Insuline resistent, maar we hebben het gered!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 19:57

Bassenqua schreef:
Complimenten hoor TS, wat een verschil met waar hij weg kwam.

Ook ik lach hier in mijn vuistje dat je dit hebt kunnen bereiken door middel van homeopathie, ook ik werk véél met alternatieve manieren en weet dus dat het werkt, heb al vaker kleine wondertjes zien gebeuren. :D Top dat je ondanks je eerdere weerstand hier tegen het toch aan gedurfd hebt om op de alternatieve manier te starten. Ik ben blij voor je paard dat je dit gedaan hebt. +:)+

Wel jammer dat je de behanndelwijze niet in het topic wil zetten, hierbij hoeft de naam van de behandelaar niet vermeld te worden. Ben er nieuwsgierig naar maar ben niet zo van de PB's. ;)

Zoals ik in een eerder berichtje noemde is de behandelwijze bij Fiek gewoon homeopathie geweest..
Echter heb ik de reguliere geneeskunst hier wel nodig gehad voor het stellen van die echte diagnose.. Dat zou de homeopaat ook kunnen maar dan heb je niet de 'bewijzen' om de groep mensen die daar niet in gelooft, te laten zien wat het resultaat is en dat hij ook echt die ziekte had..

Zelf heb ik geen bewijzen meer nodig :-) Ben zelf uiteindelijk ook door haar behandeld want de rolstoel stond al klaar ivm ernstige fybromyalgie maar sinds haar behandeling kan ik alles weer en leef ik nagenoeg pijnvrij (waar ik vanaf mijn 15e al zware pijnstillers moest slikken..)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:00

SuperRoos schreef:
geerke schreef:
;) mijn paard is ook zeer ernstig IR,maar nooit te dik geweest.

Volgens mij hebben wij toen ook samen in het IR topic gezeten toch? Kreeg jouw paard die schildklierhormonen of was dat die van iemand anders?
Er zijn verschillende vormen van IR eigenlijk ook weer en bij elk paard geeft het andere reacties. Kan zelfs extrem ondergewicht veroorzaken.. In Fiek's geval was de insuline zo hoog en dat zorgde ervoor dat hij niet meer af kon vallen. Wat dat betreft is er ook nog zo weinig over bekend hoe het precies in elkaar steekt..

klopt...dat was ik.Bij mijn paard werkte zijn schildklier ook te traag.Hij heeft er nu cusing bij ;)
Ik ben blij dat fiek weer opgeknapt is!
Hij is van ver gekomen en jullie hebben het toch maar mooi gered!
Hoe maakt niet uit,het heeft gewerkt,dat is het belangrijkste!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:01

Wow Roos, wat een enorm verschil!! Fiek ziet er goed uit, ook heeft dat 4 jaar geduurd.
Respect dat je er zoveel tijd en moeite in hebt gestoken en de deskundige meningen naast je hebt neergelegd.
Heel veel plezier met trainen komende zomer ;)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:02

Fijn dat ie zo is opgeknapt! Maar.... jouw paard had niet te hoge insulinewaardes (in dat geval zou ie vreselijke hypo's krijgen), maar zijn glucosewaarden waren te hoog. Een IR paard of een mens met diabetes type II maakt minder insuline aan en het lichaam is minder gevoelig voor de nog aanwezige aangemaakte insuline. Hierdoor stijgt het glucosegehalte in het bloed en zal het paard/mens inderdaad dikker worden (dit is maar een van de symptomen van diabetes). Ben erg benieuwd met welke medicijnen je dit onder controle hebt gekregen (mag per PB)?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:04

geerke schreef:
klopt...dat was ik.Bij mijn paard werkte zijn schildklier ook te traag.Hij heeft er nu cusing bij ;)
Ik ben blij dat fiek weer opgeknapt is!
Hij is van ver gekomen en jullie hebben het toch maar mooi gered!
Hoe maakt niet uit,het heeft gewerkt,dat is het belangrijkste!

Weet nog dat ik door jouw tip over die hormonen heb overlegd met de dierenarts hier, en die zei toen, het is MAAR een fjord, daar ga je toch niet zoveel geld in steken aan behandelingen, ohh woest was ik haha

Vervelend dat die van jou nu ook cushing heeft, lijkt ook vaak samen te gaan met IR volgens mij..
Kun je hem wel redelijk stabiel houden?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:06

hoogendroog schreef:
Fijn dat ie zo is opgeknapt! Maar.... jouw paard had niet te hoge insulinewaardes (in dat geval zou ie vreselijke hypo's krijgen), maar zijn glucosewaarden waren te hoog. Een IR paard of een mens met diabetes type II maakt minder insuline aan en het lichaam is minder gevoelig voor de nog aanwezige aangemaakte insuline. Hierdoor stijgt het glucosegehalte in het bloed en zal het paard/mens inderdaad dikker worden (dit is maar een van de symptomen van diabetes). Ben erg benieuwd met welke medicijnen je dit onder controle hebt gekregen (mag per PB)?

