Gouden tip schimmel in hoef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Gouden tip schimmel in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 08:10

Schimmel komt door een verstoorde ' huishouding'. Het is goed om het van binnenuit aan te pakken. Ik heb er geen ervaring mee op dit gebied, maar veel goeds gehoord over zeohorse feed. Zeohorse feed reinigt het lichaam en vult tekorten aan. Juist op gebied van schimmels schijnt het veel te doen.

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 08:16

Onze hoefsmid zei dat het honing van de imker moet zijn, onbehandeld. Bij ons werkte het goed!

theo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:17

Schimmel komt van binnenuit en kun je dan ook alleen echt genezen van binneuit. Het is terug te voeren op een verminderd immuunsysteem.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:33

Kirsten_S schreef:
MarChak schreef:
Weet je nog welk merk Teatree? Dit soort olieën wordt nogal eens 'versneden', oftewel gemengd, met goedkopere niet werkzame olie, en dan zul je idd weinig resultaat boeken.
Honing is inderdaad ook een optie, probeer aan goede acaciahoning te komen.

Deze was het. We hebben dat ook een tijdje gedaan met een kwarstje..

http://beauty4girlzz.blogspot.nl/2012/1 ... e-oil.html

Ik zou deze zelf niet snel kopen, erg commercieel prijsje, dus bij mij ook twijfel of er echt alleen 100% in zit wat erop staat. Kan best voldoende werken waar het voor wordt aangeprezen, puistjes behandelen.
Die ik gebruik is dubbel zo duur, maar daarvan weet ik zeker dat het hele goede, zuivere teatreeolie is (Silverlinde, is sowieso een duur merk, maar het geld dubbel en dwars waard).
Puur erop/in druppelen, niet met een kwastje dat je waarschijnlijk telkens opnieuw voor hetzelfde gebruikt, en verontreinig je de olie en kan de werking verminderen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:41

Je moet absorbine hooflex frog & sole (oude naam: thrush remedy) gebruiken.
Super spul! Ik gebruik het nu voor een schimmel in de hoef. Eerder al gebruikt tegen rotstraal. De verwachting was toen dat het met 3 maanden over zou zijn, maar de rotstraal was al niet meer terug te vinden na 6 weken. Het is heel vloeibaar en dringt dus diep door in de hoef en het is heel erg makkelijk en snel aan te brengen.
Van een website:
"Hooflex Thrush Remedy is de oplossing voor hoeven met rotstraal en white line disease en doodt tevens bacterien en schimmel vorming in de hoef. De kleurloze formule droogt de hoef niet uit en laat ook geen plakkerige vlekken achter."

Je kan het oa kopen bij uhg-shop en agradi voor ongeveer 20 euro. Je doet er ook heel erg lang mee.

In ieder geval succes!

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:51

Dierenarts opbellen en vragen om een injectie voor de schimmel, dit vervolgens na 2 weken een keer herhalen.
en ook de schimmelgebieden behandelen met spul van de dierenarts , weet even de naam niet, maar het is gebaseerd op chloor.
hiermee wordt het namelijk vanuit het lijf bestreden, mijn paard heeft hier heel veel baat bij gehad. Daarvoor ook véél geprobeerd, maar hier is het uiteindelijk mee weg gegaan.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:09

Solvy wat doet de chloor inde rest van het lichaam van het paard???? Ik kan me niet voorstellen dat het gezond is. Natuurlijk wil je van de schimmel af, maar dat kan op veel natuurlijkere manieren als met iets op basis van chloor.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:30

Mijn pony had er ook last van en heb ik iedere dag behandeld met onbehandelde honing.
Is er prima van weggegaan.
Eerst goed schoonmaken en dan flink honing er op met een watje erachteraan om het gat af te dekken.
Duurt wel even hoor,kan heel hardnekkig zijn.

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:34

mirim schreef:
Solvy wat doet de chloor inde rest van het lichaam van het paard???? Ik kan me niet voorstellen dat het gezond is. Natuurlijk wil je van de schimmel af, maar dat kan op veel natuurlijkere manieren als met iets op basis van chloor.

Dat op basis van chloor dat is alleen het spul wat je in de hoef doet ;) (klein beetje maximaal 7 dagen achter mekaar) Dit zit niet in die enting!
Het is jammer dat ik de namen zo even niet uit mijn hoofd weet, dit zal ik thuis even op moeten zoeken.

