Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:24

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:28

Serendip90 schreef:
Maar stel.... of ik vind een "illegale" huis/dierenarts en ik ga erin handelen of ik bestel het in het buitenland..., hoe strafbaar ben ik dan als ik dat "hobbymatig" doe?

Geen idee...als je het 'stil' doet en niet er heel veel aan wil verdienen?
Of met een aantal mensen een kilo kopen,pillen drukken en de kosten delen.

Ik heb een keer een mail gestuurd om Levothyroxine te bestellen...de kleinste hoeveelheid was 100 gram en dat is genoeg voor 300 jaar.Mijn paard is bijna 27 :+(krijgt microgrammen) Dus dat ging hem niet worden.
Het kon gewoon opgestuurd worden zonder problemen.

Ik snap het niet hoor.....er komen containers vol met grondstoffen voor XTC aan in Rotterdam dagelijks en wij zouden onze paarden niet in leven mogen houden op een betaalbare manier?

Serendip90

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:30

Ja daarom... Stel je kijkt hoeveel bokkers er interesse hebben... Je deelt de kosten.... In het topic heb je contact met elkaar/nieuwe mensen met cushing... je "overschot" dat je gekocht hebt, raak je dan wel kwijt?

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:33

Maar of het verstandig is het spul uit china of zo te laten komen?

Je hoort ook wel geregeld namelijk dat er gerotzooid wordt met humane geneesmiddelen
die van over de grens komen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:33

Misschien dat er iets minder werkzame stoffen in zitten, het feit dat het "zo makkelijk" te koop is daar, maakt het een beetje eng...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:35

Ach, een vriend ging in turkije met oorpijn naar de apotheek.
Van neusspray tot antibiotica hij kon alles zo meekrijgen.

Mexico is ook zo'n land waar alles zo verkrijgbaar is zonder recept.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:37

Serendip90 schreef:
Ja daarom... Stel je kijkt hoeveel bokkers er interesse hebben... Je deelt de kosten.... In het topic heb je contact met elkaar/nieuwe mensen met cushing... je "overschot" dat je gekocht hebt, raak je dan wel kwijt?

dat koop ik wel :D
Ik zal eens een mail sturen hoeveel 100 gram kost.Het verschilt ook nog per aanbieder.
Maar goed 100 gram.....100.000 paarden kunnen dan een dag 1mg krijgen.
Maar je neemt natuurlijk voor een jaar of twee.
Dat is dan,(vanuit gaan dat het paard 1mg krijgt)730 mg is 0.73 gram.
Jee....je kun dus heel veel paarden doen met 100 gram.

Ik durf te wedden dat BI het ook uit china haalt ;)

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:42

geerke schreef:
Ik durf te wedden dat BI het ook uit china haalt ;)

Die weddenschap kon je zomaar eens winnen!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:44

Het is natuurlijk erg triest dat de behandeling van Cushing ineens vele malen duurder moet worden.
Maar ik zie hier toch een paar dingen staan die niet helemaal kloppen. Het is niet zo dat het zelfde middel een andere naam en een andere prijs heeft gekregen, het is weliswaar sterk verwant, en toch niet identiek:

Pergolide:
Afbeelding
(8β)-8-[(methylthio)methyl]-6-propylergoline

Prascend:
Afbeelding
8β-[(methylthio)methyl]-6-propylergoline monomethanesulfonate

Verder is Pergolide is door de FDA teruggetrokken uit de markt, niet door de farmaceut.
Ook al is hier veel geld mee gemoeid, het ging niet om het financiele plaatje maar omdat de FDA de bijwerkingen van Pergolide onacceptabel vond.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:03

de FDA heeft in de USA de pergolide voor humaan gebruik van de markt gehaald. Het is echter volop beschikbaar voor veterinair gebruik. Ook in de USA heeft BI voet aan de grond gekregen met de registratie als diergeneesmiddel: men heeft daar echter wel uitwegen door zgn compounded medicin te laten maken door de apothekers. In Nederland zijn nog maar nauwelijks apotheken die zelf pillen willen maken. In de USA kan men een pil van 0.95 mg of 1.05 mg laten maken, net onder of boven de vaste dosis die BI gebruikt.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:07

In Nederland is het echter niet toegestaan om als apotheek zelf bereidingen uit te voeren als er een commercieel product op de markt is (in ieder geval humaan, het lijkt mij dat dit ook geldt voor dierengeneeskunde)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:11

Myca de twee plaatsjes zijn identiek aan elkaar alleen een waterstof atoom extra in de bovenste? Klopt dat wel want die lijkt met dat extra atoom niet te kloppen. Ik kom een negatief plekje te kort dan of anders gezegd ik houd een plusje over. En is de tweede stof een combinatie van de twee naast elkaar staande verbindingen?

