Veulentakel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:51

Zouden ze zo'n tuigje ook niet hebben bij klinieken? en misschien dat ze ze dan niet te huur of te leen hebben, maar misschien dat ze je wel aan de naam van een leverancier kunnen helpen?

Echt heftig hoor, zo sneu voor zo'n jong dier! -O-

Zat me net te bedenken, als je voor iets van een heftruck zou gaan dat niet in de stal zou passen, zou het dan misschien nog een mogelijkheid zijn bijvoorbeeld om het diertje te laten overnachten in een binnenbak, zodat je in de ochtend de bak in kan rijden met de heftruck om hem overeind te helpen? misschien dat je een stukje af zou mogen zetten in een binnenbak speciaal voor hem, tijdelijk? dan zou je altijd de mogelijkheid hebben om hem omhoog te hijsen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 15:52

De heftruck kan ik eventueel wel in het gangpad zetten, voor de box. Maar ik hoop dat de takel afdoende is qua kracht, mijn vader is gelukkig een handige lasser, dus met wat geluk kunnen we een takel boven de stal plaatsen.

De heftruck de binnenbak in gaat niet, zitten geen terreinbanden onder :D. De pensionstal is overigens van mij, dus wat dat betreft kan ik hem neerzetten waar ik wil :)

Shirley

Re: Veulentakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:58

De takel moet afdoende zijn en veel rustgevender en veiliger voor de patiënt :j

Dat met die hijsbanden werkt echt goed, we hebben dat weken zo gedaan, elke vier uur, dag en nacht !

En kost geen drol ;)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 15:59

Hm, zou ik gewoon bij de brandweer kunnen informeren of ze oude banden hebben?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:02

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 16:03

Zit net te zoeken, je kan die slangen gewoon via internet bestellen. Makkelijk :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:03

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 16:06

Beetje jammer van de administratie en verzendkosten bij goedkope-gereedschappen :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:07

Dat heb ik dan net weer niet gezien..... :P

(goedkope slaat dus echt alleen maar op het gereedschap... :') )

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:08

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 16:10

Ik ga straks de BHVér van mijn werk maar eens mailen, die werkt bij de brandweer. Kijken wat die kan regelen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:10

Informeren kan zeker altijd!
En je zou ook zelf een advertentie op MP kunnen zetten met gezocht!? Wie weet hoe gauw je een reactie krijgt!?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:10

kwa takel kan ik je niet helpen

wat eten betreft misschien wel
ik heb zelf 15 jaar een moeilijke eter gehad, was ook een kribbebijter dus waarschijnlijk ook gevoelige maag/darmen
het enige voer wat hij goed at en bleef eten was gerstemix van mijten
paard bleek een voorkeur te hebben voor bitter eten en vond suiker echt smerig
hij was ook gek op sigaretten tabak(vroeger draaide nog veel mensen hun eigen sigaret)

misschien iets om eens uit te proberen
veel voer wordt juist zoet gemaakt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 16:13

Kribbebijter/zuiger is hij inderdaad ook nog eens. Alhoewel dat wel af lijkt te nemen. Maar ook op het land stond hij vrolijk door te zuigen. Vandaar dat ik de maag na heb laten kijken, maar er was geen zweer in te vinden.

Kan inderdaad wel kloppen, mijn normale brok is een redelijk natuurlijke brok, zonder toegevoegde zooi.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:19

Aan die slangen heb je niets, je moet echt hijsbanden hebben ( te koop in verschillende lengtes en geschikt voor verschillende gewichten ) maar wellicht kan de brandweer je die ook wel uitlenen !Afbeelding

punkd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:21

neem eens contakt op met manege de veerkracht in heumen die hebben via de stichting animal assistance takels en broeken te leen die ze met de rhino gebruikt hebben ff googlen voor het telefoon nummer

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:37

Hoe ging het vanmorgen??

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 16:45

Zo, heb inmiddels weer even de beschikking over een computer. Ik vind mijn telefoon fijn om op te Bokken, maar het typt zo rot.

Vanochtend hebben we wederom mijn vader moeten bellen om hem overeind te krijgen. Gisteravond heeft men hem ook overeind geholpen.

