Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
alyel schreef:als het volgens jou om het principe gaat van niet fokken met een paard dat iets mankeert gaat, dan hoeft dat toch ook niet met een volle quarter die iets mankeert? Wat is dan de juiste manier???? Beetje hypocriet, want das ook enkel pure luxe voor jezelf.
En het wordt me enkel afgeraden hier op bokt hoor, door mensen die denken dat reining boven alles staat.
Ik denk dat ik met meer beleid "fok" dan vele andere met een volle quarter, want daar gaat het dan voornamelijk om bij jou. Mijn merrie heeft geen erfelijke ziektes, alsook de hengst die ik op het oog heb. (Ja, de 5 panel test is gedaan, staat zelfs op papier...voor alleer daar ook nog over wordt begonnen)
Letje01 schreef:Ik weet dat Leyla alles doet om haar paarden het beste te geven dat ze nodig hebben en verdienen. Zij werkt hier heel hard voor en zorgt dat ze zelf met minder kan toekomen...
Als je nu al moet wapenen tegen iets wat misschien zou kunnen gebeuren in 20 jaar, mag je niets meer doen... Zet dan ook geen kinderen op de wereld, want wat als... (om maar een heel cru voorbeeld te geven)
Als Leyla voor iets gaat (zoals nu dit veulen) weet ik zeker dat ze er alles aan zal doen om dit te houden en te verzorgen zoals het moet. Ik weet dat ze zich heeft laten begeleiden door heel hoog aangeschreven dierenartsen. Als zij hun akkoord geven, vind ik ook dat ze er voor kan gaan.
Letje01 schreef:Ik weet dat Leyla alles doet om haar paarden het beste te geven dat ze nodig hebben en verdienen. Zij werkt hier heel hard voor en zorgt dat ze zelf met minder kan toekomen...
Als je nu al moet wapenen tegen iets wat misschien zou kunnen gebeuren in 20 jaar, mag je niets meer doen... Zet dan ook geen kinderen op de wereld, want wat als... (om maar een heel cru voorbeeld te geven)
Als Leyla voor iets gaat (zoals nu dit veulen) weet ik zeker dat ze er alles aan zal doen om dit te houden en te verzorgen zoals het moet. Ik weet dat ze zich heeft laten begeleiden door heel hoog aangeschreven dierenartsen. Als zij hun akkoord geven, vind ik ook dat ze er voor kan gaan.
lyanne_sanne schreef:@superpony.
Ik begrijp uit je bericht dat je jezelf een ervaren iemand noemt wat betreft fokken? Ik ben ook niet geheel onervaren. Loop al een aantal jaar bij een fokker dus ik weet hoe het eraan toe kan gaan. Er zijn inderdaad paarden zat en het zou misschien het beste zijn voor het overschot om alleen verder te fokken met het beste van het beste. Maar dat speelt hier niet. Hier lees je het verhaal van een meisje dat ontzettend veel van haar pony houd maar niets meer mee kan. Dan is er voor zo iemand niks mooiers dan een veulen krijgen van jou eigen paard. Dan heb je nog iets van haar als ze er straks niet meer is. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat dat prachtig is voor jezelf. Natuurlijk weegt hier ook de gezondheid van de merrie mee maar zoals 3 veeartsen onafhankelijk van elkaar al gezegd hebben, kan dat geen kwaad. En waarom zou zon meisje rekening moeten houden met wat andere er allemaal van vinden. Volgens mij heeft ze haar verhaal toch echt hier gezet om haar verhaal even kwijt te kunnen en was het niet de bedoeling dat andere, onbekende mensen haar keuze in twijfel trekken. Daarom zeg ik nogmaals: niets van aantrekken!
piezze schreef:Respect voor jouw verhaal ts. Wat ik alleen tegenstrijdig vind in jouw verhaal is dat je aangeeft financieel moeizaam een paard kon aanschaffen en onderhouden maar dat het met hulp met allerlei fam. Wel gelukt is. Maar realiseer je je wel de kosten van opfok van een veulentje hoog zijn. Je moet er dan 2 onderhouden. Ik heb geen idee van jouw huidige situatie en toekomstperspectieven. Maar ik zou je aannraden om nog eens heel goed te overwegen of dit verstandig is. Geloof mij, het is heel verdrietig als je over een tijd de beslissing zou moeten maken een van je lievelingen weg te moeten doen. Adviezen van bokt zijn misschien niet leuk om te horen maar zijn wel mensen die weten waar ze over praten. Papierloze paarden zijn niks waard en moeilijk te slijten.