Het was bij haar ook allemaal gestabiliseerd, laten checken ook dmv röntgenfoto's en al op de kliniek in Utrecht, daar had ze iig geen last van.
Dan nog een paard van een vriendin, waarbij door luchtzuigen de boventanden geheel zijn afgesleten. Ook geen problemen hierdoor.
Mijn ervaring is dat het paardengebit zich snel stabiliseerd, bij meerdere paarden meegemaakt, wel andere dingen dan dit.
Nickas schreef:- Kiezen slijten sneller
- Door afwezigheid van druk tanden, meer druk op kiezen en kaakgewricht, wat artrose en hoofdpijn kan veroorzaken
- Kortere levensduur
- Geen kort gras kunnen eten
- Hoge kosten, rontgenfoto's van tevoren wordt aangeraden, behandeling moet evt. klinisch, waarschijnlijk hechten en enkele weken antibiotica kuren.
- Minder ruimte in de mond – dunner bit (scherper) nodig (of bitloos, maar is dat voor buitenrijden geen optie bij mijn paard)
- Stress/frustratie door niet goed kunnen grazen
- Tong zal waarschijnlijk naar buiten hangen
Mijn visie op de door jou genoemde punten:
1.) i.p. groeien de kiezen weer bij, dan zal je wel de TA wat vaker moeten laten komen om het weer netjes bij te werken
2.) Artrose bouwt langzaam op, zal dit nog ontstaan voordat je paard komt te overlijden? Evt. hoofdpijn heb ik geen kennis van, maar dit zal niet opwegen tegen de pijn die je paard nu ervaart.
3.) Waarom zou dit verkorten? Overigens, bij een continue rottings-/ontstekingsproces, zal deze sowieso verkorten.
4.) Geen problemen mee gezien, ze doen ook veel met hun lippen. Evt. extra bijvoeren dan inderdaad.
5.) Röntgenfoto's bij mijn merrie vielen m.i. iig mee, anders vooraf opvragen? kun je er iig rekening mee houden
6.) Een dunner bit is vaak sowieso prettiger, omdat een paard van zichzelf geen/weinig ruimte in de mond heeft ervoor. Mits vriendelijk gebruikt natuurlijk.
7.) denk echt dat dit meevalt
8.) Tja
er is nog een kans van niet