Lang verhaal...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 09:28

als het volgens jou om het principe gaat van niet fokken met een paard dat iets mankeert gaat, dan hoeft dat toch ook niet met een volle quarter die iets mankeert? Wat is dan de juiste manier???? Beetje hypocriet, want das ook enkel pure luxe voor jezelf.

En het wordt me enkel afgeraden hier op bokt hoor, door mensen die denken dat reining boven alles staat.

Ik denk dat ik met meer beleid "fok" dan vele andere met een volle quarter, want daar gaat het dan voornamelijk om bij jou. Mijn merrie heeft geen erfelijke ziektes, alsook de hengst die ik op het oog heb. (Ja, de 5 panel test is gedaan, staat zelfs op papier...voor alleer daar ook nog over wordt begonnen)

lyanne_sanne

Re: Lang verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:26

Lekker laten dekken joh :) niks aantrekken van al die mensen hier. Je hebt je goed laten informeren door verschillende artsen die allemaal hetzelfde zeggen. Je bent toch niet van plan de merrie of het veulen te verkopen dus als jij er blij mee bent dat het geen 100% bloed is, wat maakt het dan uit? Zolang het voor je merrie niet belastend is ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:58

alyel schreef:
als het volgens jou om het principe gaat van niet fokken met een paard dat iets mankeert gaat, dan hoeft dat toch ook niet met een volle quarter die iets mankeert? Wat is dan de juiste manier???? Beetje hypocriet, want das ook enkel pure luxe voor jezelf.

En het wordt me enkel afgeraden hier op bokt hoor, door mensen die denken dat reining boven alles staat.

Ik denk dat ik met meer beleid "fok" dan vele andere met een volle quarter, want daar gaat het dan voornamelijk om bij jou. Mijn merrie heeft geen erfelijke ziektes, alsook de hengst die ik op het oog heb. (Ja, de 5 panel test is gedaan, staat zelfs op papier...voor alleer daar ook nog over wordt begonnen)

Nee, dan snap je het nog steeds niet helaas. Het gaat erom dat mensen weten hoe de markt is en hoe je goed en verstandig fokt.. De markt is gewoon slecht. Er staan veel paarden te koop.
Er zijn teveel mensen die voor de leuk fokken. Ze hebben een merrie en willen kosten wat kost een veulen daarvan. Het heeft heel veel risico's die je al goed moet overdenken bij een 100% gezonde merrie. Hengstenkeus is niet zomaar een hengst kiezen.

Je kan nooit zeggen dat je een paard houdt. Zoveel mensen willen dat, maar het lukt niet. Kijk maar wat er te koop of zelfs gratis aangeboden staat.
Goede paarden verkopen zichzelf wel. De mindere paarden raak je moeilijk kwijt en dat is momenteel een probleem.

Er staan paarden te koop die gezond en goed zijn, dus waarom al die risico's nemen. Dat die je alleen voor jezelf omdat koste wat kost jouw merrie jou een veulen moet geven. Want o, wat is het leuk dat allemaal mee te maken. Maar ook dat kan op afspraak bij een verstandige en ervaren fokker.

Misschien zitten op bokt mensen die continu dit soort verhalen lezen en er moe van worden, dat dit nog steeds gebeurt en men niet nadenkt.Want hier tegenover staan honderden topics van meiden die alleen maar problemen en ellende hebben met hun veulen, paard etc......Dingen die voorkomen hadden kunnen worden.

Misschien komen mensen uit een andere omgeving waar kwaliteit voor gaat. Belgie heeft een topranch, maar Belgie heeft ook heel veel rotzooi. Ik weet echt wel wat daar te koop staat bij de mindere fokkers en dat is alleen maar op kleur gefokt of ''zomaar'' bij elkaar gezet.

Ik ben echt niet hypocriet, verre van dat..............

