Rhino virus weer in het land

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:25

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-03-13 23:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:29

@TS
Haha?
Als je iets in de gaten wilt houden, moet je je misschien wel efkes iets beter gaan verdiepen in medische feiten. Want als er op de stal naast je rhino is, hoeft er niet gelijk enorme reden tot zorgen te zijn. Het virus gaat namelijk idd nauwelijks door de lucht. En dan zijn er dus nog meerdere varianten.
Voor je imaginaire neefje uit Groningen, die daar een paar snotneuzen aait en daarna met dezelfde kleding jouw paarden een heel eind verderop komt aaien, zou ik een stuk banger zijn... ;)

Celine_Famke

Re: Rhino virus weer in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 23:31

Ja dat snap ik hoor Sientje haha. Maar hoe dichter bij het bij onze stal komt, hoe groter de kans om het via mensen over te brengen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:32

Frederieke_ schreef:
edit: deze word ook gewoon van paard tot paard overgedragen... (wat ik op de vorige pagina al zei)

Of van paard op jas of schoen op ander paard... Maar gaat niet door de lucht... Dus weten waar het is, is zinloos, interessanter is te weten of er mensen zijn die zo'n paard hebben geaaid en daarna bij andere paarden zijn geweest...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:35

ShadyCeline schreef:
Ja dat snap ik hoor Sientje haha. Maar hoe dichter bij het bij onze stal komt, hoe groter de kans om het via mensen over te brengen.

Hoeft niet hoor, d'r hoeft ergens maar 1 iemand te komen aan de andere kant van het land om het mee te nemen. En vergeet niet dat paarden het virus levenslang bij zich kunnen dragen he, dus misschien ooit besmet zijn geweest, en jaren na dato wegens verminderde weerstand weer ziek kunnen worden. Dan gaat het vooral om stalbeleid, en dat je dit topic opent, en vervolgens km's gaat tellen, vind ik soort van opmerkelijk.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:54

Nee .. Het wordt gewoon niet leuk meer -O-

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:57

Paniek is een beetje overdreven, maar ik vind wel dat iedereen in de regios waar het nu bekend is (welke vorm dan ook) iets voorzichtiger kan zijn.

Bij de stalhouder bij ons bijvoorbeeld was het al bekend toen ik het vertelde van de verworpen veulens in de wijdewormer (15 km verderop), maar niet bekend gemaakt naar de klanten. Zo heb ik een paar dagen geleden nog mijn oom en tante over de vloer gehad met een nichtje die het leuk vond mijn paard te poetsen. Had ik toen van de rhino geweten had ik dit natuurlijk even uitgesteld. Weet ik veel waar hun allemaal zijn geweest. Ze had het er vandaag over dat ze 'misschien' de wedstrijd gaat afzeggen voor aankomend weekend, terwijl de meeste starters bij ons van ander terrein komen.

Het kan wel zijn dat ik iets banger ben dan normaal omdat ik mijn merrie drachtig heb, maar ik snap gewoon niet waarom er onnodig risicos genomen worden. Zo heeft de stal die 1 km van de stal in wijdewormer af ligt gewoon nog wedstrijden georganiseerd de dag na de uitbraak. Wie zegt dat de mensen die daar gestart zijn niet aankomende keer bij ons komen en dan met het paard wat daar lekker gesnuffeld heeft langs de box van mijn drachtige merrie gaat staan om te wachten op haar proef?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:04

Bonnieaw schreef:
Paniek is een beetje overdreven, maar ik vind wel dat iedereen in de regios waar het nu bekend is (welke vorm dan ook) iets voorzichtiger kan zijn.

Bij de stalhouder bij ons bijvoorbeeld was het al bekend toen ik het vertelde van de verworpen veulens in de wijdewormer (15 km verderop), maar niet bekend gemaakt naar de klanten. Zo heb ik een paar dagen geleden nog mijn oom en tante over de vloer gehad met een nichtje die het leuk vond mijn paard te poetsen. Had ik toen van de rhino geweten had ik dit natuurlijk even uitgesteld. Weet ik veel waar hun allemaal zijn geweest. Ze had het er vandaag over dat ze 'misschien' de wedstrijd gaat afzeggen voor aankomend weekend, terwijl de meeste starters bij ons van ander terrein komen.

Het kan wel zijn dat ik iets banger ben dan normaal omdat ik mijn merrie drachtig heb, maar ik snap gewoon niet waarom er onnodig risicos genomen worden. Zo heeft de stal die 1 km van de stal in wijdewormer af ligt gewoon nog wedstrijden georganiseerd de dag na de uitbraak. Wie zegt dat de mensen die daar gestart zijn niet aankomende keer bij ons komen en dan met het paard wat daar lekker gesnuffeld heeft langs de box van mijn drachtige merrie gaat staan om te wachten op haar proef?

precies, hier ben ik het mee eens :j

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 00:07

Dergelijke zorgen deel ik volledig Bonnieaw. Daarom vind ik dat de DAP in deze OP ook heel correct heeft gehandeld, en openheid van zaken heeft gegeven. Intussen hebben zo ongeveer alle omringende stallen hun maatregelen genomen, en zijn ze gesloten voor bezoek...

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 00:12

Bonnieaw schreef:

Mee eens!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 08:44