Veel zweten tijdens arbeid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joeri_AD

Re: Veel zweten tijdens arbeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:42

Mijn pony heeft ooit ook eens gehad dat ze na even te rijden al helemaal bezweet was, terwijl ze normaal gezien een goede conditie heeft. Dierenarts is toen eens langs geweest. Hij dacht toen aan ofwel bloedwormen ofwel haar lever die wat minder goed werkte. Heeft ze toen ontwormt tegen bloedwormen + een soort siroop gegeven dat de leverfunctie bevorderd. Hierdoor verkrampen de spieren minder snel omdat er minder melkzuur in wordt opgeslagen. Ik zou dus eens voor beide laten controleren. Ik ben zelf wel erg fan van die siroop. Ik geef het soms ook gewoon na een intensieve training zodat mijn paard sneller recupereert.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:40

Ik die sowiso elk jaar mest onderzoek. Maar het is niet in eens. Het is altijd al wel, en heb het vorige winter ook zo gedaan maar wat wil ik graag dat het anders kan. Wanneer iedereen de manege verlaat moet ik nog wachten tot ze droger wordt.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:16

Maar als je nu je paard gaat afsponzen/spoelen is het toch veel te koud lijkt me?

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:21

ik weet dat bucas dekens heeft die je op kan doen als het paard nat is, dan drogen ze gewoon verder op.
Zelf heb ik ze deken loos rondlopen maar wel een Tinker met een berenvacht, ik heb twee zweetdekens waar ik mega tevreden over ben..
Een 100 % wollendeken met hals en een barefootdeken met hals..beide dekens trekken enorm veel vocht uit de vacht..
Het is een vervelend probleem, hoop dat je een passende oplossing vind.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:36

Wat is het probleem met veel zweten tijdens het rijden? Het ene paard zweet meer dan de andere en daar valt weinig aan te doen. Zou dus zeker gewoon doorrijden ook als ze erg bezweet is maar wel voldoende energie heeft.

Kan het zijn dat je paard ook wat overgewicht heeft dan hebben ze het door het vet ook wat eerder warm.

Ik weet niet hoe warm het op stal is maar misschien is de zweetdeken die je op doet wel te warm en gaat ze daardoor juist weer zweten. Probeer het eens met de zweetdeken alleen over de rug en achterhand te doen en haar borst/hals vrij te laten. Kan ze daar nog wat warmte kwijt.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 18:23

xJess: dat was ook de vraag. Lauw water zal minder erg zijn dan koud, maar daar heeft ook niet iedereen de beschikking over.

fransje23: Ik begrijp wel dat de een meer zweet dan de ander, maar ik vind het vervelend om al dampend de winterdeken op te gooien. En het had gekund, dat daar een oplossing voor was, de tip. Maar die is er nog niet. Ik kan het altijd proberen. Ik weet ook niet hoe warm het bij ons is.. Het is een manege, en soms staan de deuren los, soms niet.. Daar heb je met zoveel mensen toch geen controle over. Ze staat nu onder een 200gr. winterdeken. Maar opstal niks geen last, ze zweet absoluut niet onder haar deken in de stal.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:35

Is blij met de paarden aan huis :+

Een van mijn Tinkers zweet ook altijd heel snel en veel. Ongeacht in wat voor 'n velletje ze zit en bij welke temperaturen. Geschoren en vrieskou? Dan nog zweet ze zich het apezuur, enig voordeel is dat ze dan stukken sneller droog is.
Nu heeft ze echter een lekker warm wintervachtje en na het rijden/longeren spoel ik haar meestal even snel af en krijgt ze daarna een fleece- of wollen deken op. Omdat ik ze aan huis heb staan kan ik dus stukken gemakkelijker een paar uur later de deken er weer vanaf halen.

In jouw situatie zou ik er toch voor kiezen om nogmaals te scheren, goed uit te stappen na het werken en een goede wollen deken te gebruiken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:50

AH_scim schreef:
xJess: dat was ook de vraag. Lauw water zal minder erg zijn dan koud, maar daar heeft ook niet iedereen de beschikking over.

fransje23: Ik begrijp wel dat de een meer zweet dan de ander, maar ik vind het vervelend om al dampend de winterdeken op te gooien. En het had gekund, dat daar een oplossing voor was, de tip. Maar die is er nog niet. Ik kan het altijd proberen. Ik weet ook niet hoe warm het bij ons is.. Het is een manege, en soms staan de deuren los, soms niet.. Daar heb je met zoveel mensen toch geen controle over. Ze staat nu onder een 200gr. winterdeken. Maar opstal niks geen last, ze zweet absoluut niet onder haar deken in de stal.

