ervaringen peesblessure in de rug van het paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:23

russel schreef:
Wel een goede zadelpasser? Die zijn er maar weinig hoor.

O lees bodegraven, ben daar ook geweest, die spuiten graag in, kost je een berg, helpt geen bal, is pappen en nathouden......achteraf bleek, slecht passend zadel en niet goed op de hoeven. Moet vast ook gemasserd gaan worden daar op de rug? en komt hij met dat hamertje, poem klaar kassa....beetje kneden....

Die ervaring heb ik absoluut niet in Bodegraven, ben juist super goed geholpen! In 1e instantie kwam er een flinke afwijking in de hals naar voren op de foto's (C6/C7 staan ontzettend afwijkend tov elkaar), zéér waarschijnlijk aangeboren want als het door trauma was gebeurd hadden we het geweten en grote kans dat ie het dan niet overleefd had.
Heb echt heel fijn kunnen overleggen met meerdere DA's en daarna dus toch maar rug en hals ook nog op de echo. Wel lichte overvulling vd facetgewrichten op C6/C7 en heb zelfs gevraagd of het ingespoten moest worden, of ze dat zouden adviseren, maar was niet nodig. 'Gelukkig' kwam ook de irritatie op de rug duidelijk naar voren op de echo en dat was het laatste puzzelstukje voor mij om de klachten te verklaren. Daar was de DA het ook mee eens, waarschijnlijk hebben we de hals bij toeval ontdekt en tijd moet leren hoe dat zich gaat houden straks. Het is niet niks wat er zit maar omdat het aangeboren is en hij klinisch niks afwijkends laat zien kan het 'bij hem horen'. Een voorspelling durfden ze zich niet aan te wagen, omdat ze het nog nooit gezien hadden. Maar het voordeel is dat ik het nu weet en er dus rekening mee kan houden!

Al met al is er dus geen naald (nou ja, eentje voor de verdoving vd foto's) of hamer in de buurt van m'n paard geweest en heb ik er echt een goed gevoel aan over gehouden! Veel overleg, mijn inbreng werd ook serieus genomen en er is écht mee gedacht.

MyWishMax

Re: ervaringen peesblessure in de rug van het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:29

Fijn dat het bij jou wel zo gegaan is, maar ik heb hele andere ervaringen. Doordat ze niet verder wilden kijken, is de andere blessure zo verergerd. En toen we een jaar later terugkwamen met dezelfde symptomen wilden ze weer niet naar die hals kijken. Ik zou maar oppassen met vocht in halswervels, want daardoor kan er extra kraakbeen gevormd worden (wat atrose is in hals) en daardoor zenuwen afknellen.

Het enige wat zij wilden doen was behandelen met hamer, rug inspuiten en op de wei. Keer daarna ook, terwijl ik wilde dat die hals nagekeken werd, maar dat wilden ze niet doen. Was de laatste keer dat ik daar geweest ben.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:32

MyWishMax schreef:
Fijn dat het bij jou wel zo gegaan is, maar ik heb hele andere ervaringen. Doordat ze niet verder wilden kijken, is de andere blessure zo verergerd. En toen we een jaar later terugkwamen met dezelfde symptomen wilden ze weer niet naar die hals kijken. Ik zou maar oppassen met vocht in halswervels, want daardoor kan er extra kraakbeen gevormd worden (wat atrose is in hals) en daardoor zenuwen afknellen.

Het enige wat zij wilden doen was behandelen met hamer, rug inspuiten en op de wei. Keer daarna ook, terwijl ik wilde dat die hals nagekeken werd, maar dat wilden ze niet doen. Was de laatste keer dat ik daar geweest ben.

Deze ervaring heb ik ook :j Het liefst hadden ze hem in de aquatrainer ( :') ) of op het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:35

Ik helaas wel, herhaaldelijk inspuiten van kroonrand, maar paard stond te plat....had een zadel met een te krappe boom en kussenkanaal wat hem dus in zijn rug zo een pijn gaf en dat inspuiten met ontstekingsremmer is een tijdelijk middel....ben4 keer geweest......bak geld gekost. Een slimme die mij attent maakte, naar van nassau, nieuw zadel en nooit meer last.

