paard met schimmel, hoe wat waar.. ( hoe en wat behandelen )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paard met schimmel, hoe wat waar.. ( hoe en wat behandelen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 07:24

Om de grote vlakken te ontsmetten zoals de stal en trailer gebruikte ik trouwens zo'n onkruid spuit (gekocht bij de action) waarbij je de oplossing onder druk kan pompen en zo dan makkelijk op de muren e.d. kan spuiten. Ik deed dan wel een mondkapje voor. Werkt snel en makkelijk.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:13

Vervelend probleem TS. Het heeft mij vorig jaar tot wanhoop gedreven ;) Wij hadden hier toen voor het eerst een paard met een schimmelinfectie aan zijn hoofd. Dierenarts wilde ook niet enten (volgens hem was dat voor paarden niet meer toegestaan). Dus wij aan het wassen etc. Van alles geprobeerd (incl. Detox om van binnen te reinigen), meestal verdween de schimmel wel, maar zijn vel ook :+ Het ging zo slecht met hem dat ik hem niet eens meer durfde te laten enten.

Ik ben toen op advies van de Paardendrogist gaan wassen met shampoo tegen huid- en schimmelklachten van de Silverlinde en Opkikker gaan voeren. Binnen twee weken was het over en het is (afkloppen!) niet meer terug gekomen. Geen van de andere paarden heeft het gekregen, ook geen mens. We hebben wel zijn halster, hoofdstel en borstels ontsmet, maar verder niks (hij is dekenloos).

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 19:51

ik heb nogmaals contact gehad met de dierenarts en die ziet nu nog geen noodzaak om te enten, het advies is echt om op nieuw te wassen, ( enten is zover mij bekent geen officieel erkent paarden genees middel en mag daarom pas gegeven worden als andere oplossingen duidelijk niet aan slaan)

koeke ik heb toevallig gisteren die shampoo binnen gekregen ( heb hem zondag besteld *\o/* ) hij is erg dun en ruikt best wel lekker. is het jou gelukt om 1 paard met 1 fles shampoo in zijn geheel te behandelen? hij schuimt niet echt duidelijk op de huid en het hoofd vind ik ook last te wassen
maar ik heb wel vertrouwen in dit produkt
gezien de uitgebreide gebruiks mogelijkheden ga ik hem zeker nog een keer bestellen

ik ben ook begonnen mijn paard een reiniging kuur te geven welke de schimmel dood vanbinnen uit en de weerstand moet verhogen.

weet jij toevallig hoe de verhouding moet zijn om bv je dekjes er mee te wassen want dat moet ook kunnen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:17

Enting mag ten alle tijden gegeven worden hoor. Maar hoop dat dit dan wel de oplossing is voor je. :)
Succes met wassen

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 20:27

somebitch ik had gewild dat dat blijkbaar zo is, maar ik heb nu 3 dierenarts gehad van 2 praktijken die niet willen enten om bovenstaande reden houdt in dat ik alles weer kan gaan wassen van jassen tot laarzen ik baal er flink ( een paard van een paraveterinair van visdonk moet haar paard wassen omdat dat de officiele weg en je niet zomaar mag spuiten ) zijn dus 3 praktijken met dezelfde mening ,

voor mij is het een crime maar helaas ik moet er weer aan geloven en hoop dat dit werkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:38

Mijn DA ent schimmel zelfs preventief, ook omdat het in sommige gevallen tegen staart en maneneczeem kan helpen. Als ik morgen bel dat ik ze wil laten enten dan komt hij gewoon, wat een gedoe dat die DA's van jou zo moeilijk doen ;(

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 20:45

makkelijk is het niet nee zeker niet als je samen met je zus 3 paarden heb, ze alle 3 naast elkaar staan en je dus eigenlijk hun ook preventief mee moet nemen.

maar mocht het inderdaad geen officieel paarden middel zijn, dan liever eerst nog een keer op deze manier proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:01

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:19

hutch84 schreef:
koeke is het jou gelukt om 1 paard met 1 fles shampoo in zijn geheel te behandelen? hij schuimt niet echt duidelijk op de huid en het hoofd vind ik ook last te wassen

weet jij toevallig hoe de verhouding moet zijn om bv je dekjes er mee te wassen want dat moet ook kunnen

