Alle voortanden moeten getrokken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:08

Bij mijn merrie waren 2 voortanden boven geheel afgebroken, en 1 voortand onder, zij had nergens last van. (was trouwens al zo toen ik haar kreeg)
Het was bij haar ook allemaal gestabiliseerd, laten checken ook dmv röntgenfoto's en al op de kliniek in Utrecht, daar had ze iig geen last van.
Dan nog een paard van een vriendin, waarbij door luchtzuigen de boventanden geheel zijn afgesleten. Ook geen problemen hierdoor.
Mijn ervaring is dat het paardengebit zich snel stabiliseerd, bij meerdere paarden meegemaakt, wel andere dingen dan dit.

Nickas schreef:
- Kiezen slijten sneller
- Door afwezigheid van druk tanden, meer druk op kiezen en kaakgewricht, wat artrose en hoofdpijn kan veroorzaken
- Kortere levensduur
- Geen kort gras kunnen eten
- Hoge kosten, rontgenfoto's van tevoren wordt aangeraden, behandeling moet evt. klinisch, waarschijnlijk hechten en enkele weken antibiotica kuren.
- Minder ruimte in de mond – dunner bit (scherper) nodig (of bitloos, maar is dat voor buitenrijden geen optie bij mijn paard)
- Stress/frustratie door niet goed kunnen grazen
- Tong zal waarschijnlijk naar buiten hangen

Mijn visie op de door jou genoemde punten:
1.) i.p. groeien de kiezen weer bij, dan zal je wel de TA wat vaker moeten laten komen om het weer netjes bij te werken
2.) Artrose bouwt langzaam op, zal dit nog ontstaan voordat je paard komt te overlijden? Evt. hoofdpijn heb ik geen kennis van, maar dit zal niet opwegen tegen de pijn die je paard nu ervaart.
3.) Waarom zou dit verkorten? Overigens, bij een continue rottings-/ontstekingsproces, zal deze sowieso verkorten.
4.) Geen problemen mee gezien, ze doen ook veel met hun lippen. Evt. extra bijvoeren dan inderdaad.
5.) Röntgenfoto's bij mijn merrie vielen m.i. iig mee, anders vooraf opvragen? kun je er iig rekening mee houden
6.) Een dunner bit is vaak sowieso prettiger, omdat een paard van zichzelf geen/weinig ruimte in de mond heeft ervoor. Mits vriendelijk gebruikt natuurlijk.
7.) denk echt dat dit meevalt
8.) Tja :+ er is nog een kans van niet :D

Debbie00

Re: Alle voortanden moeten getrokken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:51

Wat heftig! Ik blijf dit toppic volgen. Succes en sterkte met je paard!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 19:28

Tja, Locanda, voor alle nadelen zijn ook wel weer ´voordelen´ te vinden. Het is ook allemaal te overzien, ik heb alleen opgeschreven wat mij door verschillende tandartsen is verteld.
Voordelen zijn ook genoemd: paarden redden zich zonder voortanden, lijf hoeft niet meer te vechten tegen rottende tanden/ontstekingen en pijn, herstel gaat over het algemeen snel...
En daar gaan we dan uiteindelijk dus voor :)

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:31

Wat erg joh ik hoop dat het allemaal gewoob weer goed oomt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:04

Goh wat een beslissing. Ik wens jou en je paard erg veel sterkte. Goed dat je je zo inleest en je paard wil voorbereiden.

Nickas schreef:
Goed om te horen. Mijn tandarts/dierenarts denkt ook dat mijn paard er erg van zal opknappen, alhoewel hij het nu niet slecht doet.

Hij zal 2 weken lang antibiotica krijgen in de vorm van penicilline spuiten, aangezien iets oraal toedienen bij hem al een ramp is (ontworming enzo)... Als zijn mond pijnlijk is, zal dat niet beter worden.
Mond schijnt wel snel te genezen, maar het een en ander zal afhangen van hoe diep de tandwortels zitten en dus hoe diep de wonden zullen worden.
Waarschijnlijk zal hij gehecht moeten worden.
En veel meer weet ik eigenlijk nog niet, dat is echt afwachten...

Dan zou ik je paard in elk geval al trainen orale medicatie in te nemen. De eerste keer kun je je paard misschien overbluffen, maar je wilt juist dat hij aangename ervaringen opbouwd met zijn mond, zeker gezien dit de eerste week/weken nog erg gevoelig zal zijn.

