Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:55

Als je een bloedtest doet, dan ook meteen maar even laten onderzoeken op Lyme!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:04

Heb je steeds dezelfde dierenarts gehad? Een dierenarts die de sprongen alleen wijt aan hoe groot het dier gaat worden, bij een dier wat zo loopt, zou ik niet nog eens laten kijken. Dat lijkt me iets dat iig nagekeken moet worden, ook dat men er al vanuit gaat dat het een klophengst is, vind ik niet een erg goed teken. Ik zou het dier eens bij een goede kliniek aanbieden die er misschien iets meer van weet dan de gemiddelde dierenarts.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 02:12

Mindim schreef:
Heb je steeds dezelfde dierenarts gehad? Een dierenarts die de sprongen alleen wijt aan hoe groot het dier gaat worden, bij een dier wat zo loopt, zou ik niet nog eens laten kijken. Dat lijkt me iets dat iig nagekeken moet worden, ook dat men er al vanuit gaat dat het een klophengst is, vind ik niet een erg goed teken. Ik zou het dier eens bij een goede kliniek aanbieden die er misschien iets meer van weet dan de gemiddelde dierenarts.

Utrecht is bij mn paard geweest....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 02:54

Ik vind - net als een aantal andere mensen - dat de gewrichten achter wel erg groot zijn, en ook voos voor zo'n jong dier. Maar je hebt gelijk, foto's zeggen nog niet zo veel nu. Heb je ook aan de fokker gevraagd of hij rhino op stal heeft gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 09:50

switt schreef:
Mindim schreef:

Utrecht is bij mn paard geweest....

Hmm, dan zou je toch denken, maar ik vind het een voorbarige uitspraak om eerlijk te zijn. Hebben ze helemaal niet naar de sprongen gekeken?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 12:11

Kendra schreef:
Ik vind - net als een aantal andere mensen - dat de gewrichten achter wel erg groot zijn, en ook voos voor zo'n jong dier. Maar je hebt gelijk, foto's zeggen nog niet zo veel nu. Heb je ook aan de fokker gevraagd of hij rhino op stal heeft gehad?

Nee, er is geen rhino op stal geweest... Ik denk dat ik een afspraak ga maken bij een kliniek voor verder ondezoek. Weet alleen niet of dat zo een succes gaat worden met zo een jong ding, denk niet dat hij rustig blijft....

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:15

Vind heel erg al hanentreed lopen

Dit zie je veel bij jonge hengst veulens die te snel groeien

Meesten gevallen blijft het en wordt alleen maar erger
Laatst bijgewerkt door sporten op 21-12-12 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:28

De fokker is niet heel eerlijk geweest dan, oftewel heb je hem voor een erg goede prijs kunnen kopen, want het is onmogelijk dat hij dit niet ziet.
Hopelijk gaat het over en ligt het enkel aan zijn groei. Je zou wel eens een echo/foto kunnen laten maken om te zien of er geen ontsteking opzit. Vreselijk om je veulen zo te moeten zien :(:)

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 12:30

sporten schreef:
Vind heel erg al hanentreed lopen

Dit zie je veel bij jonge hengsten veulens die te snel groeien

Meeste gevallen blijft het en wordt alleen maar erger

Ik heb aan de DA gevraagd of hij niet te snel groeide ( van 136 naar 142 in 1,5 maand) en wat ik eraan kon doen. Als ze groeien, groeien ze en daar kun je niets aan doen zei ze. Er staat me iets van bij dat we mn hond geen puppyvoer meer mochten geven omdat hij daardoor teveel groeide..ik was daarom bang dat ik hem teveel brok gaf, maar dat was niet zo dus.

Ik vind het zelf eigenlijk niet op hanentred lijken, ken een paar paarden die dat hebben en dat ziet er wel anders uit. Maar misschien heb je gelijk hoor, ik hoop het alleen niet wanneer dat wordt niet beter idd...

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 12:34

betadine schreef:
De fokker is niet heel eerlijk geweest dan, oftewel heb je hem voor een erg goede prijs kunnen kopen, want het is onmogelijk dat hij dit niet ziet.
Hopelijk gaat het over en ligt het enkel aan zijn groei. Je zou wel eens een echo/foto kunnen laten maken om te zien of er geen ontsteking opzit. Vreselijk om je veulen zo te moeten zien :(:)

Ik heb hem gisteren dit filmpje laten zien en daarop zag hij ook niets raars....ik geloof wel dat het hem ontgaan is. En ach, misschien wist hij het wel: het verandert niets aan de situatie. Ik ga me daar maar niet druk.om maken, ik vind het al rot genoeg dat het niet goed gaat met hem :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:36

Wat op het filmpje meteen opvalt zijn de dikke knieën en sprongen.
Als je met dit paard wilt gaan dokteren, dan zou je die als eerste op de R.foto's moeten laten zetten.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:01

switt schreef:
betadine schreef:

Ik heb hem gisteren dit filmpje laten zien en daarop zag hij ook niets raars....ik geloof wel dat het hem ontgaan is. En ach, misschien wist hij het wel: het verandert niets aan de situatie. Ik ga me daar maar niet druk.om maken, ik vind het al rot genoeg dat het niet goed gaat met hem :(

