Operatiefoto's zandkoliek, leerzaam !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:49

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:51

Ts wat bijzonder knap van je dat je dit als waarschuwing en info hebt beschreven. Petje af _/-\o_
Hoop dat je het een plekje kunt geven. Wij gebruiken elke dag lijnzaad smurrie (gekookt) en geven
2 a 3 per jaar sand clear. Heb tot nu toe geen zand koliek mee gemaakt en hoop het ook nooit mee te maken. Ondanks dat we voor ons gevoel er genoeg aan doen ben ik altijd bang dat dit ons ook kan overkomen. TS nogmaals - respect- +:)+ :(:)

A_man

Re: Operatiefoto's zandkoliek, leerzaam !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:56

en hoelang zit er tussen die kuren? in zijn mest vind/zie ik geen zand maar weet wel dat die het in de paddock nu oplikt.

dus als ik de zaadjes binnen krijg 10dagen achter elkaar geven en dan wanneer weer?

* sorry als ik zoveel vraag maar mijn vorige paard deed dit niet, is dus nieuw voor mij

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:56

Heel interessant om te lezen! Ookal begrijp ik de foto's niet zo goed, ik heb daar geen "oog" voor maar de ernst is duidelijk :( Heel veel sterkte TS!! Verhaal was goed leesbaar hoor!

Ik ga ook maar eens kijken naar af en toe een keer een "anti zand" kuur... Mijn paard heeft wel eens een zandneus en dan denk ik ook: oliebol, heeft ie toch niet gegeten? In de paddock zie ik veel paarden ook vaak likken...

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:01

TS wat onwijs naar dat dit jullie overkomen is :( maar wat fantastisch dat je anderen wilt helpen dit te voorkomen!
Heb zelf ook een vraag: hoe weet je of er zand in de mest zit? Hoe controleer je dat?

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 12:02

http://www.sanavesta.nl/shop/index.php? ... duct_id=73

Dit geef ik tegenwoordig aan mijn paarden, iemand op stal gaf dit en ik ben het ook gaan proberen. Het bevat mineralen en is goed voor het maag-darmstelsel. Daarnaast controleer ik de mest ook nog elke maand.

Edit: even ter aanvulling.. Ik controleer de mest door een aantal mestballen in een grote doorzichtige handschoen op te lossen in water. De mest knijp ik wat fijn en dan schud ik goed, het zand zakt na een tijdje naar beneden. Doordat de handschoen doorzichtig is kan je het verschil zien tussen wat zand is en wat mest.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:05

huppelz schreef:
TS wat onwijs naar dat dit jullie overkomen is :( maar wat fantastisch dat je anderen wilt helpen dit te voorkomen!
Heb zelf ook een vraag: hoe weet je of er zand in de mest zit? Hoe controleer je dat?

Je neemt een handschoen (zo'n plastic/latex) Daar doe je enkele mestballen in. Vervolgens vul je de handschoen met water en schud je even flink.
Daarna even wachten en dan zie je als het goed is of er zich zand in de vingers van de handschoen gaat verzamelen.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:12

Reuze interessant om te zien. Vooral omdat ik twee jaar geleden ook een paard verloren ben aan zandkoliek. Deze hebben ze ook nog proberen te opereren.

Een hele 'vieze' sluipende vorm van koliek is het..

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:14

Respect jesuisRooos !

Dat je dit met ons wilt delen, het is zeer leerzaam!

Dank je wel, sterkte met het verlies van Rienk.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:14

Die test is alleen niet altijd waterdicht. Paard kan namelijk vol zand zitten, maar de mest kan schoon zijn. Dit omdat het zand echt in de darmen blijft zitten. Beste om te doen is te beginnen met een kuurtje, en dan tussendoor controleren. Als er zand is zal dit er met de kuur uitkomen.

Link die op de vorige pagina staat is handig om te bekijken. Daar worden alle vragen die hier voorbij zijn gekomen duidelijk beantwoord.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 12:21

Zorg vooral ook gewoon dat je paard zo min mogelijk zand eet. Ik heb een mineraalsteen en de veendrenkstof om een mineraaltekort tegen te gaan. Ook staan ze niet alleen in de paddock en ligt er wat te spelen in, zo gaan kan het ook niet door verveling gebeuren.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:38

Go wat erg de foto's.
Ik heb nooit gedacht dat er zoveel zand in de darmen kon zitten.
Vorig jaar werd mijn paard ook zo mager zag ook zand in de mest een paar kuurtjes gegeven en gelukkig werd hij daarna weer dikker.
Ik denk dat ik er op tijd bij ben geweest gelukkig.
Ik ben erg geschrokken en vind het knap dat je deze foto's wilt delen ondanks je grote verlies
heel leerzaam.
Respect hoor.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:42

Jeejtje TS wat verschikkelijk, sterkte met het verlies! De foto's zijn erg intressant ik wist niet wat ik mij voor moest stellen qua schade en hoeveelheid zand bij zandkoliek, dit is nu erg duidelijk. Fijn dat je het met ons wilt delen ondanks jouw paardje het niet overleeft heeft. Y;( Respect!