Orale medicatie innemen kun je in 3 weken heel goed voor elkaar krijgen met elke dag even oefenen. Met hier en daar een rustdag er tussen! Clicker ervaring zou handig zijn, maar ook door de beginfase kun je best snel. Hier 2 voorbeelden over je hoe zoiets kan aanpakken.

Bij een onaangename behandeling moet de beloning in verhouding staan. Dus een onaangenaam iets moet met iets héél erg goeds beloond worden, iets speciaals.

In clicker training laat je het paard naar jou (en de orale AB) toekomen. Daar beloon je voor.

In onderstaand filmpje gebeurt dit niet helemaal, vooral op 1:25 zie je dat de vrouw met de spuit naar het paard gaat. Waarom dat in dit geval toch werkt, is dat ze direct daarna terug trekt en zelfs een paar stappen achterwaarts loopt. Het aspect 'dwang' is daardoor niet aanwezig. Er staat immers ook nog een hek tussen.

Ook vertelt zij ("commando") wat het paard kan verwachten, het angst aspect door iets onverwachts en daarmee onaangenaams te doen haal je hierbij weg. Het onaangename (smaak? prikken in verhemelte?) wordt overtroffen door positieve aspecten (geen dwang/geen onverwachte dingen/lekkere hapjes/aandacht).

AlLs je nog vragen hebt kun je in het leerzame clicker topic komen meepraten. [TVG] Nog meer mensen die werken met clickertraining?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:54

Ik volg even..Mijn 19 jarige mist ook al een heel aantal voortanden omdat ze rot waren en los zaten..Bij de volgende behandeling gaat er waarschijnlijk nog meer uit omdat er nog meer los zit,maar de vorige keer zaten deze nog niet los genoeg..Haar voortanden stonden giga scheef en ze had zowiezo veel last van haar mond wat zich uitte in steeds maar klieren met haar mond..Na het trekken moest ik een week spoelen om het schoon te houden en ik moet zeggen dat het meteen beter leek voor haar en eten ging eigenlijk meteen prima :j

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 19:51

Dank je wel voor je leerzame post HippoLogic! Ik denk dat ik daar wel wat mee kan...

Klieren met de mond, ja dat doet mijn ruin ook altijd. Hij heeft het ook altijd al gehad. Vroeg me inmiddels ook al af of hij nu al die jaren al pijn in zijn mond heeft, of dat hij gewoon 'oraal' is ingesteld.
Ben zo benieuwd wat het hem gaat brengen!
Helaas kon de afspraak niet eerder dus echt nog even afwachten...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:37

Ik vind dat je goed besluit hebt genomen. Je heb er over nagedacht, informatie ingewonnen. Alle plussen en minnen tegen elkaar afgewogen.
Ik snap dat je met graag had gezien dat het eerder gebeurd zou zijn, maar met dit weer is het beter dat je het nog even uitsteld. Als de temperatuur wat hoger is, dan is het voor je paard beter. Gebeurd het onder locale anethesie?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:13

Hier stond ook een paard op stal zonder voortanden. Tong hing eruit, maar paard redde zich prima. De eigenaresse reed bitloos met haar.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 14:33

Ik durf niet zo goed te zeggen hoe mijn paard precies 'onder zeil' gebracht wordt.
De bedoeling is wel dat hij blijft staan. Bij normale behandelingen wordt hij volledig gesedeerd en plaatselijk verdoofd.

Ik ben begonnen met hem langzaam wat bij te voeren met slobber en wekelijks een vitaminepasta te geven. Even een extraatje, ook aangezien hij de laatste weken toch wat is afgevallen. Hopelijk kan hij zo straks net even wat beter lichamelijk de 'klap' opvangen. En baat het niet, schaadt het niet!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 14:39

Je kunt de vitamine spuit beter vervangen door een korrel of poeder die dagelijks gegeven wordt en juist gedoseerd is. Een weekelijkse spuit voegt niets toe aan je rantsoen, het lichaam zal enkel de dagelijkse benodigdheid eruit halen en met de rest wordt niks gedaan.