Wel hebben ze foto's gemaakt, neigend naar KS, bang gemaakt dat paard binnen jaar opgegeven zou zijn, nu 9 jaar later ....het zal zijn bouw zijn, net achter de schoft weinig ruimte, maar op de foto hebben ze niet gezien dat hij vrij grote brede ruggenwervels heeft voor zijn maat en ras, dat verklaarde alles. Ik was helemaal in to Bodegraven, maar nu niet meer, hoor zo vaak van inspuiten...vriendin van mij onlangs ook verkeerde diagnose gekregen. Ik denk prima artsen daar!! Maar makkelijk geworden, is ook kapitale kliniek daar, ben je verzekerd, maakt het niets uit, spuitje hier en daar, ben je niet verzekerd, dan wel en ik kwam niet verder met paard, heb te lang blijven rijden met dat zadel, wat ze in handen hebben gehad en bekeken...

Love1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:50

Mijn paard is vrij snel genezen nadat hij in aquatherapie is gegaan.
Er zijn vele soorten hiervan. Denk dat de keus aan jezelf ligt. Ik hou er niet van om het paard te laten zwemmen en ook niet op op een loopband. Maar heeft hem super gedaan.
Het hele lichaam was los. Zijn rug was zeer sterk geworden. We hebben ook langzaam aan aan de hand gewerkt en met hulp van osteopaat, fysoiotherapeut en zadelmaker rustig opgestapt en hij heeft nog nooit zo fijn als van te voren gelopen. Ben er erg dankbaar voor. Hij heeft inmiddels pensioen gekregen op de zijn 18e. veel succes met de revalidatie

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:11

Erg uiteenlopende ervaringen dus. Zoals gezegd ben ik echt heel tevreden over de gang van zaken :j. Uiteraard houden we de hals ook in de gaten maar dat viel nu binnen de 'we moeten er iets aan doen' grenzen. Vanwege de afwijking kan het ook bijna niet anders dan dat de gewrichten daar wat reactie vertonen.

Ik heb les van iemand die ook fysio is en de chiropractor is degene die ook m'n zadel fit (Wow). Ook de smid is op de hoogte, dus ik hoop het zo van alle kanten goed gemanaged te hebben. Er betreft dierenartsen en zadels, natuurlijk zouden ze er wel wat kijk op moeten hebben maar goed zadels passen is echt een kunst, en daarvoor vertrouw ik niet op de DA.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:14

Ik heb ook absoluut goede ervaringen met bodegraven, ook mijn paard is daar behandeld met deze blessure. Er is niks in gespoten, gemasseerd of wat dan ook (door hun dan). Wel heb ik zelf besloten hem te laten behandelen door een fysio, maar dat is niet door bodegraven gebeurd. Hier alleen maar lof over bodegraven!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 16:42

Hier al 6 jaar zeer goede ervaringen met Bodegraven. Persoonlijk vind ik het de beste en fijnste kliniek die er is. Maar ze hebben mijn ander paard dan ook echt weer heel fijn opgeknapt. Alles gaat altijd in heel goed overleg, da is elke dag telefonisch te bereiken zodat je ten alle tijde even kan overleggen. Ze nemen uitgebreid de tijd om scan en foto's te laten zien en alles uit te leggen.

