Hoefbevangen, wat een rot ziekte!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Hoefbevangen, wat een rot ziekte!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 09:04

Op wat voor beslag hebben jullie hem staan Malissapaard?

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:07

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:08

Uuhm een zooltje met hiertussen hennep volgens mij. Wij hebben het laten doen door de hoefsmid uit Utrecht kost 110€ kan je eventueel het telefoon nummer geven

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:16

Vervelend zeg, heel naar om zo machteloos te zijn!

Onze merrie was ook hoefbevangen. Bleek later de ziekte van Cushing te hebben. Zij kreeg ook bute en asperine. Wij gaven haar zelf nog drainage compositum (Paardendrogist). Het herstel duurde erg lang, denk wel 4 weken. Pas toen konden we foto's maken omdat ze daarvoor nog niet zolang op de trailer kon staan vanwege de pijn in de hoeven. Op de foto was een duidelijke verzakking van het hoefbeen te zien. Dat is nu eigenljk het belangrijkste bij jouw paard: waardoor is hij hoefbevangen geraakt en krijg er grip op! Wat wij ook nog deden met ons paard was zo min mogelijk lopen, eigenlijk boxrust. Wel 3x per dag alle hoeven koelen met water, flinke poos de koude straal erop.
Pas na 4 weken, toen de fotos gemaalt waren, zijn de hoeven bekapt. Best wel heftig ook, hele andere vorm en ijzers met zooltjes. Toen liep ze ook even moeilijk maar sindsdien is het beter. De smid van ons was die van dierekliniek Emmeloord. Heeft veel ervaring met hoefbevangen paarden. Hij heeft ons aangeraden zeker 2 maanden nog niks te doen, ook niet los te zetten, want met een verkeerde beweging kunnen de ligamenten verder uit elkaar gaan. Het is nog een los zooitje in de hoef van je paard, doe daar erg voorzichtig mee, want je kunt het niet terugdraaien..
Succes!
Laatst bijgewerkt door LesleyLady op 19-02-13 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:17

Twee jaar terug was mijn pony ook erg hoefbevangen, zij heeft toen vrij pittige medicatie gehad van de VA, ik kan vanmiddag/avond wel kijken of ik het nog ergens kan vinden? Met alleen bute redden wij het niet. Helaas is ze er gevoelig voor en had ze er 7 jaar terug ook last van. Ponylief staat in een paddock 24/7 met schuilstal en beperkt hooi. Wanneer we haar onbeperkt hooi geven begint het gezeur weer van voor af aan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:34

Vorig jaar voorjaar leek mijn pony ook hoefbeangen, ook bloed laten prikken en ook hoge leverwaardes. Mijn da wees me er toen op dat het misschien leverbot zou kunnen zijn, dus ontwormd tegen leverbot en hij liep weer 10x beter (leverbot geeft namelijk rare symptomen onder anderen kreupel lopen).

Hij is toen ook gelijk op de mg gegaan (hij was erg dun), wat het dus was bij hem doordat hij leverbot had ging zijn lichaam achteruit, door een tekort aan een boel dingen (ik hield hem schraal omdat ik dacht dat hij hoefbevangen werd) werd hij dus daadwerkelijk bevangen (heel licht gelukkig) en door de mg, het ontwormen en 24/7 op een weide met gewoon gras liep hij binnen 4 weken weer super!

Vooral omdat ik zie dat zijn leverwaardes omhoog zijn misschien even opzoeken wat leverbot inhoud e.d. (de behandeling is heel makkelijk namelijk gewoon ontwormen..)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 11:30

ZusJacobs, dat ga ik ook meteen even aankaarten, bedankt!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 11:30

LovingTweety schreef:
Twee jaar terug was mijn pony ook erg hoefbevangen, zij heeft toen vrij pittige medicatie gehad van de VA, ik kan vanmiddag/avond wel kijken of ik het nog ergens kan vinden? Met alleen bute redden wij het niet. Helaas is ze er gevoelig voor en had ze er 7 jaar terug ook last van. Ponylief staat in een paddock 24/7 met schuilstal en beperkt hooi. Wanneer we haar onbeperkt hooi geven begint het gezeur weer van voor af aan.