Zelf ben ik sinds een paar dagen aan het rondzoeken naar ''anti-zand'' kuurtjes, ben al erg ver geholpen in het vorige topic en heb gister gekookte lijnzaad gegeven.

Nu lees ik hier psylliumzaadjes? Wat is het verschil tussen lijnzaad en deze zaadjes?

Gekookte lijnzaad kan geen kwaad toch en kan een langere tijd gegeven worden en de psylliumzaadjes moet echt worden gegeven als een ''kuur''?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:45

Heel veel sterkte!!! :(:)

En dank je voor je foto's ik vond ze zeer leerzaam!

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:49

dank je sabbientje :) ga dat straks even doen :)
Had wel gehoord van zandkoliek en doe daarom om de zoveel tijd 3 dagen achtereen lijnzaadolie door het voer, maar als je kunt testen of zoiets idd aan de hand is is dat altijd 100% beter eh.
Vind het dan ook echt super van de TS dat ze wake up call doet in dat opzicht en dat je dan van anderen, zoals jijzelf, tips krijgt van: kijk en zo zie je het en dit kun je dan doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:53

Ik heb zojuist de psyllium van PaardNatuurlijk besteld. Ik hoop dat mijn paard het eet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:54

Lijnzaad lijkt me meer verzorgend voor de darmen door een laagje, maar is te zacht/ slap om zand echt mee af te voeren.

Ik zou gaan voor Sandclear of psyliumzaadjes. Dat doe ik ook prefentief zo af en toe een kuur van 7 dagen achter elkaar, daarna neemt de werking af, dus steeds een kuur van 7 dagen achter elkaar.

Tenzij een dierenarts zegt dat je er langer mee moet doorgaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:03

Ik vind het zeer fijn dat je dit met ons deelt. Zand is een sluipmoordenaar en dat blijkt nu ook wel weer.

Door dit te delen red je misschien wel de levens van andere paarden want het maakt mensen zeker bewust van de risico's :j

Zelf geen ik mijn paard ook ongeveer 1 maal per maand een kuurtje psyliumhusk van 5 dagen om dit te voorkomen. Meng dat gewoon door de slobber en paard vind dat erg lekker.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:05

Wat een verdriet, sterkte ts!

Ik wil je wel erg bedanken voor het delen van de foto's en je ervaring. Je hebt mij al bereikt en ik zal zeker regelmatig in het voorjaar en de zomer controleren op zand in de mest!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:13

Pfoeh wat een ophopingen joh! Ik kon me er vaak weinig van voorstellen. Dit zou eigenlijk ergens opgeslagen moeten worden ter info. Sneu en verdrietig dat je paard het niet gered heeft :(

Mijn paard staat swinters op paddock (zand) en zomers op gras, maar dat is snel kort en dus zanderig. Vorig jaar wel sandclear gegeven. Denk dat ik toch inderdaad maar preventief 2 keer per jaar een kuur ga doen

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:24

Klopt Colway, dit is een mooi topic voor in de Wiki!

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 15:45

Ik zal eens een mod pb'en binnenkort, zou inderdaad mooi zijn als dit ergens opgeslagen wordt. Het heeft op mij grote indruk gemaakt daar aan de operatietafel te staan, ik heb liever dat mensen al wakker geschud worden voor ze daar staan en als dat met mijn foto's kan dan mogen ze zoveel mogelijk gebruikt worden.

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:02

Pfoeh, Sterkte nog met het verlies van je paardje TS. Y;(

Maar bedankt voor dit interessante topic en de waarschuwing. Zeker iets om in de gaten te houden. Ik denk ook dat veel meer paarden er nu al mee kampen dan je daadwerkelijk denkt en zonder dat je het door hebt...

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:23

Wow, heftig. Jammer van je paardje.
Wel heel interessant om de foto's te zien, dankjewel! (ok, beetje beroepsmsivorming als DA-assistente ;))

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:33

Goed dat je je ervaring op deze manier deelt.

Nadeel wat je nog niet genoemd hebt, is dat het een Fries was. Veel Friezen zijn bikkels en laten pijn vaak veel te laat merken.

Sterkte!