Als het paard geen tekorten heeft ben je aan het overdoseren en dat is niet wenselijk! Wat voer je verder? Een idee voor een dagelijks rantsoen zou zijn een fijne slobbermash die (afhankelijk van hoe dik hij nu is) laag of hoog energetisch is die hij straks gemakkelijk zonder tanden zou kunnen wegkrijgen, waardoor je dan een vitamine poeder mengt zodat hij alles binnen krijgt, zeker omdat wellicht het eten van ruwvoer niet meteen de eerste tijd goed gaat. Een ruwvoer vervanger als Seniores Priores zou ook makkelijk zijn voor hem om de benodigde vezels te krijgen als het ruwvoer de eerste tijd nog niet helemaal soepeltjes gaat. Het ene paard doet het in het begin beter op gras, de ander op droog ruwvoer. Mocht je paard op de weide kunnen is dat zeker een goeie om even te kijken waar je paard het makkelijkst eet.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 15:10

Oke, dank je wel...
Momenteel krijgt mijn paard seniorenmuesli van Marstall (ong. 1,5 schep per dag, verdeeld over 2 voerbeurten), en 4x per dag voordrooghooi. Vrijwel dagelijks in de middag ook slobber (mix van Marstall en Pavo), ong. 1,5 schep met lijnzaadolie en scheut zonnebloemolie.
Ik zeg maar meteen eerlijk: ik weet niet precies wat hij aan voedingsstoffen binnenkrijgt!

Ik had ook al in gedachten om Seniores Priores te halen voor de eerste 2 weken ofzo, zodat hij wel makkelijker kan eten en toch goede voedingsstoffen binnen krijgt.
Ook geweekte grasblokken (ben naam even kwijt) is door me heen geschoten maar heb daar eigenlijk geen ervaring mee.

Misschien dat ze tegen die tijd het land weer op gaan, dat bepaald de boer waar hij staat.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:29

Dan is het ieder geval geen algehele narcose. Goed idee om hem wat extra weerstand op te bouwen. Mijn merrie krijgt alleen seniores priores. Daarvoor gaf ik ook van alles. Bietenpulp, grasbrok, slobber, maïs. Ik was tijden bezig met alles klaar zetten en klaar maken. Ik vind het heerlijk om alleen SP te voeren. Zoveel makkelijker. Ze krijgt daarbij wel wat ruwvoer, maar alleen op ruwvoer zou ze te weinig krijgen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:27

ShamalArabs schreef:
De zenuwen lopen alleen tot aan de wortels, niet in de tanden zelf.

Wil je een 20-jarige, die nu nog gewoon zelfstandig kan eten, dit nog aandoen? Ik denk, gezien hij zelf nog goed eet en geen ongemak laat zien + zijn leeftijd, dat dit indd te ver gaat. Als zijn kiezen nu gevijld zijn komt ie 2 of 3 jaar wel door zonder vijlen als zijn kiezen gewoon goed zijn en redelijk normaal staan. Tegen die tijd kun je altijd nog kijken. Ontsteking is te behandelen en wellicht gaan dan zijn tanden ook weer vaster staan als het tandvlees geneest.

Dit is ook precies zo als ik er over denk!

Ik heb enige ervaring met problemen aan het gebit van mijn Haflinger. Verschillende tandartsen naar laten kijken. Diegene die Amerikaans geschoold waren riepen allemaal 'trekken' of 'stempelen'.
Achteraf is het gewoon 'vanzelf' opgelost met ondersteuning van homeopatische middelen en een niet-Amerikaans opgeleide tandarts.

Laat er nog eens iemand anders naar kijken!! Ik heb er toendertijd 3 verschillende tandartsen naar laten kijken en met totaal 5 tandartsen telefonisch contact gehad.

edit: ik lees nu dat je al verschillende tandartsen hebt geraadpleegd.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 08:36

Dank je wel voor je visie.
Sowieso is tandartsbehandeling noodzakelijk voor de in lengte afgebroken snijtand omdat daar een zenuw bloot ligt.
Ik denk niet dat de losse tanden weer vaster gaan zitten als het tandvlees ´geneest´.
Daarnaast zitten er evengoed nog ´splinters´ van het melkgebit die druk geven op de huidige tanden. Ik denk dus niet dat dit ´vanzelf´ over gaat. Het blijft een rigoureuze ingreep voor een verder gezond paard maar mijn beslissing staat vast.