Ik zeg alleen dat als jij een echte topmerrie zou bezitten, dus op alle vlakken!!!!!!! En ze zou uitvallen door een blessure dat ik het eventueel nog begrijp. Er dan vanuit gaande dat je serieus met je sport bezig bent, je uitstekend verdiept in fokken en opfokken en alle risico's begrijpt.

Het is niet voor niks, dat ook veel fokkers nu regelmatig een merrie leeg laten staan. Merries die normaal prima nakomelingen geven, maar waar nu gewoon even geen markt voor is.

@Lyanne_sanne, verdiep je even voor je zoiets zegt. Als je je niks aantrekt van ervaren mensen, dan moet je gewoon niks op bokt zetten.
TS plaatst eerst een heel verhaal, waar al niemand op reageerd, omdat het hier niet thuishoort en ts al eerder heeft laten weten toch te gaan dekken. Dan reageren mensen al niet meer. Mensen die er wel verstand van hebben!
TS kan niet 100% zeker weten dat ze het veulen kan houden, dus dat is een basis die nergens op slaat. Als zo een beestje 20 jaar wordt, weet je echt niet wat er in die 20 jaar gebeurt. Je kan zelf ook wat krijgen he?!

En als het straks misgaat, staat er weer zo een zielig verhaal op bokt??? En dan moet iedereen meeleven en het zielig vinden? Ja, voor de merrie of het evt veulen.

Letje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:34

Ik weet dat Leyla alles doet om haar paarden het beste te geven dat ze nodig hebben en verdienen. Zij werkt hier heel hard voor en zorgt dat ze zelf met minder kan toekomen...

Als je nu al moet wapenen tegen iets wat misschien zou kunnen gebeuren in 20 jaar, mag je niets meer doen... Zet dan ook geen kinderen op de wereld, want wat als... (om maar een heel cru voorbeeld te geven)

Als Leyla voor iets gaat (zoals nu dit veulen) weet ik zeker dat ze er alles aan zal doen om dit te houden en te verzorgen zoals het moet. Ik weet dat ze zich heeft laten begeleiden door heel hoog aangeschreven dierenartsen. Als zij hun akkoord geven, vind ik ook dat ze er voor kan gaan.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:40

Respect voor jouw verhaal ts. Wat ik alleen tegenstrijdig vind in jouw verhaal is dat je aangeeft financieel moeizaam een paard kon aanschaffen en onderhouden maar dat het met hulp met allerlei fam. Wel gelukt is. Maar realiseer je je wel de kosten van opfok van een veulentje hoog zijn. Je moet er dan 2 onderhouden. Ik heb geen idee van jouw huidige situatie en toekomstperspectieven. Maar ik zou je aannraden om nog eens heel goed te overwegen of dit verstandig is. Geloof mij, het is heel verdrietig als je over een tijd de beslissing zou moeten maken een van je lievelingen weg te moeten doen. Adviezen van bokt zijn misschien niet leuk om te horen maar zijn wel mensen die weten waar ze over praten. Papierloze paarden zijn niks waard en moeilijk te slijten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:47

Letje01 schreef:
Ik weet dat Leyla alles doet om haar paarden het beste te geven dat ze nodig hebben en verdienen. Zij werkt hier heel hard voor en zorgt dat ze zelf met minder kan toekomen...

Als je nu al moet wapenen tegen iets wat misschien zou kunnen gebeuren in 20 jaar, mag je niets meer doen... Zet dan ook geen kinderen op de wereld, want wat als... (om maar een heel cru voorbeeld te geven)

Als Leyla voor iets gaat (zoals nu dit veulen) weet ik zeker dat ze er alles aan zal doen om dit te houden en te verzorgen zoals het moet. Ik weet dat ze zich heeft laten begeleiden door heel hoog aangeschreven dierenartsen. Als zij hun akkoord geven, vind ik ook dat ze er voor kan gaan.