Wel blijf ik heel kritisch, met elke da/kliniek etc.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:07

Ik mag weer gaan stappen onder het zadel! Was verbeterd maar nog niet helemaal in orde, dus nog even rustig aan. Inspuiten werd nu wel geopperd als 'helpend handje' voor het laatste stukje maar dat zal ik volgende week even doorspreken met de behandelend arts (die is nu vrij). Ik heb de tijd dus geef 'm net zo lief wat langer! Hij mag eigenlijk ook niet te gek doen en dat doet ie wél elke dag, de grapjas, dus heb toch al extra tijd in gecalculeerd, ik ga 'm niet binnen houden :n

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:54

Super, wat een goed nieuws Remember! En groot gelijk mijne loopt ook lekker elke dag in de weide en als ik soms de blubber achter zijn oren zie, weet ik genoeg :D
Paard moet ook lekker paard kunnen zijn ;)
Fijn dat het de goede kant op gaat!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:41

Dan maar wat langer er over doen hoor, het moet inderdaad wel leuk blijven! Ze kunnen hier nu niet op de wei maar ik haal t zand vd paddock achter z'n oren vandaan }:0

Anniejj91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:32

Hoi allemaal,

Misschien wat laat, aangezien de laatste verhalen al even geleden zijn, maar mijn paard heeft ook een soortgelijke blessure. Begin december ben ik met mijn 6 jarige ruin naar Dap Bodegraven gegaan. De klachten waren dat hij minder voorwaarts was dan hij normaal was en dat hij ontzettend scheef liep. Op wedstrijd was het erger, dan kwam er ook achteruit lopen en stijgeren aan te pas. In eerste instantie wist ik niet of het opstandig gedrag van een jong paard was dat iets harder moest gaan werken dan eerst (net 2 keer L1 gestart) of dat ik er meer achter moest zoeken. Na een bezoekje van mn osteopate (sandra van Leeuwen) en een bezoekje aan mn zadelmaker (van Rijs), was er wel verbetering te merken onder het zadel maar niet voldoende. Voornamelijk bij m'n instructrice (Kim Huizer) gaf hij aan niet te willen lopen, omdat dit normaal absoluut niet zo was sprak zij haar twijfels uit en ben ik naar de DAP gegaan.

Bart Veldeman is een middag lang bezig geweest mijn paard te onderzoeken. Stap en draf in een rechte lijn op het harde, stap en draf op het harde aan de longe, stap draf en galop op het zachte aan de longe en daarna heb ik hem onder het zadel laten zien. Ondanks dat mijn paard daar redelijk netjes liep onder het zadel nam Bart de klachten serieus en ging verder met onderzoeken. Ook de buigproeven werden gedaan, en op een iets verminderd linkervoorbeen na, was alles goed. Na verdoving was er geen verbetering op het linkervoorbeen, dus dat was het probleem niet. Pas na het uitsluiten van kreupelheid ging Bart naar de rug van mijn paard kijken. Met voelen was hij duidelijk erg gevoelig op z'n rug, wat hij zelfs uitte in om zich heen bijten. Hij reageerde heftiger dan ik verwachtte, aangezien hij door de osteopate al was behandeld en hij in de tijd voor het bezoek aan de DAP niet zo veel had gedaan.

Bart stelde voor om eerst rontgenfoto's van de rug van mijn paard te maken. Om te kijken of bijvoorbeeld KS de oorzaak was. Alle doornuitsteeksels zagen er gelukkig goed uit op de foto, dus dit was ook het probleem niet. Het onderzoek werd vervolgd met een scan van zijn rugband en daar werd eindelijk de oorzaak duidelijk, zijn rugband was ontstoken bij zijn schoft. Des te verder naar achter des te beter de band er uit zag. Bart stelde voor om hem 3 weken rust en metacam (pijnstillend en ontstekingsremmend) te geven. Hij gaf aan dat er ook ingespoten kon worden, maar dit leek hem pas een goede optie als metacam en rust niet zouden helpen.

Door de feestdagen en een foutje van de kliniek werd de periode van rust en metacam 4,5 week. Hierna ben ik terug geweest met mijn paard en heeft Bart opnieuw gekeken. De gevoeligheid op de rug was sterk verminderd en aan de longe zag Bart niets meer aan het linker voorbeen. Al met al was Bart heel tevreden. Het maken van een scan zou nog geen zin hebben, omdat de band in zo'n korte tijd niet volledig hersteld kon zijn. Na deze korte controle zijn we weer naar huis gestuurd, geen metacam meer en 4 weken lang rustig opbouwen met longeren.