Ik snap je bedoeling wel van je topic ;) Een fries is een ras met een relatief dikke huid en moeite met de afvoer van warmte Daarom ga ik aan dat de wollen zweetdeken die je nu gebruikt misschien te warm is. Als dat zo is zal ze onder de deken blijven zweten omdat ze van die warmte af wil.

Natuurlijk kun je een paard gewoon afspoelen ook in de winter. Is ook wel lekker als ze zo gezweten hebben want het maakt meteen schoon en zorgt voor minder kriebels van opdrogend zweet. Koud of warm maakt voor het paard misschien niet zoveel uit maar ik gebruik in de winter altijd lauw water is ook fijner voor jezelf. Daarna even zweetmes erover en een goede zweetdeken, mijn favoriet is de Bucas powercooler.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:24

Hier ook een absolute "zweter": B.J.: Tinker x Fries van net 8 jaar.
Die zweet zich "om niks" al het lazarus.
Deed-ie al toen hij 4 jaar en net beleerd was.
Het is voornamelijk "vervelend" omdat het je tijd kost NA het rijden (en je dekjes en harnachement), maar is niet een afwijkend iets waar je je zorgen qua paard om hoeft te maken. De een zweet meer dan de ander.
Aan de longe is het overigens hetzelfde liedje: na 15 minuten is-ie zeiknat. Het ene paard maakt zich gewoon ook innerlijk wat drukker dan de andere, bij sommige parden is het al een hele inspanning om ONTSPANNING te bereiken.

Ook niks bijzonders: de jonge 4,5 tot 5 jarige kortharige (geschoren dan wel onder 2 dekens staande) merries die ik voor een ander longeer staan na 20 minuten ook "in de dampen").

Wat vervelend is: tsja, je kunt na zo'n rijd/train/longeer sessie niet zo maar weglopen en zeggen dahaag de groeten, het paard zal moeten terug afkoelen (ik bedoel daarmee: de spieren)
En dat kost tijd.

Als je geen stapmolen tot je beschikking hebt, dan kun je misschien het paard in de weide/paddock zetten met een zweetdeken op, hoewel ik wed dat die dan meteen gaat liggen rollen.

Een paard hoeft ook niet totaal opgedroogd te zijn, het gaat om een COOL DOWN, zodat de spieren geleidelijk aan afkoelen, dus vochtig in de weide zetten of op stal is in mijn ogen niets mis mee.

Dan zou een 10-15 minuten stappen genoeg moeten zijn, ook al slaan de dampen er dan nog vanaf.

Ik doe het zo: gereden/gelongeerd: zeiknat, paard zweetdeken op. Staat vast aan lijn. Ik ga de spullen schoonmaken en opbergen. Na 10 minuten is de zweetdeken doorgeslagen, er af, dan tweede zweetdeken op.
Ik rook een sigaret of drink koffie (van ongeduld tappend met voet).
Daarna gaat na ca. 10 minuten de zweet af, en gaat paard in zijn 24/7 weide.
Ja hij is dan nog nat, of vochtig, maar ik gooi hem dan gewoon zijn buitendeken op, met hals en dag, tot morgen.
In de zomer doe ik dat laatste helemaal niet en zet ik hem gewoon "bloot" in de wei.

Dat heb ik overigens ook vaak genoeg in de winter gedaan, hij is nog niet omgevallen aan een koutje.

Het overmatig zweten duidt meestal op een niet doorgetrained heid, maar ik moet er wel een kanttekening bij geven: so mmige paarden zweten van nature meer dan anderen, ik werk op een Arabo Friese stal waar ik de jongere merries longeer, die allemaal herel kort in het haarpakje staan, ik kan je verzekeren, dat de ene veel en veel meer zweet dan de andere, bij hetzelfde longeer werk, komt natuurlijk ook dat de ene zich veel drukker maakt dan de ander, en dat de ene het aangeboden werk wat moeilijker vindt dan de andere.
Over het algemeen pas je daar je trainingsbeleid op aan.

In al het bovenstaande er van uit gaande dat het paard volkomen gezond is en geen hartkwaal of iets anders onder de leden heeft, hoeft overmatig zweten geen alarmbellen te doen rinkelen, behalve dat het knap lastig is.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:27

ik volg ook maar even. Heb een zweet tinkertje. Nu doe ik haar een wollen deken op na het rijden, na ongeveer een half uurtje krijgt ze haar fleece-je op. Ik wil niet scheren. Ik vind het idd behoorlijk lastig om een goede oplossing te vinden, alhoewel ik wel mega blij ben met de wollen deken!