenbare foto, van de jonge pony zag de mest er in januari ook zo uit samen met een laar dikke horzellarves, ook gebeld naar Groesbeek en hetzelfde antwoord gekregen. Over 2 weken moeten ze weer en dan hopen dat er niets meer uitkomt. Smerige beestjes.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:34

mijn ponys hebben 1keer wormen gehad, maar dat kwam omdat het andere paard wat bij die van mij stonden wormen had. nu ik mijn eigen ponys weer bij elkaar heb staan hebben ze nog nooit wormen gehad... hoe verklaar je dit dan?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:46

Dat je niet aan de binnekant kunt kijken.

Whahaha

Of laten ze een briefje voor je achter? Ik heb wormen baas.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:52

bello2005 schreef:
mijn ponys hebben 1keer wormen gehad, maar dat kwam omdat het andere paard wat bij die van mij stonden wormen had. nu ik mijn eigen ponys weer bij elkaar heb staan hebben ze nog nooit wormen gehad... hoe verklaar je dit dan?

Hoog niveau dit van jou zeg. :Y)

Even van de boktmarkt afgehaald, geen zin om dat hele verhaal te typen. "Wormen zijn parasieten die altijd in het lichaam van elk paard te vinden zijn, meestal in het maag-darmkanaal. Bij een worminfectie kan de conditie van het paard erg achteruit gaan. Het is daarom erg belangrijk om wormeninfecties goed onder controle te houden door ontworming."

"Verschillende soorten wormen hebben een licht verschillende cyclus, maar ze volgen allemaal hetzelfde principe. Wormen komen uit kleine eitjes. Die eitjes vind je bijvoorbeeld in de bodem, in het gras, in hooi, in stro en soms ook in water of op de vloer en de wanden van de stal. Het paard neemt de eitjes op terwijl het eet en drinkt, waarna ze in het paard uitgroeien tot volwassen wormen. De volwassen wormen produceren dan zelf eitjes die door het paard uitgescheiden worden en in de omgeving terecht komen. Zo is het cirkeltje rond."

Dus ook jouw pony's hebben wormen, dat ze niet naar buiten komen of dat je ze niet ziet betekent niet dat ze ze niet hebben.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:02

Waar op de Markt staat dat dan? Of komt het van de Wiki?
Net uitgelegd stukje.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:04

Oh haha, wiki bedoel ik. :-)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:14

bello2005 schreef:

Elk paard heeft wormen. Of je nu ontwormt of niet.
Die leven gewoon in paarden, altijd.

Je ontwormt om ervoor te zorgen dat het er niet te veel worden.

Ik vind de uitspraak die je doet niet echt gepast....
Zegt ook iets over jouw manier van denken.....
En geloof me, ook jouw paarden hebben wormen, durf ik wel een euro of 500 op te leggen. :j

TS: vervelend dat je paard wormen heeft, is je dit al eerder opgevallen?
Hoe vaak(en met wat) ontworm je?

loveuschatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:57

Mijn paard heeft ook precies dezelfde wormen gehad, en toen heb ik de DA gebeld en die zeiden dat ik het beste een wormkuur kon ophalen (2 verschillende). En de poep in de gaten houden of er na de kuur veel uit kwam. en dan volgens mij over een week of 6 weer een kuur gegeven en dan weer gekeken of er veel uitkwamen en toen zat er bijna niets meer in. Gelukkig is het allemaal goed gekomen:)

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:36

Mn paard, het is een pony /3 , had eerder al eens een enkele worm, maar andere soort. Deze soort is me niet eerder opgevallen.
Ik ontworm altijd na en voor het weideseizoen met de equimax en de equest pramox. Dat wisselt per jaar. Tussendoor gebruik ik de eraquell oid.

Ik moet nu over 10-12 wkn weer een kuur geven, ipv 6 wkn, omdat het een jong dier betreft.

bello2005, graag on-topic reacties. Mijn dank. 8-)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:39

bello2005 schreef:

Jij hebt er verstand van zo te lezen _O- _O- _O-

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:45

Chaos schreef:

Whahaha

Die van mij laat altijd briefjes achter joh (soms stuurt ie me zelfs een w'app), dat is het 'moderne' paard :+

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:52

ankehoix schreef:
Chaos schreef:

Whahaha

Die van mij laat altijd briefjes achter joh (soms stuurt ie me zelfs een w'app), dat is het 'moderne' paard :+

Goh, dan moet ik die van mij maar eens updaten, zal wel erg handig zijn namelijk! :+