paard in laten slapen - 4x injecties nodig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:25

inkepink schreef:
heel heel vervelend maar dit klinkt als een paard wat heel veel adrenaline in het lijf had door de stress van het spuiten, hierdoor kan het voorkomen dat de normaal dodelijke injectie niet voldoende is en er bijgespoten moet worden. Niet leuk voor paard, dierenarts en omstanders maar helaas kun je daar niet veel meer aanveranderen

Dat denk ik dus ook. Ook omdat er blijkbaar een praam nodig was om je paard een injectie te kunnen geven, wijst dat al op een boel stress bij het prikken, dus veel adrenaline.

Ik weet van vrienden die ook zulke problemen hadden met hun pony, die kanker had... het duurde meer dan 30 minuten voor het hart echt stopte. Het is heel naar om mee te maken, maar je kon vantevoren niet precies weten hoe je paard zou reageren.

Heel veel sterkte, je hebt gedaan wat je kon en je paard is uiteindelijk verder lijden bespaard, ondanks de nare ervaring. :(:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:28

Ik lees dat er een praam nodig was bij de eerste en denk dat daar ook het probleem zit. Paard moet juist wel rustig zijn. Is met meerdere rustgevende middelen zo dat wanneer je het gebruikt bij een dier wat stress heeft, dat juist tegen je gaat werken. NU ben ik geen d.a, dus weet niet welke middelen dat allemaal zijn.
Ik wens je veel sterkte!

Ik heb toen juist goed overlegd met onze d.a. Was ook mijn angst "natuurlijk".
Hij heeft nooit gehad dat paarden er tegen vechten.
Volgens hem moet je gewoon genoeg inspuiten. Eerst een roes, dan wordt het paard rustig,dan narcose en gaat liggen en daarna de dodelijke spuit.
Mijn paard is zeer netjes "gegaan" in een boks met rubber op alle wanden.Zo konden ze haar ook voorzichtig opvangen en neerleggen toen de narcose-spuit zijn werk volledig deed.
Eigenlijk kun je dat vergelijken met het begin van een operatie.
Is ook de reden waarom ik het niet thuis wou. Ik heb niet die luxe van een stal met rubber wanden en om haar daarna "netjes" uit de stal te halen is ook ook probleem. Ook moet paard dan aan de weg liggen om te worden opgehaald, wat niet makkelijk is als je zoveel van zo'n beesje geeft/heb gegeven.
Blijft heftig om je paard te laten gaan....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:33

RusselNuwell schreef:
Ekeif96 schreef:
Ik dacht dat er dat er altijd maar twee spuiten nodig waren?
Één om ervoor te zorgen dat het paard gaat liggen en één dodelijke.
Heb hier echt nog nooit van gehoord, appart :j

Dit heb ik ook geleerd.

Maar over de meerdere spuiten, onze vorige hond heeft de hoeveelheid van 4 paarden gehad voor hij echt weg was. Leuk is het absoluut niet, maar sommige dieren knokken schijnbaar net wat harder dan andere.
Sterkte met je verlies trouwens!

Het is een beetje tegenstrijdig, het blijkt juist zo te zijn dat de paarden die langer doorgaan vaak een slechte hartslag hebben waardoor het bloed en dus ook het middel langzamer wordt rondgepompt en dus langzamer het beoogde resultaat bereiken.

Paardje bij ons op stal duurde namelijk ook zo lang (en had hartprobleem overigen) en toen zei eigenaresse pffff dan is hij toch nog heel sterk dat het zo lang duurt. Waarop DA op kliniek zei, nee dit betekent dat zijn hart e.d. erg slecht functioneert en juist daardoor duurt het zo lang.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:44

Paula147 schreef:
Casarell - Persoonlijk denk ik dat het inderdaad goed kan zijn dat deze reactie is veroorzaakt doordat de spuit direct is toegedient na de sedatie (hier zaten enkele seconden tussen, niet minuten). In combinatie met het gebruik van T61 van Intervet zou het kunnen veklaren waarom we deze reactie kregen.

Milly zeg de spuit natuurlijk wel komen maar was relatief rustig (lees: borige keer kon de DA niet bij haar in de buurt komen voor een half uur).

Gewoon ontzetten jammer dat het beestje zo heeft moeten vechten in haar laatste paar minuten. Vanaf de sedatie spuit heeft het toch zo'n 40? minuten geduurd.

Het blijft vervelend om een dier in te moeten laten slapen..
Waarschijnlijk is je paard gewoon niet suf genoeg geweest omdat de domosedan niet genoeg tijd heeft gehad om zijn werk te doen.
Erg triest.. dat maakt het voor jou en je paard geen fijn afscheid.. sterkte met dit verlies.