Beste Letje, ik denk dat de wereld er wel beter uit zou zien voor veel mensen als ze inderdaad wel beter rekening hielden met mogelijke tegenslag over een tijdsbestek van 20 jaar. Zeg nu zelf je geeft in jouw relaas al aan dat ts zich nu al van alles ontzegd omwille van haar paard. Dan is het toch een onzalig idee om er nog 1 bij rw nemen en dan nog 1 waar je de eerse 4 a 5 jaar meer kosten dan plezier van zal hebben.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:42

@superpony.
Ik begrijp uit je bericht dat je jezelf een ervaren iemand noemt wat betreft fokken? Ik ben ook niet geheel onervaren. Loop al een aantal jaar bij een fokker dus ik weet hoe het eraan toe kan gaan. Er zijn inderdaad paarden zat en het zou misschien het beste zijn voor het overschot om alleen verder te fokken met het beste van het beste. Maar dat speelt hier niet. Hier lees je het verhaal van een meisje dat ontzettend veel van haar pony houd maar niets meer mee kan. Dan is er voor zo iemand niks mooiers dan een veulen krijgen van jou eigen paard. Dan heb je nog iets van haar als ze er straks niet meer is. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat dat prachtig is voor jezelf. Natuurlijk weegt hier ook de gezondheid van de merrie mee maar zoals 3 veeartsen onafhankelijk van elkaar al gezegd hebben, kan dat geen kwaad. En waarom zou zon meisje rekening moeten houden met wat andere er allemaal van vinden. Volgens mij heeft ze haar verhaal toch echt hier gezet om haar verhaal even kwijt te kunnen en was het niet de bedoeling dat andere, onbekende mensen haar keuze in twijfel trekken. Daarom zeg ik nogmaals: niets van aantrekken!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:41

ja en zo zijn er nog honderden nee duizenden in de Benelux die met een waardeloos paard in de maag zitten en er dan maar een veulen uit gaan fokken want ach dan heb je nog wat hé!!
Ik weet het klinkt keihard maar een nuchtere mening van iemand die er ver van af staat is vaak wel een goede mening.

Wat ervaring betreft Lyanne_sanne, ben 41 en heb in mijn leven met paarden al genoeg ,,sprookjes,, voorbij zien komen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:47

Letje01 schreef:

Je hoeft geen rekening te houden met wat er kan gebeuren en moet gewoon doen wat je wil doen. Maar niemand moet gaan beweren dat ze een paard nooit weg zullen doen, als je dat nooit kan beloven, OMDAT er in 20 jaar heel veel kan veranderen en dat weet je niet.

Jullie vinden dit goede veeartsen, maar ik ken ze niet, dus kan er niet over oordelen. Heb er wel mijn twijfels over als dit zo makkelijk wordt gezegd door een veearts. Het is namelijk heel onverstandig om iemand met zo een merrie aan te moedigen dit gewoon door te zetten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:05

lyanne_sanne schreef:
@superpony.
Ik begrijp uit je bericht dat je jezelf een ervaren iemand noemt wat betreft fokken? Ik ben ook niet geheel onervaren. Loop al een aantal jaar bij een fokker dus ik weet hoe het eraan toe kan gaan. Er zijn inderdaad paarden zat en het zou misschien het beste zijn voor het overschot om alleen verder te fokken met het beste van het beste. Maar dat speelt hier niet. Hier lees je het verhaal van een meisje dat ontzettend veel van haar pony houd maar niets meer mee kan. Dan is er voor zo iemand niks mooiers dan een veulen krijgen van jou eigen paard. Dan heb je nog iets van haar als ze er straks niet meer is. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat dat prachtig is voor jezelf. Natuurlijk weegt hier ook de gezondheid van de merrie mee maar zoals 3 veeartsen onafhankelijk van elkaar al gezegd hebben, kan dat geen kwaad. En waarom zou zon meisje rekening moeten houden met wat andere er allemaal van vinden. Volgens mij heeft ze haar verhaal toch echt hier gezet om haar verhaal even kwijt te kunnen en was het niet de bedoeling dat andere, onbekende mensen haar keuze in twijfel trekken. Daarom zeg ik nogmaals: niets van aantrekken!

