Management van je ex-zandkolieker: hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaraMika

Re: Management van je ex-zandkolieker: hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:20

Mijn shet heeft ook zandkoliek gehad. Hij heeft een paddock leven (ooit ook licht hoefbevangen geweest), in de nacht binnen. Ik geef hem nu regelmatig zandweg. Mika is een scharrelaar. Ze krijgen hooi buiten dus alles wat op het zand valt dat knabbelt hij op. Ik heb hem nog nooit echt zand zien eten. Ik denk dat hij daardoor te veel binnen krijgt. Het enige wat ik daarbij nog geef is extra kruiden vooral in de winter. Sommige paarden eten mest, als die mest op het zand ligt kan hij daardoor ook zand binnen krijgen. Zo weet ik zeker dat hij in ieder geval zijn mineralen binnen krijgt. ( vooral in de winter) en dat hij de mest laat liggen. Dat gaat nu goed. Super slim van die rubberen tegels, daar vang je al heel veel mee! Ik herhaal regelmatig de kuur van zandweg en als je wil testen of er zand in de mestballen zit kun je ze tussendoor in water doen om te zien hoeveel er op de bodem blijft liggen. ( kan ook mest opsturen, samen met wormonderzoek wordt er dan gekeken, maar dit wist je vast al.. :-) ) Dit is in ieder geval wat ik doe, en bij Mika werkt het.

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:32

Heel goed wat SaraMika zegt. Ook mijn haflinger is opgenomen geweest in de kliniek wegens zandobstipatie, het is inderdaad ook zo een 'scharrelaar'. Ik geef nu 3 keer per week vlozaad ter voorkoming. (zoals lijnzaad, alleen je hoeft het niet te koken enzv) De slijmerige brei neemt weer zand mee naar buiten. Het is ook wat goedkoper dan zandweg. Ze staat nu wel gewoon weer op zand, en op deze manier gaat het prima.

Ze hebben bij mij ook zelfs een paar winters overdag op beton gestaan. Ik merkte alleen wel dat ze hier liever niet op plassen. Dat zal dus wel het nadeel zijn wanneer je met rubberen tegels aan de gang gaat.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:16

Vanaf de tegels wil ik ze inderdaad wel een uitloop naar een zandpad / lig / rol plek geven...Mits blijkt dat we het met bovenstaande maatregelen onder controle krijgen. We moeten op 2 februari terug naar de kliniek voor controle en hoop maar dat dan blijkt dat hij niet nog steeds grote hoeveelheden zand opneemt!

gaby_kremer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:07

mijn pony heeft een maand of 2 geleden ook zandkoliek gehad.
ze staat nu 24/7 binnen (in een grote koeien stal, waar ze alle ruimte heeft).
als ik haar naar buiten doe gaat ze direct weer zand eten en op de wei is ook geen optie(dan krijgt ze bijna direct weer hoefbevangenheid).

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:12

Wat een ellende Gaby ... Maar wel heel fijn als je dan zo'n grote stal hebt.

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:02

CarolineCF schreef:
Vanaf de tegels wil ik ze inderdaad wel een uitloop naar een zandpad / lig / rol plek geven...Mits blijkt dat we het met bovenstaande maatregelen onder controle krijgen. We moeten op 2 februari terug naar de kliniek voor controle en hoop maar dat dan blijkt dat hij niet nog steeds grote hoeveelheden zand opneemt!

Klinkt goed CarolineCF. Hopelijk word je paard 'goedgekeurd'. Wat denk je er zelf over? Gedraagt hij zich weer een beetje 'normaal'? Vaak kun je het zo wel een beetje inschatten.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:32

De eerste dagen was hij erg tam en voor mijn gevoel nog verre van fit. Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik ben heel eigenwijs Omeprazol gaan geven, een maagzuurremmer die we nog in huis hadden van onze kwpn (dierenarts sloeg er niet op aan toen ik er naar vroeg, vond het denk ik overdreven voor zo'n huis tuin en keuken Haflinger). Dat lijkt nu aan te slaan (klopte precies na 5 dagen ging het beter). Ze schijnen namelijk bijna allemaal last van hun maag te krijgen van zo'n periode met stress en vasten. Het gaat dus wel wat beter, maar ik maak me zorgen omdat ik het terrein nog niet heringericht heb, dat kost me ws. nog wel een paar weken. Hem continue op stal houden lijkt ook helemaal niet wenselijk? Voor de time being heb ik dus wat noodoplossingen (vast paar tegels onder hooizak). Maar met die rotwind waait het hooi door de hele bak…..

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:52

Dat het hooi door de bak waait is wel gevaarlijk, grote kans dat ze het zanderige hooi ook op gaan eten en dat is wat je dus juist wilt voorkomen. Het is wel belangrijk dat het paard, vooral nu, 24/7 hooi heeft om het maagzuur rustig te houden. Lastige kwestie dus.. Die van mij kreeg voor die herstellende periode een inloopstal, betonnen tegels en daarachter toch een stuk zand. Dit ging prima, want eten kon alleen binnen. Het waaide dus niet weg over het zand. Ik zou voor jou even geen oplossing weten, ik weet namelijk niet wat de mogelijkheden zijn.

Over de maagzuurremmer, is geen gek idee hoor. Door het niet eten heeft die van mij dus maagzweren gekregen, en dat wil je zeker voorkomen. Twee maanden op gastroguard (ook een soort maagzuurremmer), dat kost wel wat hoor... Voer je al vlozaad o.i.d. om het zand af te voeren?