Ons paard had 'alleen' enorme schimmelplekken op zijn hoofd. We hebben dus alleen zijn hoofd gewassen, verder niet. Hoofd deden we met een washandje <3 dat ging prima. Hoofd natmaken met de washand, dan shampoo met de handen erop en goed verdelen, poosje intrekken en dan schoonspoelen met een washand met schoon water. Eerste keer vond hij het vervelend (negatieve ervaring door alle troep), maar daarna ging het prima. We hebben het een keer om de dag gedaan, daarna om de twee en zo verder tot het over was. Wij hadden dus royaal genoeg aan een fles, maar dat was ook maar voor een stukje paard (wel met een enorm hoofd overigens).

Geen idee van de dosering voor dekjes etc. Voor halster en borstels heb ik een flinke scheut in een emmer gedaan en niet te goed uitgespoeld. Hij heeft in ieder geval van het halster geen last meer gekregen. Omdat zijn hoofd zo gehavend was kon hij niet rijden, dus dekjes gebruikten we toen niet.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 21:49

Anoniem schreef:
Het gaat hier toch om dit middel:

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... matophyton

Het is dus wel een middel dat ontwikkeld is voor paarden maar de handelsvergunning is ervan ingetrokken :roll:
Dat flikken ze nou altijd met dingen die goed werken :(

ik denk dat het dit middel is, het moet zijn :
als je paard iets heeft moet je hem eerst behandelen met middelen die geschikt en geregistreerd zijn voor paarden.
werken deze middelen niet dan mag je dus naar middelen grijpen die niet geregistreerd zijn voor paarden

koeke bedankt ik moet heel de paarden wassen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:02

Anoniem schreef:
Het gaat hier toch om dit middel:

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... matophyton

Het is dus wel een middel dat ontwikkeld is voor paarden maar de handelsvergunning is ervan ingetrokken :roll:
Dat flikken ze nou altijd met dingen die goed werken :(

Of dat het middel is wat voor paarden gebruikt wordt durf ik niet te zeggen..

Het klopt overigens wel dat alle goede geneesmiddelen in NL niet mogen worden gegeven 8)7
Desalnietemin ken ik genoeg DA-en die de verboden geneesmiddelen wel toepassen indien nodig ;)

Ik blijf erbij dat keer op keer wassen net zo schadelijk is als enten..
Alleen met enten ben je beschermd tegen herbesmetting, met wassen niet.. :n

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 11:01

casarell ik geef je ook helemaal gelijk hoor , maar ik stap niet over na weer een andere praktijk ( hopelijk heb ik nu namelijk een goede )

en zeker als 3 praktijken zeggen niet doen tja wie ben ik dan om te zeggen doe maar wel,

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:08

zus komt goed zijn we er nu nog niet van af dan moeten ze enten dan hebben we er genoeg aan gedaan. en als ik dan ooit hoor dat er schimmel is heerst krijgen ze gelijk die enting. al hoorde ik daar zeer negatieve verhalen over. prik plekken die abcessen worden etc.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:12

Mijn 2-jarige zit nu ook onder de schimmel. Ik heb haar vorige week laten enten, volgende week voor de 2e keer. Wassen vind ik met dit weer geen optie en bovendien kent ze dat helemaal niet, dus dat wordt ook een crime. Mijn andere paarden hebben er geen last van (gelukkig), maar hou ze goed in de gaten.
Gelukkig hoef ik geen dekens en dekjes te wassen, borstels ga ik van het weekend doen en haar halster ook.

Plekjes zijn nu wat groter geworden, ik hoop dat het zo is opgelost.