Het gaat niet om meest ervaren.

Je gaat al de mist in waar je het zo leuk vindt voor een meisje dat zij uit haar allerliefste pony een veulentje te fokken. Maar fokken is niet leuk. Het is een hele serieuze kwestie met hele hoge kosten en heel veel risico's.
Er zijn mensen die veel geld, tijd en kennis steken in het fokken van goede veulens. Goed wil niet alleen zeggen toppaarden, maar gezonde paarden die opgroeien in een goede omgeving.

Dat je merrie die je zo lief vindt niet meer bruikbaar is, is GEEN reden om er een veulen uit te fokken en het is zelfs een heel slecht argument om het toch te doen.

In mijn quarter merrie zat al een veulen toen we haar kochten. Maar voor en na haar meerdere veulens geboren zien worden of meegemaakt om me heen. Het is inderdaard prachtig. Maar je fokt geen veulen, je fokt een paard. Veulen zijn ze maar kort. Ik zag vorige week het paard dat 14 jaar geleden bij ons is geboren en dan maakt mijn hart een sprongetje, tuurlijk. Maar mijn huidige beestjes die we met 4 en 2,5 hebben gekocht ben ik hartstikke gek mee. Ze zijn niks minder voor ons, omdat ze niet bij ons zijn geboren.

Het klinkt mij een beetje jeugdig en onervaren om dit zo door te willen zetten waar mensen met duidelijke redenen en ervaring het afraden.

Weet je hoeveel probleempaarden er rondlopen door dit soort dingen? En niet zeggen dat het bij ts niet gebeurt omdat ze zo goed is voor haar paardjes, dat zeggen ze allemaal. Toch heb je een flink aantal paarden die opnieuw opgevoed moeten worden, omdat ze een hele slechte, maar o zo lieve start hebben gehad.

Het slaat nergens op dat ze iets van haar merrie moet hebben, als die dood is. Waarom? Ik heb 2 ruinen, wat moet ik daar dan van hebben? Ga ze net zo hard missen hoor en een veulen maakt dat echt niet goed. Je maakt toch geen kloon?

Ts zet wat op bokt en heb al meer dingen gelezen, dus trek gewoon haar ervaring sterk in twijfel. Ze plaatst dit lange verhaal bij western, waar het niet hoort. Daarnaast wil ze alleen maar horen dat het zo leuk is en ze het wel moet doen? Dan moet ze bij de kinderafdeling gaan zitten.
Als je een echte mening vraagt en je krijgt die mag dat niet omdat die niet bevalt? Tja, zo zit het leven helaas niet in elkaar.

Die 3 veeartsen ken ik niet, ben er niet bij geweest, maar trek hun kwaliteit met dit advies sterk in twijfel.

Ik hoop dat ts wijzer is en niet aan zichzelf denkt, amar aan haar paard en gewoon een gezond leuk paard koopt, die een goede start heeft gehad. En ik hoop zeker niet het zoveelste topic te lezen van een merrie met zoveel problemen en een veulen die zielig is, want, dit en dat.....Daar lopen er gemiddeld al teveel over hier op bokt en dat is nog lang niet alle ellende.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 00:58

piezze schreef:
Respect voor jouw verhaal ts. Wat ik alleen tegenstrijdig vind in jouw verhaal is dat je aangeeft financieel moeizaam een paard kon aanschaffen en onderhouden maar dat het met hulp met allerlei fam. Wel gelukt is. Maar realiseer je je wel de kosten van opfok van een veulentje hoog zijn. Je moet er dan 2 onderhouden. Ik heb geen idee van jouw huidige situatie en toekomstperspectieven. Maar ik zou je aannraden om nog eens heel goed te overwegen of dit verstandig is. Geloof mij, het is heel verdrietig als je over een tijd de beslissing zou moeten maken een van je lievelingen weg te moeten doen. Adviezen van bokt zijn misschien niet leuk om te horen maar zijn wel mensen die weten waar ze over praten. Papierloze paarden zijn niks waard en moeilijk te slijten.

