Doorgaan of einde verhaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:49

FriesWytske schreef:
Als een paard zijn vechtlust kwijt is, is hij al heel ver heen. En zover zou ik nooit gaan met een paard. Een paard is een vluchtdier. Die zal pas laten zien dat hij niet meer kan als het echt te laat is.

Treu, maar ik zou minimaal voor een second opinion gaan, voor de definitieve keuze te maken.
Artsen zijn mensen en maken "fouten". De ene arst ziet nu eenmaal meer mogelijkheden dan de ander.

(fouten staat tussen aanhalingstekens, want het hoeft natuurlijk niet echt fout te zijn, het kan ook een verschil van inzicht zijn)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:54

Een verschil van inzicht, of iets gemist hebben bij de diagnose. Mijn eerste paard werd ongeveer 250 kilo geschat. Op de weegbrug bleek hij 550 kilo te wegen. Oeps foutje.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:08

Zolang het paard zegt doorgaan, zou ik doorgaan.

Wij hebben een fries gehad die was ook altijd in de diaree, wou op het laatst niet meer eten, werd broodmager, enkel met meusli kon ik m er een beetje bij houden. Maar we hebben haar wel laten inslapen, dit omdat ze zelf niet meer at en dus eigenlijk al opgeven had en behandelingen vaak met eten gepaart gaan. wel heeft ze 2 keer een week op de kliniek gestaan.

Ook voor je eigen rust straks, dat je niet nog zegt van had ik maar dit, had ik maar dat, inslapen kan altijd, en dan kan je nooit meer terug. En als het paard niet meer wil, heeft ie er zelf ook vrede mee. Er is niks minder dan dat je straks zelf zegt had ik het maar anders gedaan.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:45

Welke behandeling zou er eventueel aan af gaan?
Heeft deze dan nut of is het een kwestie van rekken.

Het is altijd een moeilijke beslissing...Heb hem zelf bij mij 1e paard ook moeten maken.
wat ik nu gaat zeggen klinkt misschien hard..

De enige reden is dat een paard vechtlust toont is om niet ten prooi vallen aan roofdieren.
Dat is Instinct...ze doen het niet voor ons omdat ze zo graag bij ons willen zijn.

Als hij geen vecht lust toont wat gezegd wordt is het paard al ver en heeft pijn.
Ik heb me paard ook zien veranderen en daardoor de keuze gemaakt.

Weeg de goede momenten op tegen de slechte momenten...

Second opinion is ook niet geheel raar....want inslapen is niet terug te draaien...

Maar houden van is ook loslaten:)

Succes en sterkte..

Sammyoo

Re: Doorgaan of einde verhaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:15

TS, hoe was het gisteren met je pony?

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:49

Moeilijk zeg hoe was t gister?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:54

Ik zou kiezen voor vechten. Maar zodra je merkt dat je pony het op wil geven moet je hem laten gaan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:58

Ik zou Erik laarakker proberen.
Dan heb je regulier als alternatief geprobeerd.
Slaat beide niet aan zou ik er een punt achter zetten. Maar dan weet je ook voor jezelf dat je er alles aan hebt gedaan en krijg je achteraf geen gevoel van: wat als ik nog dit of dat gedaan had.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:09

Persoonlijk ben ik ook van het doorgaan tot het einde. In ieder geval zolang hij nog vechtlust heeft. Laarakker hoor ik ook hele goede verhalen over, je kunt altijd proberen. Dan kun je achteraf altijd bedenkrn dat je er alles aan hebt gedaan.

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:47

Toen ik je openingspost las moest ik gelijk denken aan een voedselallergie. Is hij daar wel eens op getest? Bv glutenallergie? Dat kan behoorlijke schade en ontstekingen geven aan de darmen.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 22:01

Hoihoi,

Hartstikke bedankt voor jullie meedenken :)
Even een update van gisteren:
Hij was helemaal happy om weer bekende te zien, kreeg zelfs een hinnik van hem :') Hij krijgt nu slobber(subli) met psyllium en wortels. Hij had zijn bakkie slobber nog niet helemaal op, hij eet geen hooi, maar kuilgras gaat er gelukkig redelijk in. Voor wortels doet hij nog steeds 'een moord'. Hij krijgt nu 4 kilo Kuilgras. Ook heb ik de behandelend arts gesproken en op zich is hij wel tevreden met hoe het gaat met hem en hoe hij het doet. Hij had gehoopt dat zijn mest al meer richting 'koeienvlaai' ging, maar deze is nog steeds waterdun. Wel zie je dat de klei de voedselresten en vocht wat meer bindt, waardoor het er wat compacter uitziet. Verder proberen ze zijn kuilgras naar 6 kilo te krijgen, maar dat laat Zippo nog liggen. Verder blijft Zippo 2 dagen langer en gaan we dinsdag kijken waar we zitten, hoe het gaat en wat we verder kunnen/gaan doen.

@barcelano: Zo denk ik er ook over. Als hij in de natuur geleefd had, was hij er allang niet meer. Een paard denkt niet: ik blijf vechten voor jou, daar hebben ze totaal geen besef van. Op het moment zijn de goede momenten veel meer dan de slechte momenten, vandaar mijn keus om door te gaan, mits hij zelf aangeeft het niet op te geven.