Het longeren is tot nu toe helaas maar 3/4 keer gelukt ivm de sneeuw.. Maar hopelijk knapt hij van wat extra rust ook op. Over een week (1 feb) moeten we terug naar de kliniek, voor een nieuwe scan van de rugband en als die goed is een check/aanpassing van mijn zadel door van Rijs om het schoftgebied zo veel mogelijk te ontlasten. Ik hoop heel erg dat mijn paardje voldoende verbeterd is volgende week en dat we weer rustig wat mogen doen na 2 maanden.

Over de oorzaak van de blessure tast ik in het duister.
De dierenarts noemde een trauma van buitenaf als mogelijke oorzaak. Aangezien mijn paard niet de rustigste is zou een uitglijder in de wei of iets dergelijks niet gek kunnen zijn. Maar ik sluit zelf ook zeker niet uit dat het zadel 1 van de hoofdoorzaken van het blessureleed is. Ondanks dat deze op tijd is gecheckt altijd, heb ik hier toch m'n vraagtekens bij. Tijd om daar volgende week maar eens extra goed op te letten.

Hoe gaat het nu met jullie paarden (degene die nog onder behandeling staan)? Ik hoop dat jullie wat aan mijn verhaal hebben, en als ik meer weet zal ik jullie op de hoogte houden.

Mijn paard is overigens een 6 jarige kwpn'er genaamd Bolly, springen gefokt en door mij eigenlijk alleen nog maar dressuurmatig gereden. Ik heb hem nu 2 jaar en ben nog altijd superblij met hem. Ik hoop dat hij snel weer de oude is :). Hij staat niet in mijn profiel, want die is al jaren niet bijgewerkt..

Groetjes !

Anniejj91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:34

Ohja, ik wilde er nog even bij zeggen dat ik vind dat in mijn geval DAP Bodegraven (Bart Veldeman) tot nu toe erg zorgvuldig te werk is gegaan.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:56

Het had mijn verhaal kunnen zijn Anniej :j, alleen ik heb geen metacam hoeven voeren en heb op week 8 wel een controle echo gedaan om de voortgang te kunnen zien. Buigproeven waren bij de mijne 100% goed. In de tussentijd blijven longeren en mag er nu eigenlijk 2x in de week een kwartier op (na opwarmen aan de longe) maar dat gaat even niet door het weer helaas. Dus als ik straks een aantal weken 2x erop heb gezeten bel ik weer even voor hoe dan verder!

Anniejj91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:53

Die van mij was bij de controle na 4,5 week ook niet meer 'iets minder linksvoor', dat kwam waarschijnlijk voort uit de pijn in z'n rug en schoft. Bovendien zagen mijn vriendin en ik eigenlijk niet wat Bart aan zijn been zag, maar goed gelukkig was ook die twijfel weg bij die controle en was hij 100% zuiver. Vrijdag 1 februari gaan ze hem wel scannen bij de controle, het is dan 8,5 week sinds ze het geconstateerd hebben. Waarvan hij dus bij elkaar ongeveer 4 weken metacam heeft gekregen, en daarna mocht hij longeren (lukt dus niet met dit weer, maar dat is wat anders). Gelukkig mag m'n paard nog wel gewoon in de paddock, want hij is nu al knap vervelend omdat hij zijn energie niet goed kwijt kan :p.

@Remember, bedankt voor je reactie! Fijn dat het met jouw paard de goede kant op gaat! Mooi dier, ik heb even de foto's in je profiel bekeken ;). Ben benieuwd hoe het verdere opbouwtraject er uit ziet. Ik hoop dat mijn paard ook voldoende verbeterd is over een week, zodat we weer iets kunnen doen. Heeft jouw paard het verspreid over zijn rug? Of ook op 1 plaats het meest? En wie doet de behandeling van je paard?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:56

