Extreem vermageren tijdens het verharen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Extreem vermageren tijdens het verharen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 08:51

Voordat je nu van alles gaat bijvoeren, want nu blijkt dat je paard al aardig wat voorgezet krijgt, laat eens zijn mest nakijken. Niet alleen op wormen, maar laat de zuurgraad van de mest eens meten! Je kunt er nog zoveel instoppen, maar als de darmen het voer niet kunnen verteren of omzetten maakt het allemaal niet uit.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 10:07

mirim schreef:
Voordat je nu van alles gaat bijvoeren, want nu blijkt dat je paard al aardig wat voorgezet krijgt, laat eens zijn mest nakijken. Niet alleen op wormen, maar laat de zuurgraad van de mest eens meten! Je kunt er nog zoveel instoppen, maar als de darmen het voer niet kunnen verteren of omzetten maakt het allemaal niet uit.

Dat is nog wel eens een idee! Maar zou je dat dan niet het hele jaar door moeten merken? De rest van het jaar is ze prima op gewicht.
De mest word nu sowieso al regelmatig op wormen gecheckt en de dingen die ze krijgt zijn puur in de verhaar periode, de rest van het jaar volstaat 2 handjes dieetmeusli na het werken en is ze prima op gewicht.

@de rest: Bedankt voor alle tips en adviezen! Ik ga me in alle genoemde supplementen/voeding even inlezen en kijken wat een optie is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:00

Sanny_lief schreef:
Opkikker

Ik gebruik het als ondersteuning bij verharing, seizoensovergangen en tijdens de eerste weken weidegang. Mijn pony is wat gevoelig op de darmen met koud weer, wat mindere kwaliteit hooi en ook als hij het gras weer op gaat. Hierdoor gaat hij alles wat beter verteren. Ik ben er erg blij mee.

Verder ga ik ook mee met een aantal andere. Ik gebruik deze opkikker pas als ik zeker weet dat er niks anders is. Twee keer per jaar wormenonderzoek en als hij wat down is doe ik altijd eerst bloedonderzoek. Hij heeft ook nog wel eens de neiging tot bloedarmoede.

je weet dat bloedarmoede vaak door wormen komt....en dat mestonderzoek niet betrouwbaar is? ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:09

Het is denk ik inderdaad wel goed te weten waar het probleem vandaan komt..Gevoelig voor hb duidt al op een stofwisselingsprobleem..Ik heb een paardje gehad die ook gevoelig was voor hb en het ook 2 keer heeft gehad,hij kon ook erg schommelen in gewicht..

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:16

Aangezien ze het op gras erg goed doet... Kun je haar niet eerder op het gras zetten? Of gras/grasmix bij gaan voeren?

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:29

Aangezien gras in de winter en het voorjaar niet erg voedzaam is, zou ik zeggen dan de gras mix

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 16:40

Eerder op het gras is geen optie, mag niet van de landeigenaar :) .
Grasmix zou een vervanger kunnen zijn inderdaad!

Ben nu aan het kijken naar Marstall senioren voer, wil dat wel eens proberen deze periode.
Voor alsnog is ze goed op gewicht, maargoed verharen is nu ook nog niet aan de orde.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:30

geerke schreef:
Sanny_lief schreef:
Opkikker

Ik gebruik het als ondersteuning bij verharing, seizoensovergangen en tijdens de eerste weken weidegang. Mijn pony is wat gevoelig op de darmen met koud weer, wat mindere kwaliteit hooi en ook als hij het gras weer op gaat. Hierdoor gaat hij alles wat beter verteren. Ik ben er erg blij mee.

Verder ga ik ook mee met een aantal andere. Ik gebruik deze opkikker pas als ik zeker weet dat er niks anders is. Twee keer per jaar wormenonderzoek en als hij wat down is doe ik altijd eerst bloedonderzoek. Hij heeft ook nog wel eens de neiging tot bloedarmoede.

je weet dat bloedarmoede vaak door wormen komt....en dat mestonderzoek niet betrouwbaar is? ;)

Jup, dat weet ik. ;) Maar de dierenarts heeft voorgesteld eerst de hemolitan te proberen omdat andere bloedwaarde niet wezen op een wormeninfectie. Gaat uiteraard allemaal in overleg met mijn DA. :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:37

Opkikker heeft het hier ook heel fijn gedaan.