Letizia

Re: paard in laten slapen - 4x injecties nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:18

Ach jee, wat sneu dat het zo moest :\ Sterkte met het verlies van je paard!

Mijn merrie kreeg eerst iets rustgevends, weet daar even zo vlug de naam niet van. Maar daar werd ze alleen wat suffig van, bv wat ze ook geven als een paard z'n tanden moeten worden gedaan. De dierenarts ging rustig te werk, ze gaf het ruim de tijd om in te werken. Na, ik ben het besef van tijd een beetje kwijt van die dag, ongeveer 10 a 15 minuten heeft m'n paard een grote dosis dormicum gekregen, dit is een sterk slaap middel, hier is m'n paard ook door gaan liggen. Nadat ze lag heeft ze het euthanasie middel gekregen, volgens mij was dat eutha 77, toen ging het heel snel. Zij is, gelukkig, heel rustig gegaan, het lijkt me hartbrekend als je paard zo gaat vechten :\

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:27

sterkte met het verlies van je paard.

heel vervelend dat je er een rotgevoel aan over hebt gehouden.
als je paard ook nog eens achterover klapt dan staat zo'n beeld nog scherp op je netvlies, kan ik me voorstellen...

Hoewel het misschien niet gegaan is zoals misschien bij anderen,
waarom zou je er een probleem van maken hoeveel spuiten er op een moment van overlijden je paard in gaan?
In zo'n geval kan het liever te veel zijn dan te weinig, denk ik.
Ik moet er niet aan denken dat een paard te weinig krijgt....

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:30

Sterkte met het verlies van je paard, erg rot als het zo moet gaan!

Zelf had ik bedacht dat het ongeveer hetzelfde zou gaan als dat ie gewoon onder narcose gaat voor een ingreep.
Wij hebben 2 jaar terug een hengst thuis laten castreren en die kreeg eerst een spuit op stal om rustig te worden, daarna buiten de spuit om onder narcose te gaan. Toen ging die ook heel rustig liggen. Ik had toen nog zo van: zou het ook zo gaan als ik hem laat inslapen (heel raar dat ik op dat moment daar aan dacht eigenlijk :o ).

Paula147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 08:15

Heey, ik weet dat dit een oud topic is maar ik heb nieuwe informatie waar ik graag op wil weten of iemand hiermee bekend is... Ik heb net de specified invoice gekregen (na een half jaar) aangezien wij er nog steeds bij staan dat dit een fout was. (Even voor de mensen die ons niet hebben gevolgd, wijn hebben veel problemen met deze dierenartsen gehad. Momenteel loopt er nog een onderzoek bij de dierenartsen vereneging (is dat de vertaling????) die aan het bekijken is of deze dierenartsen tegen protocol hebben gehandeld in 3 andere cases)

Om even terug to komen, de drugs die zijn gebruikt zijn:
* Xylazine injection 10% by intravenous injection (om te verdoven) en
* Pentobarb 500 (Pentobarbital) by intravenous injection (om in te laten slapen)
Van de Pentobarb (roode injectie) word normall 65ml gebruikt om een 500kg paard in te laten slapen. Bij Millie zijn er 4, 65ml injecties ingegaan.

Is iemand bekend met deze drugs en hun side effects?
Ik heb gelezen dat bij de verdovings middel een wachtijd van minimaal 2-5 minuten zit voordat het werkt. Bij ons zijn de pentobarb injecties er zo ingeduwd zonder te wachten, wij geloven ook dat hier de fout zit.
Volgens de DA is het gewoon een variatie in paard en moeten we niet zeuren maar gewoon $200 aan pentobarb betalen......Ze willen het er niet over hebben want volgens hun is er niets fout gegaan.

Bedankt voor het lezen!!

Groetjes, Paula

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:22

Leonoor schreef:
Geen ervaring ermee met een paard, wel een kat. Die moest uiteindelijk dosis voor fikse rottweiler krijgen om het hart te laten stoppen. Is heel zuur, maar dat kan gebeuren.

Heel veel sterkte in ieder geval! Probeer het wat van je af te zetten.

Zelfde hier, heel nare ervaring met een kat, maar daarna ook veel goede ervaringen, met een andere kat, met een heel stel geiten en andere dieren. Soms is er heel veel voor nodig om een dier te doden. Laatst met een zwaargewond krielkipje bij de DA. Ze was door een hond gebeten en had bijtgaten tot in haar longen. Maar ze wilde duidelijk nog niet dood, was er niet aan toe, ook onderweg naar de weekenddierenarts (bijna uur rijden) was ze gek genoeg heel levendig. Ze had een viervoudige dosis nodig.

Overigens vertelde de DA van de kat mij destijds, dat hoe naar het er ook uitziet, hij er niets van merkt.