Te snel groeien heb je niet altijd invloed over

Mocht toch Hanentreed zijn kan je er niks aan doen is alleen heel erg vervellend en is blijvend

Met bepaald bekappen door binnen kant iets korter dan de buiten kant, kan paardje op den duur wat beter op lopen

Vraag eens bij de hoefdsmid erna

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:36

Je hebt inderdaad niet altijd invloed op de groei, maar je kunt wel proberen om hem geen te rijk voedsel te geven zodat hij minder snel groeit. Hun uiteindelijke hoogte wordt genetisch bepaald, maar je kunt door hem niet te veel te voederen (bvb enkel hooi dat niet te rijk is) ervoor zorgen dat de groei geleidelijker aan gebeurt. Naar wat ik verstaan heb heeft hij niet al te veel reserves en dat zou ik zo proberen houden, want de gewrichten die in groei zijn kun je nu beter zo min mogelijk belasten.
Ik begrijp dat je het moeilijk hebt nu van hem zo te zien en dat je geen zin hebt in een confrontatie met de fokker, maar hij verkoopt jou een "gezond" paard dat zo loopt en hij ziet dat niet ? Ik vind dat echt twijfelachtig, want een fokker hoort toch een minimum aan kennis te hebben tenzij het een particulier is die eenmalig een veulentje fokte. Een paard met een mankement als gezond verkopen is gewoon oplichterij en als jij daar vrede mee hebt en je je liever concentreert op je veulen begrijp ik dat zeker, maar denk er toch over na, want als het zo is dan heb jij je wel goed laten vangen en je mond houden is hem dan zijn zin geven. Ik zeg dit enkel omdat je mischien hoge kosten kunt hebben aan dit veulen en er mischien nooit mee gaat kunnen rijden om niet te spreken van de emotionele schade en als die fokker dat weet en van jouw goedgelovigheid heeft geprofiteerd dan is hij daar wel verantwoordelijk voor en zou je tenminste de aanschafprijs moeten terug krijgen, al is het om de DA kosten van je veulen te betalen. Ik kan niet geloven dat hij dit niet zag, het is overduidelijk en daar is geen DA voor nodig om dat te zien.
Sterkte met je veulen en hopelijk toch een goede afloop.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:47

ik weet niet of dit voor TS geldt....maar erg veel mensen denken hun slag te slaan en een topper te kunnen kopen voor een paar euro.En heel,heel soms lukt dat ook.
Maar de meeste goede veulens gaan niet voor weinig weg hoor.Of ze moeten inderdaad iets mankeren en tevens goede papieren hebben.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 16:46

betadine schreef:
Ik begrijp dat je het moeilijk hebt nu van hem zo te zien en dat je geen zin hebt in een confrontatie met de fokker, maar hij verkoopt jou een "gezond" paard dat zo loopt en hij ziet dat niet ? Ik vind dat echt twijfelachtig, want een fokker hoort toch een minimum aan kennis te hebben tenzij het een particulier is die eenmalig een veulentje fokte. Een paard met een mankement als gezond verkopen is gewoon oplichterij en als jij daar vrede mee hebt en je je liever concentreert op je veulen begrijp ik dat zeker, maar denk er toch over na, want als het zo is dan heb jij je wel goed laten vangen en je mond houden is hem dan zijn zin geven. Ik zeg dit enkel omdat je mischien hoge kosten kunt hebben aan dit veulen en er mischien nooit mee gaat kunnen rijden om niet te spreken van de emotionele schade en als die fokker dat weet en van jouw goedgelovigheid heeft geprofiteerd dan is hij daar wel verantwoordelijk voor en zou je tenminste de aanschafprijs moeten terug krijgen, al is het om de DA kosten van je veulen te betalen. Ik kan niet geloven dat hij dit niet zag, het is overduidelijk en daar is geen DA voor nodig om dat te zien. Sterkte met je veulen en hopelijk toch een goede afloop.

Het was niet iemand die eenmalig een veulen fokte.. Hij heeft al gezegd dat mocht ik hem in laten slapen hij hem wel terug wilde, dan zou hij hem ergens op een weiland zetten (?). Ik heb heel duidelijk gezegd dat ik dit niet wil, ik laat hem alleen inslapen als de situatie echt uitzichtloos is. Wat gaat hij er dan mee doen? Alsnog verkopen? Hem laten verpieteren op een landje? Als hij dit al niet als een probleem ziet... Ik begrijp ook niet dat hij niets ziet in dit filmpje maar ik heb dat al eerder meegemaakt met mn vorige paard. Paard was zo overduidelijk niet goed maar de vorige eigenaar zag er echt totaal geen probleem is..zelf niet toen ik met rontgen foto's aan kwam zetten waar toch duidelijk dingen op te zien waren die niet klopte. Ik heb me daar toen zo ontzettend boos en verdrietig om gemaakt, ik wilde alleen maar dat hij toegaf dat hij me een slecht paard had verkocht- verder niets. Dat heeft hij nooit gedaan.. Ik heb geen zin om er weer energie en tijd te gaan stoppen in een welles-nietes verhaal. En eerlijk is eerlijk, ik was er tenslotte zelf ook bij toen ik hem kocht.

geerke schreef:
ik weet niet of dit voor TS geldt....maar erg veel mensen denken hun slag te slaan en een topper te kunnen kopen voor een paar euro.En heel,heel soms lukt dat ook.
Maar de meeste goede veulens gaan niet voor weinig weg hoor.Of ze moeten inderdaad iets mankeren en tevens goede papieren hebben.