Wel vreemd dat jouw dierenarts niet wil enten. Vooral met dit weer lijkt me dat toch de meest makkelijke oplossing.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 11:57

geluk dat ze bij jou enten en dat je een dierenarts heb die niet zo strikt is met de regels.
ik hou goed de deuren dicht want als je met imavarol was moeten ze drogen met de lucht en niet door middel van dekens. halsters moet je geloof ik gelijk mee nemen.

ik ben ook erg benieuwd of ik er met dit middel wat ik nu gebruik er wel af ga komen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:11

norton84 schreef:
zus komt goed zijn we er nu nog niet van af dan moeten ze enten dan hebben we er genoeg aan gedaan. en als ik dan ooit hoor dat er schimmel is heerst krijgen ze gelijk die enting. al hoorde ik daar zeer negatieve verhalen over. prik plekken die abcessen worden etc.

Klopt het is een zware enting. Zem heeft er lang last van gehad maar dat heeft hij ook bij gewone entingen. Alleen was deze inderdaad wel wat heftiger.

Ik snap alleen niet dat jullie da niet willen enten terwijl ik dezelfde praktijk heb laten komen en ze bij mij wel direct enten. De eerste keer een man die geënt heeft en het jaar daarna waren ze met zijn tweeën en ook toen geënt. Toen was het middel net weer terug op de markt. Dus drie dierenartsen van dezelfde praktijk hebben bij mij wel geënt. En jullie adviseren ze het niet te doen. Dat vind ik raar maarja jammer dat ze bij jullie niet willen meewerken. :(:) hoop dat de paardjes er snel vanaf zijn want het speelt toch al een behoorlijke tijd.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 12:24

somebitch nu is er misschien een verschil dat hutch zijn weerstand totaal beneden pijl is. en dat al een langere tijd. misschien dat er daarom gewacht word met enten. ( tot het echt niet meer mogelijk is met een ander middel)
ik mag hem ook al tijden niet rijden ivb met zware spier verzurringen hij had zware mok en ontstekingening zijn bloed ondanks een flinke kuur antibiotica .. we zijn nu alles namelijk weer aan het opbouwen.
ik heb jos zelf gehad ( half januari )die zei wassen en niet enten afgelopen week een belgische van dei praktijk ( na het verhaal gehoord te hebben zdie zei opnieuw wassen Visdonk zei opnieuw wassen en b op z zei ik weet het niet meer enten en wassen heeft geen zin meer.. dus tja

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:46

Ik heb Jos niet gehad. ;) die laat ik voor zoiets dan weer niet komen. maar dat zou Miss een reden kunnen zijn ik weet het niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:16

Mijn shire heb ik 3 jaar lang laten enten omdat hij zware mok had toen ik hem kreeg en ik zijn sokken er niet af wilde halen (en hij kreeg ook dectomax ivm mijten). Mijn DA raadde me juist de Insol Dermatophyton aan vanwege die mok (de stickers van de enting van die stof zitten in zijn paspoort). Hij had toen ook een ernstige bloedworminfectie waar ik 2 jaar over heb gedaan om hem vanaf te krijgen dus zijn conditie was niet je van het... maar hij had geen last van spierverzuringen of bloedontstekingen dus het blijft wel een heel ander verhaal als jouw paard Hutch84.
Mijn paarden hadden nooit last van de entingen, geen bijwerkingen of ander gedrag ofzo... niks.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 13:35

ik ga ook steeds meer vermoeden dat het verschil van menig komt omdat de artsen allemaal de afgelopen bloed testen voor ogen hebben , ooit kom ik er van af
gelukkig heb niemand zich gemeld met dat de schimmel bij hun zelf geconsateerd was

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:30

De hond van mijn moeder had het wel gekregen toen Zem schimmel had...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 14:40

Mijn merrie heeft ook een keer schimmeld gehad en kwam er heel moeilijk vanaf! Ook 2 keer ingeent maar weet niet of ik dat nog een keer zou doen kon een aantal dagen amper lopen door een dikke borst anti schimmeld creme van de drogist hielp bij mij ook veel beter dan imaverol. Het rare was dat dus geen ander paard op stal het had.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:47

somebitch had je moeder haar hond heel veel schilfers????

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:12

Nee je zag er niks aan. Hij had alleen om de seconde heel veel jeuk. Hij heeft toen pillen gehad van de dierenarts. Maar van buiten geen schilfers oid gezien. Maat Miss waren wij er dan ook optijd bij..

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 18:11

tooske welke middel gebruikte je van de drogist?