Is dit normaal? 1,5 kg haver

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:04

Polly schreef:
CleovG schreef:
Wat een berg eten! Mijn zz zwaar paard van 1.75 krijgt dat niet eens. Die krijgt 3 kilo brok en 1,5 schep mueslie. Voor een pony is dat wel een enorme hoeveelheid

euhm dan krijgt jouw paard toch meer?
Terecht hoor daar niet van maar dan moet je er niet bijzetten dat jouw paard niet zo veel eet als die pony.

Ik zou ook minderen in voer en als dat geen optie is eerst losgooien voor je erop stapt.
Staat de pony overdag wel buiten of alleen in de box?

Ik was nog niet helemaal wakker. Ik las dat hij 3 kilo brok kreeg, 1,5 kilo muesli en 1,5 kilo haver... :o -O-

Sorry!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:54

Paarden worden niet heter van haver dat is achterhaald.
Mijn AV kreeg ook haver en werd er echt niet heter van.

Paarden worden heter van te veel voer in combinatie van te weinig arbeid.
Daarbij heeft wel weer ieder paard zijn eigen behoefte.

Maar deze pony krijgt inderdaad aardig wat kracht voer....

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:00

Veel te veel! Dergelijke pony's hebben over het algemeen genoeg aal een half kg per dag voor de vitamines. Verder ruwvoer en veel beweging. Mijn sportpaard van 1.80 eet totaal 1,5 kg per dag...

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:42

Hoe veel zal ik hem Dan gaan geven(I.v.m. DuidelijkhEid voor staleigenaar
Mest ook voortaan zelf zijn stal uit en geef hem Dan een lekkere berg hooi voor de nacht

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:48

na het rijden een halve schep, of 3x per dag een handje als de andere paarden ook wat krijgen.
als hij te sloom wordt kun je het opbouwen, bijvoorbeeld 2x per dag een halve schep en de derde keer een handje, of 3x per dag een halve schep.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Is dit normaal? 1,5 kg haver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:22

meteen na het rijden kan je beter niet voeren. Het lichaam moet dan aan de spieren werken om spierpijn te voorkomen en evt te herstellen, dan wil je niet dat al het bloed en energie naar de spijsvertering gaat.
Ik zou beginnen met een halve schep brok tijdens de normale voertijden en dus de haver en muslie achterwege laten. Weet je eigenlijk de reden dat hij zoveel gevoerd krijgt? Misschien is er een reden voor dus ga dat eerst na voor je zelfstandig gaat verminderen.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 21:27

Ja goede tip
Ben er zelf opgekomen omdat er daar paarden staan die op heel Hoog niveau lopen en die de helft krijgen
Maaar Ben wel blij dat het niet aan bliz ligt

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:37

Woow! Dat is aardig wat! Straks "barst ie nog uit zijn hoeven!"

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:37

:oo :wow: :wow: :wow: :wow: 3 kilo voor een pony?! wtf mijn 3.5 jarige (dus in de groei en nu aan het werk wat veel energie vergt, 1.75!) krijgt 3 kilo op een dag
ook mijn paard van 1.85 krijgt 3 kilo, aangevuld met olie en gewoon genoeg ruwvoer.
echt veeel te veel voor een pony hoor, hopenlijk lukt het om het bespreekbaar te maken dat hij echt minder moet, nergens voor nodig zoveel krachtvoer

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:49

ik zou terug gaan naar een half kilo per dag. Zelf heb ik juist een voorkeur voor muesli. Gewoon een basismuesli. Eventueel kun je een paar handjes lucerne erdoor doen zodat hij langer kauwt.
Na verloop van tijd kun je dan iets vermeerderen of verminderen naar mate het gedrag en de energie die hij laat zien. De haver zou ik resoluut uit zijn dieet halen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:06

ik zou zijn krachtvoer afbouwen,maar 0,5/1kg per dag en je kunt best haver geven dat is niet zo'n punt.
maar wat moet hij doen hoevaak word er gereden en hoelang,hoelang gaat hij naar buiten iedere dag?want daar zou ik het voer op aanpassen.