Het frapante is dat hij wel sterk genoeg is om zichzelf te dragen. Als hij eenmaal staat, dan plast hij gelijk, en begint aan zijn hooi. Hij is niet meer wankel of iets dergelijks. Vandaag wilde hij ook erg graag de wei op, en met wandelen word hij wat drukker en sterker. Alleen het opstaan vergt nog erg veel van hem.

Hij zit ook onder de wondjes, en heeft wat doorligplekken. Doordat hij zo magertje is krijgt hij flink snel wondjes, en doordat hij echt wel op wil staan verwond hij zichzelf.

Vind heel het opstaan-verhaal zo eng, omdat ik in september mijn oude, lieve merrie heb moeten laten inslapen, nadat ze, versuft van de narcose, opstond en haar been brak. Hierdoor heb ik het liefst dat hij gewoon braaf blijft liggen tot we hem helpen, maar leg dat maar eens uit :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:54

Zoals ik al eerder schreef, dient hij toch eigenlijk minstens elke vier uur overeind geholpen te worden, dus het is niet zo vreemd als hij het tussendoor probeert ..

Hoe lang blijft hij gemiddeld staan ?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:55

Wat een toestand zeg!!
Sorry als ik er overheen gelezen heb, maar hadden jullie een binnenbak? Als dat zo is, zou je hem dan niet daar in kunnen laten zodat hij zich niet bezeerd met pogingen op te staan??
Hoe lang duurd het voordat jullie de bloeduitslag hebben en kunnen gaan behandelen??
Heb zo met jullie te doen....... -O-

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:22

Ik ben natuurlijk niet de hele dag op stal, maar gisteravond heb ik hem omhoog geholpen (+ Utixo haar vader en nog 3/4 stalgenootjes, zwakke meisjes :')) en volgens mij lag hij toen pas een uur of 2. Overdag staat hij dus wel gewoon. Maar 's nachts ligt hij gewoon te tukken.

Kentaro: we hebben een binnenbak. Utixo is de staleigenaar dus daarom is ook gewoon heel veel mogelijk om het voor het veulen zo aangenaam mogelijk te maken. 's Avonds in de bak zetten zou qua ruimte wel kunnen, maar dan heeft de takel weer geen zin. Heftruck kan niet in de bak rijden nl. En dan moet je 's ochtends dus met verplicht minsters 3 man + sterke vader zijn om hem op te tillen. En als hij straks nog zwaarder wordt...
Maar dat is waar ik het eerste aan denk. Misschien dat Utixo wel andere ideeën heeft waardoor het wel zou kunnen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:42

Anne_GTI schreef:
Dit dan?

[ Afbeelding ]

Dit is een goede!
had hemel op aarde bewogen dat ik deze snel in huis had!!
Als je het beestje thuis niet optimaal kan verzorgen was het dan geen beter idee om het in de kliniek waar het in goede handen was achter te laten!?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 17:52

Als je goed had gelezen, is er iom Utrecht besproken hem weer naar stal te halen. Hij heeft dus op de kliniek gestaan. Het is een questie van aansterken. Dat ik om hulp en ideeën vraag, betekent niet automatisch dat ik niet capabel genoe ben om hem te verzorgen.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:32

Veulen is thuis op stal zeker wel in goede handen :j
Er wordt alles gedaan om het hem zo goed mogelijk te maken. Maar we hebben nou eenmaal niet de duizenden euros faciliteiten die de kliniek wel heeft.
Wat hijdan hier weer wel heeft waar de kliniek niet tegenop kan en wat zo onwijs belangrijk is voor alles en iedereen die ziek is; liefde en aandacht, paardenvriendjes die hem kennen en die hij kent. Als je je niet op je gemak voelt kun je niet herstellen en beestje voelt zich enorm op zn gemak thuis. Dat kan in een kliniek niet, hoeveel dure spullen er ook zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:41

Nee hoor, nergens beter dan thuis !
Eigen voer, eigen vrienden, eigen mensen en veel veiliger qua eventueel opdoen van ellende ... over het algemeen staan er op de kliniek meer ongezonde paarden immers dan gezonde ;)

Wij hadden overigens voor in het "open veld" een soort wigwam van stevige balken gemaakt waarin de takel dan opgehangen kon worden.