Er is al weer een hoop gezegd hier, haha houd het niet zo goed bij
Maar ik wil voor de serieze mensen best het een en ander uitleggen. Waarom ik daar voorzichtig mee ben, is dat het heel snel afgekraakt wordt en dat is jammer.
Maar voor de mensen die wel echt geinteresseerd zijn is het waardevol!
Het verhaal zal niet compleet worden, omdat ik niet in een paar regels uit kan leggen hoe het precies werkt. Daarnaast denk ik dat we ook nog lang niet snappen hoe het precies werkt. Maar dat denk ik van de dierenarts ook, zonder zijn kennis van zaken naar beneden te halen. Een DA kan ook niet in het kort uitleggen hoe een immuunsysteem werkt. En ik denk en heb dat ook door erkende (dieren)artsen horen zeggen: Eigenlijk weten we nog maar heel weinig van het menselijke lichaam!
Maar goed dat terzijde.
De homeopathie:
Eigenlijk werken we via natuurwetten. Het gaat altijd om balans, met een mooi woord homeostase. Ieder lichaam moet, om in leven te blijven, in balans vinden en behouden in het lichaam. Denk aan je suikerspiegel, de zuurtegraad, temperatuur etc.
Het lichaam zal daarom altijd tegengesteld reageren op een bepaalde prikkel. Dat is ook logisch, want op die manier ga je weer richting balans.
Een mooi voorbeeld vind ik altijd (wat we bij de paarden vaak genoeg kunnen testen

) bij koude vingers. Als je je hand onder de koude kraan houd dan zal je lichaam warmte " er naar toe sturen". Je handen worden dan warm. Ook onder de douche kun je dat merken. Als je een hele hete douche pakt, krijg je het daarna vaak koud. (dat is ook afhankelijk van je eigen lichaamstemp etc.)
Het grappig is ook dat je dat ook kan zien aan bepaalde reactie van je lichaam. Als je je stoot (deuk naar binnen eigenlijk) maakt het lichaam een bult aan. Ook dat is tegengesteld!
De homeopathie werkt hier mee. De grondlegger van de homeopathie heeft ontdekt dat als je een bepaald middel inneemt dit middel symptomen veroorzaakt, terwijl dat middel eigenlijk juist gebruikt werkt om de symptomen te genezen. Wat gebeurd er dan als je zo'n middel inzet als die symptomen er al zijn? Dan gaat het "zelfgenezend vermogen" tegengesteld reageren, op het middel (mits dosis goed is) en gaan de symptomen dus uiteindelijk weg!
Dat is vaak met fysiologische ziekte, bijv diarree veel beter te begrijpen als echt fysiek geworden symptomen als artrose. Maar in principe werkt het hetzelfde.
Homeopathische middelen werden verdund om de giftigheid eruit te halen.Toen werd ontdekt dat de middelen dan alleen maar beter gaan werken (mits inderdaad geschud, dat is een groot verschil!) Waarom en hoe dat precies werkt is moeilijk te begrijpen, maar het werkt gewoon zo.
Dat mensen niet geloven dta er dan nog wat "inzit", snap ik wel. Echter er is gebleken dat water boodschappen kan aannemen. Water zet zich naar de informatie. Dat is ook waarom homeopathische middelen dmv het water oa werken.
Hierboven kort uitgelegd de basis van de homeopathie.Natuurlijk kan er veel meer meespelen, want ziekte kan erg complex zijn. Maar het is wel genezen volgens de natuurlijke manier van reageren van een organisme.
Even in gaan op wat hier verder is gezegd boven: rhus-t is idd een heel belangrijk middel bij artrose. Maar er zijn idd meerdere middelen.
Waarom je bij zulke fysieke klachten als artrose nog steeds baat kan hebbenvan glucosamine kan ik ook uitleggen. Homeopathie werkt op het proces, aansturing vanuit het zelfgenezend vermogen. Hiermee kunnen we dus zorgen dat het lichaam zorgt voor beter kraakbeen. Dat het proces van achteruitgang geremd of gestopt wordt etc.
Echter soms is er zoveel "schade" dat een fysieke stof toevoegen het lichaam extra kan helpen.
Ik hoop dat het voor de mensen die interesse hebben het een duidelijk verhaal is geworden.
Mochten er nog meer vragen zijn, stel ze gerust!