~
Zou je willen kijken wat het was?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:57

Wat een lastige situatie! Het eerste wat bij mij te binnen schoot was ook Cushing. Combinatie leeftijd en plotseling bevangen (bevangen worden van een halve schep granen is niet normaal) en die koker...
Gewoon even wat vragen: hoe is je paard z'n drink gedrag? Weet je hoeveel hij drinkt? Hoe is de weerstand? Hoe zijn zaken zoals wondgenezing, verharing, algemene fitheid en humeur? (Denk niet alleen in korte termijn. Mijn paard was bijvoorbeeld qua humeur en fitheid al 2 jaar minder... Ik dacht dat dat kwam door ouderdom. Maar met medicatie gedraagt ze zich weer als een 3 jarige).

Verder verstandig idd om foto's te laten nemen. Daar kan je smid zijn beslag of bekapping ook op aanpassen! Mijn paard had bijvoorbeeld heel veel baat bij een ijzertje en liep na het beslaan zo veel beter, waardoor ze in de paddock weer ging rondscharrelen en zo haar eigen genezing stimuleerde.

Wat voer je nu?

En hou je paard qua eetgedrag en gapen ook in de gaten! Ascal (aspirine) staat er om bekend maagproblemen te geven, zeker als je het langdurig geeft. (Die van mij heeft 2 weken Ascal gehad en heeft er maagzweren aan over gehouden, waardoor aanvullende behandeling nodig was).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 14:06

Hij drinkt goed, hij heeft een paar dagen op stal gestaan en dronk dan zijn waterton leeg net als normaal (+/-) 60 liter kan erin gok ik.
Wondgenezing is goed (althans vorig jaar heeft hij een wond gehad), ook geen litteken vorming, algemene fitheid normaal was erg goed, hij oogde jonger, humeur eigenlijk niet afwijkend.

Cushing ga ik ook zeker overleggen met de DA, ik sta zeker open voor speciaal beslag als dat nodig is, vanmiddag nog even achter die foto aanbellen nog geen reactie gehad.

Ik voer nu hooi en zemelen om de aspirine in op te lossen, gisteren magnesium erdoor gedaan maar dat vind hij niet lekker.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:23

Ik denk ook aan Cushing.. deze paarden zijn ook extra gevoelig voor bevangenheid.
Helaas weet ik wat je mee maakt, Luna is 3x (hoef)bevangen geweest, en helaas de laatste keer is haar fataal geworden..
Toen we nog niet wisten dat Luna Cushing had, en 1x hoefbevangen was geweest, heb ik heel veel gehad aan hoefsmid v. Nassau, die heeft haar dmv voeten in het gips, en daarna speciaal beslag er weer bovenop gekregen, althans, ze had haar gangwerk weer terug en ik kon de wedstrijdsport weer in.
Ook is Visdonk bekend met Cushing, ik heb veel gehad aan hen.
Als je vragen hebt, Charlotte; pb staat open!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:56

Hoeveel drinkt hij dan ongeveer per dag?

Aspirine en magnesium kun je ook oplossen in water of appelmoes en dan met een spuit geven (zoals met een wormenkuur). Heb laatst nog spuiten gekocht bij de apotheek en 50cc spuit was 50 cent... Dus is wellicht een tip zodat je alles makkelijk naar binnen krijgt!

Lepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:23

Hoi, wat erg voor je maar als ik je verhaal lees denk ik toch ook dat de bevangenheid moet verderkomen van iets anders...
Die schep granen heeft de emmer doen overlopen maar normaal mag dit wel niet natuurlijk... Bloedonderzoek en verder kijken zou ik toch aanraden.

veel succes...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 17:36

Zijn bak leeg dus 60 liter, morgen komen ze ook foto's van de hoeven maken. Pff ipv vooruit lijkt hij alleen maar achteruit te gaan.

Ik heb idd een grote spuit daar geef ik nu de bute mee.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:57

60 liter per dag dus? En wat is het voor een paardje? En hij staat nu stil?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 17:58

Het is een New-Forest D pony, hij staat nu alleen stil en vandaag heeft hij heel veel gelegen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:05

Dan drinkt hij veel te veel!

