Einschuss agv mok, spierterugval en rare vacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:47

Zirano schreef:
kwa symptomen zou ik zeggen Cushing/ Laat de urine controleren want dan heb je de beste uitslag. Er zijn hele goede medicijnen die ongeveer 70 ct per dag kosten waar het paard zeer goed op kan leven en ook normaal weer gaan leven

Dit is dus helemaal achterhaald, het medicijn is onlangs flink duurder geworden , daar is een uitgebreid topic over geweest. Helaas zal het 1, 50 tot 2 euro kosten als je 1 mg pergolide = 1 pilletje (nu merknaam Prascend) zou moeten gaan geven.

Heb je ook foto's van hem met een lange vacht? Want een geschoren vacht laat toch minder goed zien hoe de vacht er nu uitziet. Mag ook in het cushing topic. Langdurige problemen met mok en einschussbeen kan echt wel met cushing te maken hebben, ons oude cushing paard had dat ook vaak.
Overigens is het niet rad zijn achter of slapper worden in de achterhand wel een van de eerste verschijnselen van cushing die op gaan treden lang voordat bijvoorbeeld vacht op zijn ergst is.

Kan het op de foto van het hoofd niet goed zien, heeft hij kuiltjes boven zijn ogen of gevulde holtes?? Problemen om warm te blijven (thermostaat) is ook wel iets dat bij cushing om de hoek komt kijken. En het invallen van de rug en de evt huidproblemen.

Zirano

Re: Einschuss agv mok, spierterugval en rare vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:57

ik zal het even navragen waar of die client van mij het koopt dan kan ik de link hier neerzetten voor jullie

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 11:53

@ Zirano: dat altijd graag, ik zal eventueel de link kopieren naar het Cushing topic. Ik ben daar (nog) geen vaste klant ofzo maar tsja, mocht mijn paard Cushing blijken te hebben, dan sluit ik me daar wel graag aan voor tips en ervaringen van anderen.

Bij mijn paard is vanmorgen bloed afgenomen om te testen op Cushing. DA vond paard wel heeeel heftig reageren op 'die paar mokplekjes' namelijk, zo dik als dat zijn benen nu zijn. Tevens is mijn paard nu geent tegen mok. Dus die klerezooi wordt nu van 2 kanten bestreden: van binnenuit én van buitenaf. Sudocrem doet goede zaken met ons paardenmensen :+

Als het even mee zit, heb ik eind deze week de uitslag van de test. Ben erg benieuwd.

Verder paard lekker even gelongeerd; mocht gelukkig even in binnenbak want paddocks zijn te nat en benen moeten nog wat meer herstellen voordat het weer nat mag worden.

Plekken in vacht bekeken (die waren vanmorgen juist weer wat minder) en DA kon er ook erg weinig mee. Hoogstwaarschijnlijk toch allergische reactie. Maar waarop dan? Dat kon ze ook niet zeggen. Daar zul je waarschijnlijk ook nooit achter komen...
Als dat het écht is, is het enige wat ik nog bedenken kan, iets in het wasmiddel van de deken. Vorig jaar had paard het namelijk niet c.q. minimaal maar toen had ik nieuwe deken gekocht. Dit jaar zelfde deken maar gewassen...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:29

Die van mij had net zulke plekken. Hebben er een klein weekje gezeten. Ik vermoed een reactie op iets wat hij gegeten heeft.
Ik had met 3dgn de uitslag van de test. Zal met kerst idd wat langer duren.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:55

Imago01 schreef:
@ tantesam: hoe is het nu dan eigenlijk met jouw paard? Is hij aan de medicijnen gegaan en heeft het aangeslagen? Hoe oud is jouw paard en wat doe je op dit moment nog met hem?

Sorry voor late reactie....
Mijn paard heeft een tijd weinig gedaan... wel met een meisje zo'n 3x per week rondgehobbeld...
Nu staat ie sinds begin november stil, en ben ik kracht, en moed aan het verzamelen om hem weer op te pakken.
Ik hoop dat ie in de zomer weer m'n mooie, oude vriend is, en zo niet (en daar vrees ik een beetje voor)... dan blijft ie lekker in de wei spelen.
Hij zou nog super geschikt zijn als leerpaard, maar ik kan de uitdaging niet meer vinden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:27

Inmiddels heb ik vandaag de uitslag van het Cushing onderzoek gekregen.

Paard heeft inderdaad Cushing. Medicatie wordt nu besteld en zodra dat binnen is, gaat paard op medicijnen.

De vacht is hoogstwaarschijnlijk niet door Cushing, maar allergische reactie érgens op. Waarop??? Dat is de grote vraag zei de DA en zul je waarschijnlijk nooit achter komen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:51

Balen dat het toch Cushing blijkt te zijn..Ik dacht het al. Die vacht komt dan misschien niet direct door de Cushing maar vaak zie je wel dat bij deze ziekte de stofwisseling zodanig van slag is dat ze soms vreemd allergisch reageren. Hopelijk helpen de medicijnen goed om het proces te vertragen..

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:08

Zo even navraag gedaan bij iemand die paard met cusching heeft. Ze betaald ongeveer 75 wueocent per dag ongeveer 20 tot 25 euro per maand want bij grootverpakking krijg je dus korting. Ze doet het via een recept van de da en haalt dat bij de reguliere apotheek op

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:13

@ Zirano: dan heeft zij nog geluk denk ik.

Ik ga ook nog wel even Googlen natuurlijk maar ik heb vandaag 113 euro betaald voor 60 pillen. Via de DA. Via de apotheek mogen de dierenartsen niet meer uitschrijven geloof ik maar ik weet er het fijne ook niet van hoor.
Mijn paard wilde ik snel op de medicatie hebben dus heb het nu gewoon gehaald natuurlijk maar ik ga nog wel even overige opties uitzoeken inderdaad....

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:55

Ik heb zo'n zelfde vacht als die van jou eerder gezien bij paarden met leverproblemen. Nu kan dat diverse oorzaken hebben.
Heeft je paard ook jeuk? Dan lijkt het me toch echt een leverprobleem.