Dan wel niet hetzelfde probleem, maar wat overgangsproblemen naar het voorjaar toe. Vertering liep allemaal wat minder. Denk dat dat wel in verbinding met elkaar staat en dat fijn kan ondersteunen :j

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:25

Edit: en onbeperkt ruwvoer (dat is stap 1 eigenlijk)
Meestal verteren ze het voer wat ze gewend zijn toch het best (gezien je wel krachtvoer geeft, en het probleem over een korte periode gaat) de hoeveelheid gift van je huidige voer tijdelijk ophogen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 11:32

Ze krijgen al praktisch onbeperkt(wellicht dat ze ene keer een uurtje zonder staan, maar dat is te overzien) ruwvoer. Krachtvoer ophogen doe ik al, maar ik ga geen kilo's per dag voeren om haar dik te houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:08

als je geen kilo's voer wil geven om haar dik te houden dan wordt ze dus mager....heel simpel.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:01

Misschien (ik bedenk maar wat) laat ze haar wintervacht iets te vroeg los, waardoor ze het dan even koud heeft.
Tja, dan moet die energie er toch weer in :) anders voordroogkuil ipv hooi?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 13:04

geerke schreef:
als je geen kilo's voer wil geven om haar dik te houden dan wordt ze dus mager....heel simpel.

Ik zoek liever eerst goed naar een oorzaak, voordat ik puur dikmakend ga voeren ;) .
Als ik kilo's ga voeren, heb ik een paard wat van gekheid niet meer weet waar ze het moet zoeken. Lijkt me ook niet de bedoeling :) .

@Locanda: Zou kunnen inderdaad, had ik nog niet eens aangedacht! Ze begint heel netjes met verharen zodra de dagen iets gaan lengen(al gooit op dit moment de vorst alles opeens om), maar het is wel regelmatig dat ze al verhaart als het 's nachts nog behoorlijk vriest.
Voordroog kan ik wel eens naar kijken, geen idee of dat hier te krijgen is.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:10

Als het elk jaar met verharen is weet je de oorzaak. De verharing die erg veel energie kost en daar tegenover te weinig energie via voeding binnen. Sommige paarden hebben trouwens zoveel last van de verharing dat ze ook bloedarmoede krijgen.
En zelfs paarden met weinig vacht hebben last van verharen, al merk je het bij de ene meer dan bij de andere.

Ruwvoer geef je zo te lezen wel voldoende. Zorg dan daarnaast voor voer met voldoende eiwit (ook voor aanmaak vacht nl) en vetten (energie). Dat kan dus met bijv extra luzerne of iets geconcentreerders als een opfokbrok zoals de Podo Grow van Pavo gecombineerd met extra olie over het voer. De extra vitaminen en mineralen zijn ook nodig.

Je zegt dat je olie al geprobeerd hebt, maar hoeveel gaf je dan? Je kunt gerust naar 100-150ml per dag (wel rustig opbouwen).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:13

ik geef standaard bij het verharen lijnzaad en een fles sedochol, dit ontgift de lever EN wordt aangeraden bij oudere paarden die moeilijk verharen...

Verder niet zozeer meer gaan voeren, maar eerder anders. Goede eiwitbron (luzerne) en een voer (brok of muesli) dat hoog genoeg gevitamineerd is en eventueel een iets hoger vetgehalte heeft (of extra olie)...

Dat een dikkere deken niet helpt kan ik best begrijpen. Je paard gaat het te warm krijgen, maar slaagt er niet in om de warmte af te voeren (door de dikke deken) EN heeft nog eens moeite om z'n haren te wisselen en aanmaken...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 13:25

Dat is ook iets waar ik naar toe wil, anders voeren en met een supplement oid erbij. Het liefst een compleet voersoort met veel vitamines en mineralen en het extra los bijvoeren. Ik ga na deze zak voer over op seniorenvoer(dan kan ik het nog even met elkaar mengen en zak is bijna leeg :) ), met sowieso magnesium erbij en indien nodig nog wat.

Hoeveel olie ik voerde durf ik niet meer te zeggen, bij de omega 369 hield ik me netjes aan de aanbevolen hoeveelheid en in de periode dat ik zonnebloem olie voerde heb ik dat opgebouwd naar 1 of 2 eetlepels per dag(helemaal zeker weet ik dat niet meer).

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:38

Denk, dat als het puur door de vachtaanmaak komt, je juist bij zomer naar winter problemen zou verwachten. Dan moet die dikke wintervacht groeien.
De pest is gewoon dat paarden gaan verharen op lengte van dagen, niet eens zozeer op omgevingstemperatuur.
En gezien de natuur redelijk van slag is... Kan dit mechanisme wellicht niet meer zo goed werken, en kan je paard het koud krijgen. (wat veel energie kost)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:41

Er zijn in de praktijk meer problemen met overgang winter naar zomervacht dan andersom.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:52

De overgang van zomer naar winter is er niks aan de hand, dan mogen er wel wat vetjes af ;) .
Het is inderdaad wel logisch dat ze het gewoon wat koud heeft en daardoor meer energie nodig heeft.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:39

Djilna schreef:
Er zijn in de praktijk meer problemen met overgang winter naar zomervacht dan andersom.

Wat voor problemen bedoel je dan precies?