Mijn Epony dronk 40 liter op een dag... Ik dacht ook dat dat normaal was tot m'n DA van de stoel viel toen ik t zei :+
Nu met medicatie drinkt ze 15 tot 20 liter op een dag... Wees je bewust dat dit wel echt een belangrijk symptoom is voor Cushing (suikerachtige verschijnselen).

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:16

Ik vind dat ook abnormaal, dat vele drinken. De mijne had dit ook absoluut niet met de HB. Cushing of leverbot klinkt dat niet eens zo ver uit de buurt, als ik de symptomen lees. He bah, wat ontzettend sneu

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 20:07

Focussed schreef:
Dan drinkt hij veel te veel!

Mijn Epony dronk 40 liter op een dag... Ik dacht ook dat dat normaal was tot m'n DA van de stoel viel toen ik t zei :+
Nu met medicatie drinkt ze 15 tot 20 liter op een dag... Wees je bewust dat dit wel echt een belangrijk symptoom is voor Cushing (suikerachtige verschijnselen).

Ja echt? Dat ga ik dan morgen meteen eens vragen.

De dierenarts is net weer geweest, omdat hij vanaf vanmiddag al lag en ook steeds helemaal plat ging liggen echt een naar gezicht.
Hij heeft geen zoolperforatie en de zool zelf zag er verder ook goed uit.

Ondanks de pijn stond hij ietsjes beter op zijn voeten dan de vorige keer dat de VA hem gezien heeft. Op mijn verzoek is de bute gestopt en gaan we weer metacam proberen, goed was dit niet voor de lever, maar nu wel noodzakelijk.

Morgen komt de VA zelf foto's maken van de hoeven, de smid en VA hebben ook overleg gehad en aan de hand van de foto's morgen wordt er besloten of hij op speciaal (en welk) beslag komt te staan.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:14

Jeetje wat naar dat het zo slecht gaat met je pony! Dan ben ik blij dat onze Shet nog rondhobbeld... Metacam werkt bij haar gelukkig wel goed. Spannend foto's, wij gaan vrijdag naar de kliniek voor foto's.
Sterkte!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:47

Ja, als je toch het bloed wilt laten natrekken zou je meteen een ACTH meting kunnen laten doen. Dan weet je of je paard Cushing heeft of niet! Kan de DA wellicht ook een leuk prijsje maken voor het totaal.... Mocht hij Cushing hebben is het wel een belangrijke factor voor de genezing om het paard medicatie te geen. Anders is het dweilen met de kraan open! Maar het kan het natuurlijk ook helemaal niet zijn... Overleg het even met je DA!

Hopelijk knapt je paard snel op! Toen mijn paard bevangen was liep ze met de Metacam ook niet meteen de sterren van de hemel. Je zag absoluut dat er nog een lichte gevoeligheid was. Maar dit hoeft geen nadeel te zijn. Je paard voelt dan namelijk dat hij nog voorzichtig moet doen en gaat dus niet over z'n grenzen heen doordat hij de pijn niet voelt!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:25

Mijn paard heeft ook een ontstoken koker gehad afgelopen zomer, daarna raakte hij bevangen. Ik heb hem laten testen op cushing, helaas (of gelukkig, want je kunt ze wat geven om symptomen te verminderen) heeft hij cushing..

Goed dat je het gaat vragen, verzoek het zelfs zou ik zeven, er zijn nl toch wel wat DA's die de symptomen niet herkennen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:28

Zeven = zeggen, sorry zit op telefoon, helaas kan ik het niet gewijzigd krijgen..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 12:31

Net even mijn moeder gebeld, hij heeft in ieder geval vanochtend gestaan en draait en loopt kleine stukjes nu, het lijkt ietsje beter te gaan dus, toch vreemd omdat metacam minder sterk zou moeten zijn dan de bute.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 13:32

De dierenarts is geweest, de foto's zijn gemaakt en daar belt hij straks de uitslag van door en overlegt meteen met de hoefsmid.
Ook is er bloed geprikt voor cushing (duurt ongeveer 2 werkdagen) en leverwaardes ivm mogelijk leverbot.