Nee hoor, ik wilde geen topper voor weinig geld(zo goedkoop was hij trouwens ook helemaal niet). Ik ben zelf ook niet zo'n talent dus ik zocht gewoon een leuk paard waar ik, als ik over drie jaar klaar ben met studeren, mee aan de slag kon. Ik heb hem van m'n ouders cadeau gekregen toen ik mn bachelor diergeneeskunde haalde ( en ja, ik voel me daarom nu extra dom dat ik zo'n veulen heb gekocht ), ze vonden het zo rot van mn vorige paard .Het enige wat ik zocht was een paard wat me aansprak en die gezond was. Ik dat laatste ben ik dus helaas een beetje gefaald :Y) Ik wilde graag een veulen omdat ik dus nog studeer en een veulen toch wat minder tijd kost en daarbij wilde ik het zelf in de hand hebben wat er mee gebeurde als jong paard. Mn vorige paard was imo stuk gereden door de vorige eigenaar, ik wilde zoiets niet nog een keer meemaken.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:54

Misschien kort door de bocht maar :' op de wagen zetten en naar utrecht of iets gelijks brengen' en meteen van kop tot kont laten na kijken

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:09

Ook ik vind de sprongen achter erg dik. Beste kun je hem idd helemaal na laten kijken in de kliniek. Respect dat je hem niet terug brengt! Ik wil je heel veel succes met hem wensen en hoop dat het allemaal mee valt...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:55

Ik schrok ook van de dikke sprongen
Bovendien vind ik dat hij erg weinig buiging laat zien in het spronggewricht: hij ontziet buiging door zijn been opzij uit te zwaaien. Ik denk zelf niet aan atactie. Ik zou persoonlijk naar een kliniek gaan

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:22

Het is een probleem in de knie rechts achter.

Kan een losse knieschijf zijn.
Of een van de drie gewrichts banden zitten niet op de goede spanning.

Vaak groeien ze hier overheen.
Als het veulen echt zo'n groeispurt heeft gehad dan zou ik het nog een tijdje aankijken.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:26

liep hij ook zo voor de groeispurt?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 19:38

unicorn_kiss schreef:
Ik schrok ook van de dikke sprongen
Bovendien vind ik dat hij erg weinig buiging laat zien in het spronggewricht: hij ontziet buiging door zijn been opzij uit te zwaaien. Ik denk zelf niet aan atactie. Ik zou persoonlijk naar een kliniek gaan

Het was al te laat om te bellen net maar ik heb net een mailtje naar Utrecht gestuurd, ik hoop dat ik volgende week nog terecht kan voor foto's + bloedonderzoek. Dat lijkt me inderdaad toch wel het beste om te doen nu. Ik weet alleen nog niet hoe ik hem daar moet krijgen, durf mn vader niet met hem te laten rijden. Heeft Utrecht een haal- en breng service?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 19:39

Ariebren schreef:
Het is een probleem in de knie rechts achter.

Kan een losse knieschijf zijn.
Of een van de drie gewrichts banden zitten niet op de goede spanning.

Vaak groeien ze hier overheen.
Als het veulen echt zo'n groeispurt heeft gehad dan zou ik het nog een tijdje aankijken.

God, ik hoop zoooo dat je gelijk hebt!!! Je geeft me in elk geval weer wat hoop :)

De DA heeft toen ze er was wel gekeken of zn knie op zn plek bleef tijdens het lopen. Ze vond hem toen voornamelijk ontzettend slap, verder vond ze tijdens het klinisch onderzoek geen afwijkingen.
Laatst bijgewerkt door switt op 21-12-12 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 19:40

minajtje schreef:
liep hij ook zo voor de groeispurt?

Ja..goede vraag. Ik weet wel dat ik hem altijd al stijf vond maar ik hielt mezelf de hele tijd voor dat ik spoken zag en overbezorgd was. Om eerlijk te zijn: ik weet het niet.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:08

Zelf persoonlijk zou ik zijn hele achterhand eerst eens laten rontgen, van top tot teen en zijn rug. Misschien ergens een zenuwknelling of een vergroeiing in het bot.

Ik hoop dat je snel weet wat er met hem aan de hand is. :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:14

Een ouwe ervaren paarden veearts heeft geen rontchen nodig.
Die ziet heel snel wat er aan de hand is.

Zo'n veulen moet dagelijks naar buiten met andere veulens en of paarden.
Lopen, rennen en stoeien om zijn spieren sterk te maken.
Daarnaast een goede brok voor jonge paarden, bijvoorbeeld de podogrow 3 :7