Ik wens je alvast veel succes op 2 februari! +:)+

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:23

Wij hebben nu iets geknutseld van halve houten tonnen waar je een klein hooi netje onderin vastklikt op 4 punten met een musketon haak. Onderin gaten gemaakt zodat het water weg kan lopen. De bakken worden wel vrij snel erg smerig en dan raken ook de gaten verstopt - dus is ook nog niet ideaal. Zijn nu met een nieuw ontwerp bezig, als die klaar zijn zal ik proberen een foto te plaatsen.

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:09

Klinkt interessant, ik ben benieuwd!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:05

Ik lees even mee. Gisteren heeft mijn pony een vreselijke zandkoliek gehad. Het ging vandaag gelukkig iets beter, maar het zal nog een paar dagen duren voordat hij weer helemaal zichzelf zal zijn.

Het weiland is te nat, de paddock is te nat (kleigrond) en de bak kan hij niet meer in ivm zand eten ondanks alle hooinetten. Wat nu? Hele dagen op stal? Steeds een uurtje eruit om los te gooien/ te rijden? Pff dat is toch ook niks.
Ik hoop op flinke vorst dan kan hij het weiland in zonder alles stuk te trappen.
Zo lag hij er gisteren bij, wat een ellende:

Afbeelding

Sorry dat ik geen tips heb voor jullie. Ik hoop hier wel wat ideeen op te doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 22:40

Wat doe je er nu aan Sumic? Wat zei de dierenarts? Wat geef je hem nu tegen het zand?

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:37

Tja sumic..ik heb hier ook een zandeter staan...naast alle maatregelingen ( zandkuur, hooi in slowfeederbak etc) eet ze zand als het gras op is. Ik ga de winter in met zo hoog mogelijk gras en als dat op is dan helaas binnen blijven.....ik ga echt geen risico meer nemen. Dus nu is het s'morgens rijden...daarna half uurtje strookgrazen en dan op stal hooi..smiddags aan de hand stappen zodat ze er toch nog even uit is. Het is gewoon niet anders voor nu. Als het gras weer gaat groeien breken voor ons weer betere tijden aan..maar nu is het even roeien met de riemen die je hebt.! Succes met je paard!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:57

Dankje wel. Ik heb woensdagavond meteen de DA erbij gehad en die gaf 2 spuiten waarvan 1 pijnstiller rechtstreeks in het bloed. En een kuur sandclear. Vandaag heb ik hem toch maar in de wei gezet ondanks dat het daar zo nat is en ze veel stuk lopen. Ik kon het niet over mn hart verkrijgen om hem met dit lekkere weer binnen te houden. Toch zal dat wel gaan gebeuren bij slecht weer.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:25

Ik vind het ook vervelend hoor, om ze maar even buiten te laten..maar goed soms is het even niet anders...dadelijk in het voorjaar weer lekker naar buiten!! We verheugen ons er nu al op..en de winter..tjaa even afzien en proberen met zoveel mogelijk afleiding de dag door te komen....nu heb ik het wel makkelijk want ze staan aan huis en ik werk vanuit thuis.......

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:39

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:35

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:15

Meer kon ik er ook niet over vinden. Ik vind het wel interessant, want deze combinatie heb ik nog niet eerder gehoord.

Wel weet ik dat magnesium gevaarlijk kan zijn voor paarden met slechte(re) nierfunctie...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 14:12

Ik geef dit topic weer even een schopje....

Bij mij is het een poos goed gegaan.
Maar een iets te korte wei, wat grassprietjes in de paddock, en voordroog met kluiten zand (die ik in eerste instantie niet zag omdat ik ze dat alleen voor de nacht voerde, en de netten in het donker vulde, en het was weer mis.

Veel zand in de mest, zelfs hele keutels van zand.
Hele drukke buik, flemen, even niet willen eten. Dus 15 m colosan erin. En een week lang iedere dag 400 gram psyllium.
Ik vind nu geen zand in de mest, maar ga wel weer een kuur doen... uit ervaring weet ik dat er absoluut nog meer kan zitten.

Het rottige vind ik dat het zo goed ging. En na zo'n episode is ze dan weer terug bij af: drukke buik, opgeblazen, lustelozer, winderig.

Ik overweeg haar nu maar 's nachts op stal te zetten. Al is het gebrek aan beweging dan ook niet goed voor de darmen, maar ik heb moment niet echt een ruim bestraat deel :-(

Hoe pakken jullie het aan? Stal/ wei/ paddock?!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:42

He gatver Ninx, wat een ellende! :(
's nachts op stal is niet ideaal, maar wel een aantal uur waarin ze zeker weten geen zand binnenkrijgt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 14:57

Gulpje schreef:
He gatver Ninx, wat een ellende! :(
's nachts op stal is niet ideaal, maar wel een aantal uur waarin ze zeker weten geen zand binnenkrijgt.

Nee, het is echt een beetje vervelend. Heb het liefste ook dat ze het zelf een relaxed plekje vind, anders gaat ze lopen stressen en ze heeft al eens een maagzweer gehad (tis nogal een tiep ;-) ).
Ik zit nu te kijken of ik in de stal kan voeren, en er dan een bestraat uitloopje aan vast oid.
Of misschien, nu het gras nog niet zo rijk is, even met een masker op het vollere gras en flink zandkuur erin... en dan daarna 's nachts op een bestraat deel, of 's nachts op stal.

Dub, dub, dub.... zo jammer omdat het idd zo goed ging. Lastig om de moed erin te houden. Maar het is zo'n gaaf paardje.... dus schouders eronder en gaan!!!