Mijn paard reageert inmiddels niet meer op aanraking bij de rug. Ik heb in overleg met Teun het stappen onder het zadel uitgesteld omdat ik dat te vroeg vond. 20-12 is de blessure van de rugband gevonden. Half februari ga ik terug, ook bij mijn paard denken we aan trauma van buitenaf maar ik ook vertrouw mijn zadel niet en dus heb ik besloten een nieuwe straks aan te laten meten. Vooropig ben ik nu bezig met werken aan de hand in stap (academische rijkunst) voorlopig wil er nog niet op en als ik erop ga is het voor het aanmeten van een nieuw zadel. Mijn paard heeft wel gewoon super gelopen en helemaal rad, ondanks flinke beschadiging aan de rugband..... Doe lekker rustig aan en zie van de zomer wel weer eens hoe we er voor staan. Tot die tijd werken aan de hand en op controle... Mijn paard wordt in mei trouwens 6.

Anniejj91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:06

Ik ben vrijdag terug geweest naar de Dap. Paard had ondertussen eigenlijk 8,5 week niks gedaan. Ik mocht de laatste 4 weken longeren maar dat is door al de sneeuw en het ijs niet echt gelukt.
Sander behandelde deze keer mijn paard. Met voelen op de rug bleek al dat hij nog gevoelig was.. En helaas was dat ook nog te zien op de controlescan. Het was wel verbeterd ten opzichte van de vorige keer, maar nog niet goed genoeg.
Ik mocht op mijn paard om te kijken hoe het ging en om het zadel aan te passen. Gelukkig kon ik na 8,5 week zo opstappen en wegrijden :). De ergste scheefheid was verdwenen en met wat meer schoudervrijheid in het zadel begon hij best fijn te lopen.

Na overleg met Sander is de rug van mijn paard toch ingespoten, zodat hopelijk het genezingsproces iets sneller gaat. Ik moet nu een week lang longeren, en na die week mag ik om de dag eerst longeren en daarna 5 minuten rijden. Na 4 keer rijden moet ik even met de kliniek bellen over hoe het gaat en dan zien we het wel weer.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 17:29

Wel fijn dat er verbetering is te zien, dat is goed nieuws! Volgens mij heeft het veel tijd nodig.... Ik ga volgende week terug voor controle dat is dan bijna 8 weken na constatering en inspuiting. Het werk aan de hand gaat super en dit ga ik in ieder geval doorzetten.

Anniejj91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:01

Ik ben benieuwd hoe de contole van de rug van jou paard is. Die heeft dan ongeveer dezelfde periode rust gehad als mijn paard, maar is wel ingespoten. Vraag me af of er veel verschil is.. Maarja het is natuurlijk ook per geval en per paard verschillend.

Mijn paard ging vandaag voor het eerst sinds heel lang onwijs aan de ren.. Hij bleef maar galoperen.. Misschien begint hij zich beter te voelen na het inspuiten..

Ranszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:18

ik heb niet heel het topic gelezen, maar is het geen idee om i.p.v. 3 weken onder het zadel aan de hand te werken, dan kan je toch alles trainen, maar zonder de druk van het zadel op de misschien nog pijnlijke pees?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:24

Gelukkig hier een succes story
Onze (nu 6 jarige) kreeg als 4 jarige een forse rugband blessure die er ws al veel langer zat
Waarschijnlijk door wilde hengstenspelletjes met zijn vriendje (hij was nog niet onder zadel)
Met aanrijden ontstond er na het rijden telkens een klein (vocht) bobbeltje dat na een 15/60 min ook weer verdween
Dit hebben we in de kliniek laten onderzoeken (scannen + foto's)
Röntgefoto's waren uitstekend maar de rugband niet
Conclusie forse rugband blessure (4+) erg pijnlijk op de gehele rugband
Op advies van kliniek op rust gezet (staat in een stal met flinke uitloop) en de rug is ingespoten
Na 4 maanden rust was het niet veel verbeterd (3+)
Advies was weer rust
We zijn toen op advies van een collega (happy-athlete) toch gaan trainen onder zadel
Met als doel om de rug sterker te maken en de doorbloeding te bevorderen
Lange recht stukken in de duinen en veel galopwerk
Dit alles met een boomloos zadel (Barefoot)
Na het werk was de rugband flink opgezet maar zoals altijd verdween dat vanzelf weer
Wel hebben we na het rijden de rugband ingesmeerd met zeer sterke fluid (blister) en ook de rugband veel gemasseerd
Na een paar weken werd het bobbeltje op de rug na het rijden steeds minder en na 2 maanden verdween het bobbeltje zelfs helemaal!
Inmiddels heeft hij er geen last meer van en is hij weer 100%
Heel soms als hij erg druk is met buitenrijden (dus zijn rug af en toe wegdrukt)
zet het ietsje op maar dat is dan na 5 min. weg
Pijn heeft hij er helemaal niet meer aan.
Dit is hij als 5 jarige

