Nadeel is alleen dat hij er voorheen nooit problemen mee had en hij wel fanatiek harde worstels staat weg te kauwen.. en het is maar 1 tand.. dus ik hoop dat het hier mee te maken heeft, maar het duurt al anderhalve week..
Even een update van vandaag.. Paard is helaas nog steeds sloom met af en aan koorts.. aangezien het nu al twee weken bezig is, weer de dierenarts laten komen vanmorgen. Die vond hem wat bleek qua slijmvliezen en heeft zijn tanden verder gecontroleerd om vervolgens weer niets te vinden. Verder leverde een grondig klinisch onderzoek niets op, dus bloed af genomen. Omdat hij toch al narcosemiddel had gehad voor onderzoek van zijn tanden heeft ze hem toch ook opgevoeld en daar lag het probleem. Zijn dikke darm is anderhalf tot twee keer zo groot als normaal en zit helemaal propvol, kortom een flinke koliek dus waar hij echt 0 symptomen van heeft laten zien, de bikkel! Dus nu flink wat parafine naar binnen en hij mag tot morgenochtend vasten. De komende 24 uur moet hij verbetering laten zien.. Al met al ben ik enorm geschrokken want ik en zeker ook de dierenarts hadden dit zeker niet zien aankomen..
mestonderzoek is net gedaan en was goed. Hij is ook recent nog ontwormt bij het weer op stal gaan met equimax.. voor zover de arts kon voelen is het echt een deel vd dikke darm die over de lengte vergroot en verstopt is.. dus echt koliek.. het is alleen jammer dat hij zo'n bikkel is dat hij het niet laat zien..
Meneer staat nu weer rustig en sip in stal, nadat hij eerder op de avond erg onrustig was omdat hij geen eten kreeg.. Hij heeft wel gemest maar niet de hoeveelheid die ik had gehoopt na 3 liter parafine... Slapen wordt em niet vannacht denk ik... ik ben echt bloednerveus dat het echt mis is.. Ben normaal vrij kalm en positief ingesteld.. maar maak me nu stiekem écht zorgen.. Ben wel heel blij dat ik mijn eigen kop gevolgd ben omdat ik gewoon vóélde dat het niet klopte.. maargoed.. hopen op een klein (kerst) wonder als morgen de arts er weer is..
2x dierenarts bij gehad en in totaal 13 uur op stal geweest en ongeveer 4 uur geslapen dus ben gesloopt! paard heeft eerst vanmorgen controle gehad, opgevoeld en was nog niet zo leeg als wat de arts graag had ge zien. dus afwachten, hij kreeg in de middag alleen helaas echt koliek klachten (voor zijn doen),.dus weer dierenarts.. hij staat nu rustig met flinke pijnstiller op stal en heeft nog laxeermiddel in zijn lichaam, dus moet morgen beter gaan.
ik heb geen mogelijkheid om op stal te slapen, stalhouder checkt vanavond (laat) voor me en ben er morgen ochtend vroeg weer.. hij liet idd tot vanmiddag niets merken.. echt een bikkel, helaas.. maar moet nu goed komen..
Auw, Sterkte met hem hoor! Ik hoop dat hij snel verbetering laat zien en dat hij volledig opknapt! Wat appart trouwens dat er eerst helemaal niets van te merken was dat het om koliek ging.
krijgt hij wel een maagbeschermer?Dat wordt vaak vergeten als een paard niet mag eten. Binnen vier uur niet eten kunnen ze een maagzweer krijgen. Sterkte met hem!
Hoe is het nu met je paard? Wat ik mij afvraag....is het niemand opgemerkt dat er minder of geen poep in de stal lag? Dat lijkt mij toch een belangrijk gegeven bij een verstopping.
itsmi
Geplaatst: 15-12-12 11:12
Lijkt het je van belang om dat te benoemen nu Geerke? Ik snap dat je je dit afvraagd. Maar Ts heeft dierenarts er al bij gehaald, paard wordt nu behandeld. TS heeft zo goed mogelijk gehandeld in haar kunnen, en met deze opmerking geef je haar alleen maar een naar gevoel. En dat terwijl ze zich waarschijnlijk al slecht genoeg zal voelen met een ziek paard op stal. Ze zal er zelf inmiddels ook wel over na gedacht hebben of ze minder poep dan anders had gezien of symptomen heeft gemist. Opmerking wb maagbeschermer vind ik wel een goede, al neem ik aan dat de DA daar zelf ook wel aandenkt. Hopelijk gaat het snel beter. Hoe is hij de nacht doorgekomen Ts?
nee,van belang is het,hoewel je weet nooit wie mijn post leest en er wel tijdig op let. Het was ook geen verwijt ik vroeg het mij alleen af. En ga er ook maar niet zo klakkeloos van uit dat een da aan een maagbeschermer denkt. Ik kan mij nog een topic herinneren van een friese merrie met veulen op de kliniek vanwege koliek. Veulen heeft het niet gered ,merrie ook overleden....inderdaad...de gaten zaten in de slokdarm en maag. Een kliniek....die had het ook even vergeten.
itsmi
Geplaatst: 15-12-12 11:34
Daar heb je een punt inderdaad, misschien dat andere mensen er nu wel op letten. Al heeft TS volgens mij wel gepost dat hij normaal gemest heeft. Het was van mij uit ook geen verwijt naar jou toe, maar ik vroeg me af of die post nodig was, leek me een beetje mosterd na de maaltijd voor TS zeg maar. Maar aan de andere kant wat betreft die maagbeschermer, de DA hoort daaraan te denken. Het zou toch van de zotte zijn dat de klanten moeten denken aan een maagbeschermer of wat dan ook? Tuurlijk zal het allicht een keer voorkomen dat een DA dat vergeet. Fouten maken is menselijk. Ook dierenartsen zijn mensen, maar ik mag toch aannemen dat een dierenarts weet wat hij moet doen, dat hij handeld naar wat hij geleerd heeft. Alle keren die goed gaan worden niet verteld, maar de keren dat het fout gaat worden extra belicht..