Het klopt niet wat je zegt..
Insuline zat op bijna 80 (rond 10 is normaal) en glucose was normaal rond de 5 bij hem geloof ik..

Hypo's kan een paard niet hebben volgens de dierenartsen die ik had (3 verschillende) ik deelde die mening niet en geloof menig keer hypo's bij hem gezien te hebben, dan lag hij languit gestrekt in de stal, lusteloos, met zijn ogen te draaien en als ik dan mandarijnen en appels gaf (kreeg hij anders nooit maar was voor de hypo's naar mijn mening) knapte hij op..
Jij bent de eerste die me verteld dat hypo's bij paarden dus kunnen..

Er zijn inderdaad 2 types diabetes en Fiek had de resistentie, dus met de torenhoge insuline, die bij mensen eigenlijk niet op deze manier voorkomt volgens mij..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:08

Bij insulineresistentie zijn er twee stadia te onderscheiden:

•Het "pre-diabetes" stadium, ook wel "Impaired Glucose Tolerance" (IGT) genoemd. In deze situatie wordt de insulineresistentie door de pancreas gecompenseerd door steeds meer insuline aan te maken. De ongevoelig geworden cellen nemen dan door de verhoogde hoeveelheid insuline toch nog voldoende glucose op. Het glucosepeil is dan nog binnen de perken, maar het insulineniveau is dan aanmerkelijk verhoogd. Dit is het meest voorkomende stadium dat bij paarden wordt aangetroffen. Bij hogere aanvoer van snel verteerbare koolhydraten is er dan soms te weinig insuline beschikbaar waardoor het suikergehalte tijdelijk hoog oploopt. Het hoge insulineniveau zorgt ervoor dat er bij daling van het glucosepeil er nog te lang glucose wordt opgenomen: er wordt dan teveel glucose omgezet in vet terwijl het glucosepeil (te) lage waarden aanneemt. Als het proces van ongevoeliger worden voor insuline verder voortschrijdt kan het uiteindelijk leiden tot het volgende stadium:

•Ondanks de hoge productie van insuline lukt het niet meer om het glucosepeil onder controle te houden. Bovendien kan de pancreas uitgeput raken waarbij het insulinepeil weer lager wordt. Het bloedsuikergehalte stijgt daarbij tot hoge waarden, terwijl de cellen geen glucose meer kunnen opnemen en verhongeren. In dit stadium zal het lichaam vermageren. Veel paarden bereiken dit stadium nooit, maar wanneer dat gebeurt zal bij uitblijven van de behandeling het dier vermageren en steeds meer kwalen oplopen die uiteindelijk leiden tot de dood.

SuperRoos

Re: Insuline resistent, maar we hebben het gered!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:10

hoogendroog: Figor zit dus in het eerste type diabetes..
Heb de uitslagen van testen hier voor me liggen dus weet waar ik het over heb.. Glucose is meerdere malen getest en was altijd stabiel.
Insuline bleef echter enorm stijgen..

Medicijnen waren homeopatisch

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:12

Hij ziet er goed en gelukkig uit weer. Nu kunnen jullie weer samen lol gaan hebben.

Fijn om te horen dat hij nu in principe op rijkere grond het beter doet. Voor hem een stuk prettiger omdat zijn leven zo een stuk leuker is.

Ook bij Connor zijn we sinds de zomer op een rijker dieet overgegaan. In mei is hij flink ziek geweest en daar konden ze idd melden dat de kans dat hij inmiddels IR had 99,9 % was, waar we al jaren rekening mee hielden. Het rijkere dieet heeft hem ook goed gedaan en ook hij is nu een stuk slanker en minder opgeblazen dan afgelopen winter en voorjaar.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:16

Aha, dank voor je uitleg! Ik heb zelf ook type 1, vandaar mij interesse. Wist niet dat type 1 ook bij paarden voorkwam!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 10:20

Karuna, Connor toch ook IR, hebben jullie iets specifieks nu om hem mee te behandelen?

Hoogendroog, komt idd dus toch bij paarden voor :-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:29

Roos nee eigenlijk zijn vaste middelen voor longen en allergie die langzaam opgevoerd worden nog steeds. Tijdelijk een extra levermiddel erbij maar die zijn we nu langzaam aan het afbouwen weer. Verder doorgaan met het voerregime dat we al hadden eigenlijk. Hij stond eigenlijk al jaren min of meer op een IR/bevangen/allergie/lever voerschema. Het enige dat dus nu verandert is dat we rijker zijn gaan voeren. In het begin doodeng maar hij doet het er goed op. We weten natuurlijk al heel wat jaren dat hij uiteindelijk wel IR op zou lopen door zijn niet zo gezonde lever.