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:14

Myca schreef:
Het is natuurlijk erg triest dat de behandeling van Cushing ineens vele malen duurder moet worden.
Maar ik zie hier toch een paar dingen staan die niet helemaal kloppen. Het is niet zo dat het zelfde middel een andere naam en een andere prijs heeft gekregen, het is weliswaar sterk verwant, en toch niet identiek:

Pergolide:
[ Afbeelding ]
(8β)-8-[(methylthio)methyl]-6-propylergoline

Prascend:
[ Afbeelding ]
8β-[(methylthio)methyl]-6-propylergoline monomethanesulfonate

.

Die zijn identiek. Er wordt bij de een een waterstofatoom expliciet getoond en bij de ander niet, maar beide structuren zijn exact hetzelfde.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:18

karuna schreef:
Myca de twee plaatsjes zijn identiek aan elkaar alleen een waterstof atoom extra in de bovenste? Klopt dat wel want die lijkt met dat extra atoom niet te kloppen. Ik kom een negatief plekje te kort dan of anders gezegd ik houd een plusje over. En is de tweede stof een combinatie van de twee naast elkaar staande verbindingen?

De tweede structuur heeft dat waterstofatoom ook, alleen wordt die niet getoond (dat hoeft niet omdat je de aanwezigheid van dat waterstofatoom kunt afleiden uit de structuur).
De structuur achter de punt in het tweede plaatje hoort wel bij de stof, maar doet niet terzake, de linker structuur is het werkzame gedeelte.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:47

Ik heb een soortgelijk probleem met mijn kat gehad, deze was al op leeftijd en slikte een pilletje voor zijn schildklier. Hier kwam ook een dierlijke variant voor en werd 300% duurder. Via via heb ik het toen een aantal jaar via België kunnen bestellen. Toen mijn contact daar wegviel moest ik weer een manier zoeken. Een andere dierenarts is toen recepten gaan schrijven onder het mom van: kat reageert niet goed op dierlijke variant. Die moest ik gewoon bij apotheek halen en contant betalen. Was alsnog stukken goedkoper dan die dierlijke variant.
Misschien is dat een idee voor jullie?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 18:49

Maar: op de verpakking van B.I. 's Prascend staat : Pergolide as in 1 mg. Pergolide Mesylaat en op mijn doosjes (nog van de humane apotheek) 1 mg. Pergolide Mesylaat. Wat is dan het verschil?
Uit contact dat ik had met de vertegenwoordiger van B.I. Nederland kwam ook niet naar voren dat het om een wezenlijk ander medicijn ging dan al gebruikt wordt voor mensen.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 18:55

IKbenEllen schreef:
Ik heb een soortgelijk probleem met mijn kat gehad, deze was al op leeftijd en slikte een pilletje voor zijn schildklier. Hier kwam ook een dierlijke variant voor en werd 300% duurder. Via via heb ik het toen een aantal jaar via België kunnen bestellen. Toen mijn contact daar wegviel moest ik weer een manier zoeken. Een andere dierenarts is toen recepten gaan schrijven onder het mom van: kat reageert niet goed op dierlijke variant. Die moest ik gewoon bij apotheek halen en contant betalen. Was alsnog stukken goedkoper dan die dierlijke variant.
Misschien is dat een idee voor jullie?