Even reageren dat ik wel de back up van mijn ouders had, ondertussen afgestudeerd ben en wel werk voor mijn beestjes...én zelfs een spaarpotje overhoudt. Vele anderen hadden al zeker geen 2 operaties kunnen betalen, de vele controles en de medicatie.

Ik heb een zus die ook fanatiek bezig is met paarden, dus als er iets met mij gebeurd, dan zal mijn zus of ouders de zorg overnemen. EN ALS HET KOT HIER AFBRAND EN NIEMAND KOMT HIER LEVEND UIT, dan zorgt mijn vriend voor de paarden. En als die ook sterft, dan mogen ze mijn paarden laten inslapen.

Superpony, ken jij mij dan zo goed om mijn ervaring in twijfel te trekken? Ik kan best tegen kritiek, en iedereen mag een andere mening hebben, en het gebrek aan ervaring (ik heb inderdaad nog nooit een veulen gehad) wordt opgevangen door een bagage aan kennis, daar kan je op je twee oren voor slapen.

Ik ben 25 jaar, dus best geen penny die een veulen enkel lief en schattig vind. Ik wil een paard die ik kan opleren volgens MIJN visie. Tuurlijk zal ik fouten maken, maak jij die niet? Daaruit leer je, en is dat dan zo verkeerd volgens jou? Een trainer kan geen fouten meer maken??? (nu ben ik een reactie aan het uitlokken; want je denkt nu dat ik sowieso meer fouten zal maken...maar je kent mij niet.)

Gelukkig weet ik wat ik wil, heb ik er goed over nagedacht, en neem ik geen impulsieve beslissing ;-)

Trouwens, jij had een drachtige merrie gekocht??? Een merrie die ook iets mankeerde??? Dan heb jij wel een impulsieve beslissing genomen blijkbaar, als je slechts achteraf doorhad dat ze drachtig was. Ah maar bij een volle quarter kan dat geen kwaad he? Juist, das geen paard, dan denk je vooral niet aan jezelf, want uiteraard heeft je paard erg veel aan die papieren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:53

Ik ken je niet en dat hoeft niet. Ik reageer op wat jij hier schrijft, zo zet jij jezelf neer. Daarbij heb ik in andere topics ook wel reacties van jou gelezen en een indruk. Wil je dat niet, plaats dan niks op bokt gewoon.

Als je 25 bent en volwassen, ervaring hebt en kennis, reageer dan ook zo.

Iedereen maakt fouten, trainers ook. Maar dat neemt niet weg, dat jij hier je hele verhaal neerzet. Het enige wat je wil, is dat mensen begrip voor je hebben. De waarheid wil je niet horen. Een aantal mensen die veel ervaring hebben, dus echt veel, reageren al niet eens op je topic, omdat het verspilde moeite en tijd is. Daarom zijn er zoveel ''probleem'' paarden.

Toen wij onze idd volle quarter merrie kochten waren er nog weinig quarters in Nederland, dus het was een compleet andere situatie. Dat veulen en de 2e waren in principe al besproken, omdat er nog weinig quarters werden geboren hier.
De merrie was uitstekend. Heel goed papier, goede bouw en uitstekend karakter. Ze is op de foto's geweest voor we haar kochten, dus niks mee aan de hand. Heb ik ook nergens gezegd.

Je leeft in een sprookje of meisjes wereld als je denkt dat je het allemaal kan oplossen zoals jij beschrijft, als er iets gebeurt. Neem je verantwoordelijkheid en besef gewoon dat je het niet in de hand hebt altijd en je geen garanties hebt. Zeker niet als je op andere mensen moet rekenen.
Ik heb ook geweldige en ervaren mensen om me heen, maar wat er gebeurt weet je gewoon nooit......Kijk om je heen en leer, dan zie je dat misschien.

