Zomereczeem: Erfelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: Zomereczeem: Erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 11:00

Bedankt voor de reacties weer. :)

Echwel, ik heb al van meerdere mensen gehoord dat dat het bij een paard met nogal heftige hormonen wat meer de hormonen in balans kan brengen. Mijn merrie is altijd meteen hengstig, zelfs als er een vreselijk ongeïnteresseerde ruin in de buurt is. Verder is ze echt een typische merrie, en is er het ene moment geen land met haar te bezeilen en het andere moment is ze een mak schaap.
Ik heb dus gelezen en mensen hebben mij verteld dat een veulentje fokken dit allemaal wat minder heftig zou kunnen maken.. :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:07

keona schreef:
[

mijn pony's hebben alle 3 het zelfde geleefd zelfde voer en omstandigheden en 1 krijgt niks en andere is kriebelig.is dan toch beetje vreemd niet

Nee zoals ik zei allergien ...... lees eens in hoe die ontstaan...

Wat die hormoonkwestie betreft is neit bewezen....kan ook nog erger worden...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 11:15

Klopt maar heb al wel verschillende voorbeelden gehoord waarbij het verbeterd is. Heb jij voorbeelden waarbij het verkeerd is gegaan dan?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:18

Alleen al het feit dat het binnen bepaalde rassen meer voorkomt dan in andere geeft aan dat er een erfelijke gevoeligheid mee moet spelen. Maar dat wil niet zeggen dat het bij elk dier tot uiting komt. Bij veel ziekten/aandoeningen is het zo dat er sprake is van een verhoogd risico, dan moeten er dus ook nog andere factoren meespelen wil het probleem ook echt tot uiting komen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:22

Dat zijn dus omstandigheden Troi en de mate waarin de gevoeligheid voor de allergie aanwezig is...
1 trigger kan het aktiveren, terwijl het bij andere jaren blijft sluimeren, wat de trigger is is altijd moeilijk te raden, maar dat het een combinatie van factoren is dat is zeker..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:31

Ik heb een merrie met zomereczeem waarvan de moeder en de oma het niet hebben en tevens twee halfzusjes (één dezelfde moeder, één dezelfde vader) ook niet. We hebben nog een merrie op stal die zomereczeem heeft, waarvan een volle broer het ook heeft, maar waarvan de moeder het nooit heeft gehad. Dan zou je zeggen dat het bij de vader weg komt. Echter hebben we van die vader vele veulens bij verschillende merries gehad en nooit eerder is daar zomereczeem bij vastgesteld.

Van de meeste hengsten is het moeilijk zeggen, aangezien die over het algemeen niet zoveel worden blootgesteld aan de vliegjes die de reactie veroorzaken.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:32

Risico moet je niet willen nemen.
(buiten het feit dat er al genoeg 'rommel' op de markt is)

Je kan aan DA alternatieven vragen, knikker misschien?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 11:36

Bedankt voor de reacties! :)

Mltex, op de 'markt' zou het veulen sowieso niet belanden.. Het gaat me meer om het ongemak wat zomereczeem voor het veulen zelf betekent.

Knikker? :o

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:11

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat zomereczeem toch wel een genetische basis heeft. Alleen een paard dat genetisch gevoelig is voor het ontwikkelen van ZE kan onder gunstige omgevingsfactoren geen ZE ontwikkelen, terwijl een paard met een lage genetische gevoeligheid onder de verkeerde omgevingsfactoren wel ZE kan ontwikkelen. De genen bepalen dus niet alleen of een paard wel of niet ZE ontwikkelt, dat heeft ook te maken met andere omgevingsfactoren.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:14

De moeder van mijn pony had ook geen ze, vaders weet ik niet.

Ik denk niet zozeer dat het eczeem erfelijk is, wel een minder sterk immuunsysteem, want dat is het grootste probleem, daar gaat het fout.
Vul de rest in met een combinatie van dat minder sterke immuunsysteem, met een verkeerd aangepast voeding, en daar gaan al heel veel de mist in.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat vele paarden niet daadwerkelijk ze hebben, maar iets anders wat de oorzaak is.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:27

Maar als onze Tinker een wankel immuunsysteem zou hebben, zou ze dan ook niet bevattelijk zijn voor mok/rasp, koliek etc? Dat heeft ze nog nooooit gehad *afkloppen*

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 15:28

Mijn merrie heeft trouwens ook nooit ergens last van, qua gezondheid. Nog nooit ziek geweest of wat dan ook. *ook heel hard afkloppen!*

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:31

Hoeft ook niet, het ze is dan het grootste struikelblok.

Mijne heeft in de 21 jaar dat ze leeft ook nooit wat gemankeerd, nog niet eens kreupel geweest.

Met het immuunsysteem bedoel ik grotendeels de stofwisseling.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:09

ik dnek niet dat ZE door de genen komt.

een kennis van mij heeft met 1 merrie (geen ZE) iets van 13 veulens gefokt.
allemaal andere hengsten en van alle veulens is er maar 1 met ZE de rest heeft niks.

ik heb nu de gene met ZE wegens omstandigdheden (pb)
en het gaat steeds beter nu we haar insmeren en goed in de gaten houden qua buiten staan (tussen 11 en 4)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:21

ikke_draver schreef:
ik dnek niet dat ZE door de genen komt.

een kennis van mij heeft met 1 merrie (geen ZE) iets van 13 veulens gefokt.
allemaal andere hengsten en van alle veulens is er maar 1 met ZE de rest heeft niks.

ik heb nu de gene met ZE wegens omstandigdheden (pb)
en het gaat steeds beter nu we haar insmeren en goed in de gaten houden qua buiten staan (tussen 11 en 4)

had de hengst dan wel zomerexceem????

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:25

nee de meerdere hengsten die er zijn gebruikt zijn ZE vrij
(allemaal officiele stamboek friezen)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:31

Mijn destijds 1.5-2jarige merrie had extreem ZE, schouders zelfs opengeschuurd, geen manen, amper staart. Ze is nu 7 en heeft in de zomer een rambo deken op(gaat savonds af), maar zonder smeeseltjes etc. heeft ze nu al jaren nergens last van, ze schuurt wel, maar heeft al haar manen nog en een super dikke staart. Maar dat ene jaar was echt erg ;(

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:10

Leuk dat je dit topic opent, ik wil Kyra ook graag laten dekken volgend jaar.
Ze heeft een lichte vorm van eczeem, als ik alleen de deken opdoe gaat het prima.
Dan schuurt ze helemaal niet. De deken kan ook best af met hete dagen of juist natte
dagen. Dan was ik het meestal even voor de zekerheid met tea tree shampoo en spray
ik het goed in met vliegenspray. Nooit wondjes/grote schuurplekken.

Maar het is zeker iets om goed over na te denken :j

Kyra heeft nu een nakomeling rondlopen uit 2008 (toen was ze nog niet van mij) , zou echt graag willen weten of deze
merrie ZE heeft.. Maar heb geen idee waar ze staat.