Heel veel sterkte met het verlies van je paard!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:07

Moratoetje schreef:
Sterkte met het verlies van je paard, erg rot als het zo moet gaan!

Zelf had ik bedacht dat het ongeveer hetzelfde zou gaan als dat ie gewoon onder narcose gaat voor een ingreep.
Wij hebben 2 jaar terug een hengst thuis laten castreren en die kreeg eerst een spuit op stal om rustig te worden, daarna buiten de spuit om onder narcose te gaan. Toen ging die ook heel rustig liggen. Ik had toen nog zo van: zou het ook zo gaan als ik hem laat inslapen (heel raar dat ik op dat moment daar aan dacht eigenlijk :o ).

Daar moest ik inderdaad ook aan denken...
Toen mijn volledig fitte en sterke 2,5 jarige gecastreerd werd kreeg hij ook een eerst spuit om te versuffen en toen een spuit waardoor hij ging liggen en even van de wereld was voor de castratie. Dit ook zonder spartelen of gevecht.
Ik heb geen ervaring met in laten slapen van een paard, maar het lijkt me dat als je er dan nog een spuit met een dodelijk middel achteraan geeft ze inslapen zonder het te merken, of is dat niet zo?

Onze hond kreeg alles via een infuus, dat is best een heel mooi, geen nare spuiten verder in z'n lijf, alleen 1x de infuusprik en daarna werd alles daar in gespoten...

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:23

oef, naar maar niet raar...
het gebeurd vaker dat een paard of hond ertegen knokt om niet knock out te gaan.

er zijn 2 middelen om het te doen
via het hart en een ander middel via de hersenen, weet daar niet de namen van.
maar mijn DA doet het altijd via de hersenen, dan weet je zeker dat ze meteen gaan.

Jouw DA zal het via het hart hebben gedaan, het is zwaar k... om het te zien, maar gebeurd vaak genoeg dat sterke paarden meer als 2 spuitjes nodig heeft.
Nooit leuk want met inslapen kies je daar niet voor, je kiest voor rust.

Ik denk niet dat je DA het verkeerd heeft gedaan, maar als je sterk twijfelt vraag het na bij het algehele instituut voor dieren, die zal in jou land ook wel bestaan.

sterkte met het verlies en het verdriet wat je ervan hebt.

gr
an

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:45

Ik weet niet welke middelen er bij mijn merrie zijn gebruikt, maar bij haar werd ook de euthanasiespuit meteen na de narcosespuit erin gedrukt. Paard was al dood voor ze de grond raakte. Ik denk ook niet dat het een fout van de veearts is geweest in jouw geval, maar dat je gewoon een bijzonder paard hebt gehad.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:50

Bij mij ook 3 of 4 spuiten vorige week, maar wel heel rustig.
Eerst inderdaad een sedatie, toen een narcosemiddel en uiteindelijk de injectie.
Bij mij stond hij met de sedatie nog snoepjes te eten, daarna pakte hij ze niet meer en werd echt suf en wankelen op zijn beentjes.

Toen met de narcose ging hij rustig liggen.
En dat was het nagenoeg, de rest krijgen ze niet meer mee.

Doppo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 00:03

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd dat tegen de Bokt regels is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 00:08

Apart de mijne was direct weg na de 2de spuit. Dit ging toen nog sneller dan da verwacht had.

Hier was sprake van zware koliek met mogelijke veel interne schade.

Sterkte met het verlies.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 00:14

Doppo schreef:
Moderatoropmerking:

Getemd

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 00:19

Doppo schreef:
Moderatoropmerking:

Misschien even leren typen zodat andere snappen wat je typt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 01:20

Topic uit 2013. Ik geloof niet dat de TS nog iets heeft aan de opmerkingen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 02:29

Het scheelt per dier en het scheelt per methode. Maar zo een bad trip is mij idd niet onbekend. Dieren die eerst narcose krijgen lijken dit wel vaker te doen. Raken ook wel epileptisch bijvoorbeeld. Het is naar maar de arts heeft goed gehandeld. Afwachten had ook gekunt tot het spul het lichaam rond was, maar voor jou veel minder fijn geweest.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 05:08

Tigra_ schreef:
Doppo schreef:
Moderatoropmerking:

We hebben hier te maken met een lolbroek. Ket is straattaal voor ketamine

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 06:03

Mag hier een slotje op?

Topic is van 8 jaar geleden, hierop nog reageren heeft geen zin

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:25

capopjekop schreef:
Tigra_ schreef:

We hebben hier te maken met een lolbroek. Ket is straattaal voor ketamine

Dat weet ik maar hier typ je gewoon NL en geen junk taal.