zelf voer ik nu aan al mijn paarden/pony's onbeperkt ruwvoer(ik geef voordroog),dit zal op jou stal niet mogelijk zijn maar zorg dat hij veel hooi heeft meerdere keren per dag.af en toe krijgen ze prutsmuts handje tot 1 schep musli ligt aan het paard pony met wat vitamine korrels van marstall(die heet force).de paarden van mij lopen 24/7 buiten.

als je paard veel buiten loopt en veel word gereden dan kun je hem best haver geven.toen mijn volbloed bij een vriendin stond aantal jaar geleden ook 24/7 buiten kregen ze altijd 2volle scheppen haver,en ik heb nooit wat gemerkt aan mijn paard.en hoe komt dat omdat hij 24/7 buiten liep in een kudde en daar zijn energie wel kwijt werd.nooit problemen gehad.maar ja als je ze opsluit en dan volduwd met krachtvoer,krijg je een bom onder je.

maar de meeste paaden/en pony's kunnen zonder krachtvoer met een vitamine mineralen korrel.dus pa je voeding aan naar de behoefte van je pony

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:46

Mijn God wat wordt er veel in die pony gestopt!! :wow: Vind het bijna ziekelijk zoveel :=

Zou eens beginnen met 's morgens en 's avonds een handje basisbrok en kijken wat er gebeurt..

Komt de pony buiten overdag in de paddock of wei?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 02:24

Ik vind het ook wel érg veel! :\

Mijn paard is 1.64 hoog, word 5 keer in de week getraind en krijgt per dag;
-1 Kwart Havens Draversbrok
-1 Handje Havens Kentucky Lite E granenmix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 03:40

Ik zou ook helemaal uit mijn vel knappen als ik zoveel suiker en energie kreeg... Ik zou als een malloot rondrennen en niet kunnen stilzitten en voor een paard is dat niet veel anders.

Hoeveel wordt de pony doordeweeks bereden? En ben jij zijn/haar enige berijder? Ik zou zeker met de eigenaar overleggen, bij matige arbeid, zelfs al is het elke dag, dan zou ik 1 maximaal 1,5 kilo per DAG voeren en het liefst onderhoudsbrok of muesli zonder haver.
En de pony van te voren longeren wil ook nog wel eens een beetje helpen.

Succes!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 04:51

Ligt natuurlijk ook geheel aan het paard. Voor deze is het inderdaad veel te veel!

Vriendin van mij stopt 5 kilo brok in haar paard per dag... Ach, t is maar waar je je geld aan wil uitgeven.. Als ze het niet nodig hebben moet je het zeker niet doen!

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:39

Polly schreef:
meteen na het rijden kan je beter niet voeren. Het lichaam moet dan aan de spieren werken om spierpijn te voorkomen en evt te herstellen, dan wil je niet dat al het bloed en energie naar de spijsvertering gaat.
Ik zou beginnen met een halve schep brok tijdens de normale voertijden en dus de haver en muslie achterwege laten. Weet je eigenlijk de reden dat hij zoveel gevoerd krijgt? Misschien is er een reden voor dus ga dat eerst na voor je zelfstandig gaat verminderen.

Net wel.
Beter erna dan (kort) ervoor.
Paard moet wel op adem zijn enzo.
Er valt echter een hele hoop voor te zeggen om binnen een uur na het werken het krachtvoer te geven, opdat de spieren de glycogeen reserves kunnen aanvullen. Dan wordt net het zetmeel ed in energie omgezet ipv vooral vet.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:40

Wb de krachtvoerhoeveelheid aan de pony in kwestie.
Het lijkt idd erg veel.

Zeker als het pure haver is, dus zonder vitamine/mineralenbrok, trekt deze hoeveelheid zeer waarschijnlijk de calcium/fosfor verhouding scheeft, of het ruwvoer moet erg, erg hoog in calcium zijn.