Tsja, het klinkt heel goed, maar je hebt daarbij dan wel de medewerking van je D.A. nodig. En die is b.v. in mijn geval niet van plan de regels te overtreden of "creatief " uit te leggen. Helaas. |(
Overigens vertelde de assistente van mijn apotheek dat er b.v. ook mensen insuline komen halen voor hun hond of kat. Dat is ook stukken voordeliger dan bij de D.A. Hoe dat dan kan? Blijkbaar lappen D.A. in dat geval ook gewoon de regels aan hun laars in het belang van hun cliënten. En dat begrijp ik heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:05

Ff een stipje. Heb net bloed laten afnemen voor cushing onderzoek bij mijn 8 jarige shet. Vrijdag uiterlijk de uitslag. En ja... 8 jaar jong ;(

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:16

Ik moest er ook voor naar een andere dierenarts Eiber, maar goed had verder ook niet zo'n band met de oude, kwam er nooit (gelukkig). Maar misschien is optie België al genoeg?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 19:21

IKbenEllen schreef:
Ik moest er ook voor naar een andere dierenarts Eiber, maar goed had verder ook niet zo'n band met de oude, kwam er nooit (gelukkig). Maar misschien is optie België al genoeg?

Ik weet niet of er in België een andere wetgeving bestaat t.a.v. het voorschrijven van medicijnen door D.A. maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat niet zoveel zal afwijken van de regels in Nederland. Waarom? Omdat B.I. ook verwoed campagne voert voor Prascend in België: http://www.PPID.be . }:)
Uit berichten van JannePauli heb ik begrepen dat de regelgeving het in heel Europa en USA onmogelijk maakt buiten de Prascend om Pergolide te bestellen voor diergeneeskundg gebruik. Alleen in USA is er nog wel de mogelijkheid om pillen te draaien in eigen beheer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:34

vast wel een USA bokker die pillendraaier wil kopen en webshop opzetten. :j

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:50

Jannepauli schreef:
Het mensenmedicijn bestaat nog altijd. Maar er is wetgeving die bepaalt dat dierenartsen verplicht zijn om een voor diergebruik goedgekeurd medicijn te gebruiken. Men mag dan niet meer uitwijken naar humane medicatie.

Kan dan nog een voorschrift gevraagd worden aan een humane dokter?
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 12-11-12 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:55

Anoniem schreef:
Ff een stipje. Heb net bloed laten afnemen voor cushing onderzoek bij mijn 8 jarige shet. Vrijdag uiterlijk de uitslag. En ja... 8 jaar jong ;(

Rot... bij mijn mini is onlangs ernstig cushing vastgesteld (en leverschade) Hij is pas 7.

Hier kun je overigens alleen nog maar prascent krijgen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:58

Ik heb best begrip voor "dure" medicijnen, er gaat zo ongelooflijk veel aan dure onderzoeken vooraf voor er een medicijn op de markt komt.
Maar dit klinkt als hetzelfde in een ander doosje. Ik ben heel benieuwd of dit bestreden kan worden.

Honden met cushing krijgen vetoryl voorgeschreven. Voor onze hond van 10 kilo zijn we nu al zo'n 4 jaar ruim 90 euro per maand kwijt. Absurd, maarja, we hebben nu wel een "gezond" en vrolijk oudje rondlopen. Ik wacht met smart tot het patent van Vetoryl af gaat :j, want een alternatief is er niet. Er was ooit een sluiproute, maar daar heeft de fabrikant al vrij snel een stop op gezet.

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:00

Er staan weer een hoop incorrectheden in bovenstaande reacties,
bv het is niet noodzakelijkerwijze de fabrikant die woekerwinst maakt, het zijn vaak de ambtelijke registratiekosten voor een diergeneesmiddel die leiden tot een belangrijk deel van de prijs bij registratie van een bekende stof voor een nieuw dier of dat het humane pergolide en Prascend qua structuur verschillen.
Nu naar oplossingen; je kan altijd je dierenarts vragen om een recept (kost vaak 10-20 euro voor een jaar), ga daarmee naar een humane apotheek (als het goed is schrijft de dierenarts Prascend voor), de apotheek constaeert dat ze geen Prascend voor je hebben en bieden het humane alternatief met dito prijs aan (mogen ze eigenlijk niet maar de meeste apotheken overtreden makkelijk de wetgeving als het voor een dier is). Ziehier de oplossing - ook zijn er zeker apotheken te vinden die pergolide zonder recept uitleveren (pas op wettelijk verboden!) als je ze er om vraagt, gewoon even rondshoppen.
Verder wil ik wel ernstig waarschuwen tegen internetaankopen zeker als die uit 'duistere' landen komen, je weet niet wat je krijgt en je kan nogal wat problemen krijgen, voor je het weet zit je in de louche wereld van anabolen, doping en ernstigere ongein!