Mais voeren aan paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:10

tylando schreef:
omdat het goedkoper is????

meeste paarden eten het niet graag!

Ik voer ingekuilde mais al jaren......
Vooral aan een pony die moeilijk op kilo's te krijgen zijn.
En........ de pony's hier vinden het allemaal heerlijk!

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:15

Amado schreef:
Een paardenlichaam is niet gemaakt voor het verteren van onder andere mais en tarwe. Dit is dus ook enorm slecht. Niet aan beginnen dus

Dat het enorm slecht is is niet waar.
Hier voer ik al 25 jaar aan mijn pony's. Vooral voor oudere beesten is het heerlijk
Ze vinden het het lekkerst als de mais geoogst is en dan vers van de bult.
Maar de ingekuilde mais is net zo lekker. Wat ze ook heerlijk vinden is een maiskolf
geplukt uit het land of die blijven liggen als de loonwerker geweest is.
Ze knabbelen dan eerst de korrels eraf en dan eten ze alles op!

Floortz

Re: Mais voeren aan paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:56

Het overgrote deel van de paarden is te dik. Voor oude, tandenloze moeilijk op gewicht te krijgen paarden zou ik me er nog iets bij kunnen voorstellen (meer voorzichtige bijvoegelijke naamwoorden kan ik er zo niet bij verzinnen...) Mais is een suikerrijke dikmaker. Voor het gemiddelde gewone gezonde sport/huis/tuin/keukenpaard is het niet gezond en niet nodig als voer.

HippoLogic

Re: Mais voeren aan paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 06:13

Wat is in gekuilde mais? Zijn dat gefermenteerde maiskolven of de stengels (het groen)? Het zijn de maiskorrels die niet goed zijn voor de darmflora.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:04

HippoLogic schreef:
Wat is in gekuilde mais? Zijn dat gefermenteerde maiskolven of de stengels (het groen)? Het zijn de maiskorrels die niet goed zijn voor de darmflora.

Alles wat gefermenteerd is is ook uitzonderlijk slecht voor de darmflora.

xliefsesmeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:20

hoi,
ik geef mijn paard iedere dag snijmais. en ik merk niks anders aan hem maar dat is bij ieder paard natuurlijk ander want ik weet niet hoe je paard is en hoe hij er op gaat reageren

groetjes ♥

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:37

Floortz schreef:
Het overgrote deel van de paarden is te dik. Voor oude, tandenloze moeilijk op gewicht te krijgen paarden zou ik me er nog iets bij kunnen voorstellen (meer voorzichtige bijvoegelijke naamwoorden kan ik er zo niet bij verzinnen...) Mais is een suikerrijke dikmaker. Voor het gemiddelde gewone gezonde sport/huis/tuin/keukenpaard is het niet gezond en niet nodig als voer.

Ik dacht dat het ook vooral afgeraden werd om aan hb gevoelige ponys te geven, klopt dat?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:45

detos240 schreef:
Amado schreef:
Een paardenlichaam is niet gemaakt voor het verteren van onder andere mais en tarwe. Dit is dus ook enorm slecht. Niet aan beginnen dus

Dat het enorm slecht is is niet waar.
Hier voer ik al 25 jaar aan mijn pony's. Vooral voor oudere beesten is het heerlijk
Ze vinden het het lekkerst als de mais geoogst is en dan vers van de bult.
Maar de ingekuilde mais is net zo lekker. Wat ze ook heerlijk vinden is een maiskolf
geplukt uit het land of die blijven liggen als de loonwerker geweest is.
Ze knabbelen dan eerst de korrels eraf en dan eten ze alles op!

Het is wel enorm slecht. Het bestaat voor het grootste deel uit zetmeel en rauw maïszetmeel is slecht verteerbaar in de dunne darm. Ze slaan het op in de dikke en blinde darm waar het gaat verzuren en dat geeft problemen. Een hoog zetmeelgehalte wil je sowieso al niet hebben.

Ik heb er veel paarden slecht op zien gaan. Snap echt niet dat er vandaag de dag nog mensen zijn die dit voeren. Vroeger was het normaal ja, tot we erachter kwamen wat mäis met een paardenlichaam doet. Het zit vol suiker en dat wil je gewoon niet. Een mager paard aan laten komen kun je ook beter niet met suiker doen maar met eiwitten en vetten.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:50

Wij voeren dit in de wintermaanden bij als er geen weidegang meer is naast voldoende voordroog-hooi.

Onze paarden doen het er prima op en ze hebben wat extra's naast hun krachtvoer en hooi wat ze vaak erg kunnen waarderen.
Nooit last van paarden die er last van hebben.

Wij doen met zo'n 11 paarden ongeveer 3 weken met zo'n baal. Steeds met een hark de toplaag los harken en zo blijft hij goed en gaat niet broeien.

Al denk ik wel dat zo'n baal bij kleinere getallen lastig word aangezien het niet onbeperkt goed blijft en dan gaat broeien en schimmelen.