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:39

Anniejj91 schreef:
Ik ben benieuwd hoe de contole van de rug van jou paard is. Die heeft dan ongeveer dezelfde periode rust gehad als mijn paard, maar is wel ingespoten. Vraag me af of er veel verschil is.. Maarja het is natuurlijk ook per geval en per paard verschillend.

Mijn paard ging vandaag voor het eerst sinds heel lang onwijs aan de ren.. Hij bleef maar galoperen.. Misschien begint hij zich beter te voelen na het inspuiten..

Ik vind het altijd een goed teken als ze lekker rennen en rellen, lijkt mij een teken dat ze zich toch redelijk happy voelen :j , de inspuitingen hebben bij mijn paard wel wat aan de pijn gedaan. Ik hoop dat ze bij jouw paard ook goed werken!

Mijn paard staat stil vanaf 30 november omdat ik het toen niet vertrouwde, in zijn gangwerk is niets te zien ook niet bij de kliniek en niets te merken onder het zadel. Alleen iets gevoelig op de rug, men was dus best verbaasd dat hij zo flinke rugbandblessure had. De maand december heb ik hem alleen een paar los gelongeerd omdat ik toen nog niet wist wat er precies was, en in afwachting was van een chiropractor (welke ook aangaf beter naar een kliniek te gaan!). Sinds drie weken in overleg dus in stap werken aan de hand zodat hij weer een beetje zijn rugspieren gaat gebruiken.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat we er nog lang niet zijn, ik weet niet of ze een controle scan gaan doen of later.... Ik denk zelf dat dit soort blessures lang duren, kan het alleen maar meevallen als er goed nieuws is toch :D .

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:42

Ranszje schreef:
ik heb niet heel het topic gelezen, maar is het geen idee om i.p.v. 3 weken onder het zadel aan de hand te werken, dan kan je toch alles trainen, maar zonder de druk van het zadel op de misschien nog pijnlijke pees?

Ik heb een hele omslag gemaakt en me volledig gericht nu op het werken aan de hand volgens de academisch rijkunst, ben zo enthousiast dat ook al is paard beter ik hem eerst alles opnieuw vanaf de grond wil leren :D. Rug krijgt de alle tijd om rustig te herstellen en bouw ik toch de juiste spieren op, en nog belangrijker we hebben er beide veel plezier in!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:46

Unamie; wat fijn dat je paard zo goed is hersteld. Ikzelf zou dat alleen niet durven, ik wil echt eerst een goede scan voor ik weer echt ga rijden. Is er bij jouw paard ooit nog een scan gemaakt later toen hij weer helemaal goed was?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:51

Paperboy schreef:
Unamie; wat fijn dat je paard zo goed is hersteld. Ikzelf zou dat alleen niet durven, ik wil echt eerst een goede scan voor ik weer echt ga rijden. Is er bij jouw paard ooit nog een scan gemaakt later toen hij weer helemaal goed was?

Wel teruggegaan (voor een manuele behandeling)
Maar niet meer gescand want de rug was/is helemaal niet gevoelig meer en ook het bobbletje is weg
Je kon/kan er nu met je volle gewicht aanhangen :j