Dit houdt in ipv graszaad hooi onbeperkt, nu onbeperkt wat rijker 2 e/laat gemaaid grof 1 e snee. Beiden licht bemest en gemaaid na regen dus niet gestrest gras. Ook iets meer gras in de zomer, wel wat hij krijgt langer laten en geen kortgegraasde wei meer. Maar overweiden op het moment dat het nog wat langer is.

Compleet tegen ons gevoel in wat goed zou moeten zijn, maar het gaat echt perfect nu. Nu weer even spannend omdat alle 2 e snee hooi op is en we afgelopen weken overgegaan zijn op het heel grove 1 e snee in combinatie met een sinds een paar dagen minimale drogere 1 e snee voordroog en wat lijnzaad voor meer eiwit omdat het gras nu echt op is.

Met graszaadhooi en kale wei is hij in 2011 tot half 2012 van een iets te dunne pony in een opgeblazen vatsige bolle pony verandert. Hij pastte niet meer tussen de lamoen zowat en de singel moest 3 gaatjes langer dan een jaar eerder. Hij was van ongeveer 525 kilo aangekomen naar tegen de 700 echte kilo s terwijl 625 voor hem een goed gewicht is. Terwijl we hem in 11 jaar nog nooit te dik hebben gehad. Het graszaad hooi belastte zijn lever zo zwaar dat dit de laatste tik is geweest in het ontwikkelen van IR. Hij is er eind mei accuut vanaf gehaald toen hij zwaar ziek werd. Meteen overgegaan op een maand heel veel grof gras en rijker hooi. In die maand veel eten was hij al 50 kilo afgevallen.

Nu een half jaar en heel wat eten verder is hij weer netjes op gewicht. Wordt even afwachten hoe hij het voorjaar weer doorkomt maar we worden steeds handiger in grashoeveelheid regelen. En het geluk dat er nagenoeg altijd wel ergens een stukje grof lang gras beschikbaar is voor als het gras te rijk wordt.

theo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:30

Zo zie je maar dat het er niet altijd om gaat HOEVEEL je eet, maar WAT je eet. Werkt dus hetzelfde als bij mensen, grappig.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:37

Lang leve Roos en Figor! Goed gedaan!! Eindelijk weer het Fiekje zoals hij voorheen eruit zag!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 09:53

Theo, idd niet elk pondje gaat door het mondje... :-)

Bedankt verder ook voor alle reacties :-)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:22

SuperRoos schreef:
Hannanas schreef:
Wat fijn! Hoe staat het met zijn voer? Vier jaar lang niet kunnen trainen?

Klopt, we hebben 4 jaar bijna niks gedaan.. Afgelopen zomer rustig aan wat rijden, 15 minuten per keer ofzo en beetje grondwerk.. Hopelijk komend jaar weer fanatieker..

Zijn voer. Hij krijgt een natuurlijke mix nu, hooi en staat ook gewoon dag en nacht op de wei in de zomer.
Hij staat op kleigrond. De grond is vruchtbaar en het gras kan goed groeien waardoor het minder fructaan bevat. Dit gaat beter dan op zandgrond (Waar hij zo ziek op is geworden) die grond was te arm, bevatte veel fructaan, en heeft dus een grote rol gespeeld in het versnellen van het proces (waar hij al in zat toen ik hem kocht als 2 jarige, snel hoefbevangen etc.)

Super om dit te zien zeg! Wat ziet die er terug goed uit!

Even over je quote: Roos hier stond die op kleigrond en is die nooit bevangen geweest bij ons. Wanneer is dat voorgevallen of is het nog nooit geweest ? (uit interesse)

Verder ben blij dat het met jou ook terug veel beter gaat :).

Moet de groetjes doen van m'n moeder, Son :).

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 10:15

Ik heb Fiek als 2 jarige bij jullie gekocht.. Meestal zijn paarden voor die leeftijd nog niet bevangen, het lichaam heeft dan gewoon een buffertje wat vol loopt als het ware..
Eerste lente was het gelijk bingo bij ons dus dat is niet iets waar jullie wat aan kunnen doen, maar wat laat zien dat hij de aanleg altijd heeft gehad.. Als hij bij jullie was gebleven was het mogelijk ook dat voorjaar/die zomer mis gegaan
Heeft dus niks met jullie te maken :-)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:31

Aah zo snap het nu. Hadden we nooit meegekregen, schrok er wel even van.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 12:01

Dat was niet de bedoeling ;-)

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:08

Ik kom dit topic nu net pas tegen, ik heb precies dezelfde ervaring als jou Roos!
Fijn dat Fiek er nu zo goed uitziet en alles zo goed gaat!
Ik zweer wat IR (en in mijn geval cushing) echt bij homeopathie en goed voeren.. Buddy is nu ook helemaal goed opgeknapt en zit sinds jaren weer super in zijn vel!