Ze laten inslapen als jij of jullie er niet voor kunnen zorgen? Dus niemand kan het zo goed?

Ja, jij weet, wat jij wil en dat moet koste wat kost gebeuren.Dat is onvolwassen en penny gedrag, dat doe je toch echt zelf. Jij schrijft het.

Maar maakt me verder niet uit. Ik weet wat ik lees, ook in andere topics en eerlijk; Mijn zoon van 16 is verstandiger.
Ik heb jouw ellende niet en hoef er ook niet tegenaan te kijken.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 21:29

Jij wilt jouw mening opdringen, en daar kan ik niet tegen. Jij hebt echt niet alle wijsheid in pacht.

Ik heb deze topic geopend om meerdere meningen te kunnen lezen. En hoe weet jij wie ervaren is en of ze überhaupt mijn topic wel hebben gelezen? Of nemen ze dan wel de moeite om jou te vertellen, dat ze niks te zeggen hebben op mijn verhaal?

Ik probeer een schets te maken van het verloop van mijn paard. Een bepaalde indruk kan je inderdaad van me hebben als je hier en daar iets van mij hebt gelezen, en tuurlijk moet je altijd van die eerste indruk uitgaan ;-)! Nuja, ik doe me niet anders voor en ik weet wel wat jij gelezen hebt. Dingen die te maken hebben met reining..dat is hier nu echt wel relevant,want uiteraard is een paard dat niet reining geleerd is, niet opgevoed +:)+

Je kan een mening hebben, maar dit is gewoon aanvallend. "jij dit, jij dat"...leg je hand op je hoofd en kijk eerst wie daar onder staat.

En ja, ik laat mijn dieren inslapen als ik dood zou gaan, mijn familie dood is, en mijn vriend ook. Man, dat is werkelijk een drama, maar ik ben tenminste voorbereid. Jij ook?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 21:55

Trouwens, je spreekt jezelf toch een beetje tegen..ik kan nu namelijk ook zeggen; je hebt een border collie gekocht terwijl de asielen vol hondjes zitten!
Is niet anders dan zeggen, waarom een veulen fokken als er toch zoveel, en goede, paarden al zijn...

Maar het is toch niet mijn schuld dat er zoveel belachelijke mensen zijn die voor de fun een veulen kweken en denken er geld uit te slaan als ze het daarna verkopen. Het is ook niet mijn schuld dat mensen hun kat of hond niet laten steriliseren, pretnestjes, waardoor de asielen vol zitten.

Ik heb daar een heel uitgesproken mening over, maar laten we daar in deze topic misschien niet verder over uitweiden?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:57

Topic neemt een rare wending hoor. TS ik vind het jammer dat je zo reageert. Jij maakt jouw eigen keuzes en dat mag je ook doen. De mensen hier geven raad en het is aan jou of je er wat mee doet. Even goede vrienden. Je moet je niet zo aangevallen voelen. De raad is goed bedoeld en ik vind de raad die ik gelezen heb zinnig. Als je over alle voors en tegens hebt nagedacht dan moet jij doen wat jij het beste vind voor jouw merrie en jouw portemonnee en jouw leven.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 22:03

Ik lees dit niet als raad of goedbedoeld advies ;-)

Ik mag dat niet doen, want dan denk ik niet in het belang van mijn dier...nou..dat vind ik wel héél aanvallend. Da's geen mening meer, dat is een hele negatieve sfeer brengen in dit topic.

Ik hoop ook niet dat iedereen gaat juichen of achter mijn beslissing gaat staan, sta ook open voor de mening van iedereen die reageert, maar niet als het persoonlijk wordt.