Ik ga vandaag even langs de Welkoop voor Seniores Priores!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:50

Bij ons op stal staat een paard waarbij vorig jaar de voortanden getrokken zijn, die had ook veel onstekingen en was daar al een paar keer aan behandeld. Het bleef terugkomen en toen zijn de tanden eruit uitgehaald en het paard heeft nergens last meer van.

Volgens mij staat dat paard ook onder behandeling bij Bert en Madelon.
(net als bijna alle andere paarden bij ons op stal, ik ben zeer te spreken over hun als tandarts en DA)

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 09:15

oh spannend zeg
hoop dat het allemaal goed komt

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:21

Wat betreft evt de ontstekingen behandelen hè (visie van een aantal die voor het gebit laten zitten zouden zijn) ik dacht dat antibiotica nooit zo goed bij kiezen en tanden komt?
TS ik zou denk ik hetzelfde doen als jij. Beter tijdelijk ongemak, dan langdurig ongemak en geklooi. Het stabiliseert wel weer, dan ben je in 1 x van al het gedoe af. En heb je weer een happy paard, anders zit je ook continue in de onzekerheid over of je paard pijn heeft.
Ik ben zelf jaren aan het klooien geweest met m'n amandelen, beter 1 x goed, dingen er uit. Als er vanuit de omgeving van je mond afvalstoffen vrij komen, weet je waar die zo ongeveer als eerste naartoe gaan? Je hart!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 08:06

Lees even mee, mijn pony heeft gister zijn jaarlijkse gebits controle gehad en er moeten 2 à 3 voortanden verwijderd worden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:24

@Kabouterdans. Liggen de tanden die getrokken worden tegenover elkaar? Ik kan me voorstellen dat als een tand geen tegenoverliggende tand heeft om hem op zijn plaats te houden/tegendruk te geven bij het eten, dat dit ook problemen gaat geven. Heeft de tandarts daar wat over gezegd?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 19:23

Toen bij mijn paard de middelste voortand werd getrokken vorig jaar, werd er gezegd dat jaarlijks bijvijlen van de ondertand zou volstaan. Nu is het verhaal dan iets anders...
Wat is de reden voor het trekken van die tanden Kabouterdans?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:46

Nickas schreef:
Toen bij mijn paard de middelste voortand werd getrokken vorig jaar, werd er gezegd dat jaarlijks bijvijlen van de ondertand zou volstaan. Nu is het verhaal dan iets anders...
Wat is de reden voor het trekken van die tanden Kabouterdans?

Pony heeft ontsteking/fistelkanalen buitenste snijtanden.
Ook zou hij een voedingssupplement erbij moeten blijven houden om verdere aftakeling van zijn tanden tegen te gaan.
Ik ga morgen voor een second opinion, voordat ik besluit zijn tanden te laten trekken.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:09

Nickas schreef:
Nou, de afspraak om alles te trekken is gepland op 29 maart. Ben heel erg benieuwd hoe mijn paard zich gaat herstellen straks!
Hoe is het gegaan vandaag?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:15

En? Hoe is het met je paard, Nickas?
En jou 2nd opinion, Kabouterdans?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 07:44

Ik kreeg een 4 jaar geleden dezelfde keuze, alleen ging het om de onderste tanden. Mijn paard was toen 24 jaar en na een breuk van zijn onderkaak op 16 jarige leeftijd ging nu toch het e.e.a. loszitten, verzakken en ontsteken.

Ik heb toen besloten het niet te doen. Ik vond het te veel voor een paard op die leeftijd om nog allemaal door te moeten maken. Hij at nog prima, was in goede conditie en ik wilde hem gewoon niet dat hele proces en herstelperiode meer aan doen. Als hij zoveel pijn zou krijgen en niet meer zo kunnen eten wilde ik hem liever laten in slapen..

Datzelfde jaar heeft hij zelf één voor één die tanden eruit gegooid. De kleine open wondjes herstelde voorspoedig en zonder enkel probleem. Binnen een x-aantal maanden was hij het hele rijtje voortanden kwijt. De kaak was mooi schoon, geen ontstekingen of wat dan ook.

Volgende maand wordt hij 29 jaar en het gaat nog steeds super met hem! Nu sta ik uiteraard helemaal achter mijn toen genomen beslissing. Het heeft hem en mij veel ellende bespaart en niet het belangrijkste, maar wel mooi meegenomen het heeft dus ook geen operatiekosten met zich mee gebracht.