Hopelijk komt er ooit nog eens een dag dat de gewone DA er ook wat meer voor openstaat ;-)
Mijn oude DA was laatst op stal en vroeg ookal hoe ik het voor elkaar had gekregen :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:42

K kom hier ook even binnenvallen. Heb net het hele topic gelezen en echt heel erg mooi om zien hoe de poown opgeknapt is!
Ik ben ook wel erg geinteresseerd in de homeopathie ivm de IR en cushing...heb hier namelijk ook ééntje staan met cushing en sinds een jaartje op dieet wegens aanleg om snel te vet te worden en ik ook het gevoel heb dat cushing in haar geval samengaat met een '' te goede '' voedingstoestand en alle problemen die hieruit voortkomen
@Roos en Ing kunnen jullie mij wat meer vertellen over de behandelingen/producten die jullie gebruiken bij jullie paardjes? Mag ook per PB !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:45

Hey roos! Wat goed om te ziel en lezen dat Fiek zulke vooruitgangen heeft geboekt!! En knap dat je het niet heb opgegeven! Op een mooie toekomst!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:51

SuperRoos schreef:
Bij insulineresistentie zijn er twee stadia te onderscheiden:

•Het "pre-diabetes" stadium, ook wel "Impaired Glucose Tolerance" (IGT) genoemd. In deze situatie wordt de insulineresistentie door de pancreas gecompenseerd door steeds meer insuline aan te maken. De ongevoelig geworden cellen nemen dan door de verhoogde hoeveelheid insuline toch nog voldoende glucose op. Het glucosepeil is dan nog binnen de perken, maar het insulineniveau is dan aanmerkelijk verhoogd. Dit is het meest voorkomende stadium dat bij paarden wordt aangetroffen. Bij hogere aanvoer van snel verteerbare koolhydraten is er dan soms te weinig insuline beschikbaar waardoor het suikergehalte tijdelijk hoog oploopt. Het hoge insulineniveau zorgt ervoor dat er bij daling van het glucosepeil er nog te lang glucose wordt opgenomen: er wordt dan teveel glucose omgezet in vet terwijl het glucosepeil (te) lage waarden aanneemt. Als het proces van ongevoeliger worden voor insuline verder voortschrijdt kan het uiteindelijk leiden tot het volgende stadium:

•Ondanks de hoge productie van insuline lukt het niet meer om het glucosepeil onder controle te houden. Bovendien kan de pancreas uitgeput raken waarbij het insulinepeil weer lager wordt. Het bloedsuikergehalte stijgt daarbij tot hoge waarden, terwijl de cellen geen glucose meer kunnen opnemen en verhongeren. In dit stadium zal het lichaam vermageren. Veel paarden bereiken dit stadium nooit, maar wanneer dat gebeurt zal bij uitblijven van de behandeling het dier vermageren en steeds meer kwalen oplopen die uiteindelijk leiden tot de dood.

ik lees net jouw post, en helaas is bij Cheyenne dat 2de gebeurd.......
ze kreeg echt veel voordroog 3x zoveel als de rest om 19.30,en s`nachts rond 05.00 trapte ze deuken in de containerwand omdat ze waarschijnlijk stierf van de honger
ze werd [ in mijn ogen ] eindelijk mooi slank ,ze was best flink aan de maat en ik dacht toen dat we het uitgevonden hadden hoe haar te voeren en te rijden en haar in mooie conditie te krijgen.

achteraf valt alles op zijn plaats, maar toen wist ik [ en 2 DA ] niet beter
had ik maar geweten dat ze zo ziek eigenlijk was dan had ik daar iets mee kunnen doen.
maar nu is ze overvoert maar toch uitgehongerd en na paar maanden`` ineens`` acute EMS wat voor haar fataal was.

ik had voordien nog nooit gehoord van IR bij paarden en mijn DA hadden er ook geen ervaring mee, blijkt.

helaas was haar hele stofwisseling naar z`n grootje en niet meer te redden......

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 00:13

Mirgino, was echt een heftig verhaal bij jou inderdaad.. Brr..

Ingele, wist niet dat Buddy het ook had gehad, heb je van hem ook foto's van zijn ziek zijn en hoe hij nu is?

Pandora, kort gezegd, goede homeopaat in de arm genomen en die werken allemaal op een andere manier.
Een goede homeopaat stelt een specifieke behandeling samen voor elk individu en komt niet aanzetten met standaard homeopatische medicatie die deze ernstige aandoening niet onder de knie kan krijgen..