Je kan zeggen "ik zou dit niet doen, daarom..." en dan kan ik iets weerleggen, of ook niet... Maar "als jij dat doet, ben je slecht" (kort samengevat :p)...nee, sorry, daar kan ik niet zinnig meer op reageren.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:53

En dat is ook precies hoe ik het opvatte. Daarom zei ik ook niets van aantrekken. Een goed bedoelde mening of goedbedoeld advies kun je altijd nog volgen of op reageren maar dit werd weer eens aanvallend verteld. Beetje jammer dat het zo vaak op bokt zo gaat :(

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 23:03

Ach het is altijd zo dat woorden harder overkomen als ze getyped zijn dan wanneer iemand het tegen je zegt. Ik denk dat je daar "doorheen" moet lezen en de nuttige en relevante informatie moet filteren voor je jezelf.

Er is toch niemand die je iets kan verbieden? Je doet toch je eigen ding, maar er zijn wel goede redenen om niet te fokken met een merrie met gezondheidsklachten en zonder zuiver papier. Dat zul je toch ook moeten toegeven? Dat de redenen om het wel te doen zwaarder voor jou wegen, dat is toch juist hetgeen waarin je je eigen keuze maakt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:46

het klinkt heel erg leuk en om te dromen om een eigen veulentje te fokken, en het kan ook heel mooi en speciaal zijn. maar als het fout gaat, dan gaat het ook goed fout.

ik ging ook vol enthousiasme erin, had geen ervaring, maar genoeg verstand en mensen om me heen met ervaring, en er was niks wat iemand had kunnen doen om mijn verhaal een succes verhaal te maken.

ik heb er enorm veel geld, tijd en moeite in gestoken, en alles gedaan wat ik kon, maar toch heeft het niet zo mogen zijn. dus je verhaal over wat je al wel niet voor je dieren over hebt is hier totaal niet ter sprake. wel als het gaat om het hele idee om je merrie te laten dekken.

ik kan er echt niet bij dat die DA durven te beweren dat het niet zwaarder voor jouw merrie zal zijn dan voor een andere merrie, een gezonde merrie.
stel je eens voor dat je elke dag met een zak van 25 kg op je rug rond moet lopen terwijl je een zware spierscheuring hebt in je been (ik noem even iets), of dat je mocht kiezen die zak te dragen als je benen gezond waren....
die keuze kan JIJ nu maken voor je paard, dat kan zij zelf niet.

je kan blind achter een DA aanlopen, of meerdere in dit verhaal, maar je kan ook zelf je gezonde verstand gebruiken en nadenken over wat je van je merrie gaat vragen.

daarbij komt idd dat er zoveel paarden te koop staan en je echt een droomveulen kan vinden die geboren is bij een ander, maar waarmee jij je merrie een hele hoop ellende bespaart.

maar het is en blijft jouw keuze, ik probeer je alleen het eens van de andere kant te laten bekijken.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 00:17

Omdat dit puur een medisch verhaal is, verplaatst van WN-AM naar MD.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:46

Jarenlang vechten voor een paard. Jarenlang opofferingen gemaakt. Jarenlang financieel uitgeput worden. En wat herinneren mensen zich? Die ene keus die je idd misschien meer voor jezelf maakt, dan voor het paard.
Ik ben ook absoluut niet voor het zomaar fokken met merries en in deze zou ik het TS ook willen afraden. Maar ik denk dat ze ondertussen de boodschap wel begrepen heeft. De laatste berichten worden van beide kanten ook bitsiger en bitsiger. Dat leidt nooit tot iets goeds.
Het is objectief gezien beter om niet met deze merrie te fokken, TS wil dat wel doen. Alle terechte en goed onderbouwde argumenten zijn hier al voorbijgekomen. Het enige wat nu nog kan komen is het harder schreeuwen van diezelfde argumenten. Misschien moeten wij hier ons "verlies" dan maar nemen en aanvaarden (ik zeg niet goedkeuren!!) dat TS met de merrie gaat dekken.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:03

Hé wat en naar verhaal zeg.
Heel veel sterkte met je paard, en hopen dat alles goed komt etc!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 10:29

Ik kies er inderdaad voor om mijn centen in mijn paard te steken. Anderen kiezen ervoor dit in een reis te steken, of op de bank te zetten (waar ze dan niet meer aan kunnen, hehe). Ik weet dat ik met het geld dat ik in mijn paard heb gestoken, heel wat andere dingen had kunnen doen. Maar bij mij primeert de gezondheid van mijn dieren.