@Runnerfan: hij is daar ook op getest en daar is niks uitgekomen...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:05

Nu ik dit zo lees, wil ik je er even op attenderen dat sommige paarden ook gigantisch aan de schijt gaan van wortels.. ook reageren sommige paarden op kuil.

Is er geen mogelijkheid om over te stappen op voordroog?
Edit: of gewoon hooi..?
Laatst bijgewerkt door Casarell op 06-04-13 22:30, in het totaal 2 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:13

Ook veel paarden reageren op voordroog.
Hooi is het enigste wat ze dan verdragen.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 22:41

maar het wordt een probleem wanneer hij weigert gewoon hooi te eten :+ := ik bedoel met kuilgras eigenlijk voordroog, kwam ff niet op het woord, thnx :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:54

waarom probeer je geen geweekte pulp?
Daar zit pectine in dat is goed voor de darmen.
Reageerde hij goed op de prednison?
Waardoor komt die chronische ontsteking?

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 23:12

Hij heeft al weken geweekte pulp gekregen met zemelen. De eerste 3 dagen reageerde hij goed op de prednisolon, zag je zijn eetlust groeien, maar na deze 3 dagen vermindere zijn eetlust weer en trad er geen verbetering op. Dit zelfde was met de Rapidexon.
Hoe de ontstekingen zijn gekomen is voor ons nog een raadsel. Tenminste, het is waarschijnlijk door wormen ontstaan, maar uit de mest- en bloedonderzoeken die geweest zijn, zijn geen eitjes, larven of andere dingen gevonden die er op duiden dat deze aanwezig zijn geweest..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:25

is hij wel preventief ontwormd met equest? ik lees hier nogal vaak dat het achteraf dan toch bloedwormen waren bij zulke problemen.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 23:38

Ik heb hem in februari met Equimax ontwormd. Ook een breed spectrum.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:45

Amalarab schreef:
is hij wel preventief ontwormd met equest? ik lees hier nogal vaak dat het achteraf dan toch bloedwormen waren bij zulke problemen.

Dat vraag ik me ook af? Nu ik zie dat hij als laatste met Equimax ontwormd is (dat is tegen lintworm als extraatje, maar niet tegen rode bloedworm).

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 23:52

Maar als de eqiumax niet goed helpt tegen rode bloedworm, dan zou je in de mest eitjes/larven/of zelfs wormen tegen moeten komen?? Het eerste mestonderzoek is overigens 1,5 week na het ontwormen gedaan...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:52

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 23:54

Ja, deze heb ik, net opgezocht, op 6 november gegeven

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 00:05

Equest zou ik dan nog eens overleggen met de dierenarts, daar zit moxidectine in. Maar zou wel alles overleggen.

Dat het tijd was voor mijn hengst had hij weinig pijn (gewoon wat oudjes hebben) maar was wel klaar, kon niet meer opstaan na een heerlijke dag in het gras en is met eerste kerstdag ingeslapen, zijn koppie was helder, zijn lijf was op. Hij heeft nog drie bakken slobber naar binnen gewerkt en daarvan genoten, afscheid genomen van de dierenarts, toen heb ik hem plat gelegd en heeft hij alles laten gebeuren. Hij was ook een tijd erg slecht geweest maar toch weer redelijk pijnvrij geworden op de slijtage in zijn lijf na en dus nog een tijdje lekker kunnen leven. Is er geen redelijk vooruitzich is er wat anders, maar de dierenarsen hebben ook niet gezegt dat er geen kans is. Paard voelt zich nu niet goed, maar uit ervaring heb ik dus mogen zien dat darmproblemen dragelijk kunnen worden zowel bij mens als dier. Als alle partijen nog willen zeg ik dan ook probeer het. Kijk naar het dier en de situatie opzich en volg je gevoel naast het advies van de mensen met verstand van zaken die het dier van dichtbij mee maken.

edit, eitjes vinden hoeft niet, de worm moet maar net eitjes leggen en als ze ingekapseld zitten doen ze dat niet, daarbij leven ze ook niet altijd in de darm. Overleggen met de dierenarts kan nooit kwaad toch?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 00:07

FriesWytske schreef:
Als de artsen zeggen dat de prognose slecht is, zou ik hem in laten slapen nu hij nog redelijk goed is. In plaats van te gaan wachten totdat hij echt slecht is.

Hoe hard zou ik dit ook doen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 00:13

wij hebben er 1 van 30 staan die ook chronisch is en toevallig is de dierenarts afgelopen week geweest voor het andere oudje, en die van ons moet ook elke dag zakjes tegen de diarree door zijn voer hebben de rest van zijn leventje.. en ze hebben ons aangeraden om luzerne te gaan voeren dat stopt volgens de DA ook de diarree in zekere mate.. we geven het nu bijna een week en ze heeft geen diarree meer gehad..maar ben bang dat als ze straks dagelijks op het land staat ze het ook weer krijgt.
bij ons werd ook gezegd het is kiezen of delen maar omdat de pony nog vol levenslust zat en het met medicatie redelijke goed en pijnloos op te lossen is.. laten wij haar van haar oude dag genieten.
geld kost een paard toch wel dus bij ons maken die paar extra centen dan ook niet uit als ze nog zoveel plezier in hun laatste levensjaren kunnen hebben.

ik zou er dus niet voor kiezen op je paard te laten gaan.