Wat kan dit zijn? (met foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinana

Re: Wat kan dit zijn? (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 02:25

ik denk dat het ook wel eens mijt zou kunnen zijn.. Dat geeft jeuk en er blijven witte velletjes aan de haarzakjes zitten.. kijk maar eens bij Google afbeeldingen bij mijt paarden. dan kan je de kijken of het hetzelfde is..

Dinana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 02:29

ik lees net dat de DA al is geweest.. Toch vind ik het heel erg op mijt lijken... ben gelukkig niet eigenwijs.. Mocht het niet over gaan zal ik vragen aan je DA om een beetje huid te laten onderzoeken..

Hoop dat je paardje zich snel weer beter voelt

karlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:59

Beste,

mijn paard heeft het ook gehad en ik heb mn DA hiervoor gebeld....
hij zei dat het wss een reactie was op haar deken wat ik er nog maar net 4 dagen op had liggen (nieuw en nog niet gewassen )
Mijn DA zei toen, deken aflaten, ze heeft dikke wintervacht genoeg, en ik heb haar toen op eigen
initiatief een aantal x gewassen met isobetadine, de rode fles.....
na een dikke week alles weg !!!! en ze staat nu nog steeds zonder deken en doet het perfect !!!!
ze heeft ook zomerexceem en loopt van maart tot oktober met exceem deken...
in de winter dus zonder deken op aanraden van mijn DA

de foto die je hier hebt gepost van dat plukje lijkt exact op wat mijn paard had...
ik hoop je met deze info een beetje te kunnen helpen :-) succes !!!

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 00:33

Update:

De plekken op haar hoofd zijn helemaal verdwenen dankzij de hydrocortyderm.
Nu heeft ze echter de laatste tijd veel jeuk bij haar schoft/rug en kont.
Hier zitten vooral bij het begin van haar rug wat korstjes en bij haar kont zitten schilfers/korstjes.
De korstjes kan ik er vrij makkelijk afhalen en ook deze zijn weer ietswat vochtig...
Ze heeft er ook erg veel jeuk aan.
Heb een foto genomen van de plekken op haar kont, iemand een idee wat dit nu weer kan zijn?
Ook heeft ze een deken op en die gaat niet heel vaak af alleen om haar af en toe te poetsen.
Kan het zijn dat haar vacht aan het broeien is onder de deken en zou ik haar deken zomaar van de een op andere dag af kunnen laten (met dit weer) zodat er mee lucht bij haar vacht kan?

Afbeelding

En nog een vraag: dectomax waar helpt dit nou precies tegen?
schimmel, mijt, luis?
Ben hier helemaal geen voorstander van, maar zou graag willen dat de jeuk bij haar weggaat, de staleigenaar zweert bij dectomax maar zou graag jullie mening hier over horen.

Alvast bedankt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:44

Is ze geschoren? Onder watvoor deken staat ze? (hoeveel grams?) Hoe vaak gaat die deken eraf per dag/week?

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 01:10

Ze is niet geschoren, ze staat op dit moment onder een 200 grams outdoordeken.
Deken eraf verschilt, soms een a twee weken niet, maar kan ook meerdere keren per weer er wel af gaan.
Ze heeft maanblindheid dus werk er hard aan om haar weerstand op peil te houden dmv marstall force bij te voeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 01:21

Ik zou maar eens beginnen met die deken eraf te halen, dagelijks zeker een uur bloot laten lopen en als het enigzins kan de deken er gewoon de hele dag af laten. Als de temperatuur overdag rond 10 graden is kan dat prima, dan kun je hem 's avonds gewoon weer op leggen.
Maar je was toch van plan te scheren, tegen de jeuk? Dat werd genoemd op de eerste pagina maar heb je dus niet gedaan?

Dectomax is een anti-parasitair middel voor koeien en schapen, waarom zou je dat willen gebruiken?