Op basis van mijn verhaal kan ik begrijpen dat mensen mij een veulen ervan afraden. Maar als ik nu zeg dat drie verschillende dierenartsen mij dit NIET afraden, en zelfs groen licht geven... Dan vraag ik me toch af in hoeverre jullie mee zijn met mijn verhaal. Jullie trekken de beslissing van drie verschillende dierenartsen in twijfel.

Als zij er geen goed oog in hadden, dan zouden ze mij een veulen niet aanraden. Oke, mijn paard heeft serieuze problemen gehad. Ik heb dan ook niet besloten om niks te doen en op de wei te zetten of ergens te droppen zodat ik er geen geld meer in hoef te steken. Het had pas af te raden geweest om haar toen een veulen te laten krijgen.

Ik heb ervoor gekozen om haar beter te maken. Dat was een lange weg, maar uiteindelijk is ze nu wel herstellende. Jammer genoeg gaat die ook met zijn ups en downs, maar het zij zo. Ik wil in mijn leven een veulen hebben, van een zelfgekozen hengst, een zelfgekozen merrie (de mijn <3 ), ik wil het laten opgroeien in omstandigheden waarvoor ik kies.

Dit is waarschijnlijk het eerste en het laatste veulen dat ik kan "krijgen". Mijn merrie is 17, veel ouder moet ze niet zijn, want dan vind ik de leeftijd een te belangrijke rol spelen. Dan heb ik dat veulen hopelijk toch ook een 20 jaar (of langer). Dan ben ik zelf ook tussen de 40 en de 50. Als ik dan nog een paard wil, dan zal ik wel een opgeleerd paard aanschaffen van +12.

Mijn zus haar paard wordt deze zomer 24, die gaat ook niet eeuwig mee.. Dus mijn zus zal ook nog een paard aanschaffen. Daar kiezen we bewust geen veulen voor, maar een jong paard waarvan karakter duidelijk is.

Het is echt geen impulsieve beslissing die ik neem. Ik ben géén penny meisje. Ik ben net zeer realistisch.

mokummertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:16

Altijd weer dat eeuwige gezeur over het wel of niet fokken van een veulentje. TS volg gewoon je eigen gevoel. Respect voor hoeveel jij over hebt voor je paard. Menig een die het in dit topic zo goed weten hadden dit nooit voor hun paard gedaan. Die laten het paard inslapen en kopen gewoon een nieuwe. Daar zijn er tenslotte genoeg van. Voor hun is een paard gewoon een gebruiks voorwerp ipv een levend wezen. Niet meer kunnen presteren? Weg ermee. Nogmaals respect!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:43

TS, ik wil ook even zeggen dat ik ongelofelijk veel respect heb voor alle tijd, moeite en geld je in jouw diertje hebt gestoken. Echt top. Beestje heeft het getroffen. Ik zou haar wel laten dekken. Zoals ik kan lezen, zal je hier ook een geknipte baas voor zijn. Bovendien geeft het jouw merrie een mooie reden om verder te leven. Vaak worden merries ook rustiger bij zwangerschap, wat de blessure zeker ten goede komt. Over de belasting tijdens de zwangerschap kan ik geen uitspraak doen, al lijkt mij dat vast mee te vallen. Vergeet niet dat een paard zijn gewicht over 4 benen optimaal kan verdelen, met een veulen dat lichtjes naar achteren ligt, dus meer neigend naar de achterbenen. en dat een mens er maar 2 heeft (dus de vergelijking met een menselijke zwangerschap gaat hier niet op)