Ik snap dat er natuurlijkere manieren zijn, geloof me heb heel veel geprobeerd, maar uiteindelijk is mijn paard er met deze combinatie vanaf gekomen ;)

Nou moet ik er wel bijzeggen dat die van mij ijzers heeft waardoor het behandelen een stuk lastiger is, en zonder ijzers ook echt geen optie was.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 15:06

In ieder geval bedankt al voor alle tips! Ik gaat even overleggen hoe. en wat. De tuinen had manuka honing trouwens ,en die zou goed zijn tegen schimmels en bacterien.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:14

Thorrie schreef:
cleantrax

dit idd, moest ik ook gebruiken van de hoefsmid (een natuurlijke hoefbekapper) voor mijn paard die schimmel in een scheurtje van de hoef had. Been in zo'n hoefzak waar we dat middel ingedaan hadden en even laten weken.
Werkt erg goed, straf spul. Resultaat weet ik niet echt, mijn paard is wat later overleden.

Honing is idd ook een optie. Veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:15

Wij gebruiken altijd een creme van de kruidvat tegen voet/nagel schimmel.
Werkt super !

Sirarvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:16

Epsom zout (bevat magnesiumsulfaat).
Wordt ook voor mensen als badzout verkocht (bij o.a. huidproblemen)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 17:45

Thx iedereen voor de tips en pbs!
Ik heb een propolistinctuur besteld, 15 ml, kostte niet veel.
Alleen vraag ik me wel af hoe ik het dan moet inbrengen als een kwarstje niet handig is. Een wattenstaafje zuigt het zo op dus dat lijkt me ook niks.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:47

Pipetje, of evt. eerst op een (plastic) lepeltje druppelen en dan in de hoef laten druppelen, dan blijft het pipetje ook schoon.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:33

Wegwerpspuitje ( zonder naald uiteraard ) ?
Kun je er ook nog een beetje druk achter zetten ...

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:05

Ik heb ook een paard met schimmel in de hoef, ik houd dit even in de gaten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:07

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:14

Ik moest van mijn hoefsmid twee keer per week formaline op het uitgesneden gedeelte smeren. Is een duur goedje, en flink chemisch (onkruidbestrijdingsmiddel), dus niet op de benen smeren en ook meteen goed wassen als je het op je handen krijgt.
Maar het werkt wel, is eindelijk beter aan het worden. Laatste keer hoefde de hoefsmid niets weg te snijden.
Vooral veel geduld, volhouden met smeren tot de volgende bekapbeurt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:18

Propolis tinctuur werkt het beste. Aanbrengen met een pipetje.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:39

Pippaa schreef:
Je moet absorbine hooflex frog & sole (oude naam: thrush remedy) gebruiken.
Super spul! Ik gebruik het nu voor een schimmel in de hoef. Eerder al gebruikt tegen rotstraal. De verwachting was toen dat het met 3 maanden over zou zijn, maar de rotstraal was al niet meer terug te vinden na 6 weken. Het is heel vloeibaar en dringt dus diep door in de hoef en het is heel erg makkelijk en snel aan te brengen.
Van een website:
"Hooflex Thrush Remedy is de oplossing voor hoeven met rotstraal en white line disease en doodt tevens bacterien en schimmel vorming in de hoef. De kleurloze formule droogt de hoef niet uit en laat ook geen plakkerige vlekken achter."

Je kan het oa kopen bij uhg-shop en agradi voor ongeveer 20 euro. Je doet er ook heel erg lang mee.

In ieder geval succes!

Dit spul gebruik ik ook op aanraden van de hoefsmid. Werkt inderdaad heel goed!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 13:28

Hoefsmid is weer geweest en heeft indd weer schimmel bevestigd.
We doen nu eerst met betadine schoonmaken , daarna appelciderazijn erin spuiten. Daarna beetje
drogen en dan gaat de propolistinctuur erin..
Verder blijft het afwachten of dit werkt, want hij zei dat er drie soorten schimmels zijn en de honing
maar tegen een helpt!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:32

Ik heb hoefschimmel bij mijn paard behandeld met azijn. Duurde even maar na een paar weken was hij ervan af :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:10

Solleke_Noah schreef:
Ik heb hoefschimmel bij mijn paard behandeld met azijn. Duurde even maar na een paar weken was hij ervan af :)

Ja dat zou ik ook adviseren. Azijn lijkt mild maar schimmel kan er absoluut niet tegen! :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:52

Als je een dunnere vloeistof erin wil spuiten, is deze spuit heel handig: http://www.google.nl/#hl=nl&gs_rn=2&gs_ ... 80&bih=880 . Je kan hem bv. met Daktarin weken lang dagelijks gebruiken, tussendoor af en toe schoonmaken met een doekje, ik vond het ideaal, omdat het kromme dunne tuitje lekker in het gaatje dat je gemaakt hebt kan komen.