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 01:28

Scheren is inderdaad niet gebeurt, DA vond dit bij nader inzien niet nodig gezien de erge plekken zich toen alleen op het hoofd bevonden. Ik gebruik dectomax liever niet maar staleigenaar en ook de DA zeggen dat dit eventueel wel helpt tegen de jeuk. Maar dit lijkt mij alleen als het ook gebruikt wordt tegen hetgeen waarvoor dectomax gemaakt is. Maar weet zelf niet meer zo goed waarvoor/ waartegen dectomax gemaakt is. En het 'alleen' maar gebruiken zodat de jeuk weggaat vind ik wel wat ver gaan. Of denk ik dan raar?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 01:42

Je moet de oorzaak van die jeuk aanpakken anders kun je eindeloos dectomax blijven spuiten.
Ik heb er nog nooit van gehoord dat dat tegen jeuk gebruikt wordt.
Als je paard luizen of mijten heeft zijn er ook andere middelen die goed werken en bij schimmel werkt dectomax volgens mij niet.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 01:47

persoonlijk denk ik aan regeschruft, helemaal nu je aangeeft dat de 200 grams deken niet elke dag afgehaald wordt en ze niet geschoren is plus vochtige korstjes met het haar erin.
Als je er de mogelijkheid voor hebt zou ik dus beginnen met de deken elke dag af te halen en de deken binenste buiten weghangen voor minimaal een uur en haar een keer helemaal wassen met betadine scrub.

dectomax kun je als pour on krijgen en als injectie vloeistof en wordt gebruikt om parasieten te bestrijden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 02:25

Daar zat ik ook al aan te denken maar kan van die foto hierboven niet echt wat maken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 02:49

nee, is ook meer een gedachte na wat ze verteld.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 10:43

Bedankt alvast, ik zal vandaag nog even nieuwe foto's maken.
En inderdaad ben helemaal geen fan van dectomax maar staleigenaar ziet haar vaak schuren zegt hij en wil daarom dat spuiten maar als het alleen de jeuk weghaalt en niet de oorzaak omdat het geen beestjes zijn dan vind ik het risico ook veel te groot.
Maar de deken helemaal aflaten is geen optie denk ik he?
Zal een dunnere deken wellicht ook al meer effect geven of zal ik de 200 grams nog blijven gebruiken?
Ze heeft nog aardig wat haar. En wassen met betadine zou het voldoende zijn om alleen de aangedane plekken te behandelen of moet ze helemaal gewassen worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:58

Het ligt eraan hoe erg het is, als het alleen een paar kleine plekken zijn is het voldoende om die royaal te wassen. Bij regenschurft is scheren ook zeker zinvol.
Maar ik denk dat het nu beter is om de deken er helemaal af te laten, als ze nog een beetje vacht heeft en het wordt niet veel kouder meer dan nu, dan kan dat wel. Maar dan zou ik ze 's nachts wel binnen zetten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:33

Maakt niet uit of je er een dunnere deken op doet, elk paard (en zeker 1 die ongeschoren is) met een deken op moet gewoon elke dag de vacht even laten luchten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:15

mijn fjordje heeft her zelfde. voorhoofd hals kont. is begonnen tien de wintervacht er door kwam en heeft nu nog soms plekjes. da zei regenschurft maar dat geloof ik niet zo. dat zie je meesral op de rug waar mijn fjord get juist niet heeft.

sprak laatst iemand diens pony het ook had en haar baas,da, zei dat het mer uv tekort temaken heeft. zodra de zon.krachtiger word zal.het verdwijnen. we zullen het zien. ik kan dr nu iig nier wassen met betadine omdat ze 24/7 buuiten loopt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:19

Regenschurft heet ook niet voor niets zo, dat is idd op te lossen met frisse lucht en zonlicht.
Dus de pony van je vriendin kan ook best regenschurft hebben.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 23:46

Hier de foto's van gisteren.

DA adviseerde om haar te wassen met betadine scrub en daarna haar plekjes te behandelen met hydrocortiderm, tegen de jeuk.
Eventueel nog een insol dermatophyton injectie (2keer) maar eens maar eens dit afwachten.
Haar dus gisteren dus maar meteen gewassen en haar haren en huid zien er meteen al wat rustiger uit(hier nog geen foto's van)
Maar de DA heeft dit advies gegeven zonder het te zien dus mensen die dit wellicht bekend voorkomen daarvan hoor ik het graag.

Zoals je op de foto's ziet heeft ze over haar hele lichaam wat (kale) plekjes zitten, maar er zitten alleen schilfers/korstjes bij haar schoft, liezen en kont.

Afbeelding

Afbeelding
De schilfers

Afbeelding
Plekjes bij haar schoft

Afbeelding

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:49

Jeetje waarom maar aanklooien en niet gewoon de da erbij halen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 01:25

Vind het toch meer op schimmel lijken, misschien wat haren trekken en laten bekijken door je da?
En laat die deken er maar lekker af, ze heeft nog best wat vacht, als ze 's nachts binnen staat kan dat prima.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 01:36

Mijn paard heeft vaker schimmel gehad en die plekjes zagen er precies zo uit. Ik zou toch even een huidtest laten doen door de DA. In mijn paardenapotheek (thuis in een kastje :P) staat standaard een flesje imaverol. Zodra ik het zie op mijn paard was ik alles, inclusief mijn paard, koud of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 01:49

Van schimmel krijgen ze geen jeuk!
Dus dat jeuken komt ergens anders door. Heeft je DA een pluk haar uitgetrokken en onder de microscoop bekeken? Zo vanuit het blote oog kan hij namelijk niet zien of het paard geen mijten heeft. Mijten veroorzaken wel jeuk. Dat is denk ik ook de reden dat je staleigenaar dectomax wil spuiten, om uit te gaan sluiten dat de jeuk wordt veroorzaakt door ongedierte. Als je op een pensionstalling staat kan ik me dat ook wel voorstellen van je staleigenaar want als je paard wel jeuk heeft door ongedierte kan je de rest van de stal hiermee besmetten. Onder een deken kan ongedierte lekker zijn gang gaan, ik zou die deken ook eens goed ontsmetten of een nieuwe kopen.
Ik laat meteen dectomax spuiten wanneer een paard van mij jeuk vertoont, en het ontwormt ook meteen... heb je dat ook weer gehad.
Heeft je DA een afkrabsel gemaakt en een kweek om te zien of het wel of geen schimmel is? Dat is namelijk ook niet zo even te zeggen vanuit het blote oog.
Ik zag dat er 4 dagen tussen je OP zat en het bezoek van je DA met zijn conclusie dat het geen schimmel is... een schimmelkweek duurt langer dus ik vind het opmerkelijk dat hij zo even die conclusie trekken kan.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 01:56

Schimmel jeukt bij paarden meestal niet. Het is ook besmettelijk voor mensen. Heb je zelf misschien ook huidklachten?
Regenschurft (dermatophilus) zou niet onder de deken moeten ontstaan, je krijgt het juist op plekken die nat regenen, dus op de rug en de "spoelstrepen" naar beneden. Het jeukt ook niet echt, het is meer pijnlijk en niet zo droog als op de foto's. Je kunt dan plukjes haren met een korst lostrekken, waar aan de onderkant vaak groene pus te zien is.
Ik denk nog het meest aan luizen. Die zou je vooral tegen moeten komen langs de manenkam, op het voorhoofd, rond de schoft en bij de kaalgeschuurde plekken. Misschien kun je zelf nog een keer met de vlooienkam op die plaatsen langs gaan? Bij sommige paarden zijn ze heel moeilijk te vinden, dus niet te snel opgeven met zoeken. Een (1, ik weet niet hoe ik accenten moet zetten...) luis is voldoende.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 02:46

Ik vind dit laatste totaal niet op luizen lijken, de eerste foto's, van het hoofd, weer wel maar dat was blijkbaar wat anders.

Regenschurft is een kwestie van teveel broei, teveel vocht, zweet wat niet weg kan, te weinig lucht erbij. Dus dat kan bij een paard wat veel in de regen staat, maar paarden die NIET geschoren zijn en met een deken op staan, hebben er ook snel last van. Dus dat past ook precies bij de situatie van ts, alleen vind ik de plekken er weer helemaal niet op lijken.

Ik denk toch het meest aan schimmel. Als je een flesje imaverol hebt staan kun je een paar keer wassen en kijken hoe het gaat, je ziet daar vrij snel resultaat van. Maar je kunt ook even een afkrabsel maken en naar je da brengen, aangezien je er toch al even mee zit, zou ik dat liever doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 03:09

Haal de DA erbij. Het kan vanalles zijn als gevolg van verminderde weerstand